Research Article
BibTex RIS Cite

Consumer's Purchase Behaviour and Attitudes In Traditional Food Products: Mersin Province

Year 2019, , 1 - 10, 30.01.2019
https://doi.org/10.17097/ataunizfd.407116

Abstract

Turkey’s has geographical position for reasons of climate structure and cultural heritage traditional foods has an important place. This study was carried out in Mersin Province to reveal consumers purchasing behaviors and attitudes towards traditional food products. The main material of the study is the primary data obtained by face to face interwievs with consumers. The data was analysied by calculating frequencies, ratios and averages. Consumers usually buy traditional food products from grocery stores and mostly prefer milk products. The most important factors affecting the purchasing behavior of the consumers are the expiration date, healthy and quality. %63.50 of survey participants explained that they would pay an additional price for packaged traditional foods, %40.16 of these participants said that would accept only an extra cost for %1-5 of the product price.

References

  • Aktaş, E. ve Yılmaz, Y., 2012. Mersin’de Ramazan Ayının Gıda Tüketim Harcamaları Üzerine Etkisi. Uludağ Üniv. İktisadi ve İdari Bilimler Fak. Derg., 2 (2012): 177-194.
  • Almli, V. L., Verbeke, W., Vanhonacker, F., Naes, T. and Hersleth, M., 2011. General Image and Attribute Perceptions of Traditional Food in Six European Countries. Food Quality and Preference, 22 (1): 129-138.
  • Anonim, 2011. Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği. 29 Aralık 2011 Tarih ve 28157 Sayılı Resmi Gazete. Necatibey Cad. No: 108 Kat: 4, Bakanlıklar, Ankara.
  • Anonim, 2013. Türk Gıda Kodeksi Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği. 30 Haziran 2013 Tarih ve 28693 Sayılı Resmi Gazete. Necatibey Cad. No: 108 Kat: 4, Bakanlıklar, Ankara.
  • Balogh, P., Bekesi, D., Gorton, M., Popp, J. and Lengyel, P., 2016. Consumer Willingness to Pay for Traditional Food Products. Food Policy, Number 61(2016): 176-184.
  • Banterle, A. and Gellynck, X., 2008. Perspectives of Traditional Food Supply Chains on the European Market. 12.Congress of the European Association of Agricultural Economists “People, Food and Environments: Global Trends and European Strategies, August 26-29, 2008, Ghent, Belgium.
  • Başaran, B., 2016. Trabzon’da Yaşayan Tüketicilerin Geleneksel Gıdalara Yönelik Tutum ve Algıları. Gaziosmanpaşa Üniv. Ziraat Fak. Derg., 33 (1): 99-110.
  • Cerjak, M., Haas, R., Brunner, F. and Tomic, M., 2014. What Motivates Consumers to Buy Traditional Food Products ? Evidence from Crotia and Austria Using Word Association and Laddering İnterwiews. British Food Journal, 116 (11): 1726-1747.
  • Cumhur, Ö., 2017. Geleneksel Gıdaların Endüstriyel Üretime Aktarılması. 1.Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürülebilirlik (Futorism 2017), 28-30 Eylül, 2017, Mersin, Türkiye, Bildiriler Kitabı, 396-401s.
  • Espejel, J., Fandos, C. and Flavian, C., 2007. The Role of Intsrinsic and Extrinsic Quality Attributes on Consumer Behaviour for Traditional Food Products. Managing Service Quality, 17 (6): 681-701.
  • Kadanlı, E. ve Dağdemir, V., 2016. Tüketicilerin Yöresel Gıda Ürünleri Satın Alma İstekliliği. Gaizosmanpaşa Üniv. Ziraat Fak. Derg., 33 (1): 9-16.
  • Karakaş, H. ve Törnük, F., 2016. Geleneksel Gıdaların Okul Çağı Çocuklarının Beslenmesindeki Rolü Üzerine Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniv. Fen Fak. Fen Bilimleri Derg., 37 (3): 292-302.
  • Koç, B., Altun, T.G., Güleç, H.A. ve Baydaş, A., 2012. Geleneksel Gıda Ürünleri Tüketim Pazarının Analizi: Van İli Uygulaması. 10.Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, Konya, Türkiye, Bildiriler Kitabı, 909-915.
  • Kuşat, N., 2012. Bölgesel Kalkınmada Geleneksel Gıda Ürünlerinin Rolü ve Geleneksel Gıdalarda İnovasyon Belirleyicileri Üzerine Bir Çalışma: Afyon Örneği. Celal Bayar Üniv. İktisadi ve İdari Bilimler Fak. Derg., 19 (2): 261-275. Onurlubaş, E. ve Taşdan, K., 2017. Geleneksel Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Abant İzzet Baysal Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg., 17 (17): 115-132.
  • Örücü, E. ve Tavşancı, S., 2001. Gıda Ürünlerinde Tüketicinin Satın Alma Eğilimini Etkileyen Faktörler ve Ambalajlama. Muğla Üniv. Soysal Bilimler Enstitüsü Derg., (Bahar) Cilt 3: 109-22.
  • Schneider, G.K. ve Ceritoğlu, A.B., 2010. Yöresel Ürün İmajının Tüketici Satınalma Davranışı ve Yüksek Fiyat Ödeme Eğilimi Üzerindeki Etkisi – İstanbul İlinde Bir Uygulama. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Derg., 3 (6): 29-52.
  • Tan, E., 2009. Türkiye Geleneksel Gıda Ürünleri Projesi. II. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, 27-29 Mayıs, 2009, Van, Türkiye, www.gelenekselgidalar.com/dosyalar2/view.php?file=Enver+Tan.pdf. (27.10.2017)
  • Taşdan, K., Albayrak, M., Gürer, B., Özer, O., Albayrak, K. ve Güldal, H.T., 2014. Geleneksel Gıdalarda Tüketicilerin Gıda Güvenliği Algısı: Ankara İli Örneği. In: 2. Uluslararası Davraz Kongresi, 29-31 Mayıs, Isparta, Türkiye, Bildiriler Kitabı, 363-386s.
  • TÜİK, 2016. Türkiye İstatistik Kurumu Adrese Kayıtlı Nüfus Sistemi. Ankara. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr. (28.12.2016)
  • Weichselbaum, E., Benelam, B. and Soares Costa, H., 2009. “Traditional foods in Europe”, No. FP6 FOOD-CT-2005-513944, EU 6th Framework Food Quality and Safety Thematic Priority. European Food Information Resource (EuroFIR), http://www.bezpecnostpotravin.cz/UserFiles/File/Kvasnickova2/EuroFIR_6.pdf (30.08.2017)

Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları ve Tutumları: Mersin İli Örneği

Year 2019, , 1 - 10, 30.01.2019
https://doi.org/10.17097/ataunizfd.407116

Abstract

Türkiye’nin sahip olduğu coğrafi konum, iklim yapısı ve kültürel miras nedenleriyle geleneksel gıdalar önemli bir yere sahiptir. Bu çalışma, Mersin ili merkezinde geleneksel gıda ürünlerinde tüketicilerin satın alma davranışlarını ve tutumlarını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın ana materyalini tüketicilerle yüz yüze görüşmeler sonucu elde edilen birincil veriler oluşturmaktadır. Anket sonucu elde edilen veriler frekans, oran ve ortalamalar hesaplanarak sunulmuştur. Araştırma bulgularına göre tüketiciler geleneksel gıda ile yöresel gıdanın aynı olmadığını düşünmektedir. Tüketiciler geleneksel gıda ürünlerini genellikle marketlerden satın almakta ve en çok süt ürünlerini tercih etmektedir. Tüketicilerin satın alma davranışını en çok etkileyen unsurlar ise son kullanma tarihi, ürünlerin sağlıklı ve kaliteli olmasıdır. Ankete katılanların %63.50’si paketlenmiş geleneksel ürünler için ek bir bedel ödeyeceklerini, bu kişilerin %40.16’sı ise ürün fiyatının sadece %1-5’i kadar ek bedel ödemeyi kabul edeceklerini ifade etmişlerdir.

References

  • Aktaş, E. ve Yılmaz, Y., 2012. Mersin’de Ramazan Ayının Gıda Tüketim Harcamaları Üzerine Etkisi. Uludağ Üniv. İktisadi ve İdari Bilimler Fak. Derg., 2 (2012): 177-194.
  • Almli, V. L., Verbeke, W., Vanhonacker, F., Naes, T. and Hersleth, M., 2011. General Image and Attribute Perceptions of Traditional Food in Six European Countries. Food Quality and Preference, 22 (1): 129-138.
  • Anonim, 2011. Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği. 29 Aralık 2011 Tarih ve 28157 Sayılı Resmi Gazete. Necatibey Cad. No: 108 Kat: 4, Bakanlıklar, Ankara.
  • Anonim, 2013. Türk Gıda Kodeksi Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği. 30 Haziran 2013 Tarih ve 28693 Sayılı Resmi Gazete. Necatibey Cad. No: 108 Kat: 4, Bakanlıklar, Ankara.
  • Balogh, P., Bekesi, D., Gorton, M., Popp, J. and Lengyel, P., 2016. Consumer Willingness to Pay for Traditional Food Products. Food Policy, Number 61(2016): 176-184.
  • Banterle, A. and Gellynck, X., 2008. Perspectives of Traditional Food Supply Chains on the European Market. 12.Congress of the European Association of Agricultural Economists “People, Food and Environments: Global Trends and European Strategies, August 26-29, 2008, Ghent, Belgium.
  • Başaran, B., 2016. Trabzon’da Yaşayan Tüketicilerin Geleneksel Gıdalara Yönelik Tutum ve Algıları. Gaziosmanpaşa Üniv. Ziraat Fak. Derg., 33 (1): 99-110.
  • Cerjak, M., Haas, R., Brunner, F. and Tomic, M., 2014. What Motivates Consumers to Buy Traditional Food Products ? Evidence from Crotia and Austria Using Word Association and Laddering İnterwiews. British Food Journal, 116 (11): 1726-1747.
  • Cumhur, Ö., 2017. Geleneksel Gıdaların Endüstriyel Üretime Aktarılması. 1.Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürülebilirlik (Futorism 2017), 28-30 Eylül, 2017, Mersin, Türkiye, Bildiriler Kitabı, 396-401s.
  • Espejel, J., Fandos, C. and Flavian, C., 2007. The Role of Intsrinsic and Extrinsic Quality Attributes on Consumer Behaviour for Traditional Food Products. Managing Service Quality, 17 (6): 681-701.
  • Kadanlı, E. ve Dağdemir, V., 2016. Tüketicilerin Yöresel Gıda Ürünleri Satın Alma İstekliliği. Gaizosmanpaşa Üniv. Ziraat Fak. Derg., 33 (1): 9-16.
  • Karakaş, H. ve Törnük, F., 2016. Geleneksel Gıdaların Okul Çağı Çocuklarının Beslenmesindeki Rolü Üzerine Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniv. Fen Fak. Fen Bilimleri Derg., 37 (3): 292-302.
  • Koç, B., Altun, T.G., Güleç, H.A. ve Baydaş, A., 2012. Geleneksel Gıda Ürünleri Tüketim Pazarının Analizi: Van İli Uygulaması. 10.Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, Konya, Türkiye, Bildiriler Kitabı, 909-915.
  • Kuşat, N., 2012. Bölgesel Kalkınmada Geleneksel Gıda Ürünlerinin Rolü ve Geleneksel Gıdalarda İnovasyon Belirleyicileri Üzerine Bir Çalışma: Afyon Örneği. Celal Bayar Üniv. İktisadi ve İdari Bilimler Fak. Derg., 19 (2): 261-275. Onurlubaş, E. ve Taşdan, K., 2017. Geleneksel Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Abant İzzet Baysal Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg., 17 (17): 115-132.
  • Örücü, E. ve Tavşancı, S., 2001. Gıda Ürünlerinde Tüketicinin Satın Alma Eğilimini Etkileyen Faktörler ve Ambalajlama. Muğla Üniv. Soysal Bilimler Enstitüsü Derg., (Bahar) Cilt 3: 109-22.
  • Schneider, G.K. ve Ceritoğlu, A.B., 2010. Yöresel Ürün İmajının Tüketici Satınalma Davranışı ve Yüksek Fiyat Ödeme Eğilimi Üzerindeki Etkisi – İstanbul İlinde Bir Uygulama. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Derg., 3 (6): 29-52.
  • Tan, E., 2009. Türkiye Geleneksel Gıda Ürünleri Projesi. II. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, 27-29 Mayıs, 2009, Van, Türkiye, www.gelenekselgidalar.com/dosyalar2/view.php?file=Enver+Tan.pdf. (27.10.2017)
  • Taşdan, K., Albayrak, M., Gürer, B., Özer, O., Albayrak, K. ve Güldal, H.T., 2014. Geleneksel Gıdalarda Tüketicilerin Gıda Güvenliği Algısı: Ankara İli Örneği. In: 2. Uluslararası Davraz Kongresi, 29-31 Mayıs, Isparta, Türkiye, Bildiriler Kitabı, 363-386s.
  • TÜİK, 2016. Türkiye İstatistik Kurumu Adrese Kayıtlı Nüfus Sistemi. Ankara. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr. (28.12.2016)
  • Weichselbaum, E., Benelam, B. and Soares Costa, H., 2009. “Traditional foods in Europe”, No. FP6 FOOD-CT-2005-513944, EU 6th Framework Food Quality and Safety Thematic Priority. European Food Information Resource (EuroFIR), http://www.bezpecnostpotravin.cz/UserFiles/File/Kvasnickova2/EuroFIR_6.pdf (30.08.2017)
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section ARAŞTIRMALAR
Authors

Sinan Duru 0000-0003-1126-5752

Arzu Seçer This is me 0000-0003-1347-4988

Publication Date January 30, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Duru, S., & Seçer, A. (2019). Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları ve Tutumları: Mersin İli Örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 50(1), 1-10. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.407116
AMA Duru S, Seçer A. Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları ve Tutumları: Mersin İli Örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. January 2019;50(1):1-10. doi:10.17097/ataunizfd.407116
Chicago Duru, Sinan, and Arzu Seçer. “Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları Ve Tutumları: Mersin İli Örneği”. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 50, no. 1 (January 2019): 1-10. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.407116.
EndNote Duru S, Seçer A (January 1, 2019) Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları ve Tutumları: Mersin İli Örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 50 1 1–10.
IEEE S. Duru and A. Seçer, “Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları ve Tutumları: Mersin İli Örneği”, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, vol. 50, no. 1, pp. 1–10, 2019, doi: 10.17097/ataunizfd.407116.
ISNAD Duru, Sinan - Seçer, Arzu. “Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları Ve Tutumları: Mersin İli Örneği”. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 50/1 (January 2019), 1-10. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.407116.
JAMA Duru S, Seçer A. Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları ve Tutumları: Mersin İli Örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2019;50:1–10.
MLA Duru, Sinan and Arzu Seçer. “Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları Ve Tutumları: Mersin İli Örneği”. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, vol. 50, no. 1, 2019, pp. 1-10, doi:10.17097/ataunizfd.407116.
Vancouver Duru S, Seçer A. Geleneksel Gıda Ürünlerini Satın Alma Davranışları ve Tutumları: Mersin İli Örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2019;50(1):1-10.

Bu dergide yayınlanan makaleler Creative Commons Uluslararası Lisansı (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) kapsamında yayınlanmaktadır. Bu, orijinal makaleye uygun şekilde atıf yapılması şartıyla, eserin herhangi bir ortam veya formatta kopyalanmasını ve dağıtılmasını sağlar. Ancak, eserler ticari amaçlar için kullanılamaz.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/