Research Article
BibTex RIS Cite

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri

Year 2017, Volume: 17 Issue: 2, 185 - 204, 29.12.2017

Abstract

Dünyada bilim ve
teknoloji başta olmak üzere birçok alanda yaşanan gelişmeler eğitimi de
yakından etkilemektedir. Bu gelişmelere paralel olarak, kaliteli bir eğitim
anlayışını yerleştirmek için yeterlik ve standartlaşma çalışmalarına başlanmış
ve eğitim alanında da bu konuda belli düzenlemeler yapılmıştır. Bu çalışmalar
ülkemizde devam etmekte olup, diğer disiplinlerle birlikte Din Kültürü ve Ahlak
Bilgisi (DKAB) programı için de gerekli kalite çalışmaları yapılmaktadır. Bu
çalışmalardan bir tanesi de MEB’in belirlediği öğretmenlik mesleği özel alan
yeterlikleridir. Eğitim ve öğretim sürecinde öğrenci başarısını etkileyen
önemli unsurlardan birisi okul-aile işbirliğidir. Dolayısıyla bütün derslerin
bu işbirliğini göz önünde bulundurması gereklidir. DKAB dersinin hem
öğrencilerin kişisel ve ahlaki gelişimi için önemli olan dersler arasında yer
alması hem de veliler tarafından önemsenmesi, okul ile ailelerin işbirliğini
sağlaması açısından bir avantaj olarak görülebilir. Okullarda öğrencilerin kişisel
ve ahlaki gelişimi için DKAB dersi, önemli olan dersler arasında yer almakta ve
veliler tarafından önemsenmektedir.  
Bu
bağlamda araştırmanın amacı, DKAB öğretmenlerinde bulunması gereken
yeterlikleri velilerin penceresinden belirlemeye çalışıp değerlendirmektir.
  Araştırmada nitel araştırma desenlerinden
durum çalışması deseni kullanılmıştır. Sosyal medya üzerinden ‘İlkokul 4. ve 5.
Sınıf Velileri’ isimli bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma grubu, kendi
isteğiyle topluluğa üye olan veliler arasından ölçüt örnekleme yöntemi
kullanılarak 4. ve 5. sınıfta çocuğu olan, en az lisans mezunu anne veya babalar
arasından seçilmiştir. Veriler kişisel bilgilerle birlikte 7 açık uçlu sorudan
oluşmuş bir görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi
yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Temalar oluşturup her temanın altına uygun
kodlar yazılmış ve böylece yeterlik listeleri oluşturulmuştur. Bu listeler
katılımcılara ikinci kez gönderilerek kendilerinden en uygun sıralamayı yapmaları
gereksiz gördüklerini elemeleri ve istedikleri düzeltmeleri yapmaları
istenmiştir. Sonuç olarak velilerin üzerinde uzlaştığı maddeler önem sırasına
göre yeniden listelenmiştir
.

References

  • Balcı, A. (2007). Etkili Okul ve Okul Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başaran, İ. E. (2004). Eğitim Psikolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, s.207.
  • Bayrakdar, N. (2013). Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretmenliğinin Doğasından Kaynaklanan Güçlüklerin Mesleki Tü-kenmişlik Algıları Üzerindeki Etkileri, ERUIFD / 1, Sayı: 16, Sayfa: 79-100.
  • Billstein, R., Williamson, J. (2003). Middle grades MATH Thematics: The STEM project. In S. L. Senk & D. R. Thompson (Eds.), Standards-based school mathematics curricula. What are they? What do students learn? (pp. 251- 284). Lawrence Erlbaum Associates: NJ.
  • Davey, L. (2009). The Application of Case Study Evaluations. Elementary Education Online, 8(2), ç:1-3
  • Erdoğan,Ç ve Demirkasımoğlu, N. (2010)Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 16, Sayı 3, ss: 399-431
  • Erden, M. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Alkım Yayınları., İstanbul, s.85.
Year 2017, Volume: 17 Issue: 2, 185 - 204, 29.12.2017

Abstract

References

  • Balcı, A. (2007). Etkili Okul ve Okul Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başaran, İ. E. (2004). Eğitim Psikolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, s.207.
  • Bayrakdar, N. (2013). Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretmenliğinin Doğasından Kaynaklanan Güçlüklerin Mesleki Tü-kenmişlik Algıları Üzerindeki Etkileri, ERUIFD / 1, Sayı: 16, Sayfa: 79-100.
  • Billstein, R., Williamson, J. (2003). Middle grades MATH Thematics: The STEM project. In S. L. Senk & D. R. Thompson (Eds.), Standards-based school mathematics curricula. What are they? What do students learn? (pp. 251- 284). Lawrence Erlbaum Associates: NJ.
  • Davey, L. (2009). The Application of Case Study Evaluations. Elementary Education Online, 8(2), ç:1-3
  • Erdoğan,Ç ve Demirkasımoğlu, N. (2010)Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 16, Sayı 3, ss: 399-431
  • Erden, M. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Alkım Yayınları., İstanbul, s.85.
There are 7 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

E. Zehra Turan 0000-0001-5635-0032

Publication Date December 29, 2017
Submission Date November 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Turan, E. Z. (2017). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 17(2), 185-204.
AMA Turan EZ. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). December 2017;17(2):185-204.
Chicago Turan, E. Zehra. “Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17, no. 2 (December 2017): 185-204.
EndNote Turan EZ (December 1, 2017) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17 2 185–204.
IEEE E. Z. Turan, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), vol. 17, no. 2, pp. 185–204, 2017.
ISNAD Turan, E. Zehra. “Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17/2 (December 2017), 185-204.
JAMA Turan EZ. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17:185–204.
MLA Turan, E. Zehra. “Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), vol. 17, no. 2, 2017, pp. 185-04.
Vancouver Turan EZ. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Yeterlikleri: Veli Beklentileri. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17(2):185-204.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.