BibTex RIS Cite

Knowing Others and Worldview Approach in Religious Education: A Field Research

Year 2016, Volume: 19 Issue: 48 (20-06-2016), 53 - 76, 20.06.2016
https://doi.org/10.15745/da.66564

Abstract

This article aims to determine the effects of worldview education on the understanding

of others’ beliefs and worldviews in the context of religious education. The

main purpose of worldview education is to assist students to have a broader and deeper

understanding on self-identity, worldviews of others, meaning and purpose of life. It also helps students to think on ontological, epistemological and ultimate questions

about life and beliefs. For these purposes worldview education uses Socratic questions,

critical thinking and site visits as teaching tools. These experiences assist students

to establish a new point of view towards self and others. For this research 42 students

and alumni of Renaissance College, University of New Brunswick, Canada has been

interviewed about the effects of ‘Worldviews, Religions and Cultures’ course which

they took in their fi rst year of the university education. Dr. John Valk, the creator of

worldview education approach, has been also interviewed about the effects of worldvıew

education on student learnings, thoughts and attitudes towards others. Semi-structured

interview is used a tool for collecting data in this research.

The fi ndings of the study about knowing others as follows; worldview education

has a positive effect on students in regard of the thoughts, attitudes and behaviours

towards others. Worldview education helps students to understand others beliefs and

values. Participants agree on that worldview education gives students a better understanding

about the nature of reality and beliefs. Worldview education encourages students

to eliminate their prejudices towards others and make a fresh start to mutual understanding.

It also helps students to see importance of engaging with the community

and the culture of living together.

Din Eğitiminde Ötekini Tanıma ve Dünya Görüşü Yaklaşımı: Bir Alan Araştırması

Year 2016, Volume: 19 Issue: 48 (20-06-2016), 53 - 76, 20.06.2016
https://doi.org/10.15745/da.66564

Abstract


Makalenin amacı dünya görüşü eğitimi yaklaşımın din eğitimi alanına ötekinin

dini inançlarını ve dünya görüşünü anlamada etkisini tespit etmektir. Bu amaçla Kanada,

New Brunswick Üniversitesi, Renaissance College’da lisans düzeyinde yürütülmekte

olan ‘Dinler, Dünya Görüşler ve Kültürler’ dersini almış 42 öğrenci ve mezunla

ve dünya görüşü eğitimi yaklaşımının teorisini oluşturan ve eğitimini veren Dr.

John Valk ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde dünya görüşü

eğitiminin bireyin kendisine ve ötekine karşı olan düşünce, tutum ve davranışlarını

hangi yönlerde ve nasıl etkilediği sorgulanmıştır. Araştırma sonucunda dünya görüşü

eğitiminin öğrencileri ötekini tanıma kazanımına ulaştırdığı, farklı din ve kültürlere

karşı olan düşünce, tutum ve davranışlarını olumlu bir şekilde geliştirdiği görülmüştür.

Ayrıca dünya görüşü eğitiminin öğrencileri yaşamın anlam ve amacını sorgulamaları

yönünde teşvik ettiği ortaya çıkmıştır.


There are 0 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Aybiçe Tosun

Publication Date June 20, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 19 Issue: 48 (20-06-2016)

Cite

ISNAD Tosun, Aybiçe. “Din Eğitiminde Ötekini Tanıma Ve Dünya Görüşü Yaklaşımı: Bir Alan Araştırması”. Dini Araştırmalar 19/20-06 (June 2016), 53-76. https://doi.org/10.15745/da.66564.

Cited By