Research Article
BibTex RIS Cite

ÜMİT ÜNAL’IN ‘NAR’ FİLMİNİN MİZANSEN ELEŞTİRİ YÖNTEMİYLE ANALİZİ

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 42 - 53, 31.12.2021

Abstract

Hem yazar, hem yönetmen hem de senarist olan Ümit Ünal, üçleme olarak ele aldığı serisinin son filmi olan Nar filminde özellikler seyirciye sınıf farklılığıyla birlikte adalet temasını vurgulamaya çalışmaktadır. Konusu kadar ismi de dikkat çeken filmde nar meyvesinin metaforik olarak bir kullanımı söz konusudur. İnsanların içinde bulunduğu sosyal yapıyı ele alan yönetmen birbirinden tamamen farklı karakterlerin bir kabuğun içinde nasılda yan yana durduğunu ve sonrasında kabuğun çatlamasıyla nar tanelerinin dağıldığını göstermektedir. Bu sembolik anlatım doğrultusunda çatlayan aslında toplumsal yapı ve onun çatısı altında bulunan insanların nasıl da savrulduğudur. Ünal, filmin daha ilk sahnesinde seyirciye sınıf farklılığını göstermektedir. Hem karakterlerin mekan ilişkisi hem de karakterlerin birbirleriyle olan ilişkilerinde bu tavır kendini göstermektedir. Film boyunca dram ve gerilimin aynı anda yaşandığı konu ve biçim arasındaki ilişkiyi anlayabilmek için öncelikle mizansen öğelerini ele almak gerekmektedir. Bu noktadan hareketle çalışmanın kapsamı Ümit Ünal’ın Nar filmi örneklemi üzerinden mizansen eleştiri yönetimiyle ele alınarak oluşturulacaktır. Nar filminin sinematografik özellikleri, oyunculuk performansı, kostüm ve makyaj, dekor ve mekân tasarımı ile aydınlatma öğeleri mizansen eleştirisi yöntemi ile incelenecektir.

Anahtar kelmeler: Mizansen, Biçem, Türk sineması, Ümit Ünal, Nar filmi

References

  • Arslantepe, Mehmet, (2012). Sinema Okuryazarlığı, Kocaeli: Umuttepe Yayınevi.
  • Butler, M. Andrew, (2011). Film Çalışmaları. Ali Toprak (çev.), İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Hayward, Susan, (2006). The Key Concepts, Londra and New York: Routledge.
  • İdemen, Siren, (2019). “Aidiyetler, Ait Olduğumuz Dünyalara Mahkûm Muyuz? Sınıf, cinsiyet vs.” https://birartibir.org/sinif-cinsiyet-vs/ Erişim Tarihi: 20.10.2021. Kabadayı, Lale, (2013). Film Eleştirisi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Köksal, Selma, (2017). Sinemada Yapım ve Yönetim, İstanbul: Delta Yayınları.
  • Mitrani, Erdoğan, (2020). “Aşk, Büyü vs. Ümit Ünal Filmi”, https://ortakoltuk.com/film-elestirileri/ask-buyu-vs Erişim Tarihi: 25.09.2021.
  • Öztürk, Çağnur, (2021). “Aşk, Büyü vs.; Türkiye, nereye vs?”, https://www.pressturk.com/ask-buyu-vs-turkiye-nereye-vs/33836/ Erişim Tarihi: 01.09.2021. Öztürk, Serdar ve Uğur, Gökhan, (2016). “Sinefilozofi Dergisi Youtube Kanalı Ümit Ünal Söyleşisi”, Sinefilozofi Dergisi, 1 (2), 184-193. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/303645 Erişim Tarihi: 08.09.2021.
  • Salman, Semih, (2020). Sinemada Kurgu ve Anlatı İlişkisi Ümit Ünal Filmlerinin Analizi, İstanbul: Kriter Basım Yayın.
  • Sözen, Mustafa (2013). “Sinemasal Dramaturgi ve Örnek Bir Çözümleme”, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, Sayı: 11 (3), 100-119. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/193430 Erişim Tarihi: 15.10.2021.
  • Tuğan, H. Nuray, (2017). “Sinema İkonografisinde Kostüm ve Makyaj”. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi. 6 (4). 179-190. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/384862 Erişim Tarihi: 09.10.2021.
  • Sevindi, Koray ve Uygun M. Zeynep, (2011). “Hayatımızı Kurmak için Bazı Şeyleri Görmezden Geliyoruz”, Hayal Perdesi 25, 66-75.
  • https://www.tsa.org.tr/tr/roportaj/roportajgoster/89/umit-unal--hayatimizi-kurmak-icin-bazi-seyleri-gormezden-geliyoruz Erişim
  • Tarihi: 02.09.2021. Villarejo, Amy, (2007). Film Studies-The Basics. Londra and New York: Routledge.
  • Yaşartürk, Gül, (2012). Ümit Ünal Işık Gölge Oyunları, Istanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yücel, D. Dilar, (2018). “Ümit Ünal ve ‘Oda’ Filmleri: 9, Ara, Nar”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, sayı: 29. 110-127.
  • https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/501620 Erişim Tarihi: 02.09.2021.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 42 - 53, 31.12.2021

Abstract

References

  • Arslantepe, Mehmet, (2012). Sinema Okuryazarlığı, Kocaeli: Umuttepe Yayınevi.
  • Butler, M. Andrew, (2011). Film Çalışmaları. Ali Toprak (çev.), İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Hayward, Susan, (2006). The Key Concepts, Londra and New York: Routledge.
  • İdemen, Siren, (2019). “Aidiyetler, Ait Olduğumuz Dünyalara Mahkûm Muyuz? Sınıf, cinsiyet vs.” https://birartibir.org/sinif-cinsiyet-vs/ Erişim Tarihi: 20.10.2021. Kabadayı, Lale, (2013). Film Eleştirisi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Köksal, Selma, (2017). Sinemada Yapım ve Yönetim, İstanbul: Delta Yayınları.
  • Mitrani, Erdoğan, (2020). “Aşk, Büyü vs. Ümit Ünal Filmi”, https://ortakoltuk.com/film-elestirileri/ask-buyu-vs Erişim Tarihi: 25.09.2021.
  • Öztürk, Çağnur, (2021). “Aşk, Büyü vs.; Türkiye, nereye vs?”, https://www.pressturk.com/ask-buyu-vs-turkiye-nereye-vs/33836/ Erişim Tarihi: 01.09.2021. Öztürk, Serdar ve Uğur, Gökhan, (2016). “Sinefilozofi Dergisi Youtube Kanalı Ümit Ünal Söyleşisi”, Sinefilozofi Dergisi, 1 (2), 184-193. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/303645 Erişim Tarihi: 08.09.2021.
  • Salman, Semih, (2020). Sinemada Kurgu ve Anlatı İlişkisi Ümit Ünal Filmlerinin Analizi, İstanbul: Kriter Basım Yayın.
  • Sözen, Mustafa (2013). “Sinemasal Dramaturgi ve Örnek Bir Çözümleme”, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, Sayı: 11 (3), 100-119. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/193430 Erişim Tarihi: 15.10.2021.
  • Tuğan, H. Nuray, (2017). “Sinema İkonografisinde Kostüm ve Makyaj”. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi. 6 (4). 179-190. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/384862 Erişim Tarihi: 09.10.2021.
  • Sevindi, Koray ve Uygun M. Zeynep, (2011). “Hayatımızı Kurmak için Bazı Şeyleri Görmezden Geliyoruz”, Hayal Perdesi 25, 66-75.
  • https://www.tsa.org.tr/tr/roportaj/roportajgoster/89/umit-unal--hayatimizi-kurmak-icin-bazi-seyleri-gormezden-geliyoruz Erişim
  • Tarihi: 02.09.2021. Villarejo, Amy, (2007). Film Studies-The Basics. Londra and New York: Routledge.
  • Yaşartürk, Gül, (2012). Ümit Ünal Işık Gölge Oyunları, Istanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yücel, D. Dilar, (2018). “Ümit Ünal ve ‘Oda’ Filmleri: 9, Ara, Nar”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, sayı: 29. 110-127.
  • https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/501620 Erişim Tarihi: 02.09.2021.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Article
Authors

Gözde Sunal 0000-0002-9535-5714

Publication Date December 31, 2021
Submission Date November 9, 2021
Acceptance Date December 8, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Sunal, G. (2021). ÜMİT ÜNAL’IN ‘NAR’ FİLMİNİN MİZANSEN ELEŞTİRİ YÖNTEMİYLE ANALİZİ. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6(1), 42-53.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png