Research Article
BibTex RIS Cite

SERGİ KÜRATÖRLÜĞÜNÜN DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME: SEATTLE NFT MÜZESİ ÖRNEĞİ

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 117 - 143, 22.01.2024

Abstract

İnternet ve internet teknolojilerinin sağladığı imkân ile dijital dönüşüm 21. Yüzyılda hem akademinin hem de sektörlerin odağı haline gelmiştir. Fiziksel formda üretilen ve insanın katılımlı etkileşimi ile deneyimlenen ürünlerin ve yine fiziksel katılım fiili gerektiren hizmetlerin dijital dönüşümü hem söz konusu içeriği üretenler için hem de içeriğin alıcısı olan tüketici kullanıcılar için kaçınılmaz hale gelmiştir.
Dijital dönüşümde sergi küratörlüğü, müze küratörlüğü, görsel sergiler ürünlerin dönüşümü ve kullanıcıların dijital mekanlara olan ilgisinin ve anlama yetisinin artması ile birlikte kendine fiziksel olmayan, deneyimleme için tek mekanlılığı zorunlu kılmayan ve hatta tamamen sanal olan formlar bulmuştur. Bu formlar içerisinde bazıları, geleneksel dönemde kil, toprak, taş gibi gerçek malzemelerle üretilen heykeller, kâğıt, boya, makara, negatif film gibi fiziksel malzemelerden üretilen resim ve fotoğrafların NFT biçimi olarak, tamamen sanal yapıda varlık gösteren ürünlerdir. Üretim sürecinin sonuçlanması ardından hem gösterilmek hem satılmak amacı ile sirkülasyona giren NFT’ler fiziksel formlara sahip olmadıklarından, geleneksel dönemden farklı olarak sergilenme biçimlerini dijital ortamlarda bulurlar. Dolayısıyla buna bağlı olarak, ürünün tamamen dijital olduğu bir sanal ortamda sergilerin ve müzelerin dijital dönüşümü de zorunlu hale gelmiş, bu sergilerde uygulanan kürasyon pratikleri de yeni ve inovatif şekiller almıştır.
Bu çalışmada NFT görsel ürünlerinin ne oldukları ve nasıl sergilendikleri incelemesi üzerinden söz konusu ürünlerin sergileniş biçimi ve sergilemenin dijital pratikleri içerik analizi yöntemi ile yorumlanmıştır.

References

  • About the Museum. (2022). Seattle NFT Museum: https://www.seattlenftmuseum.com/about-us adresinden Aralık 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Alsford, S. (1991). Museums as Hypermedia Interactivity on a Museum-wide Scale. International Conference on Hypermedia & Interactivity in Museums.
  • Bertacchini, E., Morando, F. (2013). The Future of Museums in the Digital Age: New Models of Access and Use of Digital Collections. International Journal of Arts Management, 15 (2), 60-72.
  • Borsotti, M., Bollini, L. (2009). Reshaping exhibition & museum design through digital technologies: a multimodal approach. International Journal of Virtual Reality, 8 (3), 25-31.
  • Bruno, F., Bruno, S., De Sensi, G., Luchi, M. L., Mancuso, S., & Muzzupappa, M. (2010). From 3D reconstruction to virtual reality: A complete methodology for digital archaeological exhibition. Journal of Cultural Heritage, 11 (1), 42-49.
  • Chaves, A. (2022). World’s First NFT Museum Opens in Seattle. The National News: https://www.thenationalnews.com/arts-culture/art/2022/01/27/worlds-first-nft-museum-opens-in-seattle/ adresinden Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Chen, M. (2022). What’s Inside Seattle’s First NFT Museum. Jing Daily Culture: https://jingculturecrypto.com/seattle-nft-museum/ adresinden Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Chohan, U.: (2021). Non-Fungible Tokens: Blockchains, Scarcity, and Value, Discussion Paper Series: Notes on the 21 st Century. Critical Blockchain Research Initiative.
  • Choi, S. H., Park, H. S., Kim, M. H., & Jeon, T. I. (2013). An analysis of the effect on using digital exhibition of archives. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 13 (1), 7-33.
  • Çimen, Ü.: (2020). Analog Fotoğraftan Dijital Fotoğrafa Geçişte Fotoğrafik Gerçekliğin Dönüşümü. Turkish Studies – Information Technologies and Applied Sciences, 15 (1), 15-37.
  • Dean, D. (1994). Museum Exhibition: Theory and Practice.
  • Dietrich, A. (2004). The Cognitive Neuroscience of Creativity. Psychonomic Bulletin & Review, 11 (6), 1011–1026.
  • Ding, Jing., Ho, Jeffrey., (2021). Mapping Engaging Experiences and Frame Shifting in Elucidation and Interactive Animation with Blending Theory in Public Exhibitions. 599-603.
  • Dowling, M. (2022). Fertile LAND: Pricing non-fungible tokens. Finance Research Letters, 44, 102096.
  • Fleming. W., William, (2016). Best Practices in Museum Education.
  • From the Mona Lisa to The Wedding Feast at Cana. (2022). Louvre: https://www.louvre.fr/en/explore/the-palace/from-the-mona-lisa-to-the-wedding-feast-at-cana adresinden Ocak 2022 tarihinde alınmıştır
  • Gardiner, J. A. (2011). A study of the effectiveness of community outreach and public accessibility in art museums. California State University, Long Beach.
  • Günay, V. (2022). Resim Sanatçısı Profesör Veysel Günay ile yapılan görüşme, İstanbul:1 Şubat
  • Henderson, L. D. (2018). Fourth Dimension and non-euclidean geometry in Modern Art. MIT Press.
  • Hu, W., Han, H., W. (2023). Interactive Design and Implementation of a Digital Museum under the Background of AR and Blockchain Technology. Applied Sciences, 13 (8), 4714-4714.
  • Kalinkina, N., A., Kuznecova, A. (2023). Relevance of introducing multimedia technologies in museums in conditions of modern development of society. Bulletin of Belgorod State Technological University named after. V. G. Shukhov,
  • Kehoe, T. (2022). What is a Museum? Createquity: https://createquity.com/2013/05/what-is-a-museum/ adresinden Mart 2022 tarihinde alınmıştır
  • Keight. (2022). Gallery: https://gallery.so/keight adresinden Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Lopes, R. O. (2020). Museum curation in the digital age. In The future of creative work. Edward Elgar Publishing.
  • Nofer, M., Gomber, P., Hinz, O., & Schiereck, D.: (2017). Blockchain. Business & Information Systems Engineering, 59 (3), 183-187.
  • Ötkünç, Y. (2017). Türkiye Tarihinde Sergileme Politikaları ve Küratörlük Mesleği: Beral Madra Örneği, Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Rao, S. (2022). 8 Takeaways for Museums from Tiktok. Museum 2.0: https://museumtwo.blogspot.com/ adresinden Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Șentürer, A. (2022). Designing through Archi-Cine Sections/Sectional-Montages. In Trans Studio. 64–81. Shields, J. (2013). Collage and Architecture (1st ed.). Routledge.
  • Simon, H. A. (2001). Creativity in the Arts and the Sciences. The Kenyon Review, 23 (2), 203–220.
  • Tezcan, C.: (2019). Güncel Sanatta ve Fotoğrafta Küratörlük Kavramı, Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • The Digital Art Experience. (2022). Seattle NFT Museum: https://web.archive.org/web/20220124161631/https://www.seattlenftmuseum.com/exhibitions adresinden Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Zimmermann, C., DiGiovanni, Evans, B., Robinson, C. (2020). Living with the Founder: Constraints and Creativity. Journal of Museum Education, 45 (2), 109-114.
Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 117 - 143, 22.01.2024

Abstract

References

  • About the Museum. (2022). Seattle NFT Museum: https://www.seattlenftmuseum.com/about-us adresinden Aralık 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Alsford, S. (1991). Museums as Hypermedia Interactivity on a Museum-wide Scale. International Conference on Hypermedia & Interactivity in Museums.
  • Bertacchini, E., Morando, F. (2013). The Future of Museums in the Digital Age: New Models of Access and Use of Digital Collections. International Journal of Arts Management, 15 (2), 60-72.
  • Borsotti, M., Bollini, L. (2009). Reshaping exhibition & museum design through digital technologies: a multimodal approach. International Journal of Virtual Reality, 8 (3), 25-31.
  • Bruno, F., Bruno, S., De Sensi, G., Luchi, M. L., Mancuso, S., & Muzzupappa, M. (2010). From 3D reconstruction to virtual reality: A complete methodology for digital archaeological exhibition. Journal of Cultural Heritage, 11 (1), 42-49.
  • Chaves, A. (2022). World’s First NFT Museum Opens in Seattle. The National News: https://www.thenationalnews.com/arts-culture/art/2022/01/27/worlds-first-nft-museum-opens-in-seattle/ adresinden Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Chen, M. (2022). What’s Inside Seattle’s First NFT Museum. Jing Daily Culture: https://jingculturecrypto.com/seattle-nft-museum/ adresinden Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Chohan, U.: (2021). Non-Fungible Tokens: Blockchains, Scarcity, and Value, Discussion Paper Series: Notes on the 21 st Century. Critical Blockchain Research Initiative.
  • Choi, S. H., Park, H. S., Kim, M. H., & Jeon, T. I. (2013). An analysis of the effect on using digital exhibition of archives. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 13 (1), 7-33.
  • Çimen, Ü.: (2020). Analog Fotoğraftan Dijital Fotoğrafa Geçişte Fotoğrafik Gerçekliğin Dönüşümü. Turkish Studies – Information Technologies and Applied Sciences, 15 (1), 15-37.
  • Dean, D. (1994). Museum Exhibition: Theory and Practice.
  • Dietrich, A. (2004). The Cognitive Neuroscience of Creativity. Psychonomic Bulletin & Review, 11 (6), 1011–1026.
  • Ding, Jing., Ho, Jeffrey., (2021). Mapping Engaging Experiences and Frame Shifting in Elucidation and Interactive Animation with Blending Theory in Public Exhibitions. 599-603.
  • Dowling, M. (2022). Fertile LAND: Pricing non-fungible tokens. Finance Research Letters, 44, 102096.
  • Fleming. W., William, (2016). Best Practices in Museum Education.
  • From the Mona Lisa to The Wedding Feast at Cana. (2022). Louvre: https://www.louvre.fr/en/explore/the-palace/from-the-mona-lisa-to-the-wedding-feast-at-cana adresinden Ocak 2022 tarihinde alınmıştır
  • Gardiner, J. A. (2011). A study of the effectiveness of community outreach and public accessibility in art museums. California State University, Long Beach.
  • Günay, V. (2022). Resim Sanatçısı Profesör Veysel Günay ile yapılan görüşme, İstanbul:1 Şubat
  • Henderson, L. D. (2018). Fourth Dimension and non-euclidean geometry in Modern Art. MIT Press.
  • Hu, W., Han, H., W. (2023). Interactive Design and Implementation of a Digital Museum under the Background of AR and Blockchain Technology. Applied Sciences, 13 (8), 4714-4714.
  • Kalinkina, N., A., Kuznecova, A. (2023). Relevance of introducing multimedia technologies in museums in conditions of modern development of society. Bulletin of Belgorod State Technological University named after. V. G. Shukhov,
  • Kehoe, T. (2022). What is a Museum? Createquity: https://createquity.com/2013/05/what-is-a-museum/ adresinden Mart 2022 tarihinde alınmıştır
  • Keight. (2022). Gallery: https://gallery.so/keight adresinden Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Lopes, R. O. (2020). Museum curation in the digital age. In The future of creative work. Edward Elgar Publishing.
  • Nofer, M., Gomber, P., Hinz, O., & Schiereck, D.: (2017). Blockchain. Business & Information Systems Engineering, 59 (3), 183-187.
  • Ötkünç, Y. (2017). Türkiye Tarihinde Sergileme Politikaları ve Küratörlük Mesleği: Beral Madra Örneği, Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Rao, S. (2022). 8 Takeaways for Museums from Tiktok. Museum 2.0: https://museumtwo.blogspot.com/ adresinden Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Șentürer, A. (2022). Designing through Archi-Cine Sections/Sectional-Montages. In Trans Studio. 64–81. Shields, J. (2013). Collage and Architecture (1st ed.). Routledge.
  • Simon, H. A. (2001). Creativity in the Arts and the Sciences. The Kenyon Review, 23 (2), 203–220.
  • Tezcan, C.: (2019). Güncel Sanatta ve Fotoğrafta Küratörlük Kavramı, Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • The Digital Art Experience. (2022). Seattle NFT Museum: https://web.archive.org/web/20220124161631/https://www.seattlenftmuseum.com/exhibitions adresinden Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Zimmermann, C., DiGiovanni, Evans, B., Robinson, C. (2020). Living with the Founder: Constraints and Creativity. Journal of Museum Education, 45 (2), 109-114.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Screen and Digital Media (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Oğuz Şentürk 0000-0002-8678-4357

Publication Date January 22, 2024
Submission Date October 20, 2023
Acceptance Date January 18, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Şentürk, O. (2024). SERGİ KÜRATÖRLÜĞÜNÜN DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME: SEATTLE NFT MÜZESİ ÖRNEĞİ. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 8(1), 117-143.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png