This study was carried out to determine the congruence of the teaching styles used by Turkish physical education teachers in their lessons with the goals and learning outcomes of the curriculum they are responsible for taking into consideration. The case study design was used and eight physical education teachers serving in middle and high school grades in the central districts of a metropolitan city were involved in this study. In the study, a semi-structured interview form prepared by the authors was used to reveal which teaching styles physical education teachers prefer in their lessons, the reasons for their preference, and the congruence between the teaching styles they use in their lessons and the goals and learning outcomes of the curriculum. Content analysis was used to analyze the data. The results of the study indicated that physical education teachers generally preferred reproduction cluster teaching styles to vary extents and mostly used the practice style. Effective skill learning and effective time management were found to be the most mentioned reasons for teachers to prefer the practice and the command styles more in their lessons. The study additionally revealed that when selecting teaching styles for their lessons, physical education teachers did not take into consideration the goals and learning outcomes of the curriculum. Based on the results of the study, it is recommended that professional development programs be designed to enhance the curriculum literacy of physical education teachers and to inform them of the teaching styles that are aligned with certain goals and learning outcomes.
Curriculum goals and learning outcomes Physical education curriculum Physical education teachers Teaching styles
Bu çalışma, Türk beden eğitimi öğretmenlerinin derslerinde kullandıkları öğretim stillerinin dikkate almakla sorumlu oldukları öğretim programının amaç ve kazanımlarıyla uyumunun belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Durum çalışması deseninin kullanıldığı bu çalışmaya bir büyükşehrin merkez ilçelerinde ortaokul ve lise öğretim kademelerinde görev yapan sekiz beden eğitimi öğretmeni dahil edilmiştir. Çalışmada, beden eğitimi öğretmenlerinin derslerinde hangi öğretim stillerini tercih ettikleri, tercih etme gerekçeleri ve derslerinde kullandıkları öğretim stilleriyle öğretim programının amaç ve kazanımları arasındaki uyumu belirlemek üzere araştırmacıların hazırladığı yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi amacıyla içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları, beden eğitimi öğretmenlerinin genel olarak sunuş kümesi öğretim stillerini değişen oranlarda tercih ettiklerini ve esas olarak da çoğunlukla alıştırma stilini kullandıklarını göstermiştir. Öğretmenlerin alıştırma ve komut stilini derslerinde daha fazla tercih etmelerinin en sık bahsedilen gerekçelerinin; etkili beceri öğrenimi ve zaman yönetimi olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca, beden eğitimi öğretmenlerinin dersleri için öğretim stili seçerken öğretim programının amaç ve kazanımlarını kendilerine ölçüt almadıkları belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarından yola çıkarak beden eğitimi öğretmenlerinin, dikkate almakla yükümlü oldukları öğretim programı hakkında okuryazarlıklarının arttırılması ve belirli amaçlar ve kazanımlarla uyumlu öğretim stilleri hakkında bilgilendirilmesi amacıyla mesleki gelişim programlarının düzenlenmesi önerilmektedir.
Beden eğitimi öğretmenleri Beden eğitimi öğretim programı Beden eğitimi öğretmenleri Öğretim stilleri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 10, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Acceptance Date | August 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |