This study was carried out in order to examine the geometry proof process of secondary school mathematics teacher candidates. Eight Turkish secondary school mathematics teacher candidates participated in this research, in which the case study model, one of the qualitative research methods, was used. Activities cards and think-aloud protocols were used to collect the data of the study. Two different activity cards were used in the study. The first activity card prepared includes the geometry proposition. Content analysis method was used in the analysis of the data of the study. In the analysis of the data, the data was first analyzed and coded. Then, the acquired skills were categorized according to the common features of the codes. While most of the results reached in the study were supported by the literature, some important and original findings were also reached. One of the most important results reached in this study is that the participants see drawing figures and performing algebraic operations as a necessity while proving geometry.
Bu çalışma ortaöğretim matematik öğretmeni adaylarının geometrik ispat yapma sürecini incelemek amacıyla yürütülmüştür. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelinin kullanıldığı bu araştırmaya sekiz ortaöğretim matematik öğretmeni adayı katılmıştır. Çalışmanın verilerinin toplanmasında etkinlik kartları ve sesli düşünme protokolleri kullanılmıştır. Çalışmada iki farklı etkinlik kartı kullanılmıştır. Hazırlanan ilk etkinlik kartı geometri önermesini içermektedir. Çalışmanın verilerinin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ilk olarak veriler çözümlenerek kodlanmıştır. Ardından kodların ortak özelliklerine göre elde edilen beceriler kategorilendirilmiştir. Çalışmada ulaşılan sonuçların birçoğu alan yazınla desteklenirken, bazı önemli ve özgün bulgulara da ulaşılmıştır. Bu çalışmada ulaşılan en önemli sonuçlardan biri katılımcıların geometrik ispat yaparken ispat yapmada şekil çizmeyi ve cebirsel işlem yapmayı bir zorunluluk olarak görmeleridir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2022 |
Acceptance Date | February 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .