Research Article
BibTex RIS Cite

Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları

Year 2018, Volume: 24 Issue: 96, 77 - 96, 06.11.2018
https://doi.org/10.22559/folklor.312

Abstract

Bu çalışmada çağdaş çocuk edebiyatının önemli isimlerinden Bilgin Adalı’nın çocuk 

romanlarının çocuğun gelişim alanlarına uygunluğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. 

Çocuk romanlarında ilkçağ insanlarını günümüz çocuklarına tanıtan Adalı, bunu 

yaparken kuru bir tarih bilgisi vermek yerine okuyucularının akranlarıyla eğlenceli 

vakit geçirmelerini amaçlamıştır. Eserlerde zengin karakter çeşitliliğinin yanı sıra 

bilgi, dil zenginliği temelinde öyküleştirilmektedir. Adalı’nın çocuk romanları bu 

özelliklerinin yanı sıra çocuğun gelişim alanlarının bütünlük içinde izlenebileceği 

kurgusal yapıyı barındırmaktadır. Çalışma, betimsel nitelikte bir araştırma olup 

doküman incelemesi yöntemi temelinde gerçekleştirilmiştir. Yazarın Dünya Artık Daha 

Güzel, Mavi Gezegenin İlk İnsanları, Çatalhöyük Öyküleri 1, 2 ve 3, Zaman Bisikleti 

1, 2 ve 3, Aninna’nın Serüvenleri 1 ve 2 başlıklı on romanı, uzman görüşü alınarak 

belirlenmiş bilişsel, dilsel ile kişilik ve toplumsal gelişim alanlarına uygunluk temaları 

açısından incelenmiştir. Bu on eserin bilişsel ve dil alanında yeterli olduğu, kişilik ve toplumsal gelişim alanlarında ise kısmen yeterli olduğu belirlenmiştir. Bu bulgulardan 

Bilgin Adalı’nın çocuk romanlarının 9-12 yaş arası çocukların gelişim alanlarına uygun 

olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Adalı, B. (2005a). Dünya artık daha güzel. İstanbul: Büyülü Fener.
  • Adalı, B. (2005b). Ateşin çocukları, Çatalhöyük öyküleri 2. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2005c). Bolluk ve savaş, Çatalhöyük öyküleri 3. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2006a). Mavi gezegenin ilk insanları. İstanbul: Büyülü Fener.
  • Adalı, B. (2006b). Dünyamızın ilk şafağı, Çatalhöyük öyküleri 1. İstanbul: Can. Adalı, B. (2006c). Zaman bisikleti 1. İstanbul: Can. Adalı, B. (2006d). Geçmişten gelen konuklar, Zaman bisikleti 2. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2009). Zamanda kaza, Zaman bisikleti 3. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2012). Aninna’nın serüvenleri 1, Alev Kız Aninna. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2014). Aninna’nın serüvenleri 2, Alev Kız Aninna. İstanbul: Can.
  • Budak, S. (2003). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim Sanat.
  • Charles, C.M. (2003). Piaget ilkeleri. Ankara: Nobel.
  • Çağlayan, Ö. (2009). Bilgin Adalı’nın çocuk romanlarının çocuk kitaplarının çocuğun gelişim alanlarına etkileri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karelmas Üniversitesi. Zonguldak.
  • Dilidüzgün, S. (2004). İletişim odaklı Türkçe derslerinde çocuk kitapları. İstanbul: Morpa.
  • Dilidüzgün, S. (2007). Çağdaş çocuk yazını, yazın eğitimine atılan ilk adım. İstanbul: Morpa.
  • Houdé, O. (2006). Çocuk psikolojisi. Ankara: Dost.
  • Gander M. ve Gardiner H. (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. Ankara: İmge.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji terimleri sözlüğü. (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Burger, J. (2004). Kişilik. İstanbul: Kaknüs.
  • Onur, B. (2005). Anılardaki aşklar -Çocukluğun ve gençliğin psikoseksüel tarihi. İstanbul: Kitap.
  • Mutlu, B. (2006). Çatalhöyük Öyküleri’nde uygarlık tarihinin yapılandırılışı. II. Ulusal çocuk ve gençlik edebiyatı sempozyumu bildirileri. (s.123-131). Ankara: AÜ.
  • Piaget, J. (2004). Çocukta zihinsel gelişim. İstanbul: Cem.
  • Piaget, J. (2007). Çocukta dil ve düşünme. Ankara: Palme.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Yavuzer, H. (1992). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurttaş, H. (1997). Çocuk ve kitap. Anadili eğitimi ve çocuk kitapları sempozyumu bildirileri. (s.56-64). Ankara: Tömer.
  • Zülfikar, H. (1995). Türkçede ses yansımalı kelimeler. Ankara: TDK.
Year 2018, Volume: 24 Issue: 96, 77 - 96, 06.11.2018
https://doi.org/10.22559/folklor.312

Abstract

References

  • Adalı, B. (2005a). Dünya artık daha güzel. İstanbul: Büyülü Fener.
  • Adalı, B. (2005b). Ateşin çocukları, Çatalhöyük öyküleri 2. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2005c). Bolluk ve savaş, Çatalhöyük öyküleri 3. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2006a). Mavi gezegenin ilk insanları. İstanbul: Büyülü Fener.
  • Adalı, B. (2006b). Dünyamızın ilk şafağı, Çatalhöyük öyküleri 1. İstanbul: Can. Adalı, B. (2006c). Zaman bisikleti 1. İstanbul: Can. Adalı, B. (2006d). Geçmişten gelen konuklar, Zaman bisikleti 2. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2009). Zamanda kaza, Zaman bisikleti 3. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2012). Aninna’nın serüvenleri 1, Alev Kız Aninna. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2014). Aninna’nın serüvenleri 2, Alev Kız Aninna. İstanbul: Can.
  • Budak, S. (2003). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim Sanat.
  • Charles, C.M. (2003). Piaget ilkeleri. Ankara: Nobel.
  • Çağlayan, Ö. (2009). Bilgin Adalı’nın çocuk romanlarının çocuk kitaplarının çocuğun gelişim alanlarına etkileri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karelmas Üniversitesi. Zonguldak.
  • Dilidüzgün, S. (2004). İletişim odaklı Türkçe derslerinde çocuk kitapları. İstanbul: Morpa.
  • Dilidüzgün, S. (2007). Çağdaş çocuk yazını, yazın eğitimine atılan ilk adım. İstanbul: Morpa.
  • Houdé, O. (2006). Çocuk psikolojisi. Ankara: Dost.
  • Gander M. ve Gardiner H. (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. Ankara: İmge.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji terimleri sözlüğü. (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Burger, J. (2004). Kişilik. İstanbul: Kaknüs.
  • Onur, B. (2005). Anılardaki aşklar -Çocukluğun ve gençliğin psikoseksüel tarihi. İstanbul: Kitap.
  • Mutlu, B. (2006). Çatalhöyük Öyküleri’nde uygarlık tarihinin yapılandırılışı. II. Ulusal çocuk ve gençlik edebiyatı sempozyumu bildirileri. (s.123-131). Ankara: AÜ.
  • Piaget, J. (2004). Çocukta zihinsel gelişim. İstanbul: Cem.
  • Piaget, J. (2007). Çocukta dil ve düşünme. Ankara: Palme.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Yavuzer, H. (1992). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurttaş, H. (1997). Çocuk ve kitap. Anadili eğitimi ve çocuk kitapları sempozyumu bildirileri. (s.56-64). Ankara: Tömer.
  • Zülfikar, H. (1995). Türkçede ses yansımalı kelimeler. Ankara: TDK.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Betül Mutlu

Özgül Çağlayan This is me

Publication Date November 6, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 24 Issue: 96

Cite

APA Mutlu, B., & Çağlayan, Ö. (2018). Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. Folklor/Edebiyat, 24(96), 77-96. https://doi.org/10.22559/folklor.312

Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.

Field EdItors

Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)