Dissertation
BibTex RIS Cite

Antrenörlerin Liderlik Yönelimleri ile Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi

Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 56 - 63, 30.12.2023
https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1382409

Abstract

Bu çalışma Antrenörlerin Liderlik Yönelimleri İle Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya katılımda gönüllülük göz önünde bulundurulmuştur. Örneklem seçiminde kolayda örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmada ilgili verilerin toplanması için kullanılan anket üç bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde demografik bilgiler, ikinci kısımda Bolman ve Deal (1991) tarafından geliştirilen Liderlik Stilleri Betimleme Anketi Türkçe uyarlaması Dereli (2003) tarafından Liderlik Stilleri Ölçeği, üçüncü kısımda Vallerand ve diğerleri (1994) tarafından geliştirilen Türkçe uyarlaması Sezen ve Balçıkanlı (2010) tarafından yapılan Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği oluşturmuştur. Çalışma da elde edilen veriler üzerinde doğrultusunda SPSS programı ile yapılmıştır. Veri setine Kolmogorov-Smirnova testi uygulanmış ve anlamlılık düzeyi p<0.05’den küçük olduğundan verilerin normal dağılıma sahip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Analiz için parametrik olmayan testlerin uygulanmasına karar verilmiştir. Üçten az değişkenler için Mann Witney U testi, üç ve daha fazla değişkenler ise Kruskal Wallis H testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular istatistiksel olarak p>0.05 düzeyinde anlamlılık düzeyi ile test edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik, spearman korelasyon analizi ve parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Araştırmada %95 güven aralığına göre analiz yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliliği Cronbach’s Alpha katsayısı ile belirlenmiştir. Araştırma bulgularında antrenörlerin sportmenlik düzeyleri ile; liderlik yönelimleri arasında yapılan spearman korelasyon analizi sonucu anlamlı ve orta düzeyde pozitif ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır (p<0.01). Sonuç olarak Liderlik stilleri ölçeğinde katılımcıların puan ortalamalarının yüksek düzeyde olduğu Çok boyutlu sportmenlik ölçeği puan ortalamasının yüksek düzeyde görülürken olduğu görülmektedir.

References

  • Abad, D. (2010). “Sportsmanship”. Sport, Ethics and Philosophy. 4 (1). 27–41.
  • Akçadağ, S. (2008). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Liderlik Davranışları Ve Kişili Özellikleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Ankara İli Örneği) Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Atar, E. ve Özbek, O. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik davranışları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 51-59.
  • Aydın R., Bozkuş T. ve Kul M. (2016). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarındaki Öğrencilerin Liderlik Özelliklerinin Cinsiyet Değişkenine Göre İncelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 4 (Special Issue 1), 122-131.
  • Beltekin, E. ve Kuyulu, İ. (2019). Spor Bilimleri Fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin liderlik yönelim düzeylerinin incelenmesi (Erciyes Üniversitesi örneği). Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 1(1), 26-29.
  • Bolman, Lee G. ve DEAL, Terrence (1991), “Liderlik ve Yönetim Etkinliği: Çok Çerçeveli, Çok Sektör Bir Analiz”, İnsan Kaynakları Yönetimi Dergisi, S.30(4), ss.509-534.
  • Çetintaş, Y. (2019). Karate Antrenörlerinin Liderlik Yönlerinin İncelenmesi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bartın.
  • Dereli M. (2003). A Survey Research of Leadership Styles of Elementary School Principlas/İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Donuk, B. (2016). Liderlik ve Spor. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Elik, T. (2017). Güneydoğu anadolu bölgesi futbol takımlarında amatör olarak futbol oynayan sporcuların sportmenlik yönelimleri ve empatik eğilim düzeyleri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güngör, N. B. (2016). Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınçarslan, S. (2013). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri İle Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (İzmir İli Karabağlar İlçesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Okan üniversitesi, İstanbul.
  • Miller, B. W., Roberts, G. C. and Ommundsen, Y. (2004). Effect of Motivational Climate on Sportspersonship Among Competitive Youth Male and Female Football Players. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 14(3), 193-202.
  • Öz, N. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin iletişim becerilerinin liderlik davranışlarına olan etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Özdemir, E. (2003). Liderlik ve etik. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), 151-168.
  • Özkan, N. Ö. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeylerinin incelenmesi.
  • Doktora Tezi, İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Semiz, H. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinde sporun liderlik üzerine etkisi: Hendek örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Sezen-Balçıkanlı, G. (2010). Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-10.
  • Stornes, T. and Ommundsen, Y. (2004). Achievement goals, motivational climate and sportspersonship: a study of young handball players. Scandinavian Journal of Education, 48(2), 205-221.
  • Şahin, M. (2011). Alp disiplini kayak antrenörlerinin çeşitli fiziksel ve fizyolojik parametrelerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 108-113.
  • Tapşın, F. O., Bayazıt, B., Aydemir, A. ve Tapşın, F. O. (2020). Bireysel ve Takım Sporlarındaki Antrenörlerin Liderlik Davranışları Yönelimlerinin Bazı Değişkenlere Göre Belirlenmesi (Sakarya İli Adapazarı İlçesi Örneği). Electronic Turkish Studies, 15 (5).
  • Vallerand, RJ ve GF Losier (1999). Sporda içsel ve dışsal motivasyonun bütünleyici bir analizi. Uygulamalı Spor Psikolojisi Dergisi. 11: 142-69.
  • Yıldız, M. (2019). Sporcularda Sportmenlik Yönelimi: Hedef Bağlılığı ve Sporda Ahlaktan Uzaklaşmanın Rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 56 - 63, 30.12.2023
https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1382409

Abstract

References

  • Abad, D. (2010). “Sportsmanship”. Sport, Ethics and Philosophy. 4 (1). 27–41.
  • Akçadağ, S. (2008). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Liderlik Davranışları Ve Kişili Özellikleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Ankara İli Örneği) Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Atar, E. ve Özbek, O. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik davranışları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 51-59.
  • Aydın R., Bozkuş T. ve Kul M. (2016). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarındaki Öğrencilerin Liderlik Özelliklerinin Cinsiyet Değişkenine Göre İncelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 4 (Special Issue 1), 122-131.
  • Beltekin, E. ve Kuyulu, İ. (2019). Spor Bilimleri Fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin liderlik yönelim düzeylerinin incelenmesi (Erciyes Üniversitesi örneği). Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 1(1), 26-29.
  • Bolman, Lee G. ve DEAL, Terrence (1991), “Liderlik ve Yönetim Etkinliği: Çok Çerçeveli, Çok Sektör Bir Analiz”, İnsan Kaynakları Yönetimi Dergisi, S.30(4), ss.509-534.
  • Çetintaş, Y. (2019). Karate Antrenörlerinin Liderlik Yönlerinin İncelenmesi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bartın.
  • Dereli M. (2003). A Survey Research of Leadership Styles of Elementary School Principlas/İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Donuk, B. (2016). Liderlik ve Spor. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Elik, T. (2017). Güneydoğu anadolu bölgesi futbol takımlarında amatör olarak futbol oynayan sporcuların sportmenlik yönelimleri ve empatik eğilim düzeyleri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güngör, N. B. (2016). Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınçarslan, S. (2013). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri İle Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (İzmir İli Karabağlar İlçesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Okan üniversitesi, İstanbul.
  • Miller, B. W., Roberts, G. C. and Ommundsen, Y. (2004). Effect of Motivational Climate on Sportspersonship Among Competitive Youth Male and Female Football Players. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 14(3), 193-202.
  • Öz, N. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin iletişim becerilerinin liderlik davranışlarına olan etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Özdemir, E. (2003). Liderlik ve etik. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), 151-168.
  • Özkan, N. Ö. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeylerinin incelenmesi.
  • Doktora Tezi, İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Semiz, H. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinde sporun liderlik üzerine etkisi: Hendek örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Sezen-Balçıkanlı, G. (2010). Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-10.
  • Stornes, T. and Ommundsen, Y. (2004). Achievement goals, motivational climate and sportspersonship: a study of young handball players. Scandinavian Journal of Education, 48(2), 205-221.
  • Şahin, M. (2011). Alp disiplini kayak antrenörlerinin çeşitli fiziksel ve fizyolojik parametrelerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 108-113.
  • Tapşın, F. O., Bayazıt, B., Aydemir, A. ve Tapşın, F. O. (2020). Bireysel ve Takım Sporlarındaki Antrenörlerin Liderlik Davranışları Yönelimlerinin Bazı Değişkenlere Göre Belirlenmesi (Sakarya İli Adapazarı İlçesi Örneği). Electronic Turkish Studies, 15 (5).
  • Vallerand, RJ ve GF Losier (1999). Sporda içsel ve dışsal motivasyonun bütünleyici bir analizi. Uygulamalı Spor Psikolojisi Dergisi. 11: 142-69.
  • Yıldız, M. (2019). Sporcularda Sportmenlik Yönelimi: Hedef Bağlılığı ve Sporda Ahlaktan Uzaklaşmanın Rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sport and Exercise Psychology
Journal Section Articles
Authors

Murat Saraçoğlu 0000-0002-6007-3987

Savaş Duman 0000-0001-8721-0112

Early Pub Date December 29, 2023
Publication Date December 30, 2023
Submission Date October 27, 2023
Acceptance Date December 11, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Saraçoğlu, M., & Duman, S. (2023). Antrenörlerin Liderlik Yönelimleri ile Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 56-63. https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1382409

21116