Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi

Year 2021, Volume: 8 Issue: 14, 67 - 92, 02.07.2021

Abstract

Günümüzde gelişmekte olan ve gelişmiş ülkelerden bahsedebilmek için ülkelerin ekonomik, sosyal anlamda belli bir gelişme seviyesine gelmiş olmaları gerekmektedir. İçinde bulunulan bilgi çağında, gelişen teknolojik gelişmelerin sosyal ve ekonomik alanda hızlı gelişim ve değişmeleri beraberinde getirmesi, teknolojiye dayalı altyapının önemini yansıtmaktadır. Bu gelişmelerle ülkelerin ve işletmelerin, rekabet gücünü elde etmesinde teknolojik gelişmelerin etkisinin çok önemli olduğu görülmektedir. E-ticaretin gelişmediği zamanlarda bilgiye ulaşmak zor olmasına karşın, son yıllarda teknolojik faktörlerin ve seçeneklerin artmasıyla ulaşmak kolay hale gelmiştir. Bilgiyi kullanabilen ve yeni bilgiler üretebilen toplumlar, uluslararası alanda rekabetin küresel düzeye ulaşmasını sağlamaktadır. Ulusal ve uluslararası alanda işletme yapısının gelişmesinde ve rekabet gücü elde etmesinde teknolojinin etkili olduğu görülmektedir. Bu çalışmanın amacı; teknolojik gelişmelerin rekabet gücüne etkisini göstermek, e-ticaret hacminin toplam ticaret içerisindeki payının hızla arttığını vurgulamak ve bu bağlamda e-ticaretin Türkiye ekonomisi üzerine etkilerini incelemektir. Türkiye’de e-ticaret sektörü için SWOT analizi yapılmış, güçlü ve zayıf yönleri ortaya çıkarılmış, fırsat ve tehditler belirlenmiştir.

References

  • Aktan, C. C. (2010). “Türkiye’de Üretim ve İstihdama Yönelik Ulusal Rekabet Gücü Politikası, Ekonomi Bilimleri Dergisi”, 2 (2), 166-197.
  • Aktan, C. ve Vural, İ. (2004). Yeni Ekonomi ve Rekabet, Ankara: TİSK Yayınları.
  • Altay B. ve Gürpınar, K. (2008). “Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10 (1), 257-274.
  • Ata, A. Y. (2009). “Yeni Ekonomik Düzenin Kavramsal Çerçevesi ve Ekonomilere Sunduğu Fırsatlar: Adana Ekonomisi Üzerine Bir İnceleme”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 18 (1), 27-48.
  • Atamer, İ. (2014). “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun”, https://www.atamer.av.tr/elektronik-ticaret-hukuku/ , (E. T: 06.10.2020).
  • Ay, S., Keser, H.Y. ve Aydemir, M. F. (2018). “Ekonomide İtici Bir Güç Olarak E-Ticaret”, I.-InTraders-Uluslararası-Ticaret-Kongresi-2018-Mayıs-Tam-Metin-Kitabı, 557-572.
  • BKM, (2019). “Faaliyet Raporu”, https://bkm.com.tr/wpcontent/uploads/2015/06/BKM_2019_Faaliyet_Raporu.pdf, (E. T: 20.12.2020).
  • Canpolat, Ö. (2001). E-Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler, Ankara: Ticaret ve Sanayi Bakanlığı.
  • Coşkun, A. (2005). “Elektronik Ticarette Vergilendirme Sorunları ve Uluslar Arası Düzeyde Çözüm Arayışlarının Türkiye Açısından Değerlendirilmesi”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 153-170.
  • Dereli, D. D. (2015). “Yeni Ekonomide Elektronik Ticaret ve Türkiye’de Elektronik Ticaretin Boyutu ve Vergilendirilmesi”, Siirt Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2 (2), 56-71.
  • DIGITAL, (2020). “ July Global Statshot Report” https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2020-july-global-statshot-report-july-2020-v01, (E. T: 07.09.2020).
  • Ecommerce Europe, (2018). “European Ecommerce Report 2018 Edition”, www.ecommerce-europe.eui, (E. T: 09.09.2020).
  • E-İhracat Stratejisi ve Eylem Planı (2018-2020). (2018, 06 Şubat) Resmi Gazete (Sayı: 30324). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/02/20180206-6.pdf, (E. T: 24.05.2021).
  • Erdil, T. S., Aydoğan, S., Ayar, B. ve Güvendik, Ö. (2019). “Marka Performansının Rekabet Gücüne Etkisi: Ulusal ve Uluslararası Birleşme ve Satın Almalar Açısından Bir Değerlendirme”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 14 (51), 164-189.
  • Eroğlu, O. ve Yalçın, A. (2013). “Kümelenmeye İlişkin Literatür Taraması”, Kahraman Maraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 81-96.
  • Freeman, C. and Soete, L. (2003). Yenilik İktisadı, , (çev: E . Türkcan), Ankara: TÜBİTAK Yayını.
  • Günaydın, D. (2013). “Bölgesel Kalkınma Sürecinde Kümelenmeler: TR31 İzmir Bölgesi Örneği”, International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 1 (2), 11-47.
  • Gürpınar, K. ve Sandıkçı, M. (2008). “Uluslararası Rekabetçilik Analizinde Michael E. Porter’ın Elmas Modeli Yaklaşımı: Türkiye’deki Bazı Endüstrilerdeki Uygulanabilirliğinin ve Sonuçlarının Araştırılması”, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8 (15) , 105-125.
  • Kibritçioğlu, A. (1998). “Porter’in Rekabetçi avantajlar yaklaşımı ve iktisat Kuramı”, Future’s Technologies, (48), 66-71.
  • Kuşat, N. (2011). “Küreselleşen Dünyada Turizm Sektörü: Bilgi İletişim Teknolojileri ve Rekabet Gücü”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3 (5), 114-138.
  • Manavgat, G. (2014). “Uluslararası Rekabet Gücünün Belirleyenleri: Türk İmalat Sanayi Üzerine Ampirik Analiz”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • McFetridge, D. G. (1995). Competitiveness: Concepts and Measures, Ottawa: Industry Canada Occasional Paper, 11.
  • Peker, A., Şanlı, İ. ve Eren, E . (2019). “Türkiye’de Genç İşsizlik İle Mücadelede Yeni Bir Yaklaşım: Yeni Ekonomi ve E-Ticaret”, Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 3 (9) , 44-60.
  • Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage, New York: The Free Press.
  • Porter, M. E. (1990). “The Competitive Advantage of Nations”, Harward Business Review, s.73-91.
  • The Global Competitivenness Report, (2019). http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf, (E. T: 08.11.2020).
  • TUSIAD, (2019). “E-Ticaretin Gelişimi, Sınırların Aşılması ve Yeni Normlar”, http://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/dd-tusiad-eticaret-raporu-2019.pdf, (E. T: 01.09.2020).
  • TUSIAD, (2017). “Dijitalleşen Dünya’da Ekonominin İtici Gücü: E-Ticaret”, https://www.eticaretraporu.org/wp-content/uploads/2017/04/TUSIAD_E-Ticaret_Raporu_2017.pdf, (E. T: 01.09.2020).
  • TÜBİSAD, (2019). “Türkiye’de E-Ticaret 2019 Pazar Büyüklüğü”, http://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/tubisad_eticaret_2019_pazar_buyuklugu_raporu.pdf, (E. T: 16.09.2020).
  • TÜİK, (2019). https://web.tuik.gov.tr/tr/classification-categories/sub-categories/#, (E. T: 12.11.2020).
  • TÜİK, (2020). “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması”, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679, (E. T: 16.09.2020).
  • UTİKAD, (2019). Türkiye’de E-Ticaret Ve E-İhracat Gelişim Potansiyeli Ve Lojistik Süreçler, https://www.utikad.org.tr/images/HizmetRapor/turkiyedeeticaretveeihracatgelisimpotansiyelivelojistiksurecler-05853.pdf, (E. T: 22.01.2021).
  • World Bank, (2018). https://lpi.worldbank.org/international/aggregated-ranking, (E. T: 20.12.2020).
  • https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler, (E. T: 23.09.2020).
  • https://startups.watch, (E. T: 26.09.2020).
Year 2021, Volume: 8 Issue: 14, 67 - 92, 02.07.2021

Abstract

References

  • Aktan, C. C. (2010). “Türkiye’de Üretim ve İstihdama Yönelik Ulusal Rekabet Gücü Politikası, Ekonomi Bilimleri Dergisi”, 2 (2), 166-197.
  • Aktan, C. ve Vural, İ. (2004). Yeni Ekonomi ve Rekabet, Ankara: TİSK Yayınları.
  • Altay B. ve Gürpınar, K. (2008). “Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10 (1), 257-274.
  • Ata, A. Y. (2009). “Yeni Ekonomik Düzenin Kavramsal Çerçevesi ve Ekonomilere Sunduğu Fırsatlar: Adana Ekonomisi Üzerine Bir İnceleme”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 18 (1), 27-48.
  • Atamer, İ. (2014). “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun”, https://www.atamer.av.tr/elektronik-ticaret-hukuku/ , (E. T: 06.10.2020).
  • Ay, S., Keser, H.Y. ve Aydemir, M. F. (2018). “Ekonomide İtici Bir Güç Olarak E-Ticaret”, I.-InTraders-Uluslararası-Ticaret-Kongresi-2018-Mayıs-Tam-Metin-Kitabı, 557-572.
  • BKM, (2019). “Faaliyet Raporu”, https://bkm.com.tr/wpcontent/uploads/2015/06/BKM_2019_Faaliyet_Raporu.pdf, (E. T: 20.12.2020).
  • Canpolat, Ö. (2001). E-Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler, Ankara: Ticaret ve Sanayi Bakanlığı.
  • Coşkun, A. (2005). “Elektronik Ticarette Vergilendirme Sorunları ve Uluslar Arası Düzeyde Çözüm Arayışlarının Türkiye Açısından Değerlendirilmesi”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 153-170.
  • Dereli, D. D. (2015). “Yeni Ekonomide Elektronik Ticaret ve Türkiye’de Elektronik Ticaretin Boyutu ve Vergilendirilmesi”, Siirt Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2 (2), 56-71.
  • DIGITAL, (2020). “ July Global Statshot Report” https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2020-july-global-statshot-report-july-2020-v01, (E. T: 07.09.2020).
  • Ecommerce Europe, (2018). “European Ecommerce Report 2018 Edition”, www.ecommerce-europe.eui, (E. T: 09.09.2020).
  • E-İhracat Stratejisi ve Eylem Planı (2018-2020). (2018, 06 Şubat) Resmi Gazete (Sayı: 30324). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/02/20180206-6.pdf, (E. T: 24.05.2021).
  • Erdil, T. S., Aydoğan, S., Ayar, B. ve Güvendik, Ö. (2019). “Marka Performansının Rekabet Gücüne Etkisi: Ulusal ve Uluslararası Birleşme ve Satın Almalar Açısından Bir Değerlendirme”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 14 (51), 164-189.
  • Eroğlu, O. ve Yalçın, A. (2013). “Kümelenmeye İlişkin Literatür Taraması”, Kahraman Maraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 81-96.
  • Freeman, C. and Soete, L. (2003). Yenilik İktisadı, , (çev: E . Türkcan), Ankara: TÜBİTAK Yayını.
  • Günaydın, D. (2013). “Bölgesel Kalkınma Sürecinde Kümelenmeler: TR31 İzmir Bölgesi Örneği”, International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 1 (2), 11-47.
  • Gürpınar, K. ve Sandıkçı, M. (2008). “Uluslararası Rekabetçilik Analizinde Michael E. Porter’ın Elmas Modeli Yaklaşımı: Türkiye’deki Bazı Endüstrilerdeki Uygulanabilirliğinin ve Sonuçlarının Araştırılması”, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8 (15) , 105-125.
  • Kibritçioğlu, A. (1998). “Porter’in Rekabetçi avantajlar yaklaşımı ve iktisat Kuramı”, Future’s Technologies, (48), 66-71.
  • Kuşat, N. (2011). “Küreselleşen Dünyada Turizm Sektörü: Bilgi İletişim Teknolojileri ve Rekabet Gücü”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3 (5), 114-138.
  • Manavgat, G. (2014). “Uluslararası Rekabet Gücünün Belirleyenleri: Türk İmalat Sanayi Üzerine Ampirik Analiz”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • McFetridge, D. G. (1995). Competitiveness: Concepts and Measures, Ottawa: Industry Canada Occasional Paper, 11.
  • Peker, A., Şanlı, İ. ve Eren, E . (2019). “Türkiye’de Genç İşsizlik İle Mücadelede Yeni Bir Yaklaşım: Yeni Ekonomi ve E-Ticaret”, Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 3 (9) , 44-60.
  • Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage, New York: The Free Press.
  • Porter, M. E. (1990). “The Competitive Advantage of Nations”, Harward Business Review, s.73-91.
  • The Global Competitivenness Report, (2019). http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf, (E. T: 08.11.2020).
  • TUSIAD, (2019). “E-Ticaretin Gelişimi, Sınırların Aşılması ve Yeni Normlar”, http://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/dd-tusiad-eticaret-raporu-2019.pdf, (E. T: 01.09.2020).
  • TUSIAD, (2017). “Dijitalleşen Dünya’da Ekonominin İtici Gücü: E-Ticaret”, https://www.eticaretraporu.org/wp-content/uploads/2017/04/TUSIAD_E-Ticaret_Raporu_2017.pdf, (E. T: 01.09.2020).
  • TÜBİSAD, (2019). “Türkiye’de E-Ticaret 2019 Pazar Büyüklüğü”, http://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/tubisad_eticaret_2019_pazar_buyuklugu_raporu.pdf, (E. T: 16.09.2020).
  • TÜİK, (2019). https://web.tuik.gov.tr/tr/classification-categories/sub-categories/#, (E. T: 12.11.2020).
  • TÜİK, (2020). “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması”, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679, (E. T: 16.09.2020).
  • UTİKAD, (2019). Türkiye’de E-Ticaret Ve E-İhracat Gelişim Potansiyeli Ve Lojistik Süreçler, https://www.utikad.org.tr/images/HizmetRapor/turkiyedeeticaretveeihracatgelisimpotansiyelivelojistiksurecler-05853.pdf, (E. T: 22.01.2021).
  • World Bank, (2018). https://lpi.worldbank.org/international/aggregated-ranking, (E. T: 20.12.2020).
  • https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler, (E. T: 23.09.2020).
  • https://startups.watch, (E. T: 26.09.2020).
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Emre Aslan 0000-0001-8075-2496

Gökçe Manavgat 0000-0003-3729-835X

Publication Date July 2, 2021
Acceptance Date June 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 14

Cite

APA Aslan, M. E., & Manavgat, G. (2021). Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 8(14), 67-92.
AMA Aslan ME, Manavgat G. Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. July 2021;8(14):67-92.
Chicago Aslan, Mehmet Emre, and Gökçe Manavgat. “Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi 8, no. 14 (July 2021): 67-92.
EndNote Aslan ME, Manavgat G (July 1, 2021) Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi 8 14 67–92.
IEEE M. E. Aslan and G. Manavgat, “Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi”, Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 8, no. 14, pp. 67–92, 2021.
ISNAD Aslan, Mehmet Emre - Manavgat, Gökçe. “Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi 8/14 (July 2021), 67-92.
JAMA Aslan ME, Manavgat G. Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;8:67–92.
MLA Aslan, Mehmet Emre and Gökçe Manavgat. “Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 8, no. 14, 2021, pp. 67-92.
Vancouver Aslan ME, Manavgat G. Yeni Ekonomide Teknolojik Gelişmelerin Uluslararası Rekabet Gücüne Etkisi: Türkiye’de E-Ticaret SWOT Analizi. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;8(14):67-92.