Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye ve Abd'de Yürütülen Fenomenolojik Çalışmaların Karşılaştırması

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 14 - 29
https://doi.org/10.32570/ijofe.1426681

Abstract

Fenomenolojik araştırma, özellikle eğitim çalışmalarında son yıllarda ivme kazanan bir nitel araştırma paradigması olarak öne çıkmaktadır. Nitel araştırmaları haritalayan veya fenomenolojik tasarımları benimseyen birçok çalışma olmasına rağmen, fenomenolojik tasarımı kullanan ulusal ve uluslararası çalışmaların karşılaştırılması yeterince çalışılmamıştır. Bu çalışma, fenomenolojik araştırma tasarımını benimseyen ve eğitim alanında faaliyet gösteren 10 tez ve doktora tezini inceleyerek bu boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmalardan beşi Türkiye'de, beşi ise ABD'de gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamına alınan çalışmaların kabul kriterleri, fenomenolojik bir araştırma tasarımını benimsemek ve eğitim alanında faaliyet göstermekti. Çalışmaların kabul kriterlerine özel bir zaman çerçevesi veya bağlam belirlenmemiştir. İçerik analizi, Türk ve Amerikan çalışmaları arasındaki benzerlikleri ve farkları, araştırma tasarımı, araştırma soruları, katılımcı seçimi, veri toplama araçları ve veri analizi açısından ortaya koymuştur. Sonuçlar, her iki çalışma setinin de "ne" ve "nasıl" odaklı araştırma sorularına sahip olduğunu göstermiştir. Her iki çalışma seti de amaçlı veya kriter bazlı örnekleme ile yarı yapılandırılmış görüşmeleri temel veri toplama yöntemi olarak kullanmıştır. Veri analizi, tutarlı bir şekilde görüşmelerden alınan transkripsiyonların kodlanmasını içermiştir. İnceleme, bu karşılaştırmalı analizin fenomenolojik çalışmalar yapan yeni araştırmacılar ve lisansüstü öğrenciler için potansiyel faydalarını vurgulayarak sona ermektedir.

References

  • van Maanen, J. (1983). Qualitative methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • van Manen, M. (2014). Phenomenology of practice: Meaning-giving methods in phenomenological research and writing. Routledge.
  • van Manen, M. (2018). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. The University of Western Ontario.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

COMPARISON OF PHENOMENOLOGICAL STUDIES CARRIED OUT IN TURKEY AND THE US

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 14 - 29
https://doi.org/10.32570/ijofe.1426681

Abstract

Phenomenological inquiry, a prominent qualitative research paradigm, has gained momentum in recent years, particularly within educational studies. Despite numerous studies mapping qualitative research or adopting phenomenological designs, comparing the national and international studies utilizing phenomenological design remains under-researched. This study addresses this gap by reviewing 10 theses and dissertations employing phenomenological inquiry, with five conducted in Turkey and five in the US. The inclusion criteria for the studies were adopting a phenomenological research design and having an educational field of interest. No specific timeline or context was set for the inclusion criteria of the studies. The content analysis revealed the similarities and differences between Turkish and American studies in terms of research design, research questions, participant selection, data collection tools, and data analysis. The results showed that both sets of studies had research questions focusing on "what" and "how." Both sets of studies employed purposeful or criterion sampling, along with semi-structured interviews as the primary data collection method. Data analysis consistently involved coding transcriptions from interviews. The review concludes by emphasizing the potential benefits of this comparative analysis for novice researchers and graduate students undertaking phenomenological studies.

References

  • van Maanen, J. (1983). Qualitative methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • van Manen, M. (2014). Phenomenology of practice: Meaning-giving methods in phenomenological research and writing. Routledge.
  • van Manen, M. (2018). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. The University of Western Ontario.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Educational Psychology
Journal Section Articles
Authors

Sibel Toksöz 0000-0002-3782-7891

Early Pub Date March 31, 2024
Publication Date
Submission Date January 27, 2024
Acceptance Date March 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Toksöz, S. (2024). COMPARISON OF PHENOMENOLOGICAL STUDIES CARRIED OUT IN TURKEY AND THE US. International Journal of Field Education, 10(2), 14-29. https://doi.org/10.32570/ijofe.1426681

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030