This research has been conducted to determine fifth grade students’ van Hiele geometric
thinking levels in tessellation. The research was conducted in a primary school in Eskiehir. 9 fifth grade
students were chosen as participants. Data were collected through clinical interviews. In data analysis
descriptor code key, which is similar to a key code, developed by Callingham (2004) were used. As a result,
it was obtained that the fifth grade students’ van Hiele geometric thinking levels in tessellation are visual
and analytic. Besides, it was determined that there is a relation between students’ mathematical achievement
and van Hiele geometric thinking levels in tessellation.
Bu araştırma, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin süsleme konusundaki van Hiele geometrik düşünce düzeylerini belirlemek için yapılmıştır. Araştırma Eskişehir il merkezi bir ilköğretim okulunun 5. sınıfına devam eden toplam 9 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri nitel araştırma yöntemleri biri olan klinik görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde, Callingham (2004) tarafından geliştirilmiş olan betimleyici kodlama anahtarıyla benzer bir kodlama anahtarı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin süsleme konusunda van Hiele geometrik düşünce düzeylerinde görsel ve analitik seviy yer aldıkları. Ayrıca, Hiele geometrik düşünce ile etkinliklerindeki öğrencilerin başarı düzeylerini ölçmek düzeyleri arasında bir ilişki olduğu da belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 6 Issue: 1 |