Determination of social values and global social responsibility levels
of high school students, and The Impact of High School Students’ Social Value
Preferences on Their Global Social Responsibility Levels is
targeted. The study is a descriptive
research conducted by using relational screening model. Questionnaire was
conducted to 410 students from five high schools in different fields located in
Konya central districts. Sampling was selected with simple random method.
Questionnaire form consists of questions related to socio-demographic
attributes of students, validity and reliability study prepared by Başer and
Kılıç and “Global Social Responsibility” Scale prepared by same authors and “A tool for Measuring Values:
Multi-Dimensional Social Values Scale” prepared by Bolat.. Social values scale general general average 3,88; global responsibility scale general average
points students is = 3,39. According to study
results, there was a statistically significant positive correlation between the
social value and global social responsibility.
Bu çalışmada lise öğrencilerinin sosyal değer
yönelimleri ile küresel sosyal sorumluluk düzeylerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Çalışma ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılan betimleyici
bir araştırmadır. Konya merkez ilçelerde bulunan farklı alanlarda beş Liseden
410 öğrenciye anket uygulanmıştır. Örneklem basit tesadüfi yöntemle
seçilmiştir. Anket formu öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ile ilgili
sorular ile Başer ve Kılıç tarafından hazırlanan ve geçerlik- güvenirlik
çalışması aynı yazarlar tarafından yapılan Küresel Sosyal Sorumluluk Ölçeği ve
Bolat tarafından geliştirilen Çok Boyutlu Sosyal Değerler Ölçeğinden
oluşmaktadır. Öğrencilerin Çok Boyutlu Sosyal Değerler Ölçeğinden
aldıkları genel puan ortalamaları = 3,88, küresel
sorumluluk ölçeği genel puan ortalamaları ise
= 3,39 dur. Araştırma sonucına göre sosyal değer
yönelimleri ile küresel sosyal sorumluluk arasında pozitif yönde istatistiksel
olarak anlamlı bir ilişki vardır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |