Objective: In this study, we aimed to present the details of a successfully implemented telehealth model in a university hospital during the COVID-19 pandemic. Materials and Methods: Istanbul Faculty of Medicine (IFM) is a university hospital where the first confirmed case of COVID-19 in Turkey was detected. In IFM, patients who were diagnosed with COVID-19 and received outpatient or inpatient treatment were followed up by telehealth for 21-28 days after leaving the hospital. The distinguishing features of this service are the provision of remote outpatient clinical monitoring personally by physicians and the use of web-based IP information technologies. Results: Between March 15 and July 1, 2020, 1,042 individuals were followed up at least once, 860 patients for 21 days or more by the 26 physicians providing the telehealth service. A total of 11,736 calls were made by the physicians and 7,342 of those calls were answered and a total of 1,086 calls were made by patients. The median number of calls per patient was 4 (1-23). The median duration of the completed calls was 2.8 min (<1–50 min). During these follow-ups patients were informed about the importance of isolation. Most of the patients expressed their satisfaction with these follow-ups by thanking the calling physician. Conclusion: In a pandemic such as COVID-19, telehealth services may increase adherence to treatment and isolation precautions among patients with diseases that require follow-up without hospitalization after diagnosis. Telehealth will facilitate early recognition of symptoms that may require hospitalization, ensuring these patients receive the care they need. Therefore, this approach should be widely adopted.
Amaç: Bu makalede bir üniversite hastanesinde COVID-19 pandemisi sırasında başarıyla uygulanmış olan telesağlık modelinin anlatılması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: İstanbul Tıp Fakültesi (İTF), Türkiye’de ilk doğrulanmış COVID-19 vakasının tespit edildiği bir üniversite hastanesidir. İTF’de COVID-19 tanısı almış ve ayaktan veya yatarak tedavisi düzenlenen hastaların hastaneden ayrılışından itibaren 21-28 günlük bir telesağlık izlemi yapılmıştır. Bu hizmetin örneklerinden farkı bizzat hekim tarafından uzaktan poliklinik izlemi olarak sunulmasıdır ve web-tabanlı, IP bilgi-iletişim teknolojisi kullanılmıştır. Bulgular: 15 Mart-1 Temmuz 2020 tarihleri arasında tele-sağlık hizmeti ile 1.042 kişinin en az bir izlemi yapılmış olup 860 hastanın ise 21 gün ve üzerinde izlemi 26 hekim tarafından gerçekleştirilmiştir. Hekimler tarafından bu süreçte toplam 11.736 çağrı yapılmış ve bu çağrıların 7.342’si cevaplanmıştır. Ayrıca hastalar tarafından da toplam 1.086 arama yapılmıştır. Hasta başına medyan arama sayısı 4 (1-23) ve tamamlanan aramaların medyan süresi 2,8 dakikaydı (<1-50 dakika). Bu izlemlerde hastalar izolasyonun önemi hakkında da bilgilendirilmiştir. Hastaların çoğu bu takiplerden memnuniyetini arayan hekime teşekkür ederek ifade ettiler. Sonuç: COVID-19 gibi bir pandemide telesağlık hizmetinin tanı sonrası hastaneye yatış olmaksızın takip edilebilecek hastalarda tedavi ve izolasyon önlemlerine uyumu arttıracağı söylenebilir. Telesağlık, hastaneye yatış gerektirebilecek semptomları erken fark edip bu hastaların ihtiyaç duydukları bakımı almalarını sağlayacaktır. Tüm bu durumlar göz önüne alındığında bu yaklaşım daha yaygın olarak benimsenmelidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | RESEARCH |
Authors | |
Publication Date | January 25, 2022 |
Submission Date | May 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 85 Issue: 1 |
Contact information and address
Addressi: İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Dekanlığı, Turgut Özal Cad. 34093 Çapa, Fatih, İstanbul, TÜRKİYE
Email: itfdergisi@istanbul.edu.tr
Phone: +90 212 414 21 61