Research Article
BibTex RIS Cite

Ders Planı Tasarlama Model Önerisi

Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 1 - 26, 10.12.2018

Abstract

Öğretmenlik mesleğinde ders planlarının
hazırlanması ve uygulanması vazgeçilmez bir zorunluluktur. Bu konuda Türkçe ve
yabancı dillerdeki yayınlarda öneriler bulunmaktadır. Öğretmen dersi
hazırlarken ya var olan bir modeli kullanır ya da zamanla kendi modelini
geliştirir. Bu bağlamda ikinci yol tercih edildi. Anılan model üzerinde 1974
yılından beri çalışılmaktadır. Tanıştığım gruplar çalışmalarıma katkıda bulundular.
Son üç yıldan beri TÜBİTAK’ın bir projesi bağlamında ders planı hazırlama ile ilgili
bir model üzerinde çalışıyorum. Bu çalışmaların amacı, tolerans eğitimi
alanındaki eksikleri gidermek ve öğretmenlere kullanabilecekleri
materyalleri  sunmaktır. Bu makalede,
ders planı hazırlamanın uygulama kısmı için "Farklı Kültürlere Karşı
Hoşgörü" konusu seçildi, çünkü konu, özellikle göç nedeniyle birçok ülkeyi
ilgilendirmektedir. Göç konusunun öncelikle eğitim kurumlarında ele alınması,
göçmenlerin uyumu için büyük önem taşımaktadır. Türkiye’de Suriye, Irak,
Afganistan ve Afrika'dan 4 milyondan fazla mültecinin yaşadığı tahmin
edilmektedir. Mülteciler, dil, kültür, istihdam, toplumsal uyum ve önyargı
alanlarda bazı sorunlar yaşamaktadırlar. Bu sorunları en aza indirgemek için
eğitim alanında çeşitli önlemler alınmaktadır. Öğretmenlerin yetiştirilmesi ve
hizmet içi eğitimi önemli önlemlerdendir. Öğretmen yetiştirme ve hizmet içi
eğitime katkıda bulunmak için bu ders planı hazırlama modeli geliştirildi.
Hazırlık çalışmalarına 250'den fazla öğretmen adayı katıldı.  Model, en son 2017/2018 eğitim ve öğretim
döneminde çeşitli konferanslarda Türkçe, Almanca ve İngilizce dillerinde sunuldu.
Modelin diğer dillerde de başarıyla uygulanabileceği düşünülmektedir.

References

  • Altunya, N. (2018). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Deneyimi (1848 –2018). Öğretmen Dünyası: Ankara.
  • Ateş, T. (1995). Hoşgörü ve Uzlaşma. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Bakırcıoğlu, R. (2016). Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü, Genişletilmiş 2. Baskı, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Banks, J. A. (2013). Çokkültürlü Eğitime Giriş (H. Aydın, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinali 2003 yılında yayımlanmıştır.).
  • Başaran, İ. E. (1995). Hoşgörü ve Eğitim, yer aldığı eser: İnayet Pehlivan (Yayına Hazırlayan). Hoşgörü ve Eğitim Toplantısı (5 Mayıs 1915), UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 2: Ankara.
  • Bayçu, S., Kocadağ, T. ve Coşkun, H. (2014). Masalların Dil Öğretiminde Kullanımı, yer aldığı eser: Hasan Coşkun (Ed.), Eğitim ve Öğretimde Masalların Önemi – Planlama, Uygulama ve Değerlendirme / The Importance of Fairy Tales in Education – Planning, Practising and Evaluating, Dagyeli Verlag: Berlin.
  • Bilen, M. (1993). Plandan Uygulamaya Öğretim -Strateji Yöntem Teknik Taktik Plan Plan Örnekleri Ders Araç – Gereçleri. 3. Baskı. Ankara: TAKAV.
  • Coşkun, H. (2006). Oyunlarla dil öğretimi [Spiele im Sprachunterricht / Learning Languages Through Games]. Ankara: CTB Yayınları 7.
  • Coşkun, H. (2017). Barış Eğitimi, Friedenspädagogik, Peace Education. Berlin: Friedrich-Ebert- Stiftung & Dagyeli Verlag.
  • Demeuse, M. ve Strauven, C. (2016). Eğitimde Program Geliştirme –Politik Kararlardan Uygulamaya (Y. Budak, Çev.). Ankara: Pegem Akademi. (Orijinali ikinci baskıdan yapılmıştır.)
  • Demircioğlu, İ. H. (2015). Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması. 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık. Alman Basın Ajansı (DPA) (2016: 3). Mehr als 65 Millionen Menschen wurden aus ihrer Heimat vertrieben, Weser Kurier vom 21. Juni 2016.
  • Erdoğan, M. Murat (2015). Türkiye’deki Suriyeliler, Toplumsal Kabul ve Uyum. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erginer, E. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri Dersi İçin Öğretimi Planlama Uygulama ve Değerlendirme, Etkinlik Öğretimi Temelli Yaklaşım. Ankara: Pegem.
  • Fer, S. (2015). Öğretim Tasarımı, Genişletilmiş 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Harlak, H. (2000) Önyargılar –psikolojik bir inceleme. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kavcar, C. (1995). Hoşgörü Ve Eğitim Toplantısı Açılış Konuşması, UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 2: Ankara. http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/006.pdf Erişim tarihi: 03.02.2018.
  • Kavak, Y., Aydın, A. ve Akbaba Altun (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982 – 2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Kaymakcan, R. (2011) DEM DERGİ, Yıl 2, Sayı 6, İstanbul. http://dem.org.tr/dem_dergi/6/dem6mak19.pdf Erişim tarihi: 8.2.2018.
  • Kuban, Doğan (2018). Tarih boyunca kozmopolit dünya kavramı ve göçer geleneği. HBT Sayı 104 – 23 Mart 2018. İstanbul.
  • Ortaylı, İlber (2015). Türklerin Tarihi. İstanbul. Timaş Yayınları.
  • Püsküllüoğlu, A. (1995). Türkçe Sözlük, Yapı Kredi Yayınları: İstanbul.
  • Sönmez, V. (2010). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, 13. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahbenderoğlu, V. (2010). Yaşamak Şakaya Gelmez: Barış İçin Hoşgörü. Sayı:19/Yıl 5 Haziran/2010. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 1982.
  • Thurner, M. (2013). Tolerans (Hristiyanlıkta). İslamiyet-Hıristiyanlık Kavramları Sözlüğü, Eugen Biser Stiftung ve Ankara Üniversitesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.
  • Ünal, İ. H. (2013). Tolerans (İslam’da). İslamiyet-Hıristiyanlık Kavramları Sözlüğü, Eugen Biser stiftung ve Ankara Üniversitesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.
  • Viau, Rolland (2015). Okulda Motivasyon, Okulda Güdüleme ve Güdülenmeyi Öğrenme (Y. Budak, Çev.). Anı Yayıncılık: Ankara. (Orijinali 2009 yılında yayınlanmıştır.)
  • Wagner, J. H. (2017). Kriege und Krisen 2017: Der Friedensbeauftragte der evangelischen Kirche Renke Brahms im Interview “Kein Konflikt wird militärisch gelöst”, Kurier am Sonntag, 24./25./26. Dezember 2017).
  • Yaylacı, F. (2013). Ders Bilimi. Ankara: siyasal kitabevi.
  • Yazıcıoğlu, Ö. (2010). Türklerin Kültür Tarihi. İstanbul: Kalipso.
  • Zorn, Daniel-Pascal (2017). Logik für Demokraten –Eine Anleitung. Stuttgart: Klett-Cotta.
Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 1 - 26, 10.12.2018

Abstract

References

  • Altunya, N. (2018). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Deneyimi (1848 –2018). Öğretmen Dünyası: Ankara.
  • Ateş, T. (1995). Hoşgörü ve Uzlaşma. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Bakırcıoğlu, R. (2016). Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü, Genişletilmiş 2. Baskı, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Banks, J. A. (2013). Çokkültürlü Eğitime Giriş (H. Aydın, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinali 2003 yılında yayımlanmıştır.).
  • Başaran, İ. E. (1995). Hoşgörü ve Eğitim, yer aldığı eser: İnayet Pehlivan (Yayına Hazırlayan). Hoşgörü ve Eğitim Toplantısı (5 Mayıs 1915), UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 2: Ankara.
  • Bayçu, S., Kocadağ, T. ve Coşkun, H. (2014). Masalların Dil Öğretiminde Kullanımı, yer aldığı eser: Hasan Coşkun (Ed.), Eğitim ve Öğretimde Masalların Önemi – Planlama, Uygulama ve Değerlendirme / The Importance of Fairy Tales in Education – Planning, Practising and Evaluating, Dagyeli Verlag: Berlin.
  • Bilen, M. (1993). Plandan Uygulamaya Öğretim -Strateji Yöntem Teknik Taktik Plan Plan Örnekleri Ders Araç – Gereçleri. 3. Baskı. Ankara: TAKAV.
  • Coşkun, H. (2006). Oyunlarla dil öğretimi [Spiele im Sprachunterricht / Learning Languages Through Games]. Ankara: CTB Yayınları 7.
  • Coşkun, H. (2017). Barış Eğitimi, Friedenspädagogik, Peace Education. Berlin: Friedrich-Ebert- Stiftung & Dagyeli Verlag.
  • Demeuse, M. ve Strauven, C. (2016). Eğitimde Program Geliştirme –Politik Kararlardan Uygulamaya (Y. Budak, Çev.). Ankara: Pegem Akademi. (Orijinali ikinci baskıdan yapılmıştır.)
  • Demircioğlu, İ. H. (2015). Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması. 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık. Alman Basın Ajansı (DPA) (2016: 3). Mehr als 65 Millionen Menschen wurden aus ihrer Heimat vertrieben, Weser Kurier vom 21. Juni 2016.
  • Erdoğan, M. Murat (2015). Türkiye’deki Suriyeliler, Toplumsal Kabul ve Uyum. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erginer, E. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri Dersi İçin Öğretimi Planlama Uygulama ve Değerlendirme, Etkinlik Öğretimi Temelli Yaklaşım. Ankara: Pegem.
  • Fer, S. (2015). Öğretim Tasarımı, Genişletilmiş 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Harlak, H. (2000) Önyargılar –psikolojik bir inceleme. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kavcar, C. (1995). Hoşgörü Ve Eğitim Toplantısı Açılış Konuşması, UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın No: 2: Ankara. http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/006.pdf Erişim tarihi: 03.02.2018.
  • Kavak, Y., Aydın, A. ve Akbaba Altun (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982 – 2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Kaymakcan, R. (2011) DEM DERGİ, Yıl 2, Sayı 6, İstanbul. http://dem.org.tr/dem_dergi/6/dem6mak19.pdf Erişim tarihi: 8.2.2018.
  • Kuban, Doğan (2018). Tarih boyunca kozmopolit dünya kavramı ve göçer geleneği. HBT Sayı 104 – 23 Mart 2018. İstanbul.
  • Ortaylı, İlber (2015). Türklerin Tarihi. İstanbul. Timaş Yayınları.
  • Püsküllüoğlu, A. (1995). Türkçe Sözlük, Yapı Kredi Yayınları: İstanbul.
  • Sönmez, V. (2010). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, 13. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahbenderoğlu, V. (2010). Yaşamak Şakaya Gelmez: Barış İçin Hoşgörü. Sayı:19/Yıl 5 Haziran/2010. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 1982.
  • Thurner, M. (2013). Tolerans (Hristiyanlıkta). İslamiyet-Hıristiyanlık Kavramları Sözlüğü, Eugen Biser Stiftung ve Ankara Üniversitesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.
  • Ünal, İ. H. (2013). Tolerans (İslam’da). İslamiyet-Hıristiyanlık Kavramları Sözlüğü, Eugen Biser stiftung ve Ankara Üniversitesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.
  • Viau, Rolland (2015). Okulda Motivasyon, Okulda Güdüleme ve Güdülenmeyi Öğrenme (Y. Budak, Çev.). Anı Yayıncılık: Ankara. (Orijinali 2009 yılında yayınlanmıştır.)
  • Wagner, J. H. (2017). Kriege und Krisen 2017: Der Friedensbeauftragte der evangelischen Kirche Renke Brahms im Interview “Kein Konflikt wird militärisch gelöst”, Kurier am Sonntag, 24./25./26. Dezember 2017).
  • Yaylacı, F. (2013). Ders Bilimi. Ankara: siyasal kitabevi.
  • Yazıcıoğlu, Ö. (2010). Türklerin Kültür Tarihi. İstanbul: Kalipso.
  • Zorn, Daniel-Pascal (2017). Logik für Demokraten –Eine Anleitung. Stuttgart: Klett-Cotta.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hasan Coşkun 0000-0001-7673-8448

Publication Date December 10, 2018
Submission Date February 16, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Coşkun, H. (2018). Ders Planı Tasarlama Model Önerisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-26.