Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DÜŞÜNME BECERİLERİ ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ÖĞRETME STİLLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2023, Issue: 66, 287 - 313, 29.04.2023
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1086866

Abstract

Bu araştırmanın amacını; sınıf öğretmenlerinin düşünme becerileri öğretimine yönelik öğretim stillerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini; İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi ise; ölçme aracının uygulandığı çalışmaya gönüllü olarak katılımda bulunan 307 sınıf öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmanın verileri; “Kişisel Bilgi Formu” ve “Düşünme Becerileri Öğretime Yönelik Öğretim Stilleri Ölçeği” ile toplanmıştır.
Araştırmada toplanan veriler için gerekli istatistiksel analizler bilgisayar paket programları ile yapılmıştır. Bulgulardan hareketle; sınıf öğretmenlerin tüm öğretme stillerine yüksek düzeyde sahip oldukları, düşünme becerileri öğretiminde öğretmenler en az otorite öğretim stilini, en çok ise kolaylaştırıcı öğretim stilini benimsedikleri, öğretmenlerin cinsiyetlerine göre ise anlamlı farklılık olmadığı, ön lisans mezunu olanların, lisans mezunu olanlardan daha yüksek “Temsilci Öğretim Stiline” sahip oldukları ortaya çıkmıştır.Sınıf öğretmenlerinin düşünme becerileri öğretimine yönelik öğretim stillerinin mesleki kıdemlerine ve medeni durumlarına göre anlamlı bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır.

References

  • Aktan, S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerin öğretim stilleri arasındaki ilişki[The relationship between students' academic achievement, self-regulation skills, motivation and teachers' teaching styles](Unpublished Doctoral Thesis). Balikesir University Institute of Social Sciences, Balikesir.
  • Archer, J.& Scevak, J. J. (1998). Enhancing students’ motivation to learn: Achievement goals in university classrooms. Educational Psychology, 18(2), 205-223.
  • Arpacı, M. (2013). Din Kültürü ve Ahlak bilgisi öğretmenlerinin öğretme stilleri (Diyarbakır örneği). Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi[Teaching styles of Religious Culture and Moral Sciences teachers] (Diyarbakır example). Ataturk University Faculty of Divinity Review0 (40), 251-270. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/atauniilah/issue/2757/36797
  • Babadoğan, C. (2000). Öğretim stili odaklı ders tasarımı geliştirme[Developing a teaching style-oriented course design]. Journal of National Education,147, 61-63. Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum[Data analysis handbook for social sciences: Statistics, research design SPSS applications and interpretation]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dinçer, B., Saracaloğlu, A. S., Karademir, Ç. A. & Dedebali, N. C. (2017). Öğretmenlerin Öğretme Stilleri, Özyeterlik ve İş Doyumlarının Belirlenmesi[Determining Teachers' Teaching Styles, Self-Efficacy and Job Satisfaction]. Education Sciences, 12(1), 58-85.
  • Dunn, R. & Dunn, K. (1979). Learning styles / teaching styles: should they… Can they… Be Matched. Educational Leadership, 36 (4), 238.
  • Dutoğlu, G. & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişki[The relationship between novice teachers' critical thinking tendencies and emotional intelligence levels]. Abant İzzet Baysal University Journal of the Faculty of Education, 8(1), 11-32.
  • Ergüven, S. (2011). Öğretmenlerin yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi[Examination of teachers' reflective thinking skills in terms of various variables] (Unpublished Master's Thesis). Nigde University, Institute of Educational Sciences, Niğde.
  • Felder, R. M. (1996). Matters of style. ASEE Prism, 6(4), 18-23.
  • Fer, S. (2005). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması[Validity and reliability study of thinking styles inventory]. Educational Sciences in Theory and Practice, 5(1), 31-68.
  • Fischer, B. B. & Fischer, L. (1979). Styles in teaching and learning. Educational Leadership,36(4), 245-254.
  • Grasha, A.F. (1996). Teaching with style: The integration of teaching and learning styles in the classroom. Essays on Teaching Excellence, 7(5), 1995-96.
  • Grasha, A. F. (2002). Teaching With style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. San Bernadino: Alliance Publishers. Güneş, F. (2012). Developing students' thinking skills. Journal of Turkology Research, (32), 127-146.
  • İnce, M. L. & Hünük, D. (2010). Eğitim reformu sürecinde deneyimli beden eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları öğretim stilleri ve stillere ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim[The teaching styles and perceptions of experienced physical education teachers in the education reform process]. Education and Science, 35(157), 128-129.
  • Kaleci, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki ilişki [The relationship between pre-service mathematics teachers' epistemological beliefs and their learning and teaching styles] (Unpublished Master’s Thesis). Necmettin Erbakan University Institute of Educational Sciences, Konya.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (30.baskı) [Scientific research method: Concepts, principles, techniques](30th ed.). Ankara: Nobel Akademik Puıblsihing.
  • Kolay, B. (2008). Öğretim stillerinin farklı öğrenme stillerine sahip 6. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji ders başarısına etkisi[The effect of teaching styles on Science and Technology course success of 6th grade students with different learning styles] (Unpublished Master's Thesis). İzzet Baysal University Institute of Social Sciences, Bolu.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü [Pre-service teachers' critical thinking power] (Unpublished Master's Thesis). Anadolu University Institute of Educational Sciences, Eskisehir.
  • Maden, S. (2012). Türkçe öğretmenlerinin öğretme stilleri[Teaching styles of Turkish teachers].International Journal of Turkish Literature Culture Education, 1(1), 178-200.
  • Özdamar, K. (2015). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi cilt-1 [Statistical data analysis with package programs volume-1]. Eskisehir: Nisan Bookstore
  • Saraç, L. & Muştu, E. (2013). Öğretmen adaylarının beden eğitimi öğretim stillerini kullanım düzeyleri ile stillere ilişkin değer algılarının incelenmesi[Examination of pre-service teachers' level of use of physical education teaching styles and their value perceptions]. Pamukkale Journal of Sports Sciences, 4(2), 112-124.
  • Sönmez, B. (2016). Düşünme eğitimi dersinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi[The effect of thinking training course on the critical and creative thinking skills of 6th grade students](Unpublished Doctoral Thesis). Anadolu University Institute of Educational Sciences, Eskisehir.
  • Tümkaya, S. & Aybek, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin sosyo demografik özellikler açısından incelenmesi. [Examination of university students' critical thinking tendencies in terms of socio-demographic characteristics]. Çukurova University Journal of Social Sciences Institute, 17(2), 387-402.
  • Üredi, L. (2006). İlköğretim I. ve II. kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi[Examination of primary school I. and II. grade teachers' perceptions of the teaching profession according to their teaching style preferences](Unpublished Doctoral Thesis). Marmara University Institute of Educational Sciences, Istanbul.
  • Üredi, L. & Üredi, İ. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Tercih Ettikleri Öğretim Stillerinin Yordayıcısı Olarak Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Algıları.[Primary School Teachers' Perceptions of Teaching Profession as a Predictor of Preferred Teaching Styles.]. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 3(2), 133-144.
  • Üredi, L. & Güven, Y. (2007). İlköğretim I. ve II. kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi[Examination of primary school 1st and 2nd grade teachers' perceptions of the teaching profession according to their teaching style preferences]. Marmara University Atatürk Education Faculty Journal of Educational Sciences, 26(26), 163-179.
  • Üredi, L. (2011). İlköğretim öğretmenlerin öğretim stili tercihleri ile demografik özellikleri arasındaki ilişki[The relationship between primary school teachers' teaching style preferences and their demographic characteristics]. Education Sciences, 6(1), 1129-1141.
  • Vural, R. A. & Kutlu O. (2004). Eleştirel düşünme: Ölçme araçlarının incelenmesi ve bir güvenirlik çalışması[Critical thinking: Analysis of measurement tools and a reliability study]. Journal of the Social Sciences Institute, 13(2), 189-200.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı) [Qualitative research methods in the social sciences (6th Edition)]. Ankara: Seçkin Publishing.

INVESTIGATION OF TEACHING STYLES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR TEACHING THINKING SKILLS ACCORDING TO SOME VARIABLES

Year 2023, Issue: 66, 287 - 313, 29.04.2023
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1086866

Abstract

The purpose of this research is to examine the teaching styles of primary school teachers for teaching thinking skills according to some variables. General survey model was used in the research. The population of the research consisted of primary school teachers working in primary schools affiliated to the İzmir Provincial Directorate of National Education. The sample of the study consisted of 307 primary school teachers who voluntarily participated in the study in which the scale was applied. The data of the research were collected with the "Personal Information Form" and the "Teaching Styles Scale for Teaching Thinking Skills".
The statistical analyzes required for the data collected in the research were made with computer package programs. Based on the findings, it was determined that the primary school teachers had a high level of all teaching styles, and they adopted authoritative teaching style the least and facilitator teaching style the most in teaching thinking skills. It was found that there was no significant difference according to the gender of the teachers. According to the graduation status of the primary school teachers, it was concluded that those who have an associate degree have a higher "Representative Teaching Style" than those who have a undergraduate degree. There was no significant difference according to the professional seniority and marital status of the primary school teachers.

References

  • Aktan, S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerin öğretim stilleri arasındaki ilişki[The relationship between students' academic achievement, self-regulation skills, motivation and teachers' teaching styles](Unpublished Doctoral Thesis). Balikesir University Institute of Social Sciences, Balikesir.
  • Archer, J.& Scevak, J. J. (1998). Enhancing students’ motivation to learn: Achievement goals in university classrooms. Educational Psychology, 18(2), 205-223.
  • Arpacı, M. (2013). Din Kültürü ve Ahlak bilgisi öğretmenlerinin öğretme stilleri (Diyarbakır örneği). Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi[Teaching styles of Religious Culture and Moral Sciences teachers] (Diyarbakır example). Ataturk University Faculty of Divinity Review0 (40), 251-270. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/atauniilah/issue/2757/36797
  • Babadoğan, C. (2000). Öğretim stili odaklı ders tasarımı geliştirme[Developing a teaching style-oriented course design]. Journal of National Education,147, 61-63. Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum[Data analysis handbook for social sciences: Statistics, research design SPSS applications and interpretation]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dinçer, B., Saracaloğlu, A. S., Karademir, Ç. A. & Dedebali, N. C. (2017). Öğretmenlerin Öğretme Stilleri, Özyeterlik ve İş Doyumlarının Belirlenmesi[Determining Teachers' Teaching Styles, Self-Efficacy and Job Satisfaction]. Education Sciences, 12(1), 58-85.
  • Dunn, R. & Dunn, K. (1979). Learning styles / teaching styles: should they… Can they… Be Matched. Educational Leadership, 36 (4), 238.
  • Dutoğlu, G. & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişki[The relationship between novice teachers' critical thinking tendencies and emotional intelligence levels]. Abant İzzet Baysal University Journal of the Faculty of Education, 8(1), 11-32.
  • Ergüven, S. (2011). Öğretmenlerin yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi[Examination of teachers' reflective thinking skills in terms of various variables] (Unpublished Master's Thesis). Nigde University, Institute of Educational Sciences, Niğde.
  • Felder, R. M. (1996). Matters of style. ASEE Prism, 6(4), 18-23.
  • Fer, S. (2005). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması[Validity and reliability study of thinking styles inventory]. Educational Sciences in Theory and Practice, 5(1), 31-68.
  • Fischer, B. B. & Fischer, L. (1979). Styles in teaching and learning. Educational Leadership,36(4), 245-254.
  • Grasha, A.F. (1996). Teaching with style: The integration of teaching and learning styles in the classroom. Essays on Teaching Excellence, 7(5), 1995-96.
  • Grasha, A. F. (2002). Teaching With style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. San Bernadino: Alliance Publishers. Güneş, F. (2012). Developing students' thinking skills. Journal of Turkology Research, (32), 127-146.
  • İnce, M. L. & Hünük, D. (2010). Eğitim reformu sürecinde deneyimli beden eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları öğretim stilleri ve stillere ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim[The teaching styles and perceptions of experienced physical education teachers in the education reform process]. Education and Science, 35(157), 128-129.
  • Kaleci, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki ilişki [The relationship between pre-service mathematics teachers' epistemological beliefs and their learning and teaching styles] (Unpublished Master’s Thesis). Necmettin Erbakan University Institute of Educational Sciences, Konya.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (30.baskı) [Scientific research method: Concepts, principles, techniques](30th ed.). Ankara: Nobel Akademik Puıblsihing.
  • Kolay, B. (2008). Öğretim stillerinin farklı öğrenme stillerine sahip 6. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji ders başarısına etkisi[The effect of teaching styles on Science and Technology course success of 6th grade students with different learning styles] (Unpublished Master's Thesis). İzzet Baysal University Institute of Social Sciences, Bolu.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü [Pre-service teachers' critical thinking power] (Unpublished Master's Thesis). Anadolu University Institute of Educational Sciences, Eskisehir.
  • Maden, S. (2012). Türkçe öğretmenlerinin öğretme stilleri[Teaching styles of Turkish teachers].International Journal of Turkish Literature Culture Education, 1(1), 178-200.
  • Özdamar, K. (2015). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi cilt-1 [Statistical data analysis with package programs volume-1]. Eskisehir: Nisan Bookstore
  • Saraç, L. & Muştu, E. (2013). Öğretmen adaylarının beden eğitimi öğretim stillerini kullanım düzeyleri ile stillere ilişkin değer algılarının incelenmesi[Examination of pre-service teachers' level of use of physical education teaching styles and their value perceptions]. Pamukkale Journal of Sports Sciences, 4(2), 112-124.
  • Sönmez, B. (2016). Düşünme eğitimi dersinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi[The effect of thinking training course on the critical and creative thinking skills of 6th grade students](Unpublished Doctoral Thesis). Anadolu University Institute of Educational Sciences, Eskisehir.
  • Tümkaya, S. & Aybek, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin sosyo demografik özellikler açısından incelenmesi. [Examination of university students' critical thinking tendencies in terms of socio-demographic characteristics]. Çukurova University Journal of Social Sciences Institute, 17(2), 387-402.
  • Üredi, L. (2006). İlköğretim I. ve II. kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi[Examination of primary school I. and II. grade teachers' perceptions of the teaching profession according to their teaching style preferences](Unpublished Doctoral Thesis). Marmara University Institute of Educational Sciences, Istanbul.
  • Üredi, L. & Üredi, İ. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Tercih Ettikleri Öğretim Stillerinin Yordayıcısı Olarak Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Algıları.[Primary School Teachers' Perceptions of Teaching Profession as a Predictor of Preferred Teaching Styles.]. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 3(2), 133-144.
  • Üredi, L. & Güven, Y. (2007). İlköğretim I. ve II. kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi[Examination of primary school 1st and 2nd grade teachers' perceptions of the teaching profession according to their teaching style preferences]. Marmara University Atatürk Education Faculty Journal of Educational Sciences, 26(26), 163-179.
  • Üredi, L. (2011). İlköğretim öğretmenlerin öğretim stili tercihleri ile demografik özellikleri arasındaki ilişki[The relationship between primary school teachers' teaching style preferences and their demographic characteristics]. Education Sciences, 6(1), 1129-1141.
  • Vural, R. A. & Kutlu O. (2004). Eleştirel düşünme: Ölçme araçlarının incelenmesi ve bir güvenirlik çalışması[Critical thinking: Analysis of measurement tools and a reliability study]. Journal of the Social Sciences Institute, 13(2), 189-200.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı) [Qualitative research methods in the social sciences (6th Edition)]. Ankara: Seçkin Publishing.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Rafet Aydın 0000-0002-7613-3198

Ümmü Sezgin Kanık

Meray İşlek

Ramazan Peker 0000-0001-6553-305X

Early Pub Date July 29, 2023
Publication Date April 29, 2023
Submission Date March 12, 2022
Published in Issue Year 2023 Issue: 66

Cite

APA Aydın, R., Sezgin Kanık, Ü., İşlek, M., Peker, R. (2023). INVESTIGATION OF TEACHING STYLES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR TEACHING THINKING SKILLS ACCORDING TO SOME VARIABLES. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(66), 287-313. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1086866