Research Article
BibTex RIS Cite

DETERMINATION OF FEAR OF MISSING OUT (FOMO) LEVELS OF SOCIAL STUDIES GRADUATE STUDENTS: A CASE STUDY

Year 2024, Issue: 70, 187 - 210, 30.04.2024
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1408643

Abstract

FoMO, which is expressed as fear of missing out, can be described as a state of anxiety that occurs when content from others is not seen or missed on social media platforms. The main purpose of this study is to determine the fear of missing out (FoMO) levels of social studies graduate students. In this regard, the problem of the study was determined as "What is the level of fear of missing out (FoMO) of social studies graduate students?". The study, which was designed in the qualitative research method case study pattern, was carried out with 25 graduate students continuing their education in the Social Studies Education Programs of Fırat University and İnönü University Institute of Educational Sciences. The research data were obtained through semi-structured interview forms and analyzed by content analysis technique. Considering the digital age we live in, it has been concluded that the majority of social studies graduate students' social media usage levels and their fear of missing out (FoMO) are at a moderate level.

References

  • Ak, Ö. (2022, Ağustos). “Ne kaçırdım” Korkusu: FoMO. Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi. https://services.tubitak.gov.tr/edergi/yazi.pdf;jsessionid=6AA3CCFxTL+2FtEjOyEI0rej?dergiKodu=4&cilt=55&sayi=1140&sayfa=52&yaziid=46951. Akbari, M., Seydavi, M., Palmieri, S., Mansueto, G., Caselli, G. & Spada, M. M. (2021). Fear of missing out (FoMO) and internet use: A comprehensive systematic review and meta-analysis. Journal of Behavioral Addictions, 10(4), 879-900.
  • Aliçavuşoğlu, Ç. ve Boyraz, E. (2019). Kendimi Biliyorum, Kork (M) Uyorum! Yenilikleri Kaçırma Korkusu (Fomo) ve Sosyal Medya Bağımlılığında Dijital Üstbilişin Rolü. International Journal Of Socıal Humanıtıes Scıences Research, 6(33), 682-697.
  • Alutaybi, A., Al-Thani, D., McAlaney, J. & Ali, R. (2020). Combating fear of missing out (FoMO) on social media: The FoMO-R method. International journal of environmental research and public health, 17(17), 1-28.
  • Arslan, H., Tozkoparan, S. B. ve Kurt, A. A. (2019). Öğretmenlerde mobil telefon yoksunluğu korkusunun ve gelişmeleri kaçırma korkusunun incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 237-256.
  • Barry, C. T. & Wong, M. Y. (2020). Fear of missing out (FoMO): A generational phenomenon or an individual difference?. Journal of Social and Personal Relationships, 37(12), 2952-2966.
  • Biricik, Z. ve Ergün, Z. (2019, Aralık, 6-8). Gündemdeki Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (FoMO)’nun Dijital Bağımlılıkla İlişkisi Üzerine Bir İnceleme [Tam Metin Bildiri]. Hoca Ahmet Yesevi 2. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Erzurum, Türkiye.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (25. Baskı). Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Creswell, J. (2020). Nitel Araştırma Yöntemleri – Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (5. Baskı). (M. Bütün, S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi (Orijinal Eserin Basım Tarihi 2013, 3. Baskıdan Çeviri).
  • Çallak, E. ve Öncüer, M. E. (2023). Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun (FOMO) Otel Çalışanlarının İş Motivasyonuna Etkisi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(3), 961-971. DOİ: 10.33083/joghat.2023.313.
  • Çaycı, Ü. G. (2023). Ergenlerde covid-19 anksiyetesi, gelişmeleri kaçırma korkusu (fomo) ve sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çınar, Ç. Y. ve Mutlu, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun Yordayıcıları. Current Addiction Research, 2(2), 47-53.
  • Dossey, L. (2014). FoMO, digital dementia, and our dangerous experiment. Explore: The Journal of Science and Healing, 10(2), 69-73.
  • Efendioğlu, İ. H. (2022). Sosyal gelişmeleri kaçırma korkusu (Fear of Missing Out-FOMO). F. Şahin & R. Bahar (Ed). Tüketici Davranışlarında Makro Trendler (1. Baskı, s. 425-446) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erdoğan, A., Yılmaz, Y. ve Hocaoğlu, Ç. (2021). Modern Çağın Yeni Hastalığı: Gelişmeleri Kaçırma Korkusu “Fomo” Nedir? Bir Gözden Geçirme. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 3(3), 217-222.
  • Gezgin, D. M. (2018). Understanding Patterns for Smartphone Addiction: Age, Sleep Duration, Social Network Use and Fear of Missing Out. Cypriot Journal of Educational Science, 13(2), 409–421.
  • Göksün, D. O. (2019). Gelişmeleri Kaçırma Korkusu ve Problemli İnternet Kullanımı Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 511-525.
  • Güven, A. (2021). Multidisipliner Bir Kavram Olarak “Fear Of Missing Out”(Fomo): Literatür Taraması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(48), 99-124. Hetz, P. R., Dawson, C. L. & Cullen, T. A. (2015). Social media use and the fear of missing out (FoMO) while studying abroad. Journal of Research on Technology in Education, 47(4), 259-272. Hodkinson, C. (2019). ‘Fear of Missing Out’ (FOMO) marketing appeals: A conceptual model. Journal of Marketing Communications, 25(1), 65-88.
  • Hoşgör, H., Koç Tütüncü, S., Gündüz Hoşgör, D. ve Tandoğan, Ö. (2017). Üniversite Öğrencileri Arasında Sosyal Medyadaki Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Yaygınlığının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), Vol: 3, Issue:17, pp. 213-223.
  • Jabeen, F., Tandon, A., Sithipolvanichgul, J., Srivastava, S. & Dhir, A. (2023). Social media-induced fear of missing out (FoMO) and social media fatigue: The role of narcissism, comparison and disclosure. Journal of Business Research, 159, 113693.
  • Karal, E. ve Birlik, L. (2021). Ergenlerde Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun (FoMO) Bazı Değişkenler Açısından İncelemesi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 7(52): 2999-3005.
  • Kartol, A., ve Peker, A. (2020). Ergenlerde sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu (fomo) yordayıcılarının incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21), 454-474.
  • Kavak, B., Özkul, N. E. ve Tunçel, N. (2021). Gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO) nun sosyal medya temelli satın alma eğilimi üzerindeki etkisinde cinsiyetin düzenleyici rolü. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 94-103.
  • Kıyak, G. N. ve Orhan, M. (2021). Çalışanların Nomofobi, Yaşam Doyumu ve İş Performansları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırmalar Dergisi, 1(2).
  • Koçoğlu, E., Biçer, R. ve Yiğen, V. (2022). Metaphorical Connotations of Preservice Teachers on the Concept of Nomophobia. Education Quarterly Reviews, 5(4).
  • Mazlum, M. M. ve Atalay, A. (2022). Gelişmeleri kaçırma korkusuna (GKK) bütüncül bir bakış: Karma bir araştırma [A Holistic perspective on fear of missing out (FoMO): A Mixed Study]. Siirt Eğitim Dergisi [Siirt Journal of Education], 2(2), 54-75.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3. Basımdan Çeviri). (S.Turan, Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 2018, 3. Baskı).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Milyavskaya, M., Saffran, M., Hope, N. & Koestner, R. (2018). Fear of missing out: prevalence, dynamics, and consequences of experiencing FoMO. Motivation and emotion, 42(5), 725-737.
  • Oberst, U., Wegmann, E., Stodt, B., Brand, M. & Chamarro, A. (2017). Negative consequences from heavy social networking in adolescents: The mediating role of fear of missing out. Journal of adolescence, 55, 51-60.
  • Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R. & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in human behavior, 29(4), 1841-1848. Riordan, B. C., Flett, J. A., Hunter, J. A., Scarf, D. & Conner, T. S. (2015). Fear of missing out (FoMO): The relationship between FoMO, alcohol use, and alcohol-related consequences in college students. Annals of Neuroscience and Psychology, 2(7), 1-7.
  • Rozgonjuk, D., Sindermann, C., Elhai, J. D. & Montag, C. (2021). Individual differences in fear of missing out (fomo): Age, gender, and the big five personality trait domains, facets, and items. Personality and Individual Differences, 171, 110546. Sarıbay, B. ve Durgun, G. (2020). Dokunmatik toplumların fobileri: netlessfobi, nomofobi ve fomo kavramları üzerine bir içerik analizi çalışması. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, Special Issue on Business and Operations Research – March, 280-294.
  • Saygılı, V. (2022). Sınıf öğretmeni adaylarının okumaya yönelik fomo düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Şener, A. T. (2022). Lise Öğrencilerinin Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (FoMO) Düzeyleri Üzerinde Tamamlanma İhtiyacı ve Kişilik Özelliklerinin Yordayıcı Rolü [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Tandon, A., Dhir, A., Almugren, I., AlNemer, G. N. & Mäntymäki, M. (2021). Fear of missing out (FoMO) among social media users: a systematic literature review, synthesis and framework for future research. Internet Research, 31(3), 782-821.
  • Tanhan, F., Özok, H. İ. ve Tayiz, V. (2022). Fear of missing out (FoMO): A current review. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(1), 74-85. DOI: 10.18863/pgy.942431.
  • Tanhan, F., Özok, H. İ. ve Tayiz, V. (2021, Eylül, 1). Fomo ve Telefon İle İlgili Bağımlılıklar Üzerine Bir Derleme [Tam Metin Bildiri]. VII. TURKCESS Uluslararası Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Türkiye. Tozkoparan, S. B. ve Kuzu, A. (2019). Öğretmen adaylarının gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO) düzeyleri ve siber aylaklık davranışları arasındaki ilişki. AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 87-110. Traş, Z. ve Öztemel, K. (2019). Facebook yoğunluğu, gelişmeleri kaçırma korkusu ve akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 6, 91−113.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. ve Kişioğlu, A. N. (2018). Teknolojinin getirdiği yeni hastalıklar: Nomofobi, netlessfobi, fomo. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 473-480.
  • Yıldız, K., Kurnaz, D. ve Kırık, A. M. (2020). Nomofobi, netlessfobi ve gelişmeleri kaçırma korkusu: Sporcu genç yetişkinler üzerine bir araştırma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, TBMM 100. Yıl Özel Sayısı, 321-338.

SOSYAL BİLGİLER LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞMELERİ KAÇIRMA KORKUSU (FOMO) DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI

Year 2024, Issue: 70, 187 - 210, 30.04.2024
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1408643

Abstract

Gelişmeleri kaçırma korkusu olarak ifade edilen FoMO, sosyal medya platformlarında başkalarından gelen içeriklerin görülmemesi veya kaçırılmasıyla ortaya çıkan endişe durumu olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın temel amacı, sosyal bilgiler lisansüstü öğrencilerinin gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO) düzeylerinin belirlenmesidir. Bu doğrultuda araştırmanın problemi, “Sosyal bilgiler lisansüstü öğrencilerinin gelişmeleri kaçırma korkuları (FoMO) ne düzeydedir?” şeklinde belirlenmiştir. Nitel araştırma yöntemi durum çalışması deseninde tasarlanan çalışma, Fırat Üniversitesi ve İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Sosyal Bilgiler Eğitimi Programlarında öğrenimlerine devam eden 25 lisansüstü öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla elde edilerek içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. İçinde yaşadığımız dijital çağ göz önünde bulundurulduğunda, sosyal bilgiler lisansüstü öğrencilerinin büyük çoğunluğunun sosyal medya kullanım düzeylerinin ve gelişmeleri kaçırma korkularının (FoMO) orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Ak, Ö. (2022, Ağustos). “Ne kaçırdım” Korkusu: FoMO. Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi. https://services.tubitak.gov.tr/edergi/yazi.pdf;jsessionid=6AA3CCFxTL+2FtEjOyEI0rej?dergiKodu=4&cilt=55&sayi=1140&sayfa=52&yaziid=46951. Akbari, M., Seydavi, M., Palmieri, S., Mansueto, G., Caselli, G. & Spada, M. M. (2021). Fear of missing out (FoMO) and internet use: A comprehensive systematic review and meta-analysis. Journal of Behavioral Addictions, 10(4), 879-900.
  • Aliçavuşoğlu, Ç. ve Boyraz, E. (2019). Kendimi Biliyorum, Kork (M) Uyorum! Yenilikleri Kaçırma Korkusu (Fomo) ve Sosyal Medya Bağımlılığında Dijital Üstbilişin Rolü. International Journal Of Socıal Humanıtıes Scıences Research, 6(33), 682-697.
  • Alutaybi, A., Al-Thani, D., McAlaney, J. & Ali, R. (2020). Combating fear of missing out (FoMO) on social media: The FoMO-R method. International journal of environmental research and public health, 17(17), 1-28.
  • Arslan, H., Tozkoparan, S. B. ve Kurt, A. A. (2019). Öğretmenlerde mobil telefon yoksunluğu korkusunun ve gelişmeleri kaçırma korkusunun incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 237-256.
  • Barry, C. T. & Wong, M. Y. (2020). Fear of missing out (FoMO): A generational phenomenon or an individual difference?. Journal of Social and Personal Relationships, 37(12), 2952-2966.
  • Biricik, Z. ve Ergün, Z. (2019, Aralık, 6-8). Gündemdeki Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (FoMO)’nun Dijital Bağımlılıkla İlişkisi Üzerine Bir İnceleme [Tam Metin Bildiri]. Hoca Ahmet Yesevi 2. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Erzurum, Türkiye.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (25. Baskı). Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Creswell, J. (2020). Nitel Araştırma Yöntemleri – Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (5. Baskı). (M. Bütün, S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi (Orijinal Eserin Basım Tarihi 2013, 3. Baskıdan Çeviri).
  • Çallak, E. ve Öncüer, M. E. (2023). Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun (FOMO) Otel Çalışanlarının İş Motivasyonuna Etkisi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(3), 961-971. DOİ: 10.33083/joghat.2023.313.
  • Çaycı, Ü. G. (2023). Ergenlerde covid-19 anksiyetesi, gelişmeleri kaçırma korkusu (fomo) ve sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çınar, Ç. Y. ve Mutlu, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun Yordayıcıları. Current Addiction Research, 2(2), 47-53.
  • Dossey, L. (2014). FoMO, digital dementia, and our dangerous experiment. Explore: The Journal of Science and Healing, 10(2), 69-73.
  • Efendioğlu, İ. H. (2022). Sosyal gelişmeleri kaçırma korkusu (Fear of Missing Out-FOMO). F. Şahin & R. Bahar (Ed). Tüketici Davranışlarında Makro Trendler (1. Baskı, s. 425-446) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erdoğan, A., Yılmaz, Y. ve Hocaoğlu, Ç. (2021). Modern Çağın Yeni Hastalığı: Gelişmeleri Kaçırma Korkusu “Fomo” Nedir? Bir Gözden Geçirme. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 3(3), 217-222.
  • Gezgin, D. M. (2018). Understanding Patterns for Smartphone Addiction: Age, Sleep Duration, Social Network Use and Fear of Missing Out. Cypriot Journal of Educational Science, 13(2), 409–421.
  • Göksün, D. O. (2019). Gelişmeleri Kaçırma Korkusu ve Problemli İnternet Kullanımı Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 511-525.
  • Güven, A. (2021). Multidisipliner Bir Kavram Olarak “Fear Of Missing Out”(Fomo): Literatür Taraması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(48), 99-124. Hetz, P. R., Dawson, C. L. & Cullen, T. A. (2015). Social media use and the fear of missing out (FoMO) while studying abroad. Journal of Research on Technology in Education, 47(4), 259-272. Hodkinson, C. (2019). ‘Fear of Missing Out’ (FOMO) marketing appeals: A conceptual model. Journal of Marketing Communications, 25(1), 65-88.
  • Hoşgör, H., Koç Tütüncü, S., Gündüz Hoşgör, D. ve Tandoğan, Ö. (2017). Üniversite Öğrencileri Arasında Sosyal Medyadaki Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Yaygınlığının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), Vol: 3, Issue:17, pp. 213-223.
  • Jabeen, F., Tandon, A., Sithipolvanichgul, J., Srivastava, S. & Dhir, A. (2023). Social media-induced fear of missing out (FoMO) and social media fatigue: The role of narcissism, comparison and disclosure. Journal of Business Research, 159, 113693.
  • Karal, E. ve Birlik, L. (2021). Ergenlerde Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun (FoMO) Bazı Değişkenler Açısından İncelemesi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 7(52): 2999-3005.
  • Kartol, A., ve Peker, A. (2020). Ergenlerde sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu (fomo) yordayıcılarının incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21), 454-474.
  • Kavak, B., Özkul, N. E. ve Tunçel, N. (2021). Gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO) nun sosyal medya temelli satın alma eğilimi üzerindeki etkisinde cinsiyetin düzenleyici rolü. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 94-103.
  • Kıyak, G. N. ve Orhan, M. (2021). Çalışanların Nomofobi, Yaşam Doyumu ve İş Performansları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırmalar Dergisi, 1(2).
  • Koçoğlu, E., Biçer, R. ve Yiğen, V. (2022). Metaphorical Connotations of Preservice Teachers on the Concept of Nomophobia. Education Quarterly Reviews, 5(4).
  • Mazlum, M. M. ve Atalay, A. (2022). Gelişmeleri kaçırma korkusuna (GKK) bütüncül bir bakış: Karma bir araştırma [A Holistic perspective on fear of missing out (FoMO): A Mixed Study]. Siirt Eğitim Dergisi [Siirt Journal of Education], 2(2), 54-75.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3. Basımdan Çeviri). (S.Turan, Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 2018, 3. Baskı).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Milyavskaya, M., Saffran, M., Hope, N. & Koestner, R. (2018). Fear of missing out: prevalence, dynamics, and consequences of experiencing FoMO. Motivation and emotion, 42(5), 725-737.
  • Oberst, U., Wegmann, E., Stodt, B., Brand, M. & Chamarro, A. (2017). Negative consequences from heavy social networking in adolescents: The mediating role of fear of missing out. Journal of adolescence, 55, 51-60.
  • Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R. & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in human behavior, 29(4), 1841-1848. Riordan, B. C., Flett, J. A., Hunter, J. A., Scarf, D. & Conner, T. S. (2015). Fear of missing out (FoMO): The relationship between FoMO, alcohol use, and alcohol-related consequences in college students. Annals of Neuroscience and Psychology, 2(7), 1-7.
  • Rozgonjuk, D., Sindermann, C., Elhai, J. D. & Montag, C. (2021). Individual differences in fear of missing out (fomo): Age, gender, and the big five personality trait domains, facets, and items. Personality and Individual Differences, 171, 110546. Sarıbay, B. ve Durgun, G. (2020). Dokunmatik toplumların fobileri: netlessfobi, nomofobi ve fomo kavramları üzerine bir içerik analizi çalışması. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, Special Issue on Business and Operations Research – March, 280-294.
  • Saygılı, V. (2022). Sınıf öğretmeni adaylarının okumaya yönelik fomo düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Şener, A. T. (2022). Lise Öğrencilerinin Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (FoMO) Düzeyleri Üzerinde Tamamlanma İhtiyacı ve Kişilik Özelliklerinin Yordayıcı Rolü [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Tandon, A., Dhir, A., Almugren, I., AlNemer, G. N. & Mäntymäki, M. (2021). Fear of missing out (FoMO) among social media users: a systematic literature review, synthesis and framework for future research. Internet Research, 31(3), 782-821.
  • Tanhan, F., Özok, H. İ. ve Tayiz, V. (2022). Fear of missing out (FoMO): A current review. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(1), 74-85. DOI: 10.18863/pgy.942431.
  • Tanhan, F., Özok, H. İ. ve Tayiz, V. (2021, Eylül, 1). Fomo ve Telefon İle İlgili Bağımlılıklar Üzerine Bir Derleme [Tam Metin Bildiri]. VII. TURKCESS Uluslararası Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Türkiye. Tozkoparan, S. B. ve Kuzu, A. (2019). Öğretmen adaylarının gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO) düzeyleri ve siber aylaklık davranışları arasındaki ilişki. AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 87-110. Traş, Z. ve Öztemel, K. (2019). Facebook yoğunluğu, gelişmeleri kaçırma korkusu ve akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 6, 91−113.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. ve Kişioğlu, A. N. (2018). Teknolojinin getirdiği yeni hastalıklar: Nomofobi, netlessfobi, fomo. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 473-480.
  • Yıldız, K., Kurnaz, D. ve Kırık, A. M. (2020). Nomofobi, netlessfobi ve gelişmeleri kaçırma korkusu: Sporcu genç yetişkinler üzerine bir araştırma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, TBMM 100. Yıl Özel Sayısı, 321-338.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Studies Education
Journal Section Makaleler
Authors

Recep Dündar 0000-0002-0029-1739

Ramazan Biçer 0000-0002-1349-6602

Early Pub Date April 30, 2024
Publication Date April 30, 2024
Submission Date December 27, 2023
Acceptance Date April 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 70

Cite

APA Dündar, R., & Biçer, R. (2024). SOSYAL BİLGİLER LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞMELERİ KAÇIRMA KORKUSU (FOMO) DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(70), 187-210. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1408643