Highways, one of the most fundamental elements of civil engineering, are constantly exposed to dynamic loads. Undesirable damage caused by these loads can occur. This study discusses the geogrids used to strengthen highway layers. Using the probability density functions obtained from the experimental results, damage probability tables were created for highway layers reinforced with geogrids. Vertical pressure distribution according to traffic loads, tire configuration and layer thickness was examined by field and laboratory tests. Within the scope of the study, five types of geogrids were used for experimental and analytical studies. Damage estimation can be made for any road reinforced with different geogrid types with the damage probability table obtained as a result of this study.
İnşaat mühendisliğinin en temel unsurlarından biri olan otoyollar sürekli olarak dinamik yüklemelere maruz kalmaktadır. Bu yüklerin sebep olduğu istenmeyen hasarlar ortaya çıkabilmektedir. Bu çalışma otoyol tabakalarının güçlendirilmesinde kullanılan geogridleri ele almaktadır. Deneysel sonuçlardan elde edilen olasılık yoğunluk fonksiyonları kullanılarak geogridler ile güçlendirilmiş otoyol tabakaları için hasar olasılık cetvelleri oluşturulmuştur. Trafik yüklerine, lastik konfigürasyonuna ve tabaka kalınlığına göre dikey basınç dağılımı saha ve laboratuvar testleri ile incelenmiştir. Deneysel ve analitik çalışmalar için beş tür geogrid kullanılmıştır. Bu çalışma sonucunda elde edilen hasar olasılık cetveli ile; farklı geogrid tipleriyle güçlendirilmiş herhangi bir yol için hasar tahmini yapılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Building Technology, Civil Construction Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2020 |
Submission Date | January 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |