Son zamanlarda yapılan girişimlerin ekonomik değerleri giderek önemli
hâle gelmektedir. Küreselleşme ile birlikte, işletmelerin faaliyet
gösterdikleri pazarlar değişmekte ve dolayısıyla rekabet artmaktadır. Bu durum
girişimcilere yenilikçi olma, beklenmedik zorluklarla mücadele etme,
yatırımcılar ile doğru ilişkiler kurma zorunlulukları doğurmuştur.
Organizasyonlar bu gereklilikleri sağlayarak başarı elde edecek dolayısıyla,
ekonomik varlıklarını sürdürebileceklerdir. Bu aşamanın kat edilebilmesi
erkekler ile ekonomik değerleri giderek artış gösteren kadın girişimcilerin
başarı algısındaki benzerliklerinin ve farklılıklarının ortaya çıkarılması
oldukça önem arz etmektedir. Bu amaçla hazırlanan çalışma; girişimcilerin
demografik özelliklerini, girişimcilik konusunda önem verdikleri durumları,
toplumsal cinsiyet algısını değerlendirmektedir. Araştırma Konya ilinde, hizmet
ve gıda sektöründe faaliyet gösteren toplam 78 kadın ve erkek girişimci
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada geçerlilik ve güvenilirliği yapılmış
olan “Girişimci Öz Yeterlilik” ölçeğinden yararlanılmıştır.
Economic
value of the attempts made recently come increasingly significant. With
globalization, changing business of the markets in which they operate, and
hence the competition is increasing. In this case the entrepreneur to be
innovative, to cope with unexpected difficulties, it has led investors to
establish correct relations with the obligation. Organizations will achieve
success thus enabling these requirements will be able to sustain economic
assets. At this stage, the floor is to men with economic values reveal
similarities and differences in the success of women entrepreneurs is gradually
increasing perception quite important. Studies prepared for this purpose; demographic
characteristics of entrepreneurs, entrepreneurial situations they care about is
assessing the gender perception. Research in Konya, service, and was conducted
on a total of 78 men and women entrepreneurs in the food industry. Research
carried out in the validity and reliability of the "Entrepreneur
Self-Sufficiency" was used for scale.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2016 |
Submission Date | December 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 19 Issue: 41.YIL ÖZEL SAYISI |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).