BibTex RIS Cite

2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği (Revize Formu): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 7 - 15, 30.04.2015
https://doi.org/10.19126/suje.05454

Abstract

Bu araştırmanın amacı 2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği revize formunu (Elliot & Murayama, 2008) Türkçe ’ye uyarlamaktır. Araştırma 450 üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinde 12 maddeden oluşan 4 boyutlu modelin iyi uyum verdiği görülmüştür. Bu boyutlar; öğrenme-yaklaşma yönelimi, öğrenme-kaçınma yönelimi, performans-yaklaşma yönelimi ve performans-kaçınma yönelimi olarak isimlendirilmiştir. Bulgular ölçeğin madde toplam korelasyonlarının .51 ve .70 arasında sıralandığını ortaya koymuştur. Doğrulayıcı faktör analizinde dört boyutlu modelin iyi uyum verdiği görülmüştür (x2= 172.08, sd= 48, RMSEA= .076, NNFI=.97, NFI= .98, CFI= .98, IFI= .98, RFI= .96, GFI= .94, SRMR= .048). Bu sonuçlar 2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği Revize formundan elde edilen ölçümlerin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.

References

  • 2010). Yapılan çalışma ölçeğin iç tutarlılık
  • güvenirliğinin yeterli olduğunu göstermiştir.
  • Ancak ölçeğin zaman içindeki güvenirliğini
  • ölçmek için test tekrar-test çalışmasının yapıl
  • ması ölçeğin güvenirlik özelliklerinin anlaşıl
  • masına katkı sağlayabilir. Ayrıca, iç tutarlılık
  • katsayıları orijinal ölçekten düşük çıkmasının
  • nedeni olarak kültürel farlılıktan kaynaklanabi
  • leceği düşünülmektedir. Araştırma örneklemi
  • Akın, A. (2006). 2X2 Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 1-13.
  • Akın, A. (2010). Achievement goals and academic locus of control: A structural equation modeling app- roach. Eurasian Journal of Educational Research, (10)38, 1-18.
  • Akın, A. (2012). Achievement goal orientations and math attitudes. Studia Psychologica, 54(3), 237-249.
  • Akın, A., & Arslan, S. (2014). The relationships between achievement goal orientations and grit. Education and Science, 39(175), 267-274.
  • Ames, C. (1984). Achievement attributions and self-instructions in competitive and individualistic goal structures. Journal of Educational Psychology, 76, 478-487.
  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
  • Brown, M., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In: K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (s. 136-162). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (11. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Byrne, B. M., & Campbell, T. L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: a look beneath the surface. Journal of Cross-Cultural Psychol- ogy, 30, 555-574.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048.
  • Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34, 149-169.
  • Elliot, A. J., & McGregor, H.A. (2001). A 2 x 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519.
  • Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam perfor- mance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549-563.
  • Elliot, A. J., & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: Critique, illustration, and application. Journal of Educational Psychology, 100(3), 613–628.
  • Fryer, J. W., & Elliot, A. J. (2007). Stability and change in achievement goals. Journal of Educational Psy- chology, 99 (4), 700-714.
  • Harackiewicz, J. M., Brown, K. E., & Elliot, A. J. (1998). Rethinking achievement goals: When are they adaptive for college students and why? Educational Psychologist, 33(1), 1-21.
  • Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Tauer, J. M., Carter, S. M., & Elliot, A. J. (2000). Short-term and long- term consequences of achievement goals: Predicting interest and performance over time. Journal of Educational Psychology, 92(2), 316-330.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structural analysis: Conven- tional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Joreskog, K. G., & Sorbom, D. (1996). LISREL 8 referenceguide. Lincolnwood, IL: ScientificSoftware Inter- national.
  • Karababa, A., Oral, T., & Dilmaç, B. (2014). Ergenlerin başarı amaç yönelimlerini yordayan değişken- lerden biri olarak: İnsani değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 165-186.
  • Maehr, M. L. (1983). On doing well in science: Why Johnny no longer excels; why Sarah never did. In S. G. Paris, G. M. Olson, & H. W. Stevenson (Eds.), Learning and motivation in the classroom (pp. 179- 210), Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., Artelt, C., Baumert, J., & Peschar, J. L. (2006). OECD’s brief self-report measure of educational psychology’s most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric compar- isons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360.
  • McGregor, H.A., & Elliot, A.J. (2002). Achievement goals as predictors of achievement–relevant process- es prior to task engagement. Journal of Educational Psychology, 94 (2), 381-395.
  • Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91, 328-346.
  • Pintrich, P. R. (2000). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25, 92-104.
  • Rawsthorne, L. J., & Elliot, A.J. (1999). Achievement goals and intrinsic motivation: A meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review, 3(4), 326-344.

2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği (Revize Formu): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 7 - 15, 30.04.2015
https://doi.org/10.19126/suje.05454

Abstract

Bu araştırmanın amacı 2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği revize formunu (Elliot & Murayama, 2008) Türkçe’ye uyarlamaktır. Araştırma 450 üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Ölçeğin iç tutarlılık güvenirlik katsayıları, öğrenme-yaklaşma yönelimi alt boyutu için.72, öğrenmekaçınma yönelimi ilgi alt boyutu için. 68, performans-yaklaşma yönelimi alt boyutu için. 62 ve performans-kaçınma yönelimi alt boyutu için .69 olarak bulunmuştur. Ölçeğin madde toplam korelasyon katsayıları .50 ve .70 arasında sıralanmaktadır. Doğrulayıcı faktör analizinde 12 maddeden oluşan 4 boyutlu modelin (öğrenme-yaklaşma yönelimi, öğrenme-kaçınma yönelimi, performans-yaklaşma yönelimi ve performans-kaçınma yönelimi) iyi uyum verdiği görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinde dört boyutlu modelin iyi uyum verdiği görülmüştür (x2= 172.08, sd= 48, RMSEA= .076, NNFI=.97, NFI= .98, CFI= .98, IFI= .98, RFI= .96, GFI= .94, SRMR= .048). Bu sonuçlar 2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği Revize Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir

References

  • 2010). Yapılan çalışma ölçeğin iç tutarlılık
  • güvenirliğinin yeterli olduğunu göstermiştir.
  • Ancak ölçeğin zaman içindeki güvenirliğini
  • ölçmek için test tekrar-test çalışmasının yapıl
  • ması ölçeğin güvenirlik özelliklerinin anlaşıl
  • masına katkı sağlayabilir. Ayrıca, iç tutarlılık
  • katsayıları orijinal ölçekten düşük çıkmasının
  • nedeni olarak kültürel farlılıktan kaynaklanabi
  • leceği düşünülmektedir. Araştırma örneklemi
  • Akın, A. (2006). 2X2 Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 1-13.
  • Akın, A. (2010). Achievement goals and academic locus of control: A structural equation modeling app- roach. Eurasian Journal of Educational Research, (10)38, 1-18.
  • Akın, A. (2012). Achievement goal orientations and math attitudes. Studia Psychologica, 54(3), 237-249.
  • Akın, A., & Arslan, S. (2014). The relationships between achievement goal orientations and grit. Education and Science, 39(175), 267-274.
  • Ames, C. (1984). Achievement attributions and self-instructions in competitive and individualistic goal structures. Journal of Educational Psychology, 76, 478-487.
  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
  • Brown, M., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In: K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (s. 136-162). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (11. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Byrne, B. M., & Campbell, T. L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: a look beneath the surface. Journal of Cross-Cultural Psychol- ogy, 30, 555-574.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048.
  • Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34, 149-169.
  • Elliot, A. J., & McGregor, H.A. (2001). A 2 x 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519.
  • Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam perfor- mance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549-563.
  • Elliot, A. J., & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: Critique, illustration, and application. Journal of Educational Psychology, 100(3), 613–628.
  • Fryer, J. W., & Elliot, A. J. (2007). Stability and change in achievement goals. Journal of Educational Psy- chology, 99 (4), 700-714.
  • Harackiewicz, J. M., Brown, K. E., & Elliot, A. J. (1998). Rethinking achievement goals: When are they adaptive for college students and why? Educational Psychologist, 33(1), 1-21.
  • Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Tauer, J. M., Carter, S. M., & Elliot, A. J. (2000). Short-term and long- term consequences of achievement goals: Predicting interest and performance over time. Journal of Educational Psychology, 92(2), 316-330.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structural analysis: Conven- tional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Joreskog, K. G., & Sorbom, D. (1996). LISREL 8 referenceguide. Lincolnwood, IL: ScientificSoftware Inter- national.
  • Karababa, A., Oral, T., & Dilmaç, B. (2014). Ergenlerin başarı amaç yönelimlerini yordayan değişken- lerden biri olarak: İnsani değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 165-186.
  • Maehr, M. L. (1983). On doing well in science: Why Johnny no longer excels; why Sarah never did. In S. G. Paris, G. M. Olson, & H. W. Stevenson (Eds.), Learning and motivation in the classroom (pp. 179- 210), Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., Artelt, C., Baumert, J., & Peschar, J. L. (2006). OECD’s brief self-report measure of educational psychology’s most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric compar- isons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360.
  • McGregor, H.A., & Elliot, A.J. (2002). Achievement goals as predictors of achievement–relevant process- es prior to task engagement. Journal of Educational Psychology, 94 (2), 381-395.
  • Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91, 328-346.
  • Pintrich, P. R. (2000). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25, 92-104.
  • Rawsthorne, L. J., & Elliot, A.J. (1999). Achievement goals and intrinsic motivation: A meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review, 3(4), 326-344.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Serhat Arslan

Ahmet Akın

Publication Date April 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Arslan, S., & Akın, A. (2015). 2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği (Revize Formu): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(1), 7-15. https://doi.org/10.19126/suje.05454

Cited By