Review
BibTex RIS Cite

Psychological Counseling and Guidance as a Field for Prospective Students

Year 2022, Volume: 2 Issue: 2, 65 - 81, 25.12.2022

Abstract

One of the first priorities for graduate and undergraduate students entering in the fields of counseling and mental health is to understand their professional roles and responsibilities. In this review, the authors aim to elaborate on some essential questions related to the counseling profession. The focus of counseling is to not only bring more clarifications to these questions but also discuss personal qualities of a professional counselor. In this paper, working areas of psychological counseling and guidance, required skills and traits of a counselor, advantages and challenges of psychological counseling and guidance, and basic skills required in the field of psychological counseling and guidance are discussed. In addition, psychological counseling and guidance services in Turkey, today’s psychological counseling and guidance, the significance of guidance in schools, the roles and functions of the school counselor and the importance of a systemic approach to guidance services in schools are analyzed.

References

  • Aydin, N. G. (2011). A national study: School counselor involvement in school, family and community partnerships with linguistically diverse families. Saarbrücken, Germany: Lambert Academic Publishing.
  • Bacıoğlu, S., Kocabıyık, O. ve Malkoç, A. (2017). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinin okullardaki rehberlik servisini değerlendirmeleri. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 7(48), 45-62.
  • Bakırcıoğlu, R. (1985). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Bakırcıoğlu Yayınları.
  • Bakırcıoğlu, R. (2000), İlk, Orta ve Yüksek Öğretimde Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Ankara, Anı Yayınevi.
  • Bengisoy, A.ve Özdemir, M. (2019). Psikolojik danışman/rehber öğretmenlerin bakış açısıyla Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik alanının sorunları. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 189-93.
  • Bilgin, M. (2000). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik eğitiminde çağdaşlaşma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6). 21-36.
  • Brown, D., (1999). Improving academic achievement: What school counselors can do. Eric Digest, U.S. Department of Education.Gibbons, M. M., Diambra, J. F. & Buchanan, D.
  • K. (2010). School Counselor Perceptions and Attitudes about Collaboration. Journal of School Counseling, 8(34), 1-28.
  • Güler, Ç. Y. ve Gazioğlu, A. E. İ. (2008). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinde öznel iyi olma hali, psikiyatrik belirtiler ve bazı kişilik özellikleri: Karşılaştırmalı bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 107-114.
  • Gürcan, D. (2015). Benlik farklılıklarına Rogers’ın danışan odaklı terapisi ile yaklaşım: Vaka çalışması. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 2(1), 13-26. DOI:10.31682/ayna.470648
  • Kepçeoğlu, M. (1992). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik. Ankara: Özerler Matbaası.
  • Kepçeoğlu, M. (1994). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik. Ankara: Özerler Matbaası. Kul, U. H. (2011). Türkiye’de Psikolojik Danışmanların Çalışma Alanları. 11.12.2022 tarihinde indirildi: https://www.dergiPsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik.com/turkiyedepsikolojik-danismanlarin-calisma-alanlari-70h.htm
  • Kuzgun, Y. (2000). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • McGuire, S.Y. (2015). Teach student how to learn: Strategies you can incorporate into any course to improve student metacognition, study skills, and motivation. Sterling, VA: Stylus Publishing.
  • Özdemir, N.ve Bacanlı, F. (2020). Sosyal duygusal öğrenme becerileri ve kariyer gelişimi: öğretmen ve psikolojik danışmanın rolleri. Millî Eğitim, 49(226), 323-344.
  • Öztabak, M. Ü. (2018). Rehber öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin bazı demografik değişkenlere ve faktörlere göre incelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 12, 171-222. DOI: 10.16947/fsmia.502230
  • Özyürek, R. (2019). Psikolojik danışman eğitimi ve mesleğin profesyonel kimlik gelişimi için gereksinim duyulan yasa ve yönetmelik düzenlemeleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(54), 883-911.
  • Pişkin, M. (2006). Türkiye’de Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerinin Dünü, Bugünü ve Yarını. İçinde: Muhsin Hesapçıoğlu ve Alpaslan Durmuş (Ed.). Türkiye’de Eğitim Bilimleri: Bir Bilanço Denemesi. (s. 457–501) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Rogers, C. R. (1957). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Journal of Consulting Psychology, 21(2), 95–103. https://doi.org/10.1037/h0045357
  • Rowell, L., & Hong, E. (2013). Academic motivation: Concepts, strategies, and counseling approaches. Professional School Counseling, 16(3), 158–171. DOI: 10.5330/PSC.n.2013-16.158
  • Seçer, İ. , Ay, İ. , Ozan, C. & Yılmaz, B. (2014). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlikalanındaki araştırma eğilimleri: Bir içerik analizi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41) , 49-60 .
  • Stone, C. & Clark, M. (2001). School counselors and principals: Partners in support of academic achievement. NASSP Bulletin.
  • Tagay, Ö. & Çakar, F. S. (2017). Okullarda yürütülen Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik hizmetlerine ilişkin okul psikolojik danışmanlarının görüşleri. Ahi Evran Üniversites Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1168-1186 .
  • Tan, H. (1974). Ülkemizde Psikolojik Danışmanlık ve RehberlikÇalışmalarında Gelişmeler ve Sorunlar; Tecrubi Psikoloji Çalışmaları.
  • Tan, H. (2000). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Teory ve Ugulama. İstanbul: M.E.B. Öğretmen Kitapları Dizisi.
  • Ültanır, E. (2005a). Kariyer Rehberliği ve Kariyer Danışmanlığı Açısından Federal Almanya ve Türkiye’de ki Hizmetler. Milli Eğitim Dergisi, 33, 167.
  • Ültanır, E. (2005b). Türkiye’de Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Mesleği ve Psikolojik Danışman Eğitimi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 102-111.
  • Yeşilyaprak, B. (2002). Üniversiteye Devam Eden ve Etmeyen Bir Grup Gencin Psikolojik Belirtiler Açısından Karşılaştırılması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 2(18), 35-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tPsikolojik Danışmanlık ve Rehberlikd/issue/21438/229658
  • Yeşilyaprak, B. (2013). 21. Yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldız, N. G. (2021a). School Counselors’ Leadership Role in Creating a Collaborative School Climate for Linguistically Diverse Students. Journal of Education and Learning, 10(6), doi:10.5539/jel.v10n6p7
  • Yıldız, N. G. (2021b). Collaborative Leadership in the School Community: School Counselors and Principals Join Forces for Linguistically Diverse Students. International Journal on Lifelong Education and Leadership,7(2), 27-36. DOI: 10.25233/ijlel.909564
  • Yüksel, P. D. (2020). Türkiye’de Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Özel Eğitim ve Rehberlik hizmetleri Müdürlüğü.

Aday Öğrenciler için Bir Alan Olarak Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik

Year 2022, Volume: 2 Issue: 2, 65 - 81, 25.12.2022

Abstract

Bu literatür tarama makalesinde bir alan olarak psikolojik danışmanlık ve rehberlik, psikolojik danışma ve rehberliğin çalışma alanları, bir psikolojik danışmanda olması gereken özellikler, psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanının katkıları ve karşı karşıya kaldığı zorlukları, psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında gerekli temel beceriler, Türkiye’de psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri, günümüzde psikolojik danışmanlık ve rehberlik ve okullardaki önemi, okul psikolojik danışmanının rolleri ve okullarda rehberlik hizmetlerine sistemsel yaklaşım gibi konular genel olarak konuları değerlendirilecektir. Bu bağlamda, psikolojik danışma ve rehberliği bir alan olarak aday öğrencilere tanıtmak, çalışma alanları hakkında ve diğer genel özellikleri hakkında bilgi vermek hedeflenmiştir.

References

  • Aydin, N. G. (2011). A national study: School counselor involvement in school, family and community partnerships with linguistically diverse families. Saarbrücken, Germany: Lambert Academic Publishing.
  • Bacıoğlu, S., Kocabıyık, O. ve Malkoç, A. (2017). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinin okullardaki rehberlik servisini değerlendirmeleri. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 7(48), 45-62.
  • Bakırcıoğlu, R. (1985). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Bakırcıoğlu Yayınları.
  • Bakırcıoğlu, R. (2000), İlk, Orta ve Yüksek Öğretimde Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Ankara, Anı Yayınevi.
  • Bengisoy, A.ve Özdemir, M. (2019). Psikolojik danışman/rehber öğretmenlerin bakış açısıyla Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik alanının sorunları. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 189-93.
  • Bilgin, M. (2000). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik eğitiminde çağdaşlaşma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6). 21-36.
  • Brown, D., (1999). Improving academic achievement: What school counselors can do. Eric Digest, U.S. Department of Education.Gibbons, M. M., Diambra, J. F. & Buchanan, D.
  • K. (2010). School Counselor Perceptions and Attitudes about Collaboration. Journal of School Counseling, 8(34), 1-28.
  • Güler, Ç. Y. ve Gazioğlu, A. E. İ. (2008). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinde öznel iyi olma hali, psikiyatrik belirtiler ve bazı kişilik özellikleri: Karşılaştırmalı bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 107-114.
  • Gürcan, D. (2015). Benlik farklılıklarına Rogers’ın danışan odaklı terapisi ile yaklaşım: Vaka çalışması. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 2(1), 13-26. DOI:10.31682/ayna.470648
  • Kepçeoğlu, M. (1992). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik. Ankara: Özerler Matbaası.
  • Kepçeoğlu, M. (1994). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik. Ankara: Özerler Matbaası. Kul, U. H. (2011). Türkiye’de Psikolojik Danışmanların Çalışma Alanları. 11.12.2022 tarihinde indirildi: https://www.dergiPsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik.com/turkiyedepsikolojik-danismanlarin-calisma-alanlari-70h.htm
  • Kuzgun, Y. (2000). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • McGuire, S.Y. (2015). Teach student how to learn: Strategies you can incorporate into any course to improve student metacognition, study skills, and motivation. Sterling, VA: Stylus Publishing.
  • Özdemir, N.ve Bacanlı, F. (2020). Sosyal duygusal öğrenme becerileri ve kariyer gelişimi: öğretmen ve psikolojik danışmanın rolleri. Millî Eğitim, 49(226), 323-344.
  • Öztabak, M. Ü. (2018). Rehber öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin bazı demografik değişkenlere ve faktörlere göre incelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 12, 171-222. DOI: 10.16947/fsmia.502230
  • Özyürek, R. (2019). Psikolojik danışman eğitimi ve mesleğin profesyonel kimlik gelişimi için gereksinim duyulan yasa ve yönetmelik düzenlemeleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(54), 883-911.
  • Pişkin, M. (2006). Türkiye’de Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerinin Dünü, Bugünü ve Yarını. İçinde: Muhsin Hesapçıoğlu ve Alpaslan Durmuş (Ed.). Türkiye’de Eğitim Bilimleri: Bir Bilanço Denemesi. (s. 457–501) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Rogers, C. R. (1957). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Journal of Consulting Psychology, 21(2), 95–103. https://doi.org/10.1037/h0045357
  • Rowell, L., & Hong, E. (2013). Academic motivation: Concepts, strategies, and counseling approaches. Professional School Counseling, 16(3), 158–171. DOI: 10.5330/PSC.n.2013-16.158
  • Seçer, İ. , Ay, İ. , Ozan, C. & Yılmaz, B. (2014). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlikalanındaki araştırma eğilimleri: Bir içerik analizi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41) , 49-60 .
  • Stone, C. & Clark, M. (2001). School counselors and principals: Partners in support of academic achievement. NASSP Bulletin.
  • Tagay, Ö. & Çakar, F. S. (2017). Okullarda yürütülen Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik hizmetlerine ilişkin okul psikolojik danışmanlarının görüşleri. Ahi Evran Üniversites Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1168-1186 .
  • Tan, H. (1974). Ülkemizde Psikolojik Danışmanlık ve RehberlikÇalışmalarında Gelişmeler ve Sorunlar; Tecrubi Psikoloji Çalışmaları.
  • Tan, H. (2000). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Teory ve Ugulama. İstanbul: M.E.B. Öğretmen Kitapları Dizisi.
  • Ültanır, E. (2005a). Kariyer Rehberliği ve Kariyer Danışmanlığı Açısından Federal Almanya ve Türkiye’de ki Hizmetler. Milli Eğitim Dergisi, 33, 167.
  • Ültanır, E. (2005b). Türkiye’de Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Mesleği ve Psikolojik Danışman Eğitimi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 102-111.
  • Yeşilyaprak, B. (2002). Üniversiteye Devam Eden ve Etmeyen Bir Grup Gencin Psikolojik Belirtiler Açısından Karşılaştırılması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 2(18), 35-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tPsikolojik Danışmanlık ve Rehberlikd/issue/21438/229658
  • Yeşilyaprak, B. (2013). 21. Yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldız, N. G. (2021a). School Counselors’ Leadership Role in Creating a Collaborative School Climate for Linguistically Diverse Students. Journal of Education and Learning, 10(6), doi:10.5539/jel.v10n6p7
  • Yıldız, N. G. (2021b). Collaborative Leadership in the School Community: School Counselors and Principals Join Forces for Linguistically Diverse Students. International Journal on Lifelong Education and Leadership,7(2), 27-36. DOI: 10.25233/ijlel.909564
  • Yüksel, P. D. (2020). Türkiye’de Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Özel Eğitim ve Rehberlik hizmetleri Müdürlüğü.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management)
Journal Section Aday Öğrenciler için Bir Alan Olarak Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik
Authors

Saliha Yaran This is me 0000-0001-5787-1032

Emre Eren Balcı This is me 0000-0002-7119-053X

Berinay Asil This is me 0000-0001-7018-0834

Nadire Gülçin Yıldız 0000-0002-5852-9658

Publication Date December 25, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Yaran, S., Balcı, E. E., Asil, B., Yıldız, N. G. (2022). Aday Öğrenciler için Bir Alan Olarak Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik. Türk Eğitim Değerlendirmeleri Dergisi, 2(2), 65-81.