Air
permeability has an important role among clothing comfort characteristics and
it is a complex feature that is affected by many parameters. It makes heat
transfer easier besides more comfortable feeling due to high breathability. The
aim of this study was the prediction of air permeability by both fabric
properties and pressure drop. For this purpose, an equation was presented by
linear regression method using fabric density, tightness factor and pressure
difference. The results of the variance analysis showed that the air
permeability could be estimated with high reliability. The study also tested
air permeability values at increasing pressure differences in order to
investigate the behaviour of fabric structures related to pressure difference.
The results indicated that the applied pressure differences increased the air
permeability values and the tendency of increment changed depending on the
fabric tightness. This situation was defined by the relation between air
permeability and porosity. A deformation in loose fabric structures at high air
pressure differences was revealed.
Knitted fabric single jersey air permeability linear regression prediction pressure difference
Hava geçirgenliği,
giyim konfor özellikleri arasında önemli bir yere sahiptir. Hem ısı
transferinin daha kolay yapılmasını hem de nefes alabilirlik özelliği ile
kişinin daha konforlu hissetmesini sağlayan bu özellik, birçok parametreden
etkilenen kompleks bir niteliktir. Bu çalışma kapsamında hava geçirgenliği
kumaş özellikleri ile birlikte basınç farkı da dikkate alınarak öngörülmüştür. Varyans analizi sonuçları, elde edilen modelin anlamlı
olduğunu ortaya koymuş ve hava geçirgenliğinin yüksek güvenilirlikte
tahminlenebildiğini göstermiştir. Çalışmada ayrıca, basınç farkının hava
geçirgenliği özelliğine etkisi detaylı olarak incelenerek ve kumaşların basınç
artışına bağlı davranışları analiz edilmiştir. Sonuçlar, uygulanan basınç farkı
artışı ile hava geçirgenliği değerlerinin arttığını ve kumaş sıklığına bağlı
olarak bu artıştaki eğilimin değiştiğini ortaya koymuştur. Bu durum, hava
geçirgenliği ve gözeneklilik arasındaki ilişkiye bağlı olarak irdelenmiştir.
Seyrek kumaşlarda, özellikle yüksek basınç farklarındaki hava akımlarında,
kumaş yapısının deforme olduğu ortaya konmuştur.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 24 Issue: 108 |