BibTex RIS Cite

Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 13, 28.09.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sosyal ağ kullanan öğrencilerin çevrimiçi bilgi arama stratejilerini, eğitim düzeyi, yaş ve günlük internet kullanım süresi açısından incelemektir. İlişkisel tarama modelinde desenlenen araştırmanın örneklemini çevrimiçi bir sosyal ağ uygulaması aracılığıyla ulaşılan 1135 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma verileri Demografik Özellikleri Belirleme Formu ve Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejileri Envanteri ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler ve tek faktörlü varyans analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre sosyal ağ kullanan öğrencilerin çevrimiçi bilgi arama stratejileri, yaş, eğitim düzeyi ve günlük internet kullanım süresi bakımından anlamlı farklılık göstermektedir. Bu anlamlı farklılığın daha net belirlenmesi ve bütüncül bir bakış açısının ortaya konması için gelecek araştırmalarda daha geniş kitlelerden veri toplanması ve çok değişkenli istatistiksel yöntemlerden yararlanılması önerilmektedir.

References

  • Aşkar, P. ve Mazman, S. G. (2013). Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejileri Envanteri’nin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Eğitim ve Bilim, 38(168), 167-182.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (18. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education (7th edt.). New York: McGraw-Hill.
  • Geçer, A. (2014). Öğretmen Adaylarının Web Ortamında Bilgi Arama-Yorumlama Stratejilerinin Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(2), 1-20.
  • Graff, M. (2005). Individual differences in hypertext browsing strategies. Behaviour & Information Technology, 24(2), 93-99.
  • Huck, S. W. (2012). Reading Statistics and Research (6th edt.). Boston: Pearson.
  • Karal, H. ve Kokoç, M. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 251-263.
  • Kuiper, E., Monique ve Terwel, J. (2005). The Web as an Information Resource in K-12 Education: Strategies for Supporting Students in Searching and Processing Information. Review of Educational Research Fall, 75(3), 285-328.
  • Kurulgan, M. ve Argan, M. (2007). Anadolu Üniversitesi Öğrencilerinin İnternet Üzerinden Bilgi Arama Davranışları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 291-304.
  • Moon, B.-J. (2004). Consumer adoption of the internet as an information search and product purchase channel: some research hypotheses. Int. J. Internet Marketing and Advertising, 1(1), 104-118.
  • Nazim, M. (2008). Information searching behavior in the Internet age: A users’ study of Aligarh Muslim University. The International Information & Library Review, 73-81.
  • Sırakaya, M. ve Çakır, H. (2014). Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(2), 191-206.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2012). Using Multivariate Statistics (6th edt.). Boston: Pearson.
  • Tabatabai, D. ve Shore, B. M. (2005). How experts and novices search the web. Library and Information Science Research, 27(2), 222-248.
  • Thatcher, A. (2008). Web search strategies: The influence of Web experience and task type. Information Processing and Management, 44(3), 1308-1329.
  • Tsai, M.-J. (2003). Information Searching Strategies in Web-Based Science Learning: The Role of Internet Self-Efficacy. Innovations in Education and Teaching, 40(1), 43-50.
  • Tsai, M.-J. (2009). Online Information Searching Strategy Inventory (OISSI): A quick version and complete version. Computers and Education, 53, 473-483.
  • Tsai, M.-J., Liang, J.-C., Hou, H.-T. ve Tsai, C.-C. (2012). University students' online information searching strategies in different search contexts. Australasian Journal of Educaitonal Technology, 28(5), 881-895.
  • Turan, Z., Reisoğlu, İ., Özçelik, E. ve Göktaş, Y. (2015). Öğretmenlerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 1-16.
  • TÜİK. (2014, ). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Erişim: 4 Nisan 2015, http://www.tuik.gov.tr
  • Wu, Y.-T. ve Tsai, C.-C. (2007). Developing an Information Commitment Survey for assessing students’ web information searching strategies and evaluative standards for web materials. Educational Technology & Society, 10(2), 120-132.
  • Yılmaz, E., Şahin, Y. L., Haseski, H. İ. ve Erol, O. (2014). Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: Balıkesir İli Örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-144.
  • Yolal, M. ve Kozak, R. (2008). Bilgiye Erişim Aracı Olarak Öğrencilerin İnternete Yaklaşımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 115-128.
  • Zafarmand, N. (2010). Halkla İlişkiler Alanında Yeni Mecra ve Uygulamaların Yeri ve Önemi: Sosyal Medya ve PR2.0. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 13, 28.09.2015

Abstract

References

  • Aşkar, P. ve Mazman, S. G. (2013). Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejileri Envanteri’nin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Eğitim ve Bilim, 38(168), 167-182.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (18. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education (7th edt.). New York: McGraw-Hill.
  • Geçer, A. (2014). Öğretmen Adaylarının Web Ortamında Bilgi Arama-Yorumlama Stratejilerinin Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(2), 1-20.
  • Graff, M. (2005). Individual differences in hypertext browsing strategies. Behaviour & Information Technology, 24(2), 93-99.
  • Huck, S. W. (2012). Reading Statistics and Research (6th edt.). Boston: Pearson.
  • Karal, H. ve Kokoç, M. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 251-263.
  • Kuiper, E., Monique ve Terwel, J. (2005). The Web as an Information Resource in K-12 Education: Strategies for Supporting Students in Searching and Processing Information. Review of Educational Research Fall, 75(3), 285-328.
  • Kurulgan, M. ve Argan, M. (2007). Anadolu Üniversitesi Öğrencilerinin İnternet Üzerinden Bilgi Arama Davranışları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 291-304.
  • Moon, B.-J. (2004). Consumer adoption of the internet as an information search and product purchase channel: some research hypotheses. Int. J. Internet Marketing and Advertising, 1(1), 104-118.
  • Nazim, M. (2008). Information searching behavior in the Internet age: A users’ study of Aligarh Muslim University. The International Information & Library Review, 73-81.
  • Sırakaya, M. ve Çakır, H. (2014). Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(2), 191-206.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2012). Using Multivariate Statistics (6th edt.). Boston: Pearson.
  • Tabatabai, D. ve Shore, B. M. (2005). How experts and novices search the web. Library and Information Science Research, 27(2), 222-248.
  • Thatcher, A. (2008). Web search strategies: The influence of Web experience and task type. Information Processing and Management, 44(3), 1308-1329.
  • Tsai, M.-J. (2003). Information Searching Strategies in Web-Based Science Learning: The Role of Internet Self-Efficacy. Innovations in Education and Teaching, 40(1), 43-50.
  • Tsai, M.-J. (2009). Online Information Searching Strategy Inventory (OISSI): A quick version and complete version. Computers and Education, 53, 473-483.
  • Tsai, M.-J., Liang, J.-C., Hou, H.-T. ve Tsai, C.-C. (2012). University students' online information searching strategies in different search contexts. Australasian Journal of Educaitonal Technology, 28(5), 881-895.
  • Turan, Z., Reisoğlu, İ., Özçelik, E. ve Göktaş, Y. (2015). Öğretmenlerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 1-16.
  • TÜİK. (2014, ). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Erişim: 4 Nisan 2015, http://www.tuik.gov.tr
  • Wu, Y.-T. ve Tsai, C.-C. (2007). Developing an Information Commitment Survey for assessing students’ web information searching strategies and evaluative standards for web materials. Educational Technology & Society, 10(2), 120-132.
  • Yılmaz, E., Şahin, Y. L., Haseski, H. İ. ve Erol, O. (2014). Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: Balıkesir İli Örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-144.
  • Yolal, M. ve Kozak, R. (2008). Bilgiye Erişim Aracı Olarak Öğrencilerin İnternete Yaklaşımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 115-128.
  • Zafarmand, N. (2010). Halkla İlişkiler Alanında Yeni Mecra ve Uygulamaların Yeri ve Önemi: Sosyal Medya ve PR2.0. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Cansu Çaka This is me

Ezgi Doğan Barut

Yusuf Şahin

Publication Date September 28, 2015
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Çaka, C., Doğan Barut, E., & Şahin, Y. (2015). Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-13.
AMA Çaka C, Doğan Barut E, Şahin Y. Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. December 2015;6(1):1-13.
Chicago Çaka, Cansu, Ezgi Doğan Barut, and Yusuf Şahin. “Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no. 1 (December 2015): 1-13.
EndNote Çaka C, Doğan Barut E, Şahin Y (December 1, 2015) Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 1 1–13.
IEEE C. Çaka, E. Doğan Barut, and Y. Şahin, “Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 1–13, 2015.
ISNAD Çaka, Cansu et al. “Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/1 (December 2015), 1-13.
JAMA Çaka C, Doğan Barut E, Şahin Y. Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;6:1–13.
MLA Çaka, Cansu et al. “Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 1, 2015, pp. 1-13.
Vancouver Çaka C, Doğan Barut E, Şahin Y. Sosyal Ağ Kullanan Öğrencilerin Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;6(1):1-13.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.