Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 22, 194 - 230, 30.08.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1308051

Öz

Kişiler yaşamlarında başarmaları gereken görevlere yönelik başarısız olabilmektedirler. Bu başarısızlığın yaratacağı olumsuzluklara karşı bir strateji olarak kendini sabotaj davranışından yararlanarak başarısızlıklarını dışsallaştırma eğiliminde olmaktadırlar. Bireyin kendini sabote ettiğine yönelik yapılmış olan çalışmaların sadece psikoloji alanında değil eğitimden spora kadar birçok konuda yaygınlaştığı görülmektedir. Bu açıdan yaklaşıldığında lisansüstü tezlerde de giderek artan bir şekilde incelendiği gözlenmektedir. Bu araştırmada Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi kapsamında kendini sabotaj üzerine yazılmış olan tezlerin bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada kendini sabotaj ile ilgili yazılmış lisansüstü tezlerin; üniversite türü, il-üniversite adı, yıl, tez türü, danışman unvanı, enstitü, anabilim dalı, konu, sayfa sayısı, örneklem grubu ve anahtar kelime gibi değişkenler ele alınarak bibliyometrik analizleri yapılmıştır. Bibliyometrik çalışmaların amaçları arasında yeni çalışmalara konu oluşturulmasında yardımcı olmak yer almaktadır. Tezlerde kullanılmış olan anahtar sözcükler kapsamında kendini sabotaj davranışı ile ilgili konulara yönelik eğilim belirlenmiştir. Araştırma sonucunda tezlere yönelik elde edilen bilgiler doğrultusunda kendini sabotaj konusuna yönelik bir bakış açısı oluşturulduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda, yapılan bu çalışmanın kendini sabotaj davranışı alanında çalışma yapmak isteyenler için yön vermesi beklenmektedir.

Kaynakça

  • Akar, H., Doğan, Y. B. & Üstüner, M. (2018). The relationships between positive and negative perfectionisms, self-handicapping, self-efficacy and academic achievement. European Journal of Contemporary Education, 7(1), 7-20. https://doi.org/10.13187/ejced.2018.1.7
  • Akar, H., Çelik, O. T. & Karataş, A. (2019). Akademik kontrol odağı ve başarı amaç yöneliminin kendini sabotajı yordama düzeyinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(3), 1840-1859.
  • Akça, F. (2012). An investigation into the self-handicapping behaviors of undergraduates in terms of academic procrastination, the locus of control and academic success. Journal of Education and Learning, 1(2), 288-297.
  • Akın, A. (2012). Kendini sabotaj ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 37(164), 176-187.
  • Akın, A., Abacı, R. & Akın, Ü. (2011). Kendini sabotaj: Kavramsal bir analiz. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1155-1168.
  • Al, U. & Tonta, Y. (2004). Atıf analizi: Hacettepe Üniversitesi kütüphanecilik bölümü tezlerinde atıf yapılan kaynaklar. Bilgi Dünyası, 5(1), 19-47. https://doi.org/10.15612/BD.2004.497
  • Anlı, G., Akın, A., Şar, A. H. & Eker, H. (2015). Kendini sabotaj ile psikolojik iyi olma arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54), 160-172.
  • Arıca, R. & Çorbacı, A. (2019). Müşterilerin ortak üreticilik rolünü konu edinen araştırmaların incelenmesi: Scopus veri tabanında taranan turizm ve otelcilik dergilerinin bibliyometrik açıdan değerlendirilmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 263-276.
  • Aslan, Ş. & Uyar, S. (2020). Çalışanlardaki mükemmeliyetçilik algısının özgüvene ve kendini sabotaja etkisinde psikolojik dayanıklılığın aracı rolü. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 12(23), 493-510.
  • Aslancı, S. (2022). Araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme: bibliyometrik bir analiz. Scientific Educational Studies, 6(1), 1-25. https://doi.org/10.31798/ses.1068633
  • Aydın, A. & Kahraman, N. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde kendini sabotaj: Psikolojik ihtiyaçlar ve öz-duyarlık üzerine etkisi. Cukurova Medical Journal, 45(4), 1625-1633. https://doi.org/10.17826/cumj.748170
  • Barrios, M., Borrego, A., Vilaginés, A., Ollé, C. & Somoza, M. (2008). A bibliometric study of psychological research on tourism. Scientometrics, 77(3), 453-467. https://doi.org/10.1007/s11192-007-1952-0
  • Barutçu-Yıldırım, F. & Demir, A. (2017). Kendini engellemenin yordayıcıları olarak öz saygı, öz anlayış ve akademik özyeterlilik. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 676-701.
  • Baumgardner, A. H., Lake, E. A & Arkin, R. M. (1985). Claming mood as a self-handicap: The influence of spoiled and unspoiled public identities. Personality and Social Psychology Bulletin, 11(4), 349-357. https://doi.org/10.1177/0146167285114001
  • Berglas, S. & Jones, E. E. (1978). Drug choice as a self-handicapping strategy in response to non-contingent success. Journal of Personality and Social Psychology, 36(4), 405-417. https://doi.org/10.1037/0022-3514.36.4.405
  • Bodroža, B., Mandarić, J. & Milosavljević, M. (2022). Situational and trait self-handicapping among grandiose and vulnerable narcissists. Psychological Topics, 31(1), 139-163.https://doi.org/10.31820/pt.31.1.7
  • Broadus, R. N. (1987). Toward a defination of "bibliometrics". Scientometrics, 12(5-6), 373.379.
  • Carron, A. V., Prapavessis, H. & Grove, J. R. (1994). Group effects and self-handicapping. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(3), 246-257. https://doi.org/10.1123/jsep.16.3.246
  • Ceylan, A. K. (2023). Psikolojik sermaye: Bibliyometrik bir analiz. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-13.
  • Coudevylle, G. R., Martin-Ginis, K. A. & Famose, J.-P. (2008). Determinants of self-handicapping strategies in sport and their effects on athletic performance. Social Behavior and Personality, 36(3), 391-398. https://doi.org/10.2224/sbp.2008.36.3.391
  • Çelik, Y. & Atilla, G. (2019). Üniversite öğrencilerinde kendini sabotaj, olumsuz değerlendirilme korkusu ve benlik saygısı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 177-198.
  • DeGree, C. E. & Snyder, C. R. (1985). Adler's psychology (of use) today: Personal history of traumatic life events as a self-handicapping strategy. Journal of Personality and Social Psychology, 48(6), 1512-1519. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.6.151
  • Deppe, R. K. & Harackiewicz, J. M. (1996). Self-Handicapping and intrinsic motivation: Buffering intrinsic motivation from the threat of failure. Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 868-876. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.4.868
  • Dertli, Ş. & Belli, E. (2023). Spor, sosyoloji ve psikoloji ilişkisini ele alan lisansüstü tez çalışmalarının bibliyometrik incelemesi. ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1-13.
  • Doğru, M., Güzeller, C. O., & Çelik, M. (2019). A bibliometric analysis in the field of sustainable development and education from past to present. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 9(1), 42-68.
  • Ellegaard, O. & Wallin, J. A. (2015). The bibliometric analysis of scholarly production: How great is the impact?.Scientometrics, 105(3), 1809-1831. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1645-z
  • Elmas, P. & Akfırat, S. (2015). Mazeret bulma eğilimi ile özsaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Mazeret bulma eğilimi başarısızlık durumunda özsaygıyı korur mu? Başlangıçtaki özsaygı düzeyinin rolü.Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 34(2), 17-34.
  • Ercan, F. (2020). Türkiye’deki gastronomi turizmi konulu makalelerin bibliyometrik analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1058-1075. https://doi.org/10.1325/jotags.2020.595
  • Ferrari, J. R. (1992). Procrastinators and perfect behavior: An exploratory factor analysis of self-presentation, self-awareness, and self-handicapping components. Journal of Research in Personality, 26(1),75-84. https://doi.org/10.1016/0092-6566(92)90060-H
  • Ferrari, J. R. & Tice, D. M. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality, 34(1), 73-83. https://doi.org/10.1006/jrpe.1999.2261
  • Finez, L. & Sherman, D. K. (2012). Train in vain: The role of the self in claimed self-handicapping strategies. Journal of Sport & Exercise Psychology, 34(5), 600-620. https://doi.org/10.1123/jsep.34.5.600
  • Finez, L., Berjot, S., Rosnet, E., Cleveland, C., & Tice, D. M. (2012). Trait self-esteem and claimed self-handicapping motives in sports situations. Journal of Sports Sciences, 30(16), 1757-1765. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.718089
  • Greenlees, I., Jones, S., Holder, T. & Thelweel, R. (2006). The effects of self-handicapping on attributions and perceived judo competence. Journal of Sports Sciences, 24(3), 273-280. https://doi.org/10.1080/02640410500132033
  • Gümüş, S.,Bellibaş, M. Ş., Gümüş, E. & Hallinger, P. (2019). Science and mapping research on educational leadership and management in Turkey: A bibliometric review of international publications. School Leadership & Management, 40(1), 23-44. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1578737
  • Gündoğdu, R. (2013). Öğretmen adaylarının benlik saygısı puanları kontrol edilerek kendini sabotaj eğilimlerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 263-277. https://doi.org/10.7827/TurkishSudies.4398
  • Gürkan, G.,& Kahraman, S. (2021). Biyoteknoloji eğitimi alanındaki makalelerin Web of Science veri tabanına dayalı bibliyometrik analizi. İnonü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22(3), 2460-2483. https://doi.org/10.17679/inuefd.1020116
  • Hendrix, K. S.& Hirt, E. R. (2009). Stressed out over possible failure: The role of regulatory fit on claimed self-handicapping. Journal of Experimental Social Psychology, 45(1), 51-59. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2008.08.016
  • Hirt, E. R., Deppe, R. K. & Gordon, L. J. (1991). Self-reported versus behavioral self-handicapping: Empirical evidence for a theoretical distinction. Journal of Personality and Social Psychology, 61(6), 981-991.
  • Hobden, K. & Pliner, P. (1995). Self-handicapping and dimensions of perfectionism: Self-presentation vs self-protection. Journal of Research in Personality, 29(4), 461-474. https://doi.org/10.1006/jrpe.1995.1027
  • İkis, M. & Şeker, M. (2023). İlahiyat, işletme, eğitim bilimleri ve psikoloji alanında bağlanma, tanrı ve dindarlık hakkında hazırlanan tezlerin bibliyometrik analizi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(1), 17-34.
  • Jones, E. E.,& Berglas, S. (1978). Control of attributions about the self through self-handicapping strategies: The appeal of alcohol and the role of underachievement. Personality and Social Psychology Bulletin, 4(2), 200-206. https://doi.org/10.1177/014616727800400205
  • Kalıpcı, M. B. & Şimşek, E. K. (2022). English language and tourism education: A bibliometric approach. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(4), 3012-3033. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1128
  • Kalyon, A., Dadandı, İ. & Yazıcı, H. (2016). Kendini sabote etme eğilimi ile narsistik kişilik özellikleri, anksiyete duyarlılığı, sosyal destek ve akademik başarı arasındaki ilişki. Düşünen Adam, 29(3)237-346. https://doi.org/10.5350/DAJPN2016290305
  • Kamuk, Y. U. (2019). Badminton hakemlerinin kendini sabotaj ve benlik saygısı düzeyleri. Journal of Global Sport and Education Research, II(2), 22-36.
  • Kamuk, Y. U. (2022). Self-handicapping and its value in sports. Turkish Journal of Sport and Exercise, 24(2), 208-218. https://doi.org/10.15314/tsed.934732
  • Karakuzu, S., Aras M. & Gedikli, Ö. (2021). Türkçe eğitimi alanındaki kadın akademisyenlerin akademik çalışmalarının bibliyometrik analizi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi,22,691-705. https://doi.org/10.29000/rumelide.897125
  • Kasemodel, M.- G. C., Makishi, F., Souza, R. C. & Silva, V.- L. (2016). Following the trail of crumbs: A bibliometric study on consumer behavior in the Food Science and Technology field. International Journal of Food Studies, 5(1), 73-83. https://doi.org/10.7455/ijfs/5.1.2016.a7
  • Kaya, Ç., Uğur, E., Şar, A. H. & Ercengiz, M. (2017). Öğretmen adaylarında kendini sabotaj ve onay ile ilişkili akıldışı inançlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 869-880.
  • Kaya, F. & Tümkaya, S. (2017). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin başarı yönelimi, kendini engelleme davranışları ve demografik özelliklerinin okula yabancılaşmayı yordama düzeylerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 747-771. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i1.4328
  • Khaneghahi, S., Nasripour, F. & MahmoudZehi, M., A. (2022).Investigating the relationship between e-learning and mobile learning on students' academic self-handicapping during the outbreak of COVID-19. Journal of Social, Humanity, and Education, 2(3), 269-281. https://doi.org/10. 35912/jshe.v2i3.1051
  • Kurtuluş, M. A. & Bilen, K. (2021). A bibliometrıc analysis on nature of science: A review of the research between 1986-2019. Scientific Educational Studies, 5(1), 47-65. https://doi.org/10.31798/ses.941238
  • Kurtuluş, M. A. & Tatar, N. (2021). An analysis of scientific articles on science misconceptions: A bibliometric research. Ilkogretim Online, 20(1), 192-207. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2021.01.022
  • Kurutkan, M. N., Orhan, F. & Kaygısız, P. (2017). Hasta güvenliği literatürünün bibliyometrik analizi: Türkçe tez ve makaleler örneği, Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(4), s.253-259.
  • Kuzlak, A. (2017). Kalıp yargı tehdidi'ne kabullenici yanıtlar üzerine bir derleme: Performans beklentileri ve kendini sabote etme stratejileri. DTCF Dergisi, 57(2), 1224-1249.https://doi.org/10.1501/Dtcfder_ 0000001559
  • Leary, M. R.,& Shepperd, J. A. (1986). Behavioral self-handicaps versus self-reported selfhandicaps: A conceptual note. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1265-1268. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1265
  • McCrea, S. M. &Hirt, E. R. (2001). The role of ability judgments in self-handicapping.Personality and Social Psychology Bulletin 27(10), 1378-1389. https://doi.org/10.1177/01461672012710013
  • Melhem, M. A., (2022). Prediction of academic self-handicapping based on self-control among university students. Cypriot Journal of Educational Science,17(1), 134-147. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i1.6691
  • Midgley, C., Arunkumar, R. & Urdan, T. (1996). 'If I don't do well tomorrow, there's a reason": Predictors of adolescents' use of academic self-handicapping strategies. Journal of Educational Psychology, 88(3), 423-434. https://doi.org/10.1037/0022-0663-88.3.423
  • Midgley, C.,& Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and achievement goals: A further examination. Contemporary Educational Psychology, 26(1), 61-75. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1041
  • Molenaar, B., Willems, C., Verbunt, J. & Goossens, M. (2021). Achievement goals, fear of failure and self-handicapping in young alite athletes with and without choronic pain. Children, 8(7), 1-14. https://doi.org/10.3390/children8070591
  • Özkaya, A. (2019). Bibliometric analysis of the publications made in STEM education area. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(2), 590-628.
  • Özlü, G. & Topkaya, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde kendini sabotajın yordayıcısı olarak cinsiyet, yaş ve farklı mükemmeliyetçilik tarzları. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1220-1232. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3757
  • Özteke-Kozan, H. İ. (2020). Okul psikolojik danışmanlığı ile ilgili yapılmış çalışmaların bibliyometrik analizi: 1980-2019. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 3(1), 1-28.
  • Petersen, L.- E. (2014). Self-compassion and self-protection strategies: The impact of self-compassion on the use of self-handicapping and sandbagging. Personality and Individual Differences, 56, 133-138. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.08.036
  • Prapavessis, H. & Grove, R. (1998). Self-handicapping and self esteem. Journal of Applied Sport Psychology, 10(2), 175-184. https://doi.org/10.1080/10413209808406386
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of Documentation, 25(4), 348-349.
  • Rhodewalt, F., Saltzman, A.T. & Wittmer, J. (1984) Self-handicapping among competitive athletes: The role of practice in self-esteem protection. Basic and Applied Social Psychology, 5(3), 197-209. https://doi.org/10.1207/s15324834basp0503_3
  • Rhodewalt, F., Morf, C., Hazlett, S. & Fairfield, M. (1991). Self-handicapping: The role of discounting and augmentation in the preservation of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 61(1), 122-131. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2005.05.001
  • Rhodewalt, F. & Hill, S. K. (1995). Self-handicapping in the classroom: The effects of claimed self-handicaps on responses to academic failure. Basic and Applied Social Psychology, 16(4), 397-416. https://doi.org/10.1207/s15324834basp1604_1
  • Ryska, T. A. (2002). Effects of situational self-handicapping and state self-confidence on the physical performance of young participants. The Psychological Record, 52(4),461-478. https://doi.org/10.1007/BF03395198
  • Ryska, T. A., Yin, Z. & Cooley, D. (1998). Effects of trait and situational self-handicapping on competitive anxiety among athletes. Current Psychology, 17(1), 48-56. https://doi.org/10.1007/s12144-998-1020-9
  • Sayan-Karahan, A. (2021). Kendini sabote etmenin yakın kişilerarası ilişkiler açısından ele alınması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(42), 5876-5896. https://doi.org/10.26466/opus. 893279
  • Schwinger, M., Wirthwein, L., Lemmer, G., & Steinmayr, R. (2014). Academic self-handicapping and achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(3), 744-761. https://doi.org/10.1037/a0035832
  • Sengupta, I. N. (1992). Bibliometrics, informetrics, scientometrics and librametrics: An overview. Libri, 42(2), 75-98. https://doi.org/10.1515/libr.1992.42.2.75
  • Snyder, C. R., Smith, T. W., Augelli, R. W. & Ingram, R. E. (1985). On the self-serving function of social anxiety: Shyness as a self-handicapping strategy. Journal of Personality and Social Psychology, 48(4), 970-980. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.4.970
  • Şahin, F.& Çoban, Ö. (2020). Effect of school climate, students' self-handicapping behaviors and demographic characteristics on students' achievement. i.e.:inquiry in education, 12(2), 1-20.
  • Tanrıöğen, Z. M. & Sertel, G. (2019). Öğretmenlerin kendini sabote etme düzeyi ile algıladıkları örgütsel destek düzeyi arasındaki ilişki. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 506-526. https://doi.org/10.24315/ tred.498537
  • Thompson,T. & Richardson, A. (2001). Self-handicapping status, claimed self-handicaps and reduced practice effort following success and failure feedback. British Journal of Educational Psychology, 71(1), 151-170. https://doi.org/10.1348/000709901158442
  • Tice, D. M. (1991). Esteem protection or enhancement? Self-handicapping motives and attributions differ by trait self-esteem. Personality and Social Psychology, 60(5), 711-725. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.5.711
  • Topal, S., Yalnızoğlu-Çaka, S. & Çınar, N. (2018). Determination of the relationship between self-handicapping and burnout of nursing students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(1), 337-356.
  • Török, L., Szabó, Z. P. & Tóth, L. (2018). A critical review of the literature on academic self‑handicapping: Theory, manifestations, prevention and measurement. Social Psychology of Education, 21(5), 1175-1202. https://doi.org/10.1007/s11218-018-9460-z
  • Türesin-Tetik, H., Oral-Ataç, L. & Köse, S. (2019). Öz yeterlilik algısı ile kendini sabotaj eğilimi arasındaki ilişkide benlik saygısının aracı rolü. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 23(1), 17-29.
  • Ulu, S. & Akdağ, M. (2015). Dergilerde yayınlanan hakem denetimli makalelerin bibliyometrik profili: Selçuk İletişim örneği. Selçuk İletişim, 9(1), 5-21. https://doi.org/10.8094/si.04052
  • Urdan, T. & Midgley, C. (2001). Academic self-handicapping: What we know, what more there is to learn. Educational Psychology Review, 13(2), 115-138. https://doi.org/10.1023/A:1009061303214
  • Üzar-Özçetin, Y. & Hiçdurmaz, D. (2016). Kendini sabote etme ve ruh sağlığı üzerine etkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 8(2), 145-154.
  • Üzbe, N. & Bacanlı, H. (2015). Başarı hedef yönelimi, benlik saygısı ve akademik başarının kendini engellemeyi yordamadaki rolü. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 33-50.
  • van Raan, A. F. J. (2005). For your citations only? Hot topics in bibliometric analysis. Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives, 3(1), 50-62. https://doi.org/10.1207/s15366359mea0301_7
  • Yalniz-Dilcen, H., Yesilbas, H. & Kantek, F. (2022). Psychological birth trauma: A bibliometric analysis of highly cited articles. Gevher Nesibe Journal of Medical & Health Sciences, 7(20), 52-70. https://doi.org/10.5281/zenodo.7133322
  • Yavuzer, Y. (2015). Investigating the relationship between self-handicapping tendencies, self-esteem and cognitive distortions. Educational Sciences Theory and Practice, 15(4), 879-890. https://doi.org/10. 12738/estp.2015.4.2434
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde sistematik derleme, meta değerlendirme ve bibliyometrik analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490.
  • Zukerman, M. & Tsai, F.-F. (2005). Costs of self-handicapping. Journal of Personality, 73(2), 411-442. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2005.00314.x
  • Župič, I. & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472. https://doi.org/10.1177/1094428114562629

THE BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF POSTGRADUATE THESES ON SELF-HANDICAPPING

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 22, 194 - 230, 30.08.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1308051

Öz

People may encounter situations in which they fail in the tasks they need to accomplish in their lives. They tend to externalize their failures by taking advantage of self-handicapping behavior as a strategy against the negativities that this failure will create. It is seen that the studies on the self-sabotage of the individual have become widespread not only in the field of psychology, but also in many subjects from education to sports. When approached from this point of view, it is observed that the subject of self-handicapping is increasingly being examined in postgraduate theses. In this research, it is aimed to examine the theses written on self-handicapping within the scope of the National Thesis Center of the Council of Higher Education with the bibliometric analysis method. In the study, the postgraduate theses about self-handicapping bibliometric analyzes were made by considering variables such as type of university, city-university name, year, type of thesis, title of advisor, institute, department, subject, number of pages, sample group and keywords. Among the purposes of bibliometric studies is to assist in the creation of new studies. Within the scope of the keywords used in the theses, the tendency towards issues related to self-handicapping behavior was determined. As a result of the research, it is thought that a perspective on the subject of self-handicapping has been formed in line with the information obtained for the theses. In this context, it is expected to provide direction for those who want to work in the field of self-handicapping behavior.

Kaynakça

  • Akar, H., Doğan, Y. B. & Üstüner, M. (2018). The relationships between positive and negative perfectionisms, self-handicapping, self-efficacy and academic achievement. European Journal of Contemporary Education, 7(1), 7-20. https://doi.org/10.13187/ejced.2018.1.7
  • Akar, H., Çelik, O. T. & Karataş, A. (2019). Akademik kontrol odağı ve başarı amaç yöneliminin kendini sabotajı yordama düzeyinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(3), 1840-1859.
  • Akça, F. (2012). An investigation into the self-handicapping behaviors of undergraduates in terms of academic procrastination, the locus of control and academic success. Journal of Education and Learning, 1(2), 288-297.
  • Akın, A. (2012). Kendini sabotaj ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 37(164), 176-187.
  • Akın, A., Abacı, R. & Akın, Ü. (2011). Kendini sabotaj: Kavramsal bir analiz. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1155-1168.
  • Al, U. & Tonta, Y. (2004). Atıf analizi: Hacettepe Üniversitesi kütüphanecilik bölümü tezlerinde atıf yapılan kaynaklar. Bilgi Dünyası, 5(1), 19-47. https://doi.org/10.15612/BD.2004.497
  • Anlı, G., Akın, A., Şar, A. H. & Eker, H. (2015). Kendini sabotaj ile psikolojik iyi olma arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54), 160-172.
  • Arıca, R. & Çorbacı, A. (2019). Müşterilerin ortak üreticilik rolünü konu edinen araştırmaların incelenmesi: Scopus veri tabanında taranan turizm ve otelcilik dergilerinin bibliyometrik açıdan değerlendirilmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 263-276.
  • Aslan, Ş. & Uyar, S. (2020). Çalışanlardaki mükemmeliyetçilik algısının özgüvene ve kendini sabotaja etkisinde psikolojik dayanıklılığın aracı rolü. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 12(23), 493-510.
  • Aslancı, S. (2022). Araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme: bibliyometrik bir analiz. Scientific Educational Studies, 6(1), 1-25. https://doi.org/10.31798/ses.1068633
  • Aydın, A. & Kahraman, N. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde kendini sabotaj: Psikolojik ihtiyaçlar ve öz-duyarlık üzerine etkisi. Cukurova Medical Journal, 45(4), 1625-1633. https://doi.org/10.17826/cumj.748170
  • Barrios, M., Borrego, A., Vilaginés, A., Ollé, C. & Somoza, M. (2008). A bibliometric study of psychological research on tourism. Scientometrics, 77(3), 453-467. https://doi.org/10.1007/s11192-007-1952-0
  • Barutçu-Yıldırım, F. & Demir, A. (2017). Kendini engellemenin yordayıcıları olarak öz saygı, öz anlayış ve akademik özyeterlilik. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 676-701.
  • Baumgardner, A. H., Lake, E. A & Arkin, R. M. (1985). Claming mood as a self-handicap: The influence of spoiled and unspoiled public identities. Personality and Social Psychology Bulletin, 11(4), 349-357. https://doi.org/10.1177/0146167285114001
  • Berglas, S. & Jones, E. E. (1978). Drug choice as a self-handicapping strategy in response to non-contingent success. Journal of Personality and Social Psychology, 36(4), 405-417. https://doi.org/10.1037/0022-3514.36.4.405
  • Bodroža, B., Mandarić, J. & Milosavljević, M. (2022). Situational and trait self-handicapping among grandiose and vulnerable narcissists. Psychological Topics, 31(1), 139-163.https://doi.org/10.31820/pt.31.1.7
  • Broadus, R. N. (1987). Toward a defination of "bibliometrics". Scientometrics, 12(5-6), 373.379.
  • Carron, A. V., Prapavessis, H. & Grove, J. R. (1994). Group effects and self-handicapping. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(3), 246-257. https://doi.org/10.1123/jsep.16.3.246
  • Ceylan, A. K. (2023). Psikolojik sermaye: Bibliyometrik bir analiz. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-13.
  • Coudevylle, G. R., Martin-Ginis, K. A. & Famose, J.-P. (2008). Determinants of self-handicapping strategies in sport and their effects on athletic performance. Social Behavior and Personality, 36(3), 391-398. https://doi.org/10.2224/sbp.2008.36.3.391
  • Çelik, Y. & Atilla, G. (2019). Üniversite öğrencilerinde kendini sabotaj, olumsuz değerlendirilme korkusu ve benlik saygısı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 177-198.
  • DeGree, C. E. & Snyder, C. R. (1985). Adler's psychology (of use) today: Personal history of traumatic life events as a self-handicapping strategy. Journal of Personality and Social Psychology, 48(6), 1512-1519. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.6.151
  • Deppe, R. K. & Harackiewicz, J. M. (1996). Self-Handicapping and intrinsic motivation: Buffering intrinsic motivation from the threat of failure. Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 868-876. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.4.868
  • Dertli, Ş. & Belli, E. (2023). Spor, sosyoloji ve psikoloji ilişkisini ele alan lisansüstü tez çalışmalarının bibliyometrik incelemesi. ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1-13.
  • Doğru, M., Güzeller, C. O., & Çelik, M. (2019). A bibliometric analysis in the field of sustainable development and education from past to present. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 9(1), 42-68.
  • Ellegaard, O. & Wallin, J. A. (2015). The bibliometric analysis of scholarly production: How great is the impact?.Scientometrics, 105(3), 1809-1831. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1645-z
  • Elmas, P. & Akfırat, S. (2015). Mazeret bulma eğilimi ile özsaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Mazeret bulma eğilimi başarısızlık durumunda özsaygıyı korur mu? Başlangıçtaki özsaygı düzeyinin rolü.Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 34(2), 17-34.
  • Ercan, F. (2020). Türkiye’deki gastronomi turizmi konulu makalelerin bibliyometrik analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1058-1075. https://doi.org/10.1325/jotags.2020.595
  • Ferrari, J. R. (1992). Procrastinators and perfect behavior: An exploratory factor analysis of self-presentation, self-awareness, and self-handicapping components. Journal of Research in Personality, 26(1),75-84. https://doi.org/10.1016/0092-6566(92)90060-H
  • Ferrari, J. R. & Tice, D. M. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality, 34(1), 73-83. https://doi.org/10.1006/jrpe.1999.2261
  • Finez, L. & Sherman, D. K. (2012). Train in vain: The role of the self in claimed self-handicapping strategies. Journal of Sport & Exercise Psychology, 34(5), 600-620. https://doi.org/10.1123/jsep.34.5.600
  • Finez, L., Berjot, S., Rosnet, E., Cleveland, C., & Tice, D. M. (2012). Trait self-esteem and claimed self-handicapping motives in sports situations. Journal of Sports Sciences, 30(16), 1757-1765. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.718089
  • Greenlees, I., Jones, S., Holder, T. & Thelweel, R. (2006). The effects of self-handicapping on attributions and perceived judo competence. Journal of Sports Sciences, 24(3), 273-280. https://doi.org/10.1080/02640410500132033
  • Gümüş, S.,Bellibaş, M. Ş., Gümüş, E. & Hallinger, P. (2019). Science and mapping research on educational leadership and management in Turkey: A bibliometric review of international publications. School Leadership & Management, 40(1), 23-44. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1578737
  • Gündoğdu, R. (2013). Öğretmen adaylarının benlik saygısı puanları kontrol edilerek kendini sabotaj eğilimlerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 263-277. https://doi.org/10.7827/TurkishSudies.4398
  • Gürkan, G.,& Kahraman, S. (2021). Biyoteknoloji eğitimi alanındaki makalelerin Web of Science veri tabanına dayalı bibliyometrik analizi. İnonü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22(3), 2460-2483. https://doi.org/10.17679/inuefd.1020116
  • Hendrix, K. S.& Hirt, E. R. (2009). Stressed out over possible failure: The role of regulatory fit on claimed self-handicapping. Journal of Experimental Social Psychology, 45(1), 51-59. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2008.08.016
  • Hirt, E. R., Deppe, R. K. & Gordon, L. J. (1991). Self-reported versus behavioral self-handicapping: Empirical evidence for a theoretical distinction. Journal of Personality and Social Psychology, 61(6), 981-991.
  • Hobden, K. & Pliner, P. (1995). Self-handicapping and dimensions of perfectionism: Self-presentation vs self-protection. Journal of Research in Personality, 29(4), 461-474. https://doi.org/10.1006/jrpe.1995.1027
  • İkis, M. & Şeker, M. (2023). İlahiyat, işletme, eğitim bilimleri ve psikoloji alanında bağlanma, tanrı ve dindarlık hakkında hazırlanan tezlerin bibliyometrik analizi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(1), 17-34.
  • Jones, E. E.,& Berglas, S. (1978). Control of attributions about the self through self-handicapping strategies: The appeal of alcohol and the role of underachievement. Personality and Social Psychology Bulletin, 4(2), 200-206. https://doi.org/10.1177/014616727800400205
  • Kalıpcı, M. B. & Şimşek, E. K. (2022). English language and tourism education: A bibliometric approach. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(4), 3012-3033. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1128
  • Kalyon, A., Dadandı, İ. & Yazıcı, H. (2016). Kendini sabote etme eğilimi ile narsistik kişilik özellikleri, anksiyete duyarlılığı, sosyal destek ve akademik başarı arasındaki ilişki. Düşünen Adam, 29(3)237-346. https://doi.org/10.5350/DAJPN2016290305
  • Kamuk, Y. U. (2019). Badminton hakemlerinin kendini sabotaj ve benlik saygısı düzeyleri. Journal of Global Sport and Education Research, II(2), 22-36.
  • Kamuk, Y. U. (2022). Self-handicapping and its value in sports. Turkish Journal of Sport and Exercise, 24(2), 208-218. https://doi.org/10.15314/tsed.934732
  • Karakuzu, S., Aras M. & Gedikli, Ö. (2021). Türkçe eğitimi alanındaki kadın akademisyenlerin akademik çalışmalarının bibliyometrik analizi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi,22,691-705. https://doi.org/10.29000/rumelide.897125
  • Kasemodel, M.- G. C., Makishi, F., Souza, R. C. & Silva, V.- L. (2016). Following the trail of crumbs: A bibliometric study on consumer behavior in the Food Science and Technology field. International Journal of Food Studies, 5(1), 73-83. https://doi.org/10.7455/ijfs/5.1.2016.a7
  • Kaya, Ç., Uğur, E., Şar, A. H. & Ercengiz, M. (2017). Öğretmen adaylarında kendini sabotaj ve onay ile ilişkili akıldışı inançlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 869-880.
  • Kaya, F. & Tümkaya, S. (2017). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin başarı yönelimi, kendini engelleme davranışları ve demografik özelliklerinin okula yabancılaşmayı yordama düzeylerinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 747-771. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i1.4328
  • Khaneghahi, S., Nasripour, F. & MahmoudZehi, M., A. (2022).Investigating the relationship between e-learning and mobile learning on students' academic self-handicapping during the outbreak of COVID-19. Journal of Social, Humanity, and Education, 2(3), 269-281. https://doi.org/10. 35912/jshe.v2i3.1051
  • Kurtuluş, M. A. & Bilen, K. (2021). A bibliometrıc analysis on nature of science: A review of the research between 1986-2019. Scientific Educational Studies, 5(1), 47-65. https://doi.org/10.31798/ses.941238
  • Kurtuluş, M. A. & Tatar, N. (2021). An analysis of scientific articles on science misconceptions: A bibliometric research. Ilkogretim Online, 20(1), 192-207. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2021.01.022
  • Kurutkan, M. N., Orhan, F. & Kaygısız, P. (2017). Hasta güvenliği literatürünün bibliyometrik analizi: Türkçe tez ve makaleler örneği, Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(4), s.253-259.
  • Kuzlak, A. (2017). Kalıp yargı tehdidi'ne kabullenici yanıtlar üzerine bir derleme: Performans beklentileri ve kendini sabote etme stratejileri. DTCF Dergisi, 57(2), 1224-1249.https://doi.org/10.1501/Dtcfder_ 0000001559
  • Leary, M. R.,& Shepperd, J. A. (1986). Behavioral self-handicaps versus self-reported selfhandicaps: A conceptual note. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1265-1268. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1265
  • McCrea, S. M. &Hirt, E. R. (2001). The role of ability judgments in self-handicapping.Personality and Social Psychology Bulletin 27(10), 1378-1389. https://doi.org/10.1177/01461672012710013
  • Melhem, M. A., (2022). Prediction of academic self-handicapping based on self-control among university students. Cypriot Journal of Educational Science,17(1), 134-147. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i1.6691
  • Midgley, C., Arunkumar, R. & Urdan, T. (1996). 'If I don't do well tomorrow, there's a reason": Predictors of adolescents' use of academic self-handicapping strategies. Journal of Educational Psychology, 88(3), 423-434. https://doi.org/10.1037/0022-0663-88.3.423
  • Midgley, C.,& Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and achievement goals: A further examination. Contemporary Educational Psychology, 26(1), 61-75. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1041
  • Molenaar, B., Willems, C., Verbunt, J. & Goossens, M. (2021). Achievement goals, fear of failure and self-handicapping in young alite athletes with and without choronic pain. Children, 8(7), 1-14. https://doi.org/10.3390/children8070591
  • Özkaya, A. (2019). Bibliometric analysis of the publications made in STEM education area. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(2), 590-628.
  • Özlü, G. & Topkaya, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde kendini sabotajın yordayıcısı olarak cinsiyet, yaş ve farklı mükemmeliyetçilik tarzları. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1220-1232. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3757
  • Özteke-Kozan, H. İ. (2020). Okul psikolojik danışmanlığı ile ilgili yapılmış çalışmaların bibliyometrik analizi: 1980-2019. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 3(1), 1-28.
  • Petersen, L.- E. (2014). Self-compassion and self-protection strategies: The impact of self-compassion on the use of self-handicapping and sandbagging. Personality and Individual Differences, 56, 133-138. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.08.036
  • Prapavessis, H. & Grove, R. (1998). Self-handicapping and self esteem. Journal of Applied Sport Psychology, 10(2), 175-184. https://doi.org/10.1080/10413209808406386
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of Documentation, 25(4), 348-349.
  • Rhodewalt, F., Saltzman, A.T. & Wittmer, J. (1984) Self-handicapping among competitive athletes: The role of practice in self-esteem protection. Basic and Applied Social Psychology, 5(3), 197-209. https://doi.org/10.1207/s15324834basp0503_3
  • Rhodewalt, F., Morf, C., Hazlett, S. & Fairfield, M. (1991). Self-handicapping: The role of discounting and augmentation in the preservation of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 61(1), 122-131. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2005.05.001
  • Rhodewalt, F. & Hill, S. K. (1995). Self-handicapping in the classroom: The effects of claimed self-handicaps on responses to academic failure. Basic and Applied Social Psychology, 16(4), 397-416. https://doi.org/10.1207/s15324834basp1604_1
  • Ryska, T. A. (2002). Effects of situational self-handicapping and state self-confidence on the physical performance of young participants. The Psychological Record, 52(4),461-478. https://doi.org/10.1007/BF03395198
  • Ryska, T. A., Yin, Z. & Cooley, D. (1998). Effects of trait and situational self-handicapping on competitive anxiety among athletes. Current Psychology, 17(1), 48-56. https://doi.org/10.1007/s12144-998-1020-9
  • Sayan-Karahan, A. (2021). Kendini sabote etmenin yakın kişilerarası ilişkiler açısından ele alınması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(42), 5876-5896. https://doi.org/10.26466/opus. 893279
  • Schwinger, M., Wirthwein, L., Lemmer, G., & Steinmayr, R. (2014). Academic self-handicapping and achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(3), 744-761. https://doi.org/10.1037/a0035832
  • Sengupta, I. N. (1992). Bibliometrics, informetrics, scientometrics and librametrics: An overview. Libri, 42(2), 75-98. https://doi.org/10.1515/libr.1992.42.2.75
  • Snyder, C. R., Smith, T. W., Augelli, R. W. & Ingram, R. E. (1985). On the self-serving function of social anxiety: Shyness as a self-handicapping strategy. Journal of Personality and Social Psychology, 48(4), 970-980. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.4.970
  • Şahin, F.& Çoban, Ö. (2020). Effect of school climate, students' self-handicapping behaviors and demographic characteristics on students' achievement. i.e.:inquiry in education, 12(2), 1-20.
  • Tanrıöğen, Z. M. & Sertel, G. (2019). Öğretmenlerin kendini sabote etme düzeyi ile algıladıkları örgütsel destek düzeyi arasındaki ilişki. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 506-526. https://doi.org/10.24315/ tred.498537
  • Thompson,T. & Richardson, A. (2001). Self-handicapping status, claimed self-handicaps and reduced practice effort following success and failure feedback. British Journal of Educational Psychology, 71(1), 151-170. https://doi.org/10.1348/000709901158442
  • Tice, D. M. (1991). Esteem protection or enhancement? Self-handicapping motives and attributions differ by trait self-esteem. Personality and Social Psychology, 60(5), 711-725. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.5.711
  • Topal, S., Yalnızoğlu-Çaka, S. & Çınar, N. (2018). Determination of the relationship between self-handicapping and burnout of nursing students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(1), 337-356.
  • Török, L., Szabó, Z. P. & Tóth, L. (2018). A critical review of the literature on academic self‑handicapping: Theory, manifestations, prevention and measurement. Social Psychology of Education, 21(5), 1175-1202. https://doi.org/10.1007/s11218-018-9460-z
  • Türesin-Tetik, H., Oral-Ataç, L. & Köse, S. (2019). Öz yeterlilik algısı ile kendini sabotaj eğilimi arasındaki ilişkide benlik saygısının aracı rolü. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 23(1), 17-29.
  • Ulu, S. & Akdağ, M. (2015). Dergilerde yayınlanan hakem denetimli makalelerin bibliyometrik profili: Selçuk İletişim örneği. Selçuk İletişim, 9(1), 5-21. https://doi.org/10.8094/si.04052
  • Urdan, T. & Midgley, C. (2001). Academic self-handicapping: What we know, what more there is to learn. Educational Psychology Review, 13(2), 115-138. https://doi.org/10.1023/A:1009061303214
  • Üzar-Özçetin, Y. & Hiçdurmaz, D. (2016). Kendini sabote etme ve ruh sağlığı üzerine etkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 8(2), 145-154.
  • Üzbe, N. & Bacanlı, H. (2015). Başarı hedef yönelimi, benlik saygısı ve akademik başarının kendini engellemeyi yordamadaki rolü. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 33-50.
  • van Raan, A. F. J. (2005). For your citations only? Hot topics in bibliometric analysis. Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives, 3(1), 50-62. https://doi.org/10.1207/s15366359mea0301_7
  • Yalniz-Dilcen, H., Yesilbas, H. & Kantek, F. (2022). Psychological birth trauma: A bibliometric analysis of highly cited articles. Gevher Nesibe Journal of Medical & Health Sciences, 7(20), 52-70. https://doi.org/10.5281/zenodo.7133322
  • Yavuzer, Y. (2015). Investigating the relationship between self-handicapping tendencies, self-esteem and cognitive distortions. Educational Sciences Theory and Practice, 15(4), 879-890. https://doi.org/10. 12738/estp.2015.4.2434
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde sistematik derleme, meta değerlendirme ve bibliyometrik analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490.
  • Zukerman, M. & Tsai, F.-F. (2005). Costs of self-handicapping. Journal of Personality, 73(2), 411-442. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2005.00314.x
  • Župič, I. & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472. https://doi.org/10.1177/1094428114562629
Toplam 92 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Banu Sayıner 0000-0002-4842-0712

Erken Görünüm Tarihi 30 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Sayıner, B. (2023). KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler, 10(22), 194-230. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1308051
AMA Sayıner B. KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler. Ağustos 2023;10(22):194-230. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1308051
Chicago Sayıner, Banu. “KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ”. Akademik Hassasiyetler 10, sy. 22 (Ağustos 2023): 194-230. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1308051.
EndNote Sayıner B (01 Ağustos 2023) KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler 10 22 194–230.
IEEE B. Sayıner, “KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 22, ss. 194–230, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1308051.
ISNAD Sayıner, Banu. “KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ”. Akademik Hassasiyetler 10/22 (Ağustos 2023), 194-230. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1308051.
JAMA Sayıner B. KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:194–230.
MLA Sayıner, Banu. “KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 22, 2023, ss. 194-30, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1308051.
Vancouver Sayıner B. KENDİNİ SABOTAJ ÜZERİNE YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(22):194-230.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.