Nowadays the need of building and maintaining strong ties and relations
with the stakeholders has brought more responsibility on public relations
practitioners and thus it has increased the need of professionalism of public
relations profession. The professionalism of the field is related with the
roles of the public relations practitioners taken responsibilities within the
organisation. The roles for public relations function are the behaviour
patterns of the practitioners and although the individuals differ from one
another, the roles provide a model for the process of organisation or the
function. The expectations of organisations from public relations function
arise through the public relations roles and at the same time it reflects how
the organisation adopts its communication approach. While public relations
practitioners represent each roles in the organisation, how often they conduct
these roles determines the dominant role. Thus it is important to figure out
how public relations practitioners carry out their roles and which roles have
prioritisation in order to find out the perspective of the organisation for
public relations and how public relations profession is described in the
organisation. Accordingly, in this paper it is aimed that the public relations
roles are identified through online job advertisements and thus the current
status of public relations profession is evaluated through the practitioners’
roles. The shift from mass communication
to interactive digital communication both makes the digital communication basic
dynamics of everyday life and also the speed, frequency and accessibility of all
the process through digital media have drawn attention of individuals and
organisations. So the evaluation of current public relations profession through
online job advertisements is congruent with this situation. As a field study,
this paper is a descriptive research. By searching “public relations” key word,
227 job advertisements in 10 online job advertisement sites which has highest
hit rate in Turkey are analysed in the research. Descriptive analysis was used to evaluate the data. Results indicate that public relations practitioner
roles do not reflect on job advertisements.
public relations profession public relations practitioner roles online job advertisements
Günümüzde
örgütlerin paydaşlar ile güçlü ilişkiler kurma ve sürdürme gereği halkla
ilişkiler uygulayıcılarınadaha çok sorumluluk yükleyerek halkla ilişkiler
mesleğinin profesyonelleşmesine olan gereksinimi somutlaştırmaktadır. Alanın
profesyonelliği halkla ilişkiler uygulayıcılarının örgüt içinde üstlendikleri
rollerle bağlantılıdır. Halkla ilişkiler fonksiyonu için roller uygulayıcıların
davranış örüntüleridir ve bireyler farklılaşsa da roller örgütün ya da
fonksiyonun işleyişine yönelik bir model sunmaktadır. Örgütlerin halkla
ilişkiler fonksiyonundan beklentileri halkla ilişkiler uygulayıcı rolleri
aracılığı ile ortaya çıkmakta ve aynı zamanda örgütün nasıl bir iletişim
yaklaşımını benimsediğini de yansıtmaktadır. Halkla ilişkiler uygulayıcıları
örgüt içerisinde her rolü temsil ederken, rollerini hangi sıklıkla yaptıkları
baskın rolü belirlemektedir. Nitekim, halkla ilişkiler uygulayıcılarının
rollerini nasıl yerine getirdiği, hangi rolü önceliklendirdiği örgütlerin
halkla ilişkilere bakış açısını ve halkla ilişkiler mesleğinin örgütlerde nasıl
tanımlandığını da ortaya koyması bakımından önemlidir. Bu doğrultuda bu
araştırmada da online iş ilanları üzerinden halkla ilişkiler uygulayıcı
rollerini tespit ederek; halkla ilişkiler mesleğinin mevcut konumunu uygulayıcı
rolleri üzerinden değerlendirmek amaçlanmaktadır. Kitle iletişiminden interaktif
dijital iletişime doğru yaşanan değişim dijital iletişimi günlük hayatın
temel dinamiklerinden birisi haline getirirken, aynı zamanda dijital ortam
üzerinden yapılan tüm işlerin hızlı ilerleyen gelişimi, sıklığı ve bu ortamlara
ulaşma kolaylığı, hem bireyler hem kurumlar için bu dijital ortamları dikkat
çeker hale getirmiştir. Dolayısıyla, halkla ilişkiler mesleğinin mevcut
konumunu online iş ilanları üzerinden değerlendirmek bu durum ile uyumludur. Bu
çalışma bir alan araştırması olup betimsel türde bir çalışmadır. Araştırmaya
Türkiye’de tıklanma oranı en yüksek 10 online iş başvuru sitesinde yer alan
ilanlar içerisinden “halkla ilişkiler” anahtar sözcüğü ile arama yapılarak 227
iş ilanı dahil edilmiştir. Elde
edilen verilerin değerlendirilmesinde betimsel analiz kullanılmıştır.
Çalışmanın sonucunda halkla ilişkiler uygulayıcı rollerinin iş ilanlarına
yansımadığı sonucuna ulaşılmıştır.
halkla ilişkiler mesleği halkla ilişkiler uygulayıcı rolleri online iş ilanları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 29. Özel Sayısı |