Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Learning Approaches and Perceptions of Learning Teaching Environment as Predictors of Academic Achievement in Physical Education Teacher Candidates

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1223 - 1248, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1389493

Öz

The aim of this study is to determine the level of retention of knowledge according to the difference in academic achievement scores by reapplying the exams of eight theoretical courses in the undergraduate education programme in the autumn term to the students of the Physical Education and Sports Teaching Department in the spring term and to examine the effect of Learning Approaches (LA) and Teaching Learning Environment (TLE) perceptions on academic achievement. Exploratory design, one of the mixed model designs, was used in the study. The sample of the study consisted of 128 physical education teacher candidates studying in the Department of Physical Education and Sports Teaching. The data of the study were collected with the "Learning Approaches Scale" developed by Ekinci (2008), "Teaching-Learning Environment Scale", "2021-2022 Fall Term Midterm Final Examination Document for Field and Vocational Knowledge Courses" and " Focus Group Interview ". The Cronbach's alpha reliability coefficient of the Teaching Approaches Scale (IAS) was .82, and the Cronbach's alpha reliability coefficient of the Teaching-Learning Environment Perception Scale (TLPEPS) was .82.Alpha reliability coefficient was calculated as ,89. The data were analysed with SPSS programme. Arithmetic mean, t test, Pearson correlation test and regression statistical procedures were applied in analysing the data. According to the results of the research, the high-level knowledge group consisting of pre-service teachers prefer in-depth learning approach

Kaynakça

  • Alkan, C., ve Kurt, M. (1998). Özel öğretim yöntemleri (4. Baskı). Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Akdoğdu, E., ve Sidekli, S. (2017). Öğrenme kapsamının sınıf öğretmeni adaylarının akademik başarılarını yordama gücü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(15). https://doi.org/10.16986/huje.2017027919
  • Arends, R. I. (1997). Classroom instruction and management. New York; Mc Graw-Hill.
  • Bakioğlu, A., ve Baltacı, R. (2010). Akreditasyon eğitimde kalite (2. Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Beyaztaş, D. İ., ve Senemoğlu, N. (2015). Başarılı öğrencilerin öğrenme yaklaşımları ve öğrenme yaklaşımlarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 40(179).
  • Biggs, J. (1979). Individual differences in study processes and the quality of learning outcomes. Higher Education, 8(4), 381-394. https://doi.org/10.1007/BF01680526
  • Birenbaum, M., ve Feldman, R. A. (1998). Relationships between learning patterns and attitudes towards two assessment formats. Educational Research, 40(1), 90-7.
  • Cabı, E. (2015). Öğretmen adaylarının öz-düzenleme stratejileri ve akademik başarısı: Boylamsal bir araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3).
  • Calp, Ş., ve Bacanlı, H. (2016). Algılanan akademik yeterlik ve özerklik desteğinin özerk akademik motivasyon ve akademik başarıyla ilişkisi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, (40).
  • Creswell, J.W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş. (3. Baskı). Pegem Akademi.
  • Çolakoğlu, J. (2002). Yaşam boyu öğrenmede motivasyonun önemi. Milli Eğitim Dergisi,155-156.
  • Demirel, Ö. (2021). Eğitim sözlüğü (8.Baskı). Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. ve Uyar, M. Y. (2018). Yükseköğretimde öğretim yeterlikleri: öğretimde planlama ve değerlendirme dersinin geliştirilmesine yönelik bir ihtiyaç analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 1-16.
  • Ekinci, N., ve Ekinci, C. E. (2011). Bazı eğitim fakültelerinde ilköğretim programları öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 227-247.
  • Ekinci, N. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesi ve öğretme-öğrenme süreci değişkenleri ile ilişkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Entwistle, N., McCune, V., ve Hounsell, J. (2002). Approaches to studying and perceptions of university teaching-learning environments: Concepts, measures and preliminary findings. Occasional report, 1, 1-19
  • Entwistle, N., ve Ramsden, P. (2015). Understanding student learning. London: Nichols Publishing Company.
  • Ergün, E., ve Kurnaz, F. B. (2019). E-öğrenme ortamlarında öğrenme stilleri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 532-549.
  • Hergenhahn, B. R., ve Olson, M. H. (2015). Theories of learning. Prenada Media.
  • Hernesniemi, E., Räty, H., Kasanen, K., Cheng, X., Hong, J., ve Kuittinen, M. (2017). Perception of workload and ıts relation to perceived teaching and learning environments among finnish and chinese university students. International Journal of Higher Education, 6(5), 42-55.
  • Kalem, S. ve Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişm sürecine etkisi. Educational Sciences: Theory and Practice, 3(2).
  • Karaman, İ. (2018). Fizik öğretmen adaylarının soru sorma becerilerinin analizi ve akademik başarıya etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (36), 49-59.
  • Kember, D., ve Leung, D. Y. P.(1998). Influences upon students' perceptions of workload. Educational psychology, 18(3), 293-308.
  • Kırkkılıç, H. A., Maden, S., Şahin, A., ve Girgin, Y. (2011). Kavram haritalarının okuduğunu anlama ve kalıcılık üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 11-18.
  • Korkut, H. (1999). Öğretim üyelerinin pedagojik formasyon gereksinimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(20), 477-502.
  • Mayer, R. E. (1996). Learning strategies for making sense out of expository text: The SOI model for guiding three cognitive processes in knowledge construction. Educational Psychology Review, 8(4), 357-371. https://doi.org/10.1007/BF01463939
  • Meydan, A. (2010). Öğrenmeyi öğrenme stratejilerinin öğrencilerin dördüncü sınıf “yaşadığımız yer” ünitesini öğrenmelerine ve kalıcılığa etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 149-157.
  • Meyer, J. H. F., ve Muller, M. W. (1990). 'Evaluating the quality of student learning. I - An unfolding analysis of the association between perceptions of learning context and approaches to studying at an individual level', Studies in Higher Education, 15(2), 131-154.
  • Özden, Y. (2020). Eğitimde yeni değerler (13. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ramsden, P. (1987). İmproving teaching and learning in higher education: the case for a relational perspective, Studies In Higher Education, 12(3), 275-86.
  • Rençber, B. A. (2012). Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 191-198.
  • Richardson, J. T. (2015). Approaches to learning or levels of processing: What did Marton and Säljö (1976a) really say? the legacy of the work of the Göteborg Group in the 1970s. Interchange, 46(3), 239-269.
  • Senemoğlu, N., Berliner, D., Yıldız, G., Doğan, E., Savaş, B., ve Çelik, K. (2007). Türk ve Amerikalı eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu Bildiri Kitabı, (ss, 547-551).
  • Rigby, C. S., Deci, E. L., Patrick, B. C., ve Ryan, R. M. (1992). Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: Self-determination in motivation and learning. Motivation and Emotion, 16, 165-185.
  • Selçuk, G. S., Çalışkan, S., ve Erol, M. (2007). Fizik öğretmeni adaylarının öğrenme yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 25-41.
  • Sönmez, Ö. F., ve Sevim, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde anlamlı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan etkinliklerin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 447-457.
  • Wang, X., Su, Y., Cheung, S., Wong, E., ve Kwong, T. (2013). An exploration of Biggs’ constructive alignment in course design and its impact on students’ learning approaches. Assessment ve Evaluation in Higher Education, 38(4), 477-491.
  • Watkins, D. (2001). Correlates of approaches to learning: A cross-cultural meta-analysis. (Eds. Stemberg, R.J. and L. Zhang) Perspectives On Thinking, Learning, And Cognitive Styles (ss. 165-196). London, Lawrence Eribaum Associates.
  • Weinstein, C. E., ve Mayer, R. E. (1983). The teaching of learning strategies. In Innovation Abstracts 5(32), 32. YÖK (T.C. Yükseköğretim Kurulu). (2007, Şubat). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. https://www.yok.gov.tr/ adresinden 10 Temmuz 2023 tarihinde alınmıştır.

Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarında Akademik Başarının Yordayıcıları Olarak Öğrenme Yaklaşımları ile Öğrenme Öğretme Ortam Algılarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1223 - 1248, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1389493

Öz

Bu araştırmanın amacı, seçili sekiz teorik dersin sınavlarını bahar döneminde Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümü öğrencilerine tekrar uygulayarak akademik başarı puanlarındaki farka göre bilgide kalıcılık düzeylerini belirlemek ve Öğrenme Yaklaşımları (ÖY) ile Öğretme Öğrenme Ortamı (ÖÖO) algılarının akademik başarıya olan etkisini incelemektir. Araştırmada karma model desenlerinden açımlayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 128 beden eğitimi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Ekinci (2008) tarafından geliştirilen “Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği”, “Öğretme -Öğrenme Ortamı Ölçeği”, “2021-2022 Güz Dönemi Alan ve Meslek Bilgisi Derslerine Ait Vize Final Dönemi Sınav Dokümanı” ve “Odak Grup Görüşme” ile toplanmıştır. Öğretim Yaklaşımları Ölçeğinin (ÖYÖ) Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ,82; Öğretme Öğrenme Ortamı Algısı Ölçeğinin (ÖÖOAÖ) Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ,89 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizi SPSS programı ile yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, t testi, Pearson Korelasyon testi ile Regresyon istatistik, kodlama ve tematik analiz uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarından oluşan üst düzey bilgi grubunun bilgide kalıcılık düzeyinin sağlayıcı olan derinlemesine öğrenme yaklaşımını alt düzey bilgi grubuna göre daha fazla tercih etmektedir. Öğretme öğrenme ortamı algılarının öğretmen adaylarının derinlemesine öğrenme yaklaşımını tercih düzeylerinde yüksek etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alkan, C., ve Kurt, M. (1998). Özel öğretim yöntemleri (4. Baskı). Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Akdoğdu, E., ve Sidekli, S. (2017). Öğrenme kapsamının sınıf öğretmeni adaylarının akademik başarılarını yordama gücü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(15). https://doi.org/10.16986/huje.2017027919
  • Arends, R. I. (1997). Classroom instruction and management. New York; Mc Graw-Hill.
  • Bakioğlu, A., ve Baltacı, R. (2010). Akreditasyon eğitimde kalite (2. Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Beyaztaş, D. İ., ve Senemoğlu, N. (2015). Başarılı öğrencilerin öğrenme yaklaşımları ve öğrenme yaklaşımlarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 40(179).
  • Biggs, J. (1979). Individual differences in study processes and the quality of learning outcomes. Higher Education, 8(4), 381-394. https://doi.org/10.1007/BF01680526
  • Birenbaum, M., ve Feldman, R. A. (1998). Relationships between learning patterns and attitudes towards two assessment formats. Educational Research, 40(1), 90-7.
  • Cabı, E. (2015). Öğretmen adaylarının öz-düzenleme stratejileri ve akademik başarısı: Boylamsal bir araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3).
  • Calp, Ş., ve Bacanlı, H. (2016). Algılanan akademik yeterlik ve özerklik desteğinin özerk akademik motivasyon ve akademik başarıyla ilişkisi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, (40).
  • Creswell, J.W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş. (3. Baskı). Pegem Akademi.
  • Çolakoğlu, J. (2002). Yaşam boyu öğrenmede motivasyonun önemi. Milli Eğitim Dergisi,155-156.
  • Demirel, Ö. (2021). Eğitim sözlüğü (8.Baskı). Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. ve Uyar, M. Y. (2018). Yükseköğretimde öğretim yeterlikleri: öğretimde planlama ve değerlendirme dersinin geliştirilmesine yönelik bir ihtiyaç analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 1-16.
  • Ekinci, N., ve Ekinci, C. E. (2011). Bazı eğitim fakültelerinde ilköğretim programları öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 227-247.
  • Ekinci, N. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesi ve öğretme-öğrenme süreci değişkenleri ile ilişkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Entwistle, N., McCune, V., ve Hounsell, J. (2002). Approaches to studying and perceptions of university teaching-learning environments: Concepts, measures and preliminary findings. Occasional report, 1, 1-19
  • Entwistle, N., ve Ramsden, P. (2015). Understanding student learning. London: Nichols Publishing Company.
  • Ergün, E., ve Kurnaz, F. B. (2019). E-öğrenme ortamlarında öğrenme stilleri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 532-549.
  • Hergenhahn, B. R., ve Olson, M. H. (2015). Theories of learning. Prenada Media.
  • Hernesniemi, E., Räty, H., Kasanen, K., Cheng, X., Hong, J., ve Kuittinen, M. (2017). Perception of workload and ıts relation to perceived teaching and learning environments among finnish and chinese university students. International Journal of Higher Education, 6(5), 42-55.
  • Kalem, S. ve Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişm sürecine etkisi. Educational Sciences: Theory and Practice, 3(2).
  • Karaman, İ. (2018). Fizik öğretmen adaylarının soru sorma becerilerinin analizi ve akademik başarıya etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (36), 49-59.
  • Kember, D., ve Leung, D. Y. P.(1998). Influences upon students' perceptions of workload. Educational psychology, 18(3), 293-308.
  • Kırkkılıç, H. A., Maden, S., Şahin, A., ve Girgin, Y. (2011). Kavram haritalarının okuduğunu anlama ve kalıcılık üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 11-18.
  • Korkut, H. (1999). Öğretim üyelerinin pedagojik formasyon gereksinimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(20), 477-502.
  • Mayer, R. E. (1996). Learning strategies for making sense out of expository text: The SOI model for guiding three cognitive processes in knowledge construction. Educational Psychology Review, 8(4), 357-371. https://doi.org/10.1007/BF01463939
  • Meydan, A. (2010). Öğrenmeyi öğrenme stratejilerinin öğrencilerin dördüncü sınıf “yaşadığımız yer” ünitesini öğrenmelerine ve kalıcılığa etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 149-157.
  • Meyer, J. H. F., ve Muller, M. W. (1990). 'Evaluating the quality of student learning. I - An unfolding analysis of the association between perceptions of learning context and approaches to studying at an individual level', Studies in Higher Education, 15(2), 131-154.
  • Özden, Y. (2020). Eğitimde yeni değerler (13. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ramsden, P. (1987). İmproving teaching and learning in higher education: the case for a relational perspective, Studies In Higher Education, 12(3), 275-86.
  • Rençber, B. A. (2012). Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 191-198.
  • Richardson, J. T. (2015). Approaches to learning or levels of processing: What did Marton and Säljö (1976a) really say? the legacy of the work of the Göteborg Group in the 1970s. Interchange, 46(3), 239-269.
  • Senemoğlu, N., Berliner, D., Yıldız, G., Doğan, E., Savaş, B., ve Çelik, K. (2007). Türk ve Amerikalı eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu Bildiri Kitabı, (ss, 547-551).
  • Rigby, C. S., Deci, E. L., Patrick, B. C., ve Ryan, R. M. (1992). Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: Self-determination in motivation and learning. Motivation and Emotion, 16, 165-185.
  • Selçuk, G. S., Çalışkan, S., ve Erol, M. (2007). Fizik öğretmeni adaylarının öğrenme yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 25-41.
  • Sönmez, Ö. F., ve Sevim, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde anlamlı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan etkinliklerin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 447-457.
  • Wang, X., Su, Y., Cheung, S., Wong, E., ve Kwong, T. (2013). An exploration of Biggs’ constructive alignment in course design and its impact on students’ learning approaches. Assessment ve Evaluation in Higher Education, 38(4), 477-491.
  • Watkins, D. (2001). Correlates of approaches to learning: A cross-cultural meta-analysis. (Eds. Stemberg, R.J. and L. Zhang) Perspectives On Thinking, Learning, And Cognitive Styles (ss. 165-196). London, Lawrence Eribaum Associates.
  • Weinstein, C. E., ve Mayer, R. E. (1983). The teaching of learning strategies. In Innovation Abstracts 5(32), 32. YÖK (T.C. Yükseköğretim Kurulu). (2007, Şubat). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. https://www.yok.gov.tr/ adresinden 10 Temmuz 2023 tarihinde alınmıştır.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Asuman Turan 0009-0008-6966-5867

Oğuzhan Dalkıran 0000-0001-9688-4573

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2023
Kabul Tarihi 22 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Turan, A., & Dalkıran, O. (2023). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarında Akademik Başarının Yordayıcıları Olarak Öğrenme Yaklaşımları ile Öğrenme Öğretme Ortam Algılarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 1223-1248. https://doi.org/10.38021/asbid.1389493

  Flag Counter     


27208
Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


26245 26366