Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 39, 745 - 766, 28.09.2023
https://doi.org/10.35675/befdergi.1275499

Öz

Kaynakça

  • Altan, M. Z., & Özmusul, M. (2022). Geleceğin Türkiye’sinde öğretmen refahı: Öğretmenlik meslek kanununun kayıp parçası. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 24-42.
  • Bakioğlu, A., & Banoğlu, K. (2013). Öğretmenlikte kariyer basamakları uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin metaforlar ve sosyal ağ analizi yöntemiyle incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 28-55.
  • Bilgin, K. (2014). Kariyer basamakları sistemine göre öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 670674) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Canpolat, C. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulaması ile öğretmen motivasyonu ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler (Tez No. 413356) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi-Elazığ]. https://acikerisim.firat.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11508/12446/289692.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Cımbız, A. T., & Küçüker, E. (2015). Öğretmenlik kariyer basamakları uygulamasının okuldaki etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38), 689-701.
  • Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed-method approaches. Sage Publications.
  • Çelikten, M. (2008). Öğretmenlik mesleğinde yeni model arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 189-195.
  • Delipoyraz, M. (2009). Motivasyon unsuru olarak kariyer yönetimi ve resmi ilköğretim okullarında bir uygulama (Esenler örneği) (Tez No. 235472) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi-İstanbul]. https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/712638/yokAcikBili m_329339.pdf?sequence=-1
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamasının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(3), 53-80.
  • Deniz, B. (2009). Kariyer basamakları uygulamasının öğretmen motivasyonuna etkisi (Tez No. 234830) [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi-İstanbul]. https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/ 20.500.12812/343549/yokAcikBilim_338051.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
  • Ersoy, A., & Saban, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Anı Yayıncılık.
  • Göksoy, S., Sağır, M., & Yenipınar, Ş. (2014). Öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 443-456.
  • Gündoğdu, K., & Kızıltaş, E. (2008). Kariyer basamaklarında yükselme sistemi ve sınavına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi(55), 363-388.
  • Güven, S., & Güven, B. (2019). Türk eğitim sisteminin değerlendirilmesi, sorunlerı, güçlü ve zayıf yönlerine ilişkin öğretmen görüşleri. ULEAD 2019 Annual Congress: ICRE, 410-417.
  • İnandı, Y., & Gılıç, F. (2020). Öğretmenlerin kariyer engelleri ölçeğinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 15-31.
  • Kaplan, İ., & Gülcan, M. G. (2020). Öğretmen kariyer basamaklarının oluşturulmasına ilişkin görüşlerin incelenmesi: Karma yöntem araştırması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 380-406.
  • Karatay, Z., & Emini Kurtuluş, F. T. (2022). Kamu politikası analizi: İlköğretim eğitim politikaları. Management and Political Sciences Review, 4(2), 108-128. DOI: 10.57082/mpsr.1184261
  • Kaya, G. (2008). Öğretmenlerin kariyer gelişimini etkileyen demografik faktörler (Tez No. 235395) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi- İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kazoğlu, İ. (2014). Meb öğretmen kariyer basamakları yükselme sisteminin yeniden yapılanmasına yönelik nitel bir araştırma (Tez No. 379278) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi-Gaziantep]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Küçük, M., & Aksakal, T. (2007). Öğretmenlerin ve yöneticilerin öğretmenlik mesleğinin kariyer basamaklarına göre düzenlenmesine yönelik görüşlerinin karşılaştırılması. III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Resmî Gazete (2022, 12, Mayıs). Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/05/20220512-3.htm
  • Şirin, E. F., Erdoğdu, M., & Mülazımoğlu, O. (2010). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme sistemine ilişkin görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 57-68.
  • Turan, B. (2007). Öğretmenlerin çalışma statülerine göre yeterliliklerinin incelenip, öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselmelerinin değerlendirilmesi etkisi (Tez No. 209654) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi-Tokat]. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/ 619459
  • Türk Dil Kurumu. (2022, 05, 15). Büyük Türkçe Sözlük: http://www.tdk.gov.tr/index.php? option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5cdbc67c6205b8.30545988
  • Ural, İ. (2007). Kariyer basamaklarında yükselme uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 214427) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal-Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de öğretmen eğitiminin temelleri. Nobel Yayın Dağıtım.

Aday Öğretmenlik ve Kariyer Basamakları Yönetmeliğindeki Kariyer Basamaklarına İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 39, 745 - 766, 28.09.2023
https://doi.org/10.35675/befdergi.1275499

Öz

Bu çalışmanın amacı, Aday Öğretmenlik ve Kariyer Basamakları Yönetmeliğinde yer alan kariyer basamaklarının öğretmenler tarafından nasıl algılandığını ve motivasyonlarını nasıl etkilediğini belirlemektir. Olgu bilim deseninin benimsendiği araştırmanın çalışma grubunu 2021/2022 eğitim öğretim yılında Bolu ili Dörtdivan ilçesinde görev yapan 16 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda kariyer basamakları uygulamasından 1 katılımcının memnun olduğu, 5 katılımcının tamamen hoşnutsuz, 10 katılımcının ise çekimser görüş belirttiği belirlenmiştir. Katılımcılara göre uygulamanın olumlu yönleri mesleğin itibarına katkı, öğretmenleri kişisel gelişim ve lisansüstü eğitime teşvik, maddi katkı, özlük haklarını geliştirme vb. şeklindedir. Olumsuz yönleri ise uygulama şekli, mesleki dezenformasyon ve özlük haklarında yaşanılan karmaşa ve kayıptır. Motivasyon açısından uygulama katılımcıların 3’ünün motivasyonu artırırken, 1’ini azaltmış, 12’sinde ise herhangi bir etki oluşturmamıştır.

Kaynakça

  • Altan, M. Z., & Özmusul, M. (2022). Geleceğin Türkiye’sinde öğretmen refahı: Öğretmenlik meslek kanununun kayıp parçası. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 24-42.
  • Bakioğlu, A., & Banoğlu, K. (2013). Öğretmenlikte kariyer basamakları uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin metaforlar ve sosyal ağ analizi yöntemiyle incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 28-55.
  • Bilgin, K. (2014). Kariyer basamakları sistemine göre öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 670674) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Canpolat, C. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulaması ile öğretmen motivasyonu ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler (Tez No. 413356) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi-Elazığ]. https://acikerisim.firat.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11508/12446/289692.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Cımbız, A. T., & Küçüker, E. (2015). Öğretmenlik kariyer basamakları uygulamasının okuldaki etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38), 689-701.
  • Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed-method approaches. Sage Publications.
  • Çelikten, M. (2008). Öğretmenlik mesleğinde yeni model arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 189-195.
  • Delipoyraz, M. (2009). Motivasyon unsuru olarak kariyer yönetimi ve resmi ilköğretim okullarında bir uygulama (Esenler örneği) (Tez No. 235472) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi-İstanbul]. https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/712638/yokAcikBili m_329339.pdf?sequence=-1
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamasının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(3), 53-80.
  • Deniz, B. (2009). Kariyer basamakları uygulamasının öğretmen motivasyonuna etkisi (Tez No. 234830) [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi-İstanbul]. https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/ 20.500.12812/343549/yokAcikBilim_338051.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
  • Ersoy, A., & Saban, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Anı Yayıncılık.
  • Göksoy, S., Sağır, M., & Yenipınar, Ş. (2014). Öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 443-456.
  • Gündoğdu, K., & Kızıltaş, E. (2008). Kariyer basamaklarında yükselme sistemi ve sınavına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi(55), 363-388.
  • Güven, S., & Güven, B. (2019). Türk eğitim sisteminin değerlendirilmesi, sorunlerı, güçlü ve zayıf yönlerine ilişkin öğretmen görüşleri. ULEAD 2019 Annual Congress: ICRE, 410-417.
  • İnandı, Y., & Gılıç, F. (2020). Öğretmenlerin kariyer engelleri ölçeğinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 15-31.
  • Kaplan, İ., & Gülcan, M. G. (2020). Öğretmen kariyer basamaklarının oluşturulmasına ilişkin görüşlerin incelenmesi: Karma yöntem araştırması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 380-406.
  • Karatay, Z., & Emini Kurtuluş, F. T. (2022). Kamu politikası analizi: İlköğretim eğitim politikaları. Management and Political Sciences Review, 4(2), 108-128. DOI: 10.57082/mpsr.1184261
  • Kaya, G. (2008). Öğretmenlerin kariyer gelişimini etkileyen demografik faktörler (Tez No. 235395) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi- İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kazoğlu, İ. (2014). Meb öğretmen kariyer basamakları yükselme sisteminin yeniden yapılanmasına yönelik nitel bir araştırma (Tez No. 379278) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi-Gaziantep]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Küçük, M., & Aksakal, T. (2007). Öğretmenlerin ve yöneticilerin öğretmenlik mesleğinin kariyer basamaklarına göre düzenlenmesine yönelik görüşlerinin karşılaştırılması. III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Resmî Gazete (2022, 12, Mayıs). Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/05/20220512-3.htm
  • Şirin, E. F., Erdoğdu, M., & Mülazımoğlu, O. (2010). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme sistemine ilişkin görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 57-68.
  • Turan, B. (2007). Öğretmenlerin çalışma statülerine göre yeterliliklerinin incelenip, öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselmelerinin değerlendirilmesi etkisi (Tez No. 209654) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi-Tokat]. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/ 619459
  • Türk Dil Kurumu. (2022, 05, 15). Büyük Türkçe Sözlük: http://www.tdk.gov.tr/index.php? option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5cdbc67c6205b8.30545988
  • Ural, İ. (2007). Kariyer basamaklarında yükselme uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 214427) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal-Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de öğretmen eğitiminin temelleri. Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Alper Özocak 0000-0002-9570-7441

Türkan Argon 0000-0002-0744-8647

Erken Görünüm Tarihi 18 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2023
Kabul Tarihi 20 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Özocak, A., & Argon, T. (2023). Aday Öğretmenlik ve Kariyer Basamakları Yönetmeliğindeki Kariyer Basamaklarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(39), 745-766. https://doi.org/10.35675/befdergi.1275499