Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aile – Çocuk İnternet Bağımlılığının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 24 Sayı: 2, 217 - 229, 31.12.2020

Öz

İnternet kullanımı bugün her alanda artış göstermektedir. Eğlenceden eğitime insanların farklı yaşam alanlarında kullanım süresi artış göstermektedir. İnternet kullanım süresine kullanıcılar sınırlama getirmekte zorlanmaktadır. Bu yüzden internet kullanımı birçok insan için bağımlılık halini almıştır. Bu anlamda yapılan çalışmalar her geçen gün önem kazanmaktadır. İlgili alan yazın incelendiğinde internet bağımlılığı konusunda aile – çocuk internet bağımlılığı açısından az sayıda çalışmaya rastlanmıştır. Bu çalışmanın amacı aileler ile çocuklarının internet konusunda bağımlılıklarını tespit etmektir. Çalışmada Eşği (2014) tarafından uyarlaması yapılan Aile – Çocuk İnternet Bağımlılık Ölçeği kullanılmıştır. Uyarlama ölçeğine ilişkin güvenirlik katsayısı (cronbach alfa) 0,91 ve Spearman Brown değeri 0,89 olarak bulunmuştur. Aile-Çocuk İnternet Bağımlılığı Ölçeği’nin uyarlamasına yönelik yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri değerlendirilmiş ve elde edilen değerlerin beklenen sınırlar içerisinde olduğu görülmüştür. Aile – çocuk internet bağımlılığı konusunda katılımcıların görüşleri incelenmiştir. Ayrıca aile – çocuk internet bağımlılığı ile yaş, cinsiyet, meslek, eğitim durumu ve yaşanılan yer değişkenlerine göre bu araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre yaş dağılımlarına göre anlamlı farklılık bulunmuştur.

Kaynakça

  • Alican, C., ve Saban, A. (2013). Ortaokul ve Lisede Öğrenim Gören Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımına İlişkin Tutumları: Ürgüp Örneği. Journal of the Institute of Social Sciences, 35 (2). 1-14.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39): 46-57.
  • Baz, F. Ç. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Çalışma, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(9): 278-295.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri, 22 December 2018, http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
  • Capetillo – Ventura, N. and Juarez – Trevino, M. (2015). Internet Addiction in University Medical Students, Medicina Universitaria, 17(67): 88–93.
  • Eşği, N. (2014). Aile – Çocuk İnternet Bağımlılık Ölçeği’ nin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Education Journal, 22(2): 807-839.
  • Gholamian, B., Shahnazi, H., & Hassanzadeh, A. (2017). The Prevalence of Internet Addiction and its Association with Depression, Anxiety, and Stress, among High-School Students. International Journal of Pediatrics, 5(4): 4763-4770.
  • Kara, T. (2012). Sosyal Medya Üzerinde Yeni Nesil Pazarlama ve Türkiye Bilgi & İletişim Hizmetleri Endüstrisinde Sosyal Ağların Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. Global Media Journal: Turkish Edition. 2(4), 102-117.
  • Karaman, M. K. ve Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılığı Hakkındaki Görüşleri, Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 February 2009 Harran University, Şanlıurfa.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (19th. Edition). Ankara: Nobel Publishing House.
  • Kassiani, K., Evanthia, P., Rafailia – Iro, V., George, A. M., Nikolaos, B. and Dimitrios, T. (2018). A Study about Internet Addiction of University Students, Journal of Educational and Social Research, 8(1): 27–32.
  • Kuss, D.J. ve Griffiths, M.D. (2011). Online Social Networking and Addiction – A Review of the Psychological Literature. International Jour-nal of Environmental Research and Public Health, 8, 3528-3552. doi:10.3390/ijerph8093528.
  • Kuss, D. J., Griffiths, M. D. and Binder, J. F. (2013). Internet Addiction in Students: Prevalence and Risk Factors, Computers in Human Behavior, 29(3): 959–966.
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7 (13), 531-546.
  • Nakaya, A.C. (2015). Internet and Social Media Addiction. The United States: Reference Point Press. ISBN-13: 978-1-60152-761-5.
  • Öngen, O. (2017). Sosyal Medya Kullanıcılarının Gerçeklik Yanılgısı. Yeni Medya Elektronik Dergi – eJNM, 1 (1), 1-14.
  • Sağbaş, E. A., Ballı, S., ve Şen, F. (2016). Sosyal Medya ve Gençler Üzerindeki Etkileri. Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi. Muğla Sıtkı Koçman University, 153-163.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Journal of Selcuk Comminication, 7(4). 23-32.
  • Turan, R. T. (2015). Başkent Üniversitesi Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı Sıklığı ve İlişkili Faktörler. Uzmanlık Tezi. Başkent University Medical Faculty. Ankara.
  • Vural, Z. B. A., ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 20(5), 3348-3382.
  • Yayan, E. H., Düken, M. E., Dağ, Y. S., Ulutaş, A. (2018). Examination of the Relationship Between Nursing Student’s Internet and Smartphone Addictions, International Journal of Human Sciences, 15(2): 1161–1171.

Investigation of Family-Child Internet Addiction in Terms of Different Variables

Yıl 2020, Cilt: 24 Sayı: 2, 217 - 229, 31.12.2020

Öz

Internet usage is increasing in every subject today. The duration of use of people in different living areas from entertainment to education is increasing. Users have difficulty in limiting the Internet usage time. That's why internet use has become addictive for many people. Studies in this sense gain importance every day. When the related literature is examined, there are few studies on internet addiction in terms of family-child internet addiction. The aim of this study is to determine the internet addiction of families and their children. Family-child Internet Addiction Scale adapted by Eşği (2014) was used in the study. The reliability coefficient (cronbach's alpha) for the adaptation scale was 0.91 and Spearman Brown value was 0.89. The validity and reliability analyzes for the adaptation of the Family-Child Internet Addiction Scale were evaluated and it was seen that the values obtained were within the expected limits. Participants' views on family-child internet addiction were analyzed. In addition, this research was carried out according to family-child internet addiction and the variables of age, gender, profession, education level and place of residence. According to the results of the research, a significant difference was found according to age distributions.

Kaynakça

  • Alican, C., ve Saban, A. (2013). Ortaokul ve Lisede Öğrenim Gören Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımına İlişkin Tutumları: Ürgüp Örneği. Journal of the Institute of Social Sciences, 35 (2). 1-14.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39): 46-57.
  • Baz, F. Ç. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Çalışma, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(9): 278-295.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri, 22 December 2018, http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
  • Capetillo – Ventura, N. and Juarez – Trevino, M. (2015). Internet Addiction in University Medical Students, Medicina Universitaria, 17(67): 88–93.
  • Eşği, N. (2014). Aile – Çocuk İnternet Bağımlılık Ölçeği’ nin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Education Journal, 22(2): 807-839.
  • Gholamian, B., Shahnazi, H., & Hassanzadeh, A. (2017). The Prevalence of Internet Addiction and its Association with Depression, Anxiety, and Stress, among High-School Students. International Journal of Pediatrics, 5(4): 4763-4770.
  • Kara, T. (2012). Sosyal Medya Üzerinde Yeni Nesil Pazarlama ve Türkiye Bilgi & İletişim Hizmetleri Endüstrisinde Sosyal Ağların Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. Global Media Journal: Turkish Edition. 2(4), 102-117.
  • Karaman, M. K. ve Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılığı Hakkındaki Görüşleri, Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 February 2009 Harran University, Şanlıurfa.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (19th. Edition). Ankara: Nobel Publishing House.
  • Kassiani, K., Evanthia, P., Rafailia – Iro, V., George, A. M., Nikolaos, B. and Dimitrios, T. (2018). A Study about Internet Addiction of University Students, Journal of Educational and Social Research, 8(1): 27–32.
  • Kuss, D.J. ve Griffiths, M.D. (2011). Online Social Networking and Addiction – A Review of the Psychological Literature. International Jour-nal of Environmental Research and Public Health, 8, 3528-3552. doi:10.3390/ijerph8093528.
  • Kuss, D. J., Griffiths, M. D. and Binder, J. F. (2013). Internet Addiction in Students: Prevalence and Risk Factors, Computers in Human Behavior, 29(3): 959–966.
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7 (13), 531-546.
  • Nakaya, A.C. (2015). Internet and Social Media Addiction. The United States: Reference Point Press. ISBN-13: 978-1-60152-761-5.
  • Öngen, O. (2017). Sosyal Medya Kullanıcılarının Gerçeklik Yanılgısı. Yeni Medya Elektronik Dergi – eJNM, 1 (1), 1-14.
  • Sağbaş, E. A., Ballı, S., ve Şen, F. (2016). Sosyal Medya ve Gençler Üzerindeki Etkileri. Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi. Muğla Sıtkı Koçman University, 153-163.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Journal of Selcuk Comminication, 7(4). 23-32.
  • Turan, R. T. (2015). Başkent Üniversitesi Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı Sıklığı ve İlişkili Faktörler. Uzmanlık Tezi. Başkent University Medical Faculty. Ankara.
  • Vural, Z. B. A., ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 20(5), 3348-3382.
  • Yayan, E. H., Düken, M. E., Dağ, Y. S., Ulutaş, A. (2018). Examination of the Relationship Between Nursing Student’s Internet and Smartphone Addictions, International Journal of Human Sciences, 15(2): 1161–1171.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Çağatay Baz 0000-0002-6398-9851

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2020
Kabul Tarihi 27 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baz, F. Ç. (2020). Investigation of Family-Child Internet Addiction in Terms of Different Variables. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-229.