Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Workplace Spirituality on Teachers’ Psychological Resilience and Prosocial Motivation Levels / İşyeri Ruhsallığının Öğretmenlerin Psikolojik Sağlamlık ve Prososyal Motivasyon Düzeylerine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 4, 52 - 66, 30.08.2023
https://doi.org/10.19160/e-ijer.1253498

Öz

Teachers working in schools where they feel high-quality interactions and inner peace, finding their work meaningful and feeling transcendence while performing their duties contribute to the development of positive attitudes. These positive attitudes are highly important in terms of providing more qualified education and training services. Psychological resilience and prosocial motivation are among the critical attitudes teachers must have. In this study, the investigation of the effect of perceived workplace spirituality on teachers' psychological resilience and prosocial motivation levels has been aimed. The study is characterized by a correlational model. The group of the study is the teachers working in primary schools in Şanlıurfa province center. The sample of the study, on the other hand, consists of 303 teachers from 45 primary schools in Şanlıurfa province center, which were decided according to the rule of impartiality. The data of the study has been collected via the "Workplace Spirituality Scale", "Psychological Resilience Scale" and "Prosocial Motivation Scale". With the confirmatory factor analysis, the factor structures of the scales were examined in terms of fit values. In the context of this research, it has been detected that the scales used are valid and reliable. The measurement pattern in the study reveals that the variables are statistically significantly related to each other. Then, a structural pattern within the scope of the theoretical framework in the literature has been proposed. According to the structural pattern that produced the best-fit values, perceived workplace spirituality positively affects teachers' psychological resilience and prosocial motivation levels. On the other hand, the psychological resilience of the teachers does not have a statistically significant impact on their prosocial motivation levels. In light of these findings, it is considered crucial for school principals wanting to mobilize teachers' psychological factors to create a culture of perceived spirituality in the school environment.

Kaynakça

  • Arbuckle, J. (2009). Amos 18 user's guide. IBM/SPSS Incorporated.
  • Arbuckle, J. (2009). Amos 18 user's guide. IBM/SPSS Incorporated.
  • Ashmos, D. P., & Duchon, D. (2000). Spirituality at Work: A Conceptualization and Measure. Journal of Management Inquiry, 9(2), 134-145. DOI:10.1177/105649260092008
  • Ashmos, D. P., & Duchon, D. (2000). Spirituality at Work: A Conceptualization and Measure. Journal of Management Inquiry, 9(2), 134-145. DOI:10.1177/105649260092008
  • Bailey, C., & Madden, A. (2016). What makes work meaningful or meaningless. MIT Sloan Management Review, 53-61.
  • Bailey, C., & Madden, A. (2016). What makes work meaningful or meaningless. MIT Sloan Management Review, 53-61.
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Pegem Akademi.
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Pegem Akademi.
  • Baloğlu, N., & Karadağ, E. (2009). Ruhsal liderlik üzerine teorik bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), 165-190.
  • Baloğlu, N., & Karadağ, E. (2009). Ruhsal liderlik üzerine teorik bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), 165-190.
  • Başar, K., & Öz, G. (2016). Cinsiyetinden hoşnutsuzluğu olan bireylerde psikolojik dayanıklılık: Algılanan sosyal destek ve ayrımcılık ile ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(4), 225-234. DOI: 10.5080/u17071
  • Başar, K., & Öz, G. (2016). Cinsiyetinden hoşnutsuzluğu olan bireylerde psikolojik dayanıklılık: Algılanan sosyal destek ve ayrımcılık ile ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(4), 225-234. DOI: 10.5080/u17071
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. V., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. V., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çokluk, O., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, S. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Çokluk, O., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, S. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Demir, B. (2023). The mediating effect of academic resilience on the relationship between psychological resilience and academic achievement. E-International Journal of Educational Research, 14(3), 52-67. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1253101
  • Demir, B. (2023). The mediating effect of academic resilience on the relationship between psychological resilience and academic achievement. E-International Journal of Educational Research, 14(3), 52-67. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1253101
  • Demir, S. (2022, February). The role of workplace spirituality on work engagement in schools. In J. V. Andrei and M. E. Kalgı (Eds.), Full Texts Books (pp. 1015- 1021). Paper presented at 5th International Aegean Conferences On Social Sciences & Humanities, ISPEC Publishing House.
  • Demir, S. (2022, February). The role of workplace spirituality on work engagement in schools. In J. V. Andrei and M. E. Kalgı (Eds.), Full Texts Books (pp. 1015- 1021). Paper presented at 5th International Aegean Conferences On Social Sciences & Humanities, ISPEC Publishing House.
  • Demir, S. (2018). The Relationship between psychological capital and stress, anxiety, burnout, job satisfaction, and job ınvolvement. Eurasian Journal of Educational Research, 75, 137-154.
  • Demir, S. (2018). The Relationship between psychological capital and stress, anxiety, burnout, job satisfaction, and job ınvolvement. Eurasian Journal of Educational Research, 75, 137-154.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34–43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34–43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Dilbaz, G. H. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının ve okur öz-algılarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli, Türkiye.
  • Dilbaz, G. H. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının ve okur öz-algılarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli, Türkiye.
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Duchon, D., & Plowman, D. A. (2005). Nurturing the spirit at work: Impact on unit performance. The Leadership Quarterly, 16(5), 807–834.
  • Duchon, D., & Plowman, D. A. (2005). Nurturing the spirit at work: Impact on unit performance. The Leadership Quarterly, 16(5), 807–834.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics using SPSS. Oriental Press.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics using SPSS. Oriental Press.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14, 693–727.
  • Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14, 693–727.
  • Fry, L., Vitucci, S., & Cedillo, M. (2005). Spiritual leadership and army transformation: Theory, measurement, and establishing a baseline. The Leadership Quarterly, 16, 835-862. DOI:10.1016/j.leaqua.2005.07.012
  • Fry, L., Vitucci, S., & Cedillo, M. (2005). Spiritual leadership and army transformation: Theory, measurement, and establishing a baseline. The Leadership Quarterly, 16, 835-862. DOI:10.1016/j.leaqua.2005.07.012
  • Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2004). A values framework for measuring the impact of workplace spirituality on organizational performance. Journal of Business Ethics, 49, 129–142.
  • Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2004). A values framework for measuring the impact of workplace spirituality on organizational performance. Journal of Business Ethics, 49, 129–142.
  • Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2010). The science of workplace spirituality. In R. A. GIACALONE and C. L. JURKIEWICZ (Eds.), Handbook of workplace spirituality and organizational performance (2nd Ed.)(pp. 3-26). M. E. Sharpe.
  • Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2010). The science of workplace spirituality. In R. A. GIACALONE and C. L. JURKIEWICZ (Eds.), Handbook of workplace spirituality and organizational performance (2nd Ed.)(pp. 3-26). M. E. Sharpe.
  • Göçen, A. (2017). Eğitim kurumlarında işyeri ruhsallığının geliştirilmesine yönelik deneysel bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep, Türkiye.
  • Göçen, A. (2017). Eğitim kurumlarında işyeri ruhsallığının geliştirilmesine yönelik deneysel bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep, Türkiye.
  • Grant, A. M. (2008). Does intrinsic motivation fuel the prosocial fire? Motivational synergy in predicting persistence, performance, and productivity. Journal of Applied Psychology, 93(1), 48-58. DOI: 10.1037/0021-9010.93.1.48
  • Grant, A. M. (2008). Does intrinsic motivation fuel the prosocial fire? Motivational synergy in predicting persistence, performance, and productivity. Journal of Applied Psychology, 93(1), 48-58. DOI: 10.1037/0021-9010.93.1.48
  • Grant, A. M., & Sumanth, J. J. (2009). Mission possible? The performance of prosocially motivated employees depends on manager trustworthiness. Journal of Applied Psychology, 94(4), 927-944.
  • Grant, A. M., & Sumanth, J. J. (2009). Mission possible? The performance of prosocially motivated employees depends on manager trustworthiness. Journal of Applied Psychology, 94(4), 927-944.
  • Güney, S. (2012). Örgütsel davranış. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güney, S. (2012). Örgütsel davranış. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güran, M. (2021). Öğretmenlerin psikolojik sağlamlıkları ile prososyal motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt, Türkiye.
  • Güran, M. (2021). Öğretmenlerin psikolojik sağlamlıkları ile prososyal motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt, Türkiye.
  • Johnson, A. P. (2012). A short guide to action research. Pearson Education. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Johnson, A. P. (2012). A short guide to action research. Pearson Education. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kesen, M., & Akyüz, B. (2016). Duygusal emek ve prososyal motivasyonun işe gömülmüşlüğe etkisi: Sağlık çalışanları üzerine bir uygulama. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 233-250.
  • Kesen, M., & Akyüz, B. (2016). Duygusal emek ve prososyal motivasyonun işe gömülmüşlüğe etkisi: Sağlık çalışanları üzerine bir uygulama. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 233-250.
  • Khanifar, H., Gholamreza, J., & Shojaie, S. (2010). Organizational consideration between spirituality and professional commitment. European Journal of Social Sciences, 12(4), 558-571.
  • Khanifar, H., Gholamreza, J., & Shojaie, S. (2010). Organizational consideration between spirituality and professional commitment. European Journal of Social Sciences, 12(4), 558-571.
  • Khari, C., & Sinha, S. (2016). Facilitating workplace spirituality: A study of organizational values and practices. In Sushil, Connell, J. and Burgess, J. (Eds.), Flexible work organizations: The challenges of capacity building in Asia, flexible systems management (pp. 89–102). New Delhi: Springer. https://doi.org/10.1007/978-81-322-2834-9_6
  • Khari, C., & Sinha, S. (2016). Facilitating workplace spirituality: A study of organizational values and practices. In Sushil, Connell, J. and Burgess, J. (Eds.), Flexible work organizations: The challenges of capacity building in Asia, flexible systems management (pp. 89–102). New Delhi: Springer. https://doi.org/10.1007/978-81-322-2834-9_6
  • Koçel, T. (2018). İşletme yöneticiliği. Beta Yayıncılık.
  • Koçel, T. (2018). İşletme yöneticiliği. Beta Yayıncılık.
  • Koltko-Rivera, M. E. (2006). Rediscovering the later version of Maslow's hierarchy of needs: Self-transcendence and opportunities for theory, research, and unification. Review of General Psychology, 10(4), 302-317. DOI:10.1037/1089-2680.10.4.302
  • Koltko-Rivera, M. E. (2006). Rediscovering the later version of Maslow's hierarchy of needs: Self-transcendence and opportunities for theory, research, and unification. Review of General Psychology, 10(4), 302-317. DOI:10.1037/1089-2680.10.4.302
  • Masten, A. S. (2013). Risk and resilience in development. In P. D. Zelazo (Ed.), Oxford handbook of developmental psychology (pp. 579-607). Oxford University Press.
  • Masten, A. S. (2013). Risk and resilience in development. In P. D. Zelazo (Ed.), Oxford handbook of developmental psychology (pp. 579-607). Oxford University Press.
  • Masten, A. S., & Reed, M. G. (2002). Resilience in development. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Ed.), The handbook of positive psychology (pp. 74–88). Oxford University Press.
  • Masten, A. S., & Reed, M. G. (2002). Resilience in development. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Ed.), The handbook of positive psychology (pp. 74–88). Oxford University Press.
  • McGregor, I., & Little, B. R. (1998). Personal projects, happiness, and meaning: On doing well and being yourself. Journal of Personality and Social Psychology, 74(2), 494–512. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.2.494
  • McGregor, I., & Little, B. R. (1998). Personal projects, happiness, and meaning: On doing well and being yourself. Journal of Personality and Social Psychology, 74(2), 494–512. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.2.494
  • Meydan, C. H. & Seşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi, Amos uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Meydan, C. H. & Seşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi, Amos uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Milliman, J., Czaplewski, A. J., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: an exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16(4), 426-47. https://doi.org/10.1108/09534810310484172
  • Milliman, J., Czaplewski, A. J., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: an exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16(4), 426-47. https://doi.org/10.1108/09534810310484172
  • Mourshed, M., Chijoke, C., & Barber, M. (2010). How the world’s best-performing school systems keep getting better. McKinsey & Company.
  • Mourshed, M., Chijoke, C., & Barber, M. (2010). How the world’s best-performing school systems keep getting better. McKinsey & Company.
  • Neal, J. (2000). Work as service to the divine: Giving our gifts selflessly and with joy. American Behavioral Scientist, 43(8), 1316-1333.
  • Neal, J. (2000). Work as service to the divine: Giving our gifts selflessly and with joy. American Behavioral Scientist, 43(8), 1316-1333.
  • Özğan, H. (2017). Workplace spirituality scale: Validity and reliability study. Transylvanian Review, 1(8), 5499-5506.
  • Özğan, H. (2017). Workplace spirituality scale: Validity and reliability study. Transylvanian Review, 1(8), 5499-5506.
  • Pandey, S. K., Wright, B. E., & Moynihan, D. P. (2008). Public service motivation and interpersonal citizenship behavior in public organizations: Testing a preliminary model. International Public Management Journal, 11(1), 89–108. DOI:10.1080/10967490801887947
  • Pandey, S. K., Wright, B. E., & Moynihan, D. P. (2008). Public service motivation and interpersonal citizenship behavior in public organizations: Testing a preliminary model. International Public Management Journal, 11(1), 89–108. DOI:10.1080/10967490801887947
  • Pethe, A. (2011). Workplace spirituality. DMIETR International Journal on Human Resource, 1, 15-23.
  • Pethe, A. (2011). Workplace spirituality. DMIETR International Journal on Human Resource, 1, 15-23.
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (2005). Örgütsel psikoloji. Alfa Aktüel Yayıncılık.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (2005). Örgütsel psikoloji. Alfa Aktüel Yayıncılık.
  • Sangsue, J., & Vorpe, G. (2004). Professional and personal influences on school climate in teachers and pupils. Psychologie du Travail et des Organisations, 10(4), 341-354. https://doi.org/10.1016/j.pto.2004.10.004
  • Sangsue, J., & Vorpe, G. (2004). Professional and personal influences on school climate in teachers and pupils. Psychologie du Travail et des Organisations, 10(4), 341-354. https://doi.org/10.1016/j.pto.2004.10.004
  • Shaikh, A., & Kauppi, C. (2010). Deconstructing resilience: Myriad conceptualizations and interpretations. International Journal of Arts and Sciences, 3(15), 155 – 176.
  • Shaikh, A., & Kauppi, C. (2010). Deconstructing resilience: Myriad conceptualizations and interpretations. International Journal of Arts and Sciences, 3(15), 155 – 176.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (New International ed.). Pearson Education Limited.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (New International ed.). Pearson Education Limited.
  • Terzi, R., Göçen, A., & Kaya, A. (2020). Spiritual leaders for building trust in the school context. Eurasian Journal of Educational Research, 86, 135-156. DOI:10.14689/ejer.2020.86.7
  • Terzi, R., Göçen, A., & Kaya, A. (2020). Spiritual leaders for building trust in the school context. Eurasian Journal of Educational Research, 86, 135-156. DOI:10.14689/ejer.2020.86.7
  • Toprakçı, E. (2017). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi Yayınevi, 3.Baskı
  • Toprakçı, E. (2017). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi Yayınevi, 3.Baskı
  • Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back form negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 320-333. DOI: 10.1037/0022-3514.86.2.320
  • Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back form negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 320-333. DOI: 10.1037/0022-3514.86.2.320
  • Tugade, M. M., Fredrickson, B. L., & Barrett, L. F. (2004). Psychological resilience and positive emotional granularity: examining the benefits of positive emotions on coping and health. Journal of personality, 72(6), 1161–1190. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00294.x
  • Tugade, M. M., Fredrickson, B. L., & Barrett, L. F. (2004). Psychological resilience and positive emotional granularity: examining the benefits of positive emotions on coping and health. Journal of personality, 72(6), 1161–1190. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00294.x
  • Weinstein, N., & Ryan, R. M. (2010). When helping helps: Autonomous motivation for prosocial behavior and its influence on well-being for the helper and recipient. Journal of Personality and Social Psychology, 98(2), 222–244. https://doi.org/10.1037/a0016984
  • Weinstein, N., & Ryan, R. M. (2010). When helping helps: Autonomous motivation for prosocial behavior and its influence on well-being for the helper and recipient. Journal of Personality and Social Psychology, 98(2), 222–244. https://doi.org/10.1037/a0016984
  • Wiener, Y. (1982). Commitment in organization: A normative view. Academy of Management Review, 7, 418-428. http://dx.doi.org/10.2307/257334.
  • Wiener, Y. (1982). Commitment in organization: A normative view. Academy of Management Review, 7, 418-428. http://dx.doi.org/10.2307/257334.
  • Wright, B. E. (2007). Public service and motivation: Does mission matter? Public Administration Review, 67(1), 54-64. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00696.x
  • Wright, B. E. (2007). Public service and motivation: Does mission matter? Public Administration Review, 67(1), 54-64. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00696.x

İşyeri Ruhsallığının Öğretmenlerin Psikolojik Sağlamlık ve Prososyal Motivasyon Düzeylerine Etkisi / The Effect of Workplace Spirituality on Teachers’ Psychological Resilience and Prosocial Motivation Levels

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 4, 52 - 66, 30.08.2023
https://doi.org/10.19160/e-ijer.1253498

Öz

Öğretmenlerin görev yaptıkları okullarda sahip oldukları kaliteli etkileşim ağı ve hissettikleri iç huzur, işlerini daha anlamlı bulmalarına ve aşkınlık hissi ile görevlerini yerine getirmelerine katkı sağlamaktadır. Okul ortamlarında olumlu tutumlarının artması ise öğretmenlerin daha nitelikli eğitim-öğretim hizmeti sunmaları bakımından önemlidir. Psikolojik sağlamlık ve prososyal motivasyon, öğretmenlerin etkili bir öğretim hizmeti sunabilmeleri için sahip olmaları gereken kritik tutumlar arasındadır. Bu araştırmada; algılanan işyeri ruhsallığının öğretmenlerin psikolojik sağlamlık ve prososyal motivasyon düzeyleri üzerindeki etkisinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Çalışma, korelasyonel model ile biçimlendirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Şanlıurfa il merkezindeki ilkokullarda görev yapan öğretmenler meydana getirmektedir. Çalışmanın örneklemini ise Şanlıurfa il merkezinden yansızlık kuralına göre kararlaştırılan 45 ilkokuldaki 303 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; “İşyeri Ruhsallığı Ölçeği”, “Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” ve “Prososyal Motivasyon Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi ile ölçeklerin faktör yapıları uyum değerleri açısından incelenmiştir. Bu araştırma bağlamında, yararlanılan ölçeklerin geçerli ve güvenilir oldukları tespit edilmiştir. Araştırmada ölçüm modeli, değişkenlerin birbiriyle istatistiksel açıdan anlamlı ilişkili olduğunu ortaya koymaktadır. Sonrasında alanyazındaki kuramsal çerçeveye uygun olarak yapısal bir model önerilmektedir. En iyi uyum değerlerini üreten yapısal modele göre; algılanan işyeri ruhsallığı, öğretmenlerin psikolojik sağlamlık ve prososyal motivasyon düzeylerini pozitif olarak etkilemektedir. Bunun yanı sıra öğretmenlerin psikolojik dayanıklıklarının, prososyal motivasyonları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi bulunmamaktadır. Elde edilen bulgular ışığında; öğretmenlerin psikolojik faktörlerini harekete geçirmek isteyen okul müdürlerinin okul ortamında ruhsallık algılanan bir kültür oluşturması önemli görülmektedir.

Kaynakça

  • Arbuckle, J. (2009). Amos 18 user's guide. IBM/SPSS Incorporated.
  • Arbuckle, J. (2009). Amos 18 user's guide. IBM/SPSS Incorporated.
  • Ashmos, D. P., & Duchon, D. (2000). Spirituality at Work: A Conceptualization and Measure. Journal of Management Inquiry, 9(2), 134-145. DOI:10.1177/105649260092008
  • Ashmos, D. P., & Duchon, D. (2000). Spirituality at Work: A Conceptualization and Measure. Journal of Management Inquiry, 9(2), 134-145. DOI:10.1177/105649260092008
  • Bailey, C., & Madden, A. (2016). What makes work meaningful or meaningless. MIT Sloan Management Review, 53-61.
  • Bailey, C., & Madden, A. (2016). What makes work meaningful or meaningless. MIT Sloan Management Review, 53-61.
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Pegem Akademi.
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Pegem Akademi.
  • Baloğlu, N., & Karadağ, E. (2009). Ruhsal liderlik üzerine teorik bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), 165-190.
  • Baloğlu, N., & Karadağ, E. (2009). Ruhsal liderlik üzerine teorik bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), 165-190.
  • Başar, K., & Öz, G. (2016). Cinsiyetinden hoşnutsuzluğu olan bireylerde psikolojik dayanıklılık: Algılanan sosyal destek ve ayrımcılık ile ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(4), 225-234. DOI: 10.5080/u17071
  • Başar, K., & Öz, G. (2016). Cinsiyetinden hoşnutsuzluğu olan bireylerde psikolojik dayanıklılık: Algılanan sosyal destek ve ayrımcılık ile ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(4), 225-234. DOI: 10.5080/u17071
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. V., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. V., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çokluk, O., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, S. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Çokluk, O., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, S. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Demir, B. (2023). The mediating effect of academic resilience on the relationship between psychological resilience and academic achievement. E-International Journal of Educational Research, 14(3), 52-67. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1253101
  • Demir, B. (2023). The mediating effect of academic resilience on the relationship between psychological resilience and academic achievement. E-International Journal of Educational Research, 14(3), 52-67. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1253101
  • Demir, S. (2022, February). The role of workplace spirituality on work engagement in schools. In J. V. Andrei and M. E. Kalgı (Eds.), Full Texts Books (pp. 1015- 1021). Paper presented at 5th International Aegean Conferences On Social Sciences & Humanities, ISPEC Publishing House.
  • Demir, S. (2022, February). The role of workplace spirituality on work engagement in schools. In J. V. Andrei and M. E. Kalgı (Eds.), Full Texts Books (pp. 1015- 1021). Paper presented at 5th International Aegean Conferences On Social Sciences & Humanities, ISPEC Publishing House.
  • Demir, S. (2018). The Relationship between psychological capital and stress, anxiety, burnout, job satisfaction, and job ınvolvement. Eurasian Journal of Educational Research, 75, 137-154.
  • Demir, S. (2018). The Relationship between psychological capital and stress, anxiety, burnout, job satisfaction, and job ınvolvement. Eurasian Journal of Educational Research, 75, 137-154.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34–43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34–43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Dilbaz, G. H. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının ve okur öz-algılarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli, Türkiye.
  • Dilbaz, G. H. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının ve okur öz-algılarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli, Türkiye.
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Duchon, D., & Plowman, D. A. (2005). Nurturing the spirit at work: Impact on unit performance. The Leadership Quarterly, 16(5), 807–834.
  • Duchon, D., & Plowman, D. A. (2005). Nurturing the spirit at work: Impact on unit performance. The Leadership Quarterly, 16(5), 807–834.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics using SPSS. Oriental Press.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics using SPSS. Oriental Press.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14, 693–727.
  • Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14, 693–727.
  • Fry, L., Vitucci, S., & Cedillo, M. (2005). Spiritual leadership and army transformation: Theory, measurement, and establishing a baseline. The Leadership Quarterly, 16, 835-862. DOI:10.1016/j.leaqua.2005.07.012
  • Fry, L., Vitucci, S., & Cedillo, M. (2005). Spiritual leadership and army transformation: Theory, measurement, and establishing a baseline. The Leadership Quarterly, 16, 835-862. DOI:10.1016/j.leaqua.2005.07.012
  • Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2004). A values framework for measuring the impact of workplace spirituality on organizational performance. Journal of Business Ethics, 49, 129–142.
  • Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2004). A values framework for measuring the impact of workplace spirituality on organizational performance. Journal of Business Ethics, 49, 129–142.
  • Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2010). The science of workplace spirituality. In R. A. GIACALONE and C. L. JURKIEWICZ (Eds.), Handbook of workplace spirituality and organizational performance (2nd Ed.)(pp. 3-26). M. E. Sharpe.
  • Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2010). The science of workplace spirituality. In R. A. GIACALONE and C. L. JURKIEWICZ (Eds.), Handbook of workplace spirituality and organizational performance (2nd Ed.)(pp. 3-26). M. E. Sharpe.
  • Göçen, A. (2017). Eğitim kurumlarında işyeri ruhsallığının geliştirilmesine yönelik deneysel bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep, Türkiye.
  • Göçen, A. (2017). Eğitim kurumlarında işyeri ruhsallığının geliştirilmesine yönelik deneysel bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep, Türkiye.
  • Grant, A. M. (2008). Does intrinsic motivation fuel the prosocial fire? Motivational synergy in predicting persistence, performance, and productivity. Journal of Applied Psychology, 93(1), 48-58. DOI: 10.1037/0021-9010.93.1.48
  • Grant, A. M. (2008). Does intrinsic motivation fuel the prosocial fire? Motivational synergy in predicting persistence, performance, and productivity. Journal of Applied Psychology, 93(1), 48-58. DOI: 10.1037/0021-9010.93.1.48
  • Grant, A. M., & Sumanth, J. J. (2009). Mission possible? The performance of prosocially motivated employees depends on manager trustworthiness. Journal of Applied Psychology, 94(4), 927-944.
  • Grant, A. M., & Sumanth, J. J. (2009). Mission possible? The performance of prosocially motivated employees depends on manager trustworthiness. Journal of Applied Psychology, 94(4), 927-944.
  • Güney, S. (2012). Örgütsel davranış. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güney, S. (2012). Örgütsel davranış. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güran, M. (2021). Öğretmenlerin psikolojik sağlamlıkları ile prososyal motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt, Türkiye.
  • Güran, M. (2021). Öğretmenlerin psikolojik sağlamlıkları ile prososyal motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt, Türkiye.
  • Johnson, A. P. (2012). A short guide to action research. Pearson Education. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Johnson, A. P. (2012). A short guide to action research. Pearson Education. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kesen, M., & Akyüz, B. (2016). Duygusal emek ve prososyal motivasyonun işe gömülmüşlüğe etkisi: Sağlık çalışanları üzerine bir uygulama. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 233-250.
  • Kesen, M., & Akyüz, B. (2016). Duygusal emek ve prososyal motivasyonun işe gömülmüşlüğe etkisi: Sağlık çalışanları üzerine bir uygulama. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 233-250.
  • Khanifar, H., Gholamreza, J., & Shojaie, S. (2010). Organizational consideration between spirituality and professional commitment. European Journal of Social Sciences, 12(4), 558-571.
  • Khanifar, H., Gholamreza, J., & Shojaie, S. (2010). Organizational consideration between spirituality and professional commitment. European Journal of Social Sciences, 12(4), 558-571.
  • Khari, C., & Sinha, S. (2016). Facilitating workplace spirituality: A study of organizational values and practices. In Sushil, Connell, J. and Burgess, J. (Eds.), Flexible work organizations: The challenges of capacity building in Asia, flexible systems management (pp. 89–102). New Delhi: Springer. https://doi.org/10.1007/978-81-322-2834-9_6
  • Khari, C., & Sinha, S. (2016). Facilitating workplace spirituality: A study of organizational values and practices. In Sushil, Connell, J. and Burgess, J. (Eds.), Flexible work organizations: The challenges of capacity building in Asia, flexible systems management (pp. 89–102). New Delhi: Springer. https://doi.org/10.1007/978-81-322-2834-9_6
  • Koçel, T. (2018). İşletme yöneticiliği. Beta Yayıncılık.
  • Koçel, T. (2018). İşletme yöneticiliği. Beta Yayıncılık.
  • Koltko-Rivera, M. E. (2006). Rediscovering the later version of Maslow's hierarchy of needs: Self-transcendence and opportunities for theory, research, and unification. Review of General Psychology, 10(4), 302-317. DOI:10.1037/1089-2680.10.4.302
  • Koltko-Rivera, M. E. (2006). Rediscovering the later version of Maslow's hierarchy of needs: Self-transcendence and opportunities for theory, research, and unification. Review of General Psychology, 10(4), 302-317. DOI:10.1037/1089-2680.10.4.302
  • Masten, A. S. (2013). Risk and resilience in development. In P. D. Zelazo (Ed.), Oxford handbook of developmental psychology (pp. 579-607). Oxford University Press.
  • Masten, A. S. (2013). Risk and resilience in development. In P. D. Zelazo (Ed.), Oxford handbook of developmental psychology (pp. 579-607). Oxford University Press.
  • Masten, A. S., & Reed, M. G. (2002). Resilience in development. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Ed.), The handbook of positive psychology (pp. 74–88). Oxford University Press.
  • Masten, A. S., & Reed, M. G. (2002). Resilience in development. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Ed.), The handbook of positive psychology (pp. 74–88). Oxford University Press.
  • McGregor, I., & Little, B. R. (1998). Personal projects, happiness, and meaning: On doing well and being yourself. Journal of Personality and Social Psychology, 74(2), 494–512. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.2.494
  • McGregor, I., & Little, B. R. (1998). Personal projects, happiness, and meaning: On doing well and being yourself. Journal of Personality and Social Psychology, 74(2), 494–512. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.2.494
  • Meydan, C. H. & Seşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi, Amos uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Meydan, C. H. & Seşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi, Amos uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Milliman, J., Czaplewski, A. J., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: an exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16(4), 426-47. https://doi.org/10.1108/09534810310484172
  • Milliman, J., Czaplewski, A. J., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: an exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16(4), 426-47. https://doi.org/10.1108/09534810310484172
  • Mourshed, M., Chijoke, C., & Barber, M. (2010). How the world’s best-performing school systems keep getting better. McKinsey & Company.
  • Mourshed, M., Chijoke, C., & Barber, M. (2010). How the world’s best-performing school systems keep getting better. McKinsey & Company.
  • Neal, J. (2000). Work as service to the divine: Giving our gifts selflessly and with joy. American Behavioral Scientist, 43(8), 1316-1333.
  • Neal, J. (2000). Work as service to the divine: Giving our gifts selflessly and with joy. American Behavioral Scientist, 43(8), 1316-1333.
  • Özğan, H. (2017). Workplace spirituality scale: Validity and reliability study. Transylvanian Review, 1(8), 5499-5506.
  • Özğan, H. (2017). Workplace spirituality scale: Validity and reliability study. Transylvanian Review, 1(8), 5499-5506.
  • Pandey, S. K., Wright, B. E., & Moynihan, D. P. (2008). Public service motivation and interpersonal citizenship behavior in public organizations: Testing a preliminary model. International Public Management Journal, 11(1), 89–108. DOI:10.1080/10967490801887947
  • Pandey, S. K., Wright, B. E., & Moynihan, D. P. (2008). Public service motivation and interpersonal citizenship behavior in public organizations: Testing a preliminary model. International Public Management Journal, 11(1), 89–108. DOI:10.1080/10967490801887947
  • Pethe, A. (2011). Workplace spirituality. DMIETR International Journal on Human Resource, 1, 15-23.
  • Pethe, A. (2011). Workplace spirituality. DMIETR International Journal on Human Resource, 1, 15-23.
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (2005). Örgütsel psikoloji. Alfa Aktüel Yayıncılık.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (2005). Örgütsel psikoloji. Alfa Aktüel Yayıncılık.
  • Sangsue, J., & Vorpe, G. (2004). Professional and personal influences on school climate in teachers and pupils. Psychologie du Travail et des Organisations, 10(4), 341-354. https://doi.org/10.1016/j.pto.2004.10.004
  • Sangsue, J., & Vorpe, G. (2004). Professional and personal influences on school climate in teachers and pupils. Psychologie du Travail et des Organisations, 10(4), 341-354. https://doi.org/10.1016/j.pto.2004.10.004
  • Shaikh, A., & Kauppi, C. (2010). Deconstructing resilience: Myriad conceptualizations and interpretations. International Journal of Arts and Sciences, 3(15), 155 – 176.
  • Shaikh, A., & Kauppi, C. (2010). Deconstructing resilience: Myriad conceptualizations and interpretations. International Journal of Arts and Sciences, 3(15), 155 – 176.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (New International ed.). Pearson Education Limited.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (New International ed.). Pearson Education Limited.
  • Terzi, R., Göçen, A., & Kaya, A. (2020). Spiritual leaders for building trust in the school context. Eurasian Journal of Educational Research, 86, 135-156. DOI:10.14689/ejer.2020.86.7
  • Terzi, R., Göçen, A., & Kaya, A. (2020). Spiritual leaders for building trust in the school context. Eurasian Journal of Educational Research, 86, 135-156. DOI:10.14689/ejer.2020.86.7
  • Toprakçı, E. (2017). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi Yayınevi, 3.Baskı
  • Toprakçı, E. (2017). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi Yayınevi, 3.Baskı
  • Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back form negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 320-333. DOI: 10.1037/0022-3514.86.2.320
  • Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back form negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 320-333. DOI: 10.1037/0022-3514.86.2.320
  • Tugade, M. M., Fredrickson, B. L., & Barrett, L. F. (2004). Psychological resilience and positive emotional granularity: examining the benefits of positive emotions on coping and health. Journal of personality, 72(6), 1161–1190. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00294.x
  • Tugade, M. M., Fredrickson, B. L., & Barrett, L. F. (2004). Psychological resilience and positive emotional granularity: examining the benefits of positive emotions on coping and health. Journal of personality, 72(6), 1161–1190. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00294.x
  • Weinstein, N., & Ryan, R. M. (2010). When helping helps: Autonomous motivation for prosocial behavior and its influence on well-being for the helper and recipient. Journal of Personality and Social Psychology, 98(2), 222–244. https://doi.org/10.1037/a0016984
  • Weinstein, N., & Ryan, R. M. (2010). When helping helps: Autonomous motivation for prosocial behavior and its influence on well-being for the helper and recipient. Journal of Personality and Social Psychology, 98(2), 222–244. https://doi.org/10.1037/a0016984
  • Wiener, Y. (1982). Commitment in organization: A normative view. Academy of Management Review, 7, 418-428. http://dx.doi.org/10.2307/257334.
  • Wiener, Y. (1982). Commitment in organization: A normative view. Academy of Management Review, 7, 418-428. http://dx.doi.org/10.2307/257334.
  • Wright, B. E. (2007). Public service and motivation: Does mission matter? Public Administration Review, 67(1), 54-64. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00696.x
  • Wright, B. E. (2007). Public service and motivation: Does mission matter? Public Administration Review, 67(1), 54-64. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00696.x
Toplam 112 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Bilimleri
Yazarlar

Selçuk Demir 0000-0003-2904-6443

Necati Çobanoğlu 0000-0002-8469-2352

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Demir, S., & Çobanoğlu, N. (2023). İşyeri Ruhsallığının Öğretmenlerin Psikolojik Sağlamlık ve Prososyal Motivasyon Düzeylerine Etkisi / The Effect of Workplace Spirituality on Teachers’ Psychological Resilience and Prosocial Motivation Levels. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(4), 52-66. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1253498

Creative Commons Lisansı
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)


[email protected]        http://www.e-ijer.com       Adres: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi  Bornova/İzmir