Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A QUANTITATIVE STUDY RELATED TO USAGE OF CREATIVE STRATEGY IN TELEVISION COMMERCIALS

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 124 - 145, 31.12.2017

Öz

Differentiating brand in market is constitution of main starting point for creative
strategy. Creative strategy contains a plan for communication, a general expression of
thoughts for a product or brand and guides a creative team. In this study, creative strategies
and creative tactics, which are used in television commercials, have been examined. In the
theoretical part of the study, creative strategies used in advertisement and creative tactics have
been discussed extensively as main subjects. In the empirical part of the study, a quantitative
research has been conducted for detecting creative strategies and creative tactics used in
television advertisements produced by international advertising agencies that are active in
Turkey. The study conducted on advertisements on TV, creative strategies have been
examined and strategies mainly used in advertisements have been determined. Even though
similar cretive strategies are used according to message that is wanted to be transmitted and
advertised product/service in commercial films, advertising agencies mainly use
"positioning”, "brand image" and "emotional strategy" in commercial movies. 

Kaynakça

  • Aktuğlu, K., I. (2013). Yaratıcı Strateji. R. Ayhan Yılmaz (Ed.), Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık içinde (20-36). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Alstiel, T. and Grow, J. (2010). Advertising Creative. California: Sage Publications.
  • Amstrong, G. and Kotler, P. (2008). Principles of Marketing (5. Ed.). New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Babacan, M. (2012). Nedir Bu Reklam? (2. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Baldwin, H. (1982). Creating Effective TV Commercial. Chicago: Crain Books.
  • Batra, R., Myers, J., G. and Aaker, D., A. (1996). Advertising Management (5. Ed.). New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Belch, G. and Belch, M., A. (2003). Advertising and Promotion – An Integrated Marketing Communications Perspective (6. Ed.). U.S.A.: Mc. Graw Hill Inc.
  • Berkman, H., W. and Gilson, C. (1987). Advertising: Concepts and Strategies (2. Ed.). New York: Random House Inc.
  • Borça, G. (2003). Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar mı? Marka Olmanın ABC’si (4. Baskı). İstanbul: MediaCat.
  • Bozkurt, İ. (2004). İletişim Odaklı Pazarlama (3. Baskı). İstanbul: MediaCat.
  • Cemalcılar, İ. (1999). Pazarlama (Kavramlar – Kararlar). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Clemmow, S. (2001) Strateji Geliştirme. Leslie Butterfield (Ed.), Reklamda Mükemmele Ulaşmak içinde (65-82). (Çev: A. Muharrem Ayın vd.). İstanbul: Reklamcılık Vakfı Yayınları.
  • Clow, K., E. and Baack, D. (2005). Unique Selling Proposition Message Strategy, Concise Encyclopedia of Advertising.
  • Çoroğlu, C. (2002). Modern İşletmelerde Pazarlama ve Satış Yönetimi, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Dobni, D. and Zinkhan, G., M. (1990). In search of brand ımage: a foundation analysis. In Advances in Consumer Research, Vol: 17, 110-119.
  • Dunn, W., S. (1961). Advertising: Its Role in Modern Marketing. U.S.A.: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Elden, M. (2004). Reklam Yazarlığı (2. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ergüven, S. (2012). Reklam Planlama Süreci. Ferruh Uztuğ ve Serdar Sever (Ed.), Reklamcılık içinde (110-133). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Felton, G. (2006). Advertising Concept and Copy (2. Ed.). New York: W. W. Norton & Company, Inc.
  • Fırlar, G., B. (2008). Reklama Rota Çizmek, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Frazer, C. (1983). Creative strategy: a management perspective. Journal of Advertising, 12(4), 36-41.
  • Frazer, C., Sheen, B., K. and Patti, C., H. (2002). Advertising strategy and effective advertising: comparing the usa and australia. Journal of Marketing Communications, 8(3), 149-164.
  • Gürel, E. (1999). Reklam çalışmalarında yaratıcı stratejinin kullanılması. İletişim Fakültesi Dergisi, 9, 443-456.
  • Gürgen, H. (1990). Reklamcılık ve Metin Yazarlığı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Hızal, G., S. (2005). Reklam endüstrisinin topografyası: türkiye örneği. İletişim Araştırmaları Dergisi, 3, 105-131.
  • İslamoğlu, H., A. (2002). Pazarlama İlkeleri (2. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Laskey, H., A., Day, E. and Crask, M., R. (1989). Typology of main message strategies for television commercials. Journal of Advertising, 18(1), 16-41.
  • Moriarty, S., E. (1991). Creative Advertising Theory and Practice (2. Ed.). New Jersey: Prentice Hall, Inc.
  • Özgür, A., Z. (2006). Türk fimi olarak melodramların ve tv programlarının reklam filmi yaratıcı ve yapım sürecine etkisi üzerine bir değerlendirme. Selçuk İletişim Dergisi, 2(4), 97-114.
  • Puto, C., P. and Wells, W., D. (1984). Informational and transformational advertising: the differential effects of time. Advances in Consumer Research, (11)1, 638-643.
  • Ray. M., L. (1982). Advertising and Communication Management. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Ries, A. and Trout, J. (1993). Positioning: The Battle for Your Mind (3. Ed.). U.S.A.: McGraw Hill Book, Inc.
  • Ries, A. ve Trout, J. (2013). Konumlandırma. (Çev: Ebru Kızıldağ). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Rossiter, J., R. and Percy. L. (1997). Advertising Communications & Promotion Management (2. Ed.). U.S.A.: Irwin/McGraw Hill.
  • Schultz, D., E. and Tannenbaum, S. (1991). Başarılı Reklamın İlkeleri. (Çev: Erok Köroğlu ve Cevdet Serbest). İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Semenik, R., J., Allen. C., T., Thomas, O., C. and Kaufmann, H., R. (2012). Advertising and Promotions: An Integrated Brand Approach (6. Ed.). United States: South-Western, Cengage Learning.
  • Topsümer, F. ve Elden, M. (2016). Reklamcılık Kavramlar, Kararlar ve Kurumlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tosun, B., N. (2003). Pazarlama, Halkla İlişkiler ve Reklam: Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yönlü Bir Yaklaşım. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Trout, J. (2006). Yeni Konumlandırma. (Çev: Ahmet Gürsel). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Uztuğ, F. (2005). Markan Kadar Konuş (3. Baskı). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Yaylacı, Ö., G. (1999). Reklamda Stratejilerle Yönetim. İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

TELEVİZYON REKLAMLARINDA YARATICI STRATEJİ KULLANIMLARINA İLİŞKİN NİCELİKSEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 124 - 145, 31.12.2017

Öz

Pazarda markayı farklılaştırmak reklamda yaratıcı stratejinin temel çıkış noktasını
oluşturmaktadır. Yaratıcı strateji iletişim için bir planı, ürün ya da marka için genel bir
düşünce ifadesini içermekte ve yaratıcı ekibe kılavuzluk etmektedir. Bu çalışmada televizyon
reklamlarında kullanılan yaratıcı stratejiler ve yaratıcı taktikler incelenmiştir. Çalışmanın
teorik bölümünde, reklamlarda kullanılan yaratıcı stratejiler ve yaratıcı taktikler kapsamlı
olarak ele alınmıştır. Çalışmanın uygulama bölümünde ise Türkiye’de faaliyet gösteren
uluslararası reklam ajansları tarafından üretilen televizyon reklamlarında kullanılan yaratıcı
stratejilerin ve yaratıcı taktiklerin tespit edilmesine yönelik nicel bir araştırma
gerçekleştirilmiştir. Televizyon reklamları üzerinde gerçekleştirilen bu araştırmada yaratıcı
stratejiler incelenmiş ve reklamlarda ağırlıklı olarak kullanılan stratejiler tespit edilmiştir.
Reklam filmlerinde reklamı yapılan ürün/hizmet ve iletilmek istenen mesaja göre benzer
yaratıcı stratejiler kullanılmasına rağmen reklam ajansları ağırlıklı olarak reklam filmlerinde
“konumlandırma”, “marka imajı” ve “duygusal strateji” kullanmaktadırlar.

Kaynakça

  • Aktuğlu, K., I. (2013). Yaratıcı Strateji. R. Ayhan Yılmaz (Ed.), Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık içinde (20-36). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Alstiel, T. and Grow, J. (2010). Advertising Creative. California: Sage Publications.
  • Amstrong, G. and Kotler, P. (2008). Principles of Marketing (5. Ed.). New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Babacan, M. (2012). Nedir Bu Reklam? (2. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Baldwin, H. (1982). Creating Effective TV Commercial. Chicago: Crain Books.
  • Batra, R., Myers, J., G. and Aaker, D., A. (1996). Advertising Management (5. Ed.). New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Belch, G. and Belch, M., A. (2003). Advertising and Promotion – An Integrated Marketing Communications Perspective (6. Ed.). U.S.A.: Mc. Graw Hill Inc.
  • Berkman, H., W. and Gilson, C. (1987). Advertising: Concepts and Strategies (2. Ed.). New York: Random House Inc.
  • Borça, G. (2003). Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar mı? Marka Olmanın ABC’si (4. Baskı). İstanbul: MediaCat.
  • Bozkurt, İ. (2004). İletişim Odaklı Pazarlama (3. Baskı). İstanbul: MediaCat.
  • Cemalcılar, İ. (1999). Pazarlama (Kavramlar – Kararlar). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Clemmow, S. (2001) Strateji Geliştirme. Leslie Butterfield (Ed.), Reklamda Mükemmele Ulaşmak içinde (65-82). (Çev: A. Muharrem Ayın vd.). İstanbul: Reklamcılık Vakfı Yayınları.
  • Clow, K., E. and Baack, D. (2005). Unique Selling Proposition Message Strategy, Concise Encyclopedia of Advertising.
  • Çoroğlu, C. (2002). Modern İşletmelerde Pazarlama ve Satış Yönetimi, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Dobni, D. and Zinkhan, G., M. (1990). In search of brand ımage: a foundation analysis. In Advances in Consumer Research, Vol: 17, 110-119.
  • Dunn, W., S. (1961). Advertising: Its Role in Modern Marketing. U.S.A.: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Elden, M. (2004). Reklam Yazarlığı (2. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ergüven, S. (2012). Reklam Planlama Süreci. Ferruh Uztuğ ve Serdar Sever (Ed.), Reklamcılık içinde (110-133). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Felton, G. (2006). Advertising Concept and Copy (2. Ed.). New York: W. W. Norton & Company, Inc.
  • Fırlar, G., B. (2008). Reklama Rota Çizmek, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Frazer, C. (1983). Creative strategy: a management perspective. Journal of Advertising, 12(4), 36-41.
  • Frazer, C., Sheen, B., K. and Patti, C., H. (2002). Advertising strategy and effective advertising: comparing the usa and australia. Journal of Marketing Communications, 8(3), 149-164.
  • Gürel, E. (1999). Reklam çalışmalarında yaratıcı stratejinin kullanılması. İletişim Fakültesi Dergisi, 9, 443-456.
  • Gürgen, H. (1990). Reklamcılık ve Metin Yazarlığı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Hızal, G., S. (2005). Reklam endüstrisinin topografyası: türkiye örneği. İletişim Araştırmaları Dergisi, 3, 105-131.
  • İslamoğlu, H., A. (2002). Pazarlama İlkeleri (2. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Laskey, H., A., Day, E. and Crask, M., R. (1989). Typology of main message strategies for television commercials. Journal of Advertising, 18(1), 16-41.
  • Moriarty, S., E. (1991). Creative Advertising Theory and Practice (2. Ed.). New Jersey: Prentice Hall, Inc.
  • Özgür, A., Z. (2006). Türk fimi olarak melodramların ve tv programlarının reklam filmi yaratıcı ve yapım sürecine etkisi üzerine bir değerlendirme. Selçuk İletişim Dergisi, 2(4), 97-114.
  • Puto, C., P. and Wells, W., D. (1984). Informational and transformational advertising: the differential effects of time. Advances in Consumer Research, (11)1, 638-643.
  • Ray. M., L. (1982). Advertising and Communication Management. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Ries, A. and Trout, J. (1993). Positioning: The Battle for Your Mind (3. Ed.). U.S.A.: McGraw Hill Book, Inc.
  • Ries, A. ve Trout, J. (2013). Konumlandırma. (Çev: Ebru Kızıldağ). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Rossiter, J., R. and Percy. L. (1997). Advertising Communications & Promotion Management (2. Ed.). U.S.A.: Irwin/McGraw Hill.
  • Schultz, D., E. and Tannenbaum, S. (1991). Başarılı Reklamın İlkeleri. (Çev: Erok Köroğlu ve Cevdet Serbest). İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Semenik, R., J., Allen. C., T., Thomas, O., C. and Kaufmann, H., R. (2012). Advertising and Promotions: An Integrated Brand Approach (6. Ed.). United States: South-Western, Cengage Learning.
  • Topsümer, F. ve Elden, M. (2016). Reklamcılık Kavramlar, Kararlar ve Kurumlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tosun, B., N. (2003). Pazarlama, Halkla İlişkiler ve Reklam: Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yönlü Bir Yaklaşım. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Trout, J. (2006). Yeni Konumlandırma. (Çev: Ahmet Gürsel). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Uztuğ, F. (2005). Markan Kadar Konuş (3. Baskı). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Yaylacı, Ö., G. (1999). Reklamda Stratejilerle Yönetim. İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Haluk Akarsu

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akarsu, H. (2017). TELEVİZYON REKLAMLARINDA YARATICI STRATEJİ KULLANIMLARINA İLİŞKİN NİCELİKSEL BİR ÇALIŞMA. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 124-145.