Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 3, 7 - 43, 01.12.2015

Öz

Bu araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının öğrenci ve okutman görüşlerine göre değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2011 yılında bu programda öğrenim gören 109 öğrenci ve 12 okutman katılmıştır. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği araştırmanın verileri, açık uçlu anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış, verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler ile okutmanların görüşlerine göre öğrencilerin programa katılma amaçları arasında, öncelikli olarak kişisel ve kariyer gelişiminin yer aldığı, öğrencilerin dili etkili bir biçimde kullanabilmelerine olanak sağlayacak bir eğitim alma beklentileri içinde olduğu ve programın beklentileri çoğunlukla karşıladığı düşünülmektedir. Programın yapısı ve uygulanışı kapsamında öğrenci ve okutmanların görüşlerinin ders saatleri ve süreleri, haftalık ders programı, sınavlar üzerinde yoğunlaştığı ve görüşlerin hem katılımcı gruplarının kendi içinde hem de gruplar arasında farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Araştırmada son olarak okutmanların programın isteğe bağlı oluşunun öğrencilerin motivasyon, devamsızlık, derse katılım ve akademik başarıları üzerinde etkili olduğunu düşünmekle birlikte, bu etmenlerin öğrenciden öğrenciye değişiklik gösterebileceği gibi, sınıf dinamiğine, hoca ve öğrenci iletişimi gibi çeşitli etmenlere bağlı olarak da farklılık gösterebileceğini düşündükleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Acat, M.B. ve Demiral, S. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları [Elektronik versiyon]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 312-332.
  • Batumlu, D.Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki [Elektronik versiyon]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 24- 38.
  • Bell, J. (2005). Doing your research project : a guide for first-time researchers in education, health and social science (4th edition). Berkshire: McGraw-Hill Education.
  • Creswell, J.W. (1994). Research design: qualitative, quantitative and mixed approaches. NY: Sage.
  • Çelebi, M.D. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. [Elektronik versiyon]. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 285-307.
  • Çiftçi, A. (2005). Students’ and lecturers’ views on the motivational factors of preparatory class students at university. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Davras, G.C. ve Bulgan, G. (2012). Meslek Yüksekokulu (MYO) öğrencilerinin İngilizce hazırlık eğitimine yönelik tutumları: Isparta myo turizm ve otel işletmeciliği örneği. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13 (2), 227-238.
  • Demircan, Ö. (2006). Yabancı dilde hazırlık eğitimi. Üniversitelerde yabancı dil eğitimi. İstanbul Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü 75.Yıl Kutlaması, İstanbul.
  • Demirtaş, İ. & Sert, N. (2010). English education at university level: Who is at the centre of the learning process? [Elektronik versiyon]. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4 (2), 159-172.
  • Demirtaş, B. (2006). Sık sık uygulanan sürpriz sınavların öğrenci başarısına etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dumlupınar Üniversitesi (2010). Yabancı Diller Bölümü. http://www.dpu.edu.tr/dpuweb/akademik /yabancidil/index.html adresinden 18.09.2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Gökmen, M.E. (2005). Yabancı dil öğretiminde kültürlerarası iletişimsel edinç [Elektronik versiyon]. Dil Dergisi, 128 (2), 69-77.
  • Gömleksiz, M.N. (2002). Üniversitelerde yürütülen yabancı dil derslerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi [Elektronik versiyon]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 143-158.
  • Gömleksiz, M.N. (1993). Yükseköğretimde yabancı dil öğretimi ve sorunları: Fırat Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi , Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Güllüoğlu, Ö. (2004). Attitudes towards testing speaking at Gazi University Preparatory School of English and suggested speaking tests. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Harkort, K.L.(1990). Anadil, ikinci dil, yabancı dil. http://e-kutuphane.egitimsen.org.tr/ adresinden 02 Şubat 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Kaçar, I. G. ve Zengin, B. (2009). İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme ile ilgili inançları, öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri arasındaki ilişki: Öğrenci boyutu [Elektronik versiyon]. Journal of Language and Linguistic Studies, 5 (1), 55-89.
  • Örs, M. (2006). An analysis of the preparatory students’ attitudes towards the appropriateness of the Preparatory School Program at the University of Gaziantep. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Özkanal, Ü. (2009). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü İngilizce hazırlık programının değerlendirilmesi ve bir model önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretmeye yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 5 (9), 73-92.
  • Pinar, W. (2003). International handbook of curriculum research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Sarıgül, H. (2000). Trait anxiety and foreign language anxiety and their effects on learners’ foreign language proficiency and achievement. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Seven, M. A. (2004). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü hazırlık sınıflarında uygulanan dil öğretim programının amacına ulaşma düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Temur, M. (2013). İnönü Üniversitesi’nin İngilizce hazırlık okulunda zorunlu ve isteğe bağlı okuyan öğrencilerin tutum ve motivasyon seviyelerinin tespiti üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Tok, H. ve Arıbaş, S. (2008). Avrupa Birliği’ne uyum sürecinde yabancı dil öğretimi [Elektronik versiyon]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15), 205–227.
  • Toker, O. (1999). The attitudes of teaching staff and students towards the preparatory curriculum of the Department of Foreign Languages in the University of Gaziantep. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Yılmaz-Vırlan, A. (2014). A case study: Evaluation of an English Speaking Skills Course in a public university preparatory school program via CIPP Model. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Beşinci basım. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtcan, S. ve Yaman, Z. (2002). Türkçe öğretimini görselleştirme. 2. Türkçe-Türk Dili Edebiyatı Sempozyumu’nda sunulan bildiri. Eyüboğlu Eğitim Kurumları.
  • Yükseköğretim Kurulu-YÖK (2010). Yükseköğretim kurumlarında yabancı dil öğretimi ve yabancı dille öğretim yapılmasında uyulacak esaslara ilişkin yönetmelik. http://www.yok.gov.tr/content/view/471/ adresinden 12 Şubat 2011 tarihinde edinilmiştir.

Evaluation of Optional English Preparatory Program Based on Student and Lecturer Views

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 3, 7 - 43, 01.12.2015

Öz

This study was conducted to analyze optional English preparatory program based on student and
instructor views. This study was conducted with 109 students attending the Optional English Preparatory
Program and the 12 instructors, who consisted the academic staff for the English preparatory program in 2011
academic year. In this qualitative study, the research data was obtained from students via an open-ended
questionnaire and from instructors a semi-structured interview. The data collected in the study were analyzed by
content analysis technique and all the data were analyzed manually. The study findings revealed that based on the
student and instructor views, the students enrolled in the program for personal and career development, to
improve their knowledge and understanding of English language for practical use. They also concur that program
satisfied these expectations. In terms of program structure and implementation, student and instructor views
concentrated on duration, the number and the distribution of the courses, weekly course plan and exams and yet,
these views differs among participants themselves and between the two groups. Certain instructors were of the opinion that the “optional” nature of the program effected the quality positively while others believed it to be
negative. Lastly, instructors agreed that program`s optional nature has direct or indirect effects on students’
motivation, course attendance and participation along with academic achievement. Yet, it was believed that these
factors varied from student to student, and they could also differ based on class dynamics and student-instructor
interactions.

Kaynakça

  • Acat, M.B. ve Demiral, S. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları [Elektronik versiyon]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 312-332.
  • Batumlu, D.Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki [Elektronik versiyon]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 24- 38.
  • Bell, J. (2005). Doing your research project : a guide for first-time researchers in education, health and social science (4th edition). Berkshire: McGraw-Hill Education.
  • Creswell, J.W. (1994). Research design: qualitative, quantitative and mixed approaches. NY: Sage.
  • Çelebi, M.D. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. [Elektronik versiyon]. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 285-307.
  • Çiftçi, A. (2005). Students’ and lecturers’ views on the motivational factors of preparatory class students at university. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Davras, G.C. ve Bulgan, G. (2012). Meslek Yüksekokulu (MYO) öğrencilerinin İngilizce hazırlık eğitimine yönelik tutumları: Isparta myo turizm ve otel işletmeciliği örneği. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13 (2), 227-238.
  • Demircan, Ö. (2006). Yabancı dilde hazırlık eğitimi. Üniversitelerde yabancı dil eğitimi. İstanbul Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü 75.Yıl Kutlaması, İstanbul.
  • Demirtaş, İ. & Sert, N. (2010). English education at university level: Who is at the centre of the learning process? [Elektronik versiyon]. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4 (2), 159-172.
  • Demirtaş, B. (2006). Sık sık uygulanan sürpriz sınavların öğrenci başarısına etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dumlupınar Üniversitesi (2010). Yabancı Diller Bölümü. http://www.dpu.edu.tr/dpuweb/akademik /yabancidil/index.html adresinden 18.09.2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Gökmen, M.E. (2005). Yabancı dil öğretiminde kültürlerarası iletişimsel edinç [Elektronik versiyon]. Dil Dergisi, 128 (2), 69-77.
  • Gömleksiz, M.N. (2002). Üniversitelerde yürütülen yabancı dil derslerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi [Elektronik versiyon]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 143-158.
  • Gömleksiz, M.N. (1993). Yükseköğretimde yabancı dil öğretimi ve sorunları: Fırat Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi , Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Güllüoğlu, Ö. (2004). Attitudes towards testing speaking at Gazi University Preparatory School of English and suggested speaking tests. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Harkort, K.L.(1990). Anadil, ikinci dil, yabancı dil. http://e-kutuphane.egitimsen.org.tr/ adresinden 02 Şubat 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Kaçar, I. G. ve Zengin, B. (2009). İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme ile ilgili inançları, öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri arasındaki ilişki: Öğrenci boyutu [Elektronik versiyon]. Journal of Language and Linguistic Studies, 5 (1), 55-89.
  • Örs, M. (2006). An analysis of the preparatory students’ attitudes towards the appropriateness of the Preparatory School Program at the University of Gaziantep. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Özkanal, Ü. (2009). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü İngilizce hazırlık programının değerlendirilmesi ve bir model önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretmeye yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 5 (9), 73-92.
  • Pinar, W. (2003). International handbook of curriculum research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Sarıgül, H. (2000). Trait anxiety and foreign language anxiety and their effects on learners’ foreign language proficiency and achievement. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Seven, M. A. (2004). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü hazırlık sınıflarında uygulanan dil öğretim programının amacına ulaşma düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Temur, M. (2013). İnönü Üniversitesi’nin İngilizce hazırlık okulunda zorunlu ve isteğe bağlı okuyan öğrencilerin tutum ve motivasyon seviyelerinin tespiti üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Tok, H. ve Arıbaş, S. (2008). Avrupa Birliği’ne uyum sürecinde yabancı dil öğretimi [Elektronik versiyon]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15), 205–227.
  • Toker, O. (1999). The attitudes of teaching staff and students towards the preparatory curriculum of the Department of Foreign Languages in the University of Gaziantep. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Yılmaz-Vırlan, A. (2014). A case study: Evaluation of an English Speaking Skills Course in a public university preparatory school program via CIPP Model. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Beşinci basım. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtcan, S. ve Yaman, Z. (2002). Türkçe öğretimini görselleştirme. 2. Türkçe-Türk Dili Edebiyatı Sempozyumu’nda sunulan bildiri. Eyüboğlu Eğitim Kurumları.
  • Yükseköğretim Kurulu-YÖK (2010). Yükseköğretim kurumlarında yabancı dil öğretimi ve yabancı dille öğretim yapılmasında uyulacak esaslara ilişkin yönetmelik. http://www.yok.gov.tr/content/view/471/ adresinden 12 Şubat 2011 tarihinde edinilmiştir.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazife Şen Ersoy Bu kişi benim

Dilruba Kürüm Yapıcıoğlu

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ersoy, N. Ş., & Yapıcıoğlu, D. K. (2015). İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 7-43.
AMA Ersoy NŞ, Yapıcıoğlu DK. İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Derginin Amacı ve Kapsamı. Aralık 2015;3(3):7-43.
Chicago Ersoy, Nazife Şen, ve Dilruba Kürüm Yapıcıoğlu. “İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci Ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 3, sy. 3 (Aralık 2015): 7-43.
EndNote Ersoy NŞ, Yapıcıoğlu DK (01 Aralık 2015) İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 3 3 7–43.
IEEE N. Ş. Ersoy ve D. K. Yapıcıoğlu, “İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 3, sy. 3, ss. 7–43, 2015.
ISNAD Ersoy, Nazife Şen - Yapıcıoğlu, Dilruba Kürüm. “İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci Ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 3/3 (Aralık 2015), 7-43.
JAMA Ersoy NŞ, Yapıcıoğlu DK. İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2015;3:7–43.
MLA Ersoy, Nazife Şen ve Dilruba Kürüm Yapıcıoğlu. “İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci Ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 3, sy. 3, 2015, ss. 7-43.
Vancouver Ersoy NŞ, Yapıcıoğlu DK. İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Programının Öğrenci ve Okutman Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2015;3(3):7-43.