Öğrenenlerin e-öğrenme ortamlarındaki
etkileşimlerine dayalı profillerinin belirlenmesi öğretim tasarımında ve
e-öğrenme ortamlarının tasarlanmasında önemli bir yere sahiptir. Etkileşim
profilleri, farklı özelliklere sahip e-öğrenenlerin e-öğrenme ortamlarındaki
etkileşimlerini ifade etmektedir ve bu araştırmada güdülenme ve öğrenme
stratejileri açısından öğrenenlerin e-öğrenme ortamlarındaki etkileşim
profillerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma altı hafta boyunca
Bilgisayar Ağları ve İletişim dersini alan 65 öğrenen ile yürütülmüştür. Öğrenenler
ders bağlamında öğrenme yönetim sistemi (ÖYS) olarak Moodle ortamını kullanarak
e-öğrenme yaşantıları geçirmiştir. Bu ortamda öğrenenler ders ile ilgili
içerikler, tartışma ortamları, değerlendirme görevleri ve öğretici ile
etkileşime girmişlerdir. Araştırma verileri; öz bildirim (bilişsel strateji ve güdülenme
kaynakları) ve etkileşim verilerinin veri tabanında tutulmasıyla elde
edilmiştir. Öğrenenlerin öğrenme stratejileri içerisinde yer alan bilişsel
stratejileri olarak yineleme, açımlama ve düzenleme; güdülenme kaynakları
olarak ise görev değeri ve sınav kaygısı ele alınmıştır. Etkileşim verileri ise
Moodle ortamındaki öğrenen-öğrenen, öğrenen-öğretici, öğrenen-içerik,
öğrenen-değerlendirme etkileşimleri olmak üzere dört tema altında
incelenmiştir. Verilerin analizinde ilk olarak öğrenen etkileşimlerine dayalı
bir sıralama yapılmıştır. Bu sıralamayı yapabilmek için gri ilişki analizi
(grey relation analysis) kullanılmıştır. Öğrenenlerin etkileşim profilleri ile
bilişsel stratejiler ve motivasyon kaynakları arasındaki bağıntının
incelenebilmesi amacıyla optimal ölçekleme (optimal scaling) analizinden
yararlanılmıştır. Bu analiz sonucuna göre; yüksek etkileşimde bulunan öğrenenlerin
açımlama ve düzenlemeye dayalı bilişsel stratejilerinin yüksek olduğu, düşük
etkileşimde bulunan öğrenenlerin ise düşük açımlama ve düzenleme bilişsel
stratejilerine sahip oldukları gözlenmiştir. Bununla birlikte, güdülenme
kaynağı olarak görev değeri yüksek olan öğrenenlerin ise genellikle yüksek
düzeyde yineleme stratejilerini kullandıkları görülmüştür. Düşük etkileşim
düzeyinde de olsa; sınav kaygısı yaşayan öğrenenlerin daha çok etkileşime
girdikleri, sınav kaygısından uzak olan öğrenenlerin ise daha az etkileşime
girdikleri bulgusuna ulaşılmıştır. Bu bulguların sonucunda öğrenenlerin tercih
ettikleri bilişsel stratejilerin e-öğrenme ortamlarındaki etkileşimleri
üzerinde önemli bir etken olduğu ortaya çıkmıştır.
E-öğrenme ortamları etkileşim profilleri öğrenme stratejileri güdülenme kaynakları e-öğrenme davranışları
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |