The aim of this study is to determine the opinions of primary school students towards classroom teachers in order to gain direction and direction gains. The research was conducted with a qualitative research model. The study group consists of 35 classroom teachers working in Kastamonu province. The data was collected in a structured open-ended interview form. The data obtained were analyzed by content analysis. As a result of the research, it is seen that teachers define the concept of direction. It was determined that the teachers dealt with the most topics related to direction and direction finding in social studies courses; they used the most compass in their direction finding techniques; and the students used the sun. Teachers stated that they applied to the map with the most technological tools in the direction teaching; that the subject is intangible and the concepts of direction are confused by the students at the beginning of the obstacles encountered in gaining the gains related to direction and direction finding. In line with the results, suggestions such as carrying out activities in which students are active, linking direction finding activities with other courses and daily life, and increasing teacher competencies related to finding direction were included.
Direction Direction Finding Primary School Students Teachers’ Opinions
Araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerine yön ve yön bulma ile ilgili kazanımların kazandırılmasına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerini tespit etmektir. Araştırma, nitel araştırma modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Kastamonu ilinde görev yapmakta olan 35 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veriler yapılandırılmış açık uçlu görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin yön kavramını tanımladıkları görülmektedir. Öğretmenler yön ve yön bulma ile ilgili konuların en fazla sosyal bilgiler dersinde ele aldıkları; yön bulma tekniklerinden en fazla pusulayı kullandıkları; öğrencilerin ise güneşi kullandıkları tespit edilmiştir. Öğretmenler yön öğretimi kapsamında en fazla teknolojik aletler ile haritaya başvurduklarını; yön ve yön bulma ile ilgili kazanımların kazandırılmasında karşılaşılan engellerin başında konunun soyut olması ve yön kavramlarının öğrenciler tarafından karıştırıldığını belirtmektedir. Ayrıca öğrencilerin kroki çizmede zorlandıklarını ifade edilmektedir. Sonuçlar doğrultusunda öğrencilerin etkin olduğu faaliyetlerin yapılması, yön bulma etkinliklerinin diğer derslerle ve günlük hayatla ilişkilendirmesi, yön bulma ile ilgili öğretmen yeterliliklerini arttırılması gibi önerilere yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 41 |