Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 12, 942 - 959, 29.10.2019

Öz

Kaynakça

  • Barbour, I, (1997). Religion and Science: Historical and Contemporary Issues. New York: Harper Collins,
  • Cebesoy, Ü. B., Dönmez Şahin, M. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (37),100-117.
  • Cobern, W. W. (1994, March). Worldview theory and conceptual change in science education. Paper Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Anaheim, CA, USA.
  • Çekin, A. (2013). Bilim-Din ilişkisinin Hristiyan din eğitimine yansımaları ve bilimsel din eğitimi yaklaşımı. The Journal of Academic Social Science Studies, 135-148.
  • Çelik, K. (2006). Süreç Din Felsefesinde Din-Bilim İlişkisi. Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Lester, B. T., Ma, L. ,Okhee, L., Lambert, J.(2006). Socialactivism in elementary science education: a science, technology and society approach to teach global warming. International Journal of Science Education, 28 (4): 315-339.
  • Matthews, M. R. (2009). Science, worldviews and education: An introduction. Science & Education, 18, 641-666.
  • Mansour, N. (2011). Science teachers’ views of science and religion vs. the Islamic perspective: conflicting or compatible. Science Education, 95 (2): 281-309.
  • McGinnis, J.R., Simmons, P. (1999). Teachers’ Perspectives of Teaching Science Technology-Society in Local Cultures: A Sociocultural Analysis, Science Education,179-211.
  • Mehdi, N. (2002). Bilim-Din ilişkisi problemine süreççi yaklaşım ve Ian G. Barbour’un dörtlü tipolojisi. M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 23(2): 59-75 .
  • MEB (2006). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Osborne, J., Erduran, S. Simon, S. (2004). Enhancingthe quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, (41), 994-1020.
  • Reiss, M. J. (2009). Imagining the world: The significance of religious worldviews for science education. Science & Education, 18, 783-796.
  • Sadler, T. (2004). Informal Reasoning Regarding SSI: A Critical Review of Research. Journal of Research in Science Teaching, 41 (5), 513-536.
  • Sadler, T. D. ve Zeidler, D. L. (2004). The Morality of Socioscientific Issues Construal and Resolution of Genetic Engineering Dilemmas. Science Education, 88 (1), 4-27.
  • Sadler, T. D. Zeidler, D. L. (2009). Scientific Literacy, PISA, and socioscientific discourse assessment for progressive aims of science education. Journal of Research In Science Teaching, 46 (8): 909-921.
  • Turgut, H. (2016). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının din, bilim ilişkisi algılarının dünya görüşleri bağlamında incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1): 1-16.
  • Yaran, C. S. (2011). Bilgelik Peşinde: Din Felsefesi Yazıları. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeidler, D. L., Walker, K. A., Ackett, W. A., ve Simmons, M. L. (2002). Tangled up in Views: Beliefs in the Nature of Science and Responses to Socioscientific Dilemmas. Science and Education, 86, 343-367.

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fen Sınıflarında Çoklu Bilme Biçimlerine Yer Verilmesine Yönelik Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 12, 942 - 959, 29.10.2019

Öz

Fen bilimleri öğretmen adaylarının din ve bilim
arasındaki ilişkiye ve fen sınıflarında sosyobilimsel konular bağlamında din ve
bilim gibi farklı bilme biçimlerinin bir arada ele alınıp alınamayacağına dair kabullerinin sorgulandığı bu çalışma
fenomenolojik desen esas alınarak yürütülmüştür. Araştırmanın veri toplama
araçlarını din ve bilim arasındaki ilişkiyi onu edinen görseller ile
sosyobilimsel konular odaklı metinler oluşturmuştur. Çalışma grubunda ise bir
devlet üniversitesinde öğrenim gören 25 üçüncü sınıf fen bilimleri öğretmen
adayı yer almıştır. Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun
din ve bilim arasındaki ilişkiyi uyum düzeyinde algıladığını, bazılarının
diyalog veya bağımsızlık perspektiflerini benimsediğini ancak hiçbir adayın
çatışma perspektifini gündeme getirmediğini göstermiştir. Benzer şekilde yine
adayların büyük çoğunluğunun fen sınıflarında sosyobilimsel konular bağlamında
din gibi bilme biçimlerine de doğrudan yer verilmesi gerektiğine dolayısıyla
çoklu perspektife inandıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte bazı
adayların bu fikre karşı çıkarak fen sınıflarında farklı bilme biçimlerine yer
verilmesi durumunda karmaşa yaşanabileceğini ileri sürdükleri ve bağlamın
bilimsel tartışmalarla sınırlandırılması gerektiğini düşündükleri görülmüştür
.

Kaynakça

  • Barbour, I, (1997). Religion and Science: Historical and Contemporary Issues. New York: Harper Collins,
  • Cebesoy, Ü. B., Dönmez Şahin, M. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (37),100-117.
  • Cobern, W. W. (1994, March). Worldview theory and conceptual change in science education. Paper Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Anaheim, CA, USA.
  • Çekin, A. (2013). Bilim-Din ilişkisinin Hristiyan din eğitimine yansımaları ve bilimsel din eğitimi yaklaşımı. The Journal of Academic Social Science Studies, 135-148.
  • Çelik, K. (2006). Süreç Din Felsefesinde Din-Bilim İlişkisi. Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Lester, B. T., Ma, L. ,Okhee, L., Lambert, J.(2006). Socialactivism in elementary science education: a science, technology and society approach to teach global warming. International Journal of Science Education, 28 (4): 315-339.
  • Matthews, M. R. (2009). Science, worldviews and education: An introduction. Science & Education, 18, 641-666.
  • Mansour, N. (2011). Science teachers’ views of science and religion vs. the Islamic perspective: conflicting or compatible. Science Education, 95 (2): 281-309.
  • McGinnis, J.R., Simmons, P. (1999). Teachers’ Perspectives of Teaching Science Technology-Society in Local Cultures: A Sociocultural Analysis, Science Education,179-211.
  • Mehdi, N. (2002). Bilim-Din ilişkisi problemine süreççi yaklaşım ve Ian G. Barbour’un dörtlü tipolojisi. M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 23(2): 59-75 .
  • MEB (2006). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Osborne, J., Erduran, S. Simon, S. (2004). Enhancingthe quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, (41), 994-1020.
  • Reiss, M. J. (2009). Imagining the world: The significance of religious worldviews for science education. Science & Education, 18, 783-796.
  • Sadler, T. (2004). Informal Reasoning Regarding SSI: A Critical Review of Research. Journal of Research in Science Teaching, 41 (5), 513-536.
  • Sadler, T. D. ve Zeidler, D. L. (2004). The Morality of Socioscientific Issues Construal and Resolution of Genetic Engineering Dilemmas. Science Education, 88 (1), 4-27.
  • Sadler, T. D. Zeidler, D. L. (2009). Scientific Literacy, PISA, and socioscientific discourse assessment for progressive aims of science education. Journal of Research In Science Teaching, 46 (8): 909-921.
  • Turgut, H. (2016). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının din, bilim ilişkisi algılarının dünya görüşleri bağlamında incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1): 1-16.
  • Yaran, C. S. (2011). Bilgelik Peşinde: Din Felsefesi Yazıları. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeidler, D. L., Walker, K. A., Ackett, W. A., ve Simmons, M. L. (2002). Tangled up in Views: Beliefs in the Nature of Science and Responses to Socioscientific Dilemmas. Science and Education, 86, 343-367.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Ergün Bu kişi benim

Halil Turgut

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Ergün, Z., & Turgut, H. (2019). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fen Sınıflarında Çoklu Bilme Biçimlerine Yer Verilmesine Yönelik Görüşleri. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 5(12), 942-959.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.