Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers’ Views on Parent Involvement for Refugee Children’s Education

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 15, 75 - 85, 25.03.2020
https://doi.org/10.18009/jcer.649547

Öz

Wars, with their exhaustively long effects, cause people leave their countries and become refugees. Children are those who are affected most due to this situation. Undoubtedly, education is one of the basic rights of refugee children. Active and efficient family involvement is crucial to achieve the sufficient level in education. In this context, the aim of this study is to determine the level of parent involvement of refugee children. The study is designed as a phenomenological research. To this end, semi-structured interviews have been conducted with classroom teachers selected from those who have at least one refugee student in her/his classroom in Mersin, a metropolitan area and a city center in the southern region of Turkey. With its multi-cultural context, Mersin hosts around 200.000 refugees according to the statistics provided by Mersin governorate. Maximum variation sampling method has been used to determine the participants. According to the findings parent involvement is at low level for refugee students. Besides, it is determined that the parents of refugee students do not attend the parent-teacher meetings, they do not contact with teachers, and they do not support their children at home about their academic development. Parents’ inability to speak Turkish (the native language of the teachers), their perception of their status in Turkey as temporary, the fact that they care physiological needs more than the education are found as major reasons of low parent involvement for refugee students.

Kaynakça

  • Apak, H. (2015).Suriyeli göçmenlerin gelecek beklentileri [Future expectations of Syrian migrants].Birey ve Toplum Dergisi, 5 (9), 125-142. DOI: 10,20493/bt.53521
  • Aykırı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki Suriyeli öğrencilerin eğitim durumlarına ilişkin görüşleri [Views of the classroom teachers about the educational status of the Syrian students in their classrooms]. Turkish Journal of Primary Education, 2, 44-56.
  • Balkar, B., Şahin, S.,& Babahan,N. I. (2016). Geçici eğitim merkezlerinde görev yapan Suriyeli öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar [Problems faced by Syrian teachers working in temporary education centers]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (6), 1290-1310.
  • Başar, M., Akan, D., & Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar [Problems encountered in the learning process in classrooms with refugee students]. Kastamonu Education Journal, 26 (5), 1571-1578. Celep, C. (2008). Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama [Theory and practice in classroom management]. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Çayak, S.(2018). Öğretmen-veli işbirliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen davranışları arasındaki ilişki [The relationship between teacher-parent collaboration and the unwanted behaviors of primary school students in the classroom]. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Çayak, S.& Ergi, D. Y. (2015). Öğretmen-veli işbirliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen davranışları arasındaki ilişki [The relationship between teacher-parent collaboration and the unwanted behaviors of primary school students in the classroom]. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi 6 (11), 59-77.
  • Çetin, A. & Uzman, N. (2012). Sığınmacılar çerçevesinde Suriye-Türkiye ilişkilerine bir bakış [Asylum-seekers within the framework of an overview of the Syria-Turkey relations]. Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi, 1 (1), 3-18.
  • Çocuk Çalışmaları Birimi (ÇOÇA) (2015). Suriyeli çocukların Türkiye devlet okullarındaki durumu: politika ve uygulama önerileri [Syrians in Turkey the situation of children in public schools: policy and practice recommendations]. İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi. http://cocuk.bilgi. edu.tr/wp-content/uploads/2015/09/Suriyeli-Cocuklar-Egitim-Sistemi-Politika-Notu.pdf
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (Scientific research methods). Ankara: Anı Publication
  • Emin, M. N. (2019). Geleceğin inşası Türkiyedeki Suriyeli çocukların eğitimi [Syrian children's education in Turkey is building the future] İstanbul: SETA Yayınları
  • Gözübüyük-Tamer, M. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki durumu [Status of Syrian children under temporary protection in Trabzon public schools]. Göç Dergisi, 4 (1),119-152.
  • Güngör, F. (2015). Yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin eğitim-öğretiminde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri [The views of teachers and students about the problems in education of foreign primary school students]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Hawes, C. A. & Plourde, L. A. (2005). Parental involvement and its influence on the reading achievement of 6th grade students. Reading Improvement, 42 (1), 47-57.
  • Kaya, Ş. (2012). İlköğretim 1. kademe öğrenci velilerinin okuldan beklentileri ve beklentilerinin karşılanma düzeyi [Expectations and expectations of parents of primary school students]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Nar, B. (2008). Göçün eğitime ve eğitim yönetimine etkileri [Effects of migration on education and training management]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Polat, F. (2012). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri [Problems and solutions faced by foreign primary school students studying in Turkey]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Rousseau, C.& Guzder, J. (2008). School-based prevention programs for refugee children, Child Adolesc Psychiatric Clin N Am, 17, 533–549.
  • Roxas, K. (2011). Tales from the front line: teachers’ responses to Somali bantu refugee students. Urban Education, 46 (3), 513-548.
  • Sağlam, H. İ. & Kambur N. İ. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of classroom teachers' attitudes towards refugee students in terms of various variables]. Sakarya University Journal of Education 7 (2), 310-323.
  • Şahin, F.T. & Ünver, N. (2005). Okul öncesi eğitim programlarına aile katılımı [Family participation in preschool education programs] Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 23-30.
  • Ünlü, H. (2005). Anne babalar için eğitim rehberi [Educational guide for parents]. İstanbul: Morpa Kültür Publication.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seçkin Publication.
  • Yüzgeç, M. (2008). İlköğretim kurumlarının 4. ve 5. sınıfında öğrencileri bulunan velilerin, yönetici ve öğretmenlerden beklentileri [Expectations of parents, who have students in 4th and 5th grades of primary schools from administrators and teachers]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Teachers’ Views on Parent Involvement for Refugee Children’s Education

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 15, 75 - 85, 25.03.2020
https://doi.org/10.18009/jcer.649547

Öz

Wars, with their exhaustively long effects, cause people leave their countries and become refugees. Children are those who are affected most due to this situation. Undoubtedly, education is one of the basic rights of refugee children. Active and efficient family involvement is crucial to achieve the sufficient level in education. In this context, the aim of this study is to determine the level of parent involvement of refugee children. The study is designed as a phenomenological research. To this end, semi-structured interviews have been conducted with classroom teachers selected from those who have at least one refugee student in her/his classroom in Mersin, a metropolitan area and a city center in the southern region of Turkey. With its multi-cultural context, Mersin hosts around 200.000 refugees according to the statistics provided by Mersin governorate. Maximum variation sampling method has been used to determine the participants. According to the findings parent involvement is at low level for refugee students. Besides, it is determined that the parents of refugee students do not attend the parent-teacher meetings, they do not contact with teachers, and they do not support their children at home about their academic development. Parents’ inability to speak Turkish (the native language of the teachers), their perception of their status in Turkey as temporary, the fact that they care physiological needs more than the education are found as major reasons of low parent involvement for refugee students.

Kaynakça

  • Apak, H. (2015).Suriyeli göçmenlerin gelecek beklentileri [Future expectations of Syrian migrants].Birey ve Toplum Dergisi, 5 (9), 125-142. DOI: 10,20493/bt.53521
  • Aykırı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki Suriyeli öğrencilerin eğitim durumlarına ilişkin görüşleri [Views of the classroom teachers about the educational status of the Syrian students in their classrooms]. Turkish Journal of Primary Education, 2, 44-56.
  • Balkar, B., Şahin, S.,& Babahan,N. I. (2016). Geçici eğitim merkezlerinde görev yapan Suriyeli öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar [Problems faced by Syrian teachers working in temporary education centers]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (6), 1290-1310.
  • Başar, M., Akan, D., & Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar [Problems encountered in the learning process in classrooms with refugee students]. Kastamonu Education Journal, 26 (5), 1571-1578. Celep, C. (2008). Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama [Theory and practice in classroom management]. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Çayak, S.(2018). Öğretmen-veli işbirliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen davranışları arasındaki ilişki [The relationship between teacher-parent collaboration and the unwanted behaviors of primary school students in the classroom]. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Çayak, S.& Ergi, D. Y. (2015). Öğretmen-veli işbirliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen davranışları arasındaki ilişki [The relationship between teacher-parent collaboration and the unwanted behaviors of primary school students in the classroom]. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi 6 (11), 59-77.
  • Çetin, A. & Uzman, N. (2012). Sığınmacılar çerçevesinde Suriye-Türkiye ilişkilerine bir bakış [Asylum-seekers within the framework of an overview of the Syria-Turkey relations]. Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi, 1 (1), 3-18.
  • Çocuk Çalışmaları Birimi (ÇOÇA) (2015). Suriyeli çocukların Türkiye devlet okullarındaki durumu: politika ve uygulama önerileri [Syrians in Turkey the situation of children in public schools: policy and practice recommendations]. İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi. http://cocuk.bilgi. edu.tr/wp-content/uploads/2015/09/Suriyeli-Cocuklar-Egitim-Sistemi-Politika-Notu.pdf
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (Scientific research methods). Ankara: Anı Publication
  • Emin, M. N. (2019). Geleceğin inşası Türkiyedeki Suriyeli çocukların eğitimi [Syrian children's education in Turkey is building the future] İstanbul: SETA Yayınları
  • Gözübüyük-Tamer, M. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki durumu [Status of Syrian children under temporary protection in Trabzon public schools]. Göç Dergisi, 4 (1),119-152.
  • Güngör, F. (2015). Yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin eğitim-öğretiminde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri [The views of teachers and students about the problems in education of foreign primary school students]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Hawes, C. A. & Plourde, L. A. (2005). Parental involvement and its influence on the reading achievement of 6th grade students. Reading Improvement, 42 (1), 47-57.
  • Kaya, Ş. (2012). İlköğretim 1. kademe öğrenci velilerinin okuldan beklentileri ve beklentilerinin karşılanma düzeyi [Expectations and expectations of parents of primary school students]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Nar, B. (2008). Göçün eğitime ve eğitim yönetimine etkileri [Effects of migration on education and training management]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Polat, F. (2012). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri [Problems and solutions faced by foreign primary school students studying in Turkey]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Rousseau, C.& Guzder, J. (2008). School-based prevention programs for refugee children, Child Adolesc Psychiatric Clin N Am, 17, 533–549.
  • Roxas, K. (2011). Tales from the front line: teachers’ responses to Somali bantu refugee students. Urban Education, 46 (3), 513-548.
  • Sağlam, H. İ. & Kambur N. İ. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of classroom teachers' attitudes towards refugee students in terms of various variables]. Sakarya University Journal of Education 7 (2), 310-323.
  • Şahin, F.T. & Ünver, N. (2005). Okul öncesi eğitim programlarına aile katılımı [Family participation in preschool education programs] Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 23-30.
  • Ünlü, H. (2005). Anne babalar için eğitim rehberi [Educational guide for parents]. İstanbul: Morpa Kültür Publication.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seçkin Publication.
  • Yüzgeç, M. (2008). İlköğretim kurumlarının 4. ve 5. sınıfında öğrencileri bulunan velilerin, yönetici ve öğretmenlerden beklentileri [Expectations of parents, who have students in 4th and 5th grades of primary schools from administrators and teachers]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mevsim Zengin 0000-0002-0273-576X

Öznur Ataş Akdemir 0000-0002-5349-5882

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2019
Kabul Tarihi 4 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Zengin, M., & Ataş Akdemir, Ö. (2020). Teachers’ Views on Parent Involvement for Refugee Children’s Education. Journal of Computer and Education Research, 8(15), 75-85. https://doi.org/10.18009/jcer.649547

Cited By













Göçmen Öğrencilerin Uyumlarında Temasın Rolü
ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD)
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1103431

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "