Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2018 ve 2023 HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 60 - 69, 30.06.2023

Öz

Bu araştırma 2018 ve 2023 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programlarının karşılaştırılması amacı ile yapılmıştır. Araştırma doküman incelemesinin kullanıldığı nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın verileri, 2018 ve 2023 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programlarından elde edilmiştir. Verilerin analizi, nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz kullanılarak yapılmıştır. Programların karşılaştırıldığı bu araştırma ile hem 2018 Programında hem de 2023 Programında ortak olan 14 başlık altında farklı bölümlerin yer aldığı, bu bölümlerden sadece 4 tanesine ait içerikte farklılık olduğu belirlenmiştir. 4 farklı bölümde 8 değişiklik yapıldığı, yapılan değişikliklerin ise bazı kelime ve kavramlar ile kazanım ve kazanım açıklamalarına yönelik yapıldığı bulgularına ulaşılmıştır. Sonuç olarak, 2018 Programında değişikliğe gidilerek hazırlanan 2023 Programında dikkat çeken bir değişimin olmadığı, kelimeler ve kavramlar ile kazanım ve kazanımlardaki açıklamaların güncellenmesi ile sınırlı olarak bir değişimin yapıldığı ifade edilebilir. Hatta bu değişikliğin son zamanlarda hem ülkemizde hem de dünyanın farklı yerlerinde yaşanan acil durum ve doğa kaynaklı afetler ile bunlara paralel gelişme ve değişmeler sonucu yapıldığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı [AFAD]. (2023). Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü. https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu
  • Akkaya, A. (2023). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının CIPP Modeline Göre Değerlendirilmesi [Doktora tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Aladağ, S. (2016). Hayat Bilgisi: Tanımı, amacı ve doğası. S. Güven ve S. Kaymakçı (Ed.), Hayat Bilgisi öğretimi içinde (1-21). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Altun, T. & Güler, T. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yenilenen Hayat Bilgisi programı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 54-78.
  • Atik, S. & Aykaç, N. (2019). Hayat Bilgisi öğretim programlarının değerlendirilmesi (1926-2018). Trakya Eğitim Dergisi. 9(4), 708-722.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baykara, K. (2014). İçeriğin ve eğitim durumlarının düzenlenmesi. H. Şeker (Ed.), Eğitimde program geliştirme kavramlar yaklaşımlar içinde (163-181). Ankara: Anı Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chelimsky, E. (1989). Program evaluation: Patterns and directions. Washington D.C.: The American Society for Public Administration.
  • Çelik, Ö. (2022a). Hayat bilgisi dersinin amacı, kapsamı ve içeriği. V. Aktepe ve M. Gündüz (Ed.), Kuramdan uygulamaya Hayat Bilgisi öğretimi içinde (2-25). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, Ö. (2022b). 2018 hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi . Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi , 5(2) , 588-608 . DOI: 10.33400/kuje.1146718
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekmen, M. (2019). Hayat Bilgisi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Fraenkel, J. R, & Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education. New York: Mc Graw-Hill.
  • Gündoğan, A. (2020). Hayat Bilgisi dersinin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi. V. Aktepe ve M. Gündüz (Ed.), Kuramdan uygulamaya Hayat Bilgisi öğretimi içinde (22-55). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karabörk, T. (2020). İlkokul 1. Sınıf Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2020). 2. sınıf Hayat Bilgisi kazanımlarının alanyazındaki ölçütlere göre incelenmesi ve düzeylerinin belirlenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 34-62.
  • Karakuş, C. (2021). İlkokul Hayat Bilgisi Programı (2018) kazanımlarının yaşam becerileri yönünden incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 1-25. http://doi.org/10.33400/kuje.824004
  • Kıyıkcı, A. (2021). 2018 Hayat Bilgisi öğretim programlarının ve uygulamalarının öğrencilere 21. yüzyıl becerilerini kazandırma durumlarının incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Küçüktepe, C. (1998). EARGED tarafından geliştirilen 1998 Hayat Bilgisi Programının program geliştirme ilkelerine uygunluk derecesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Lang, H., McBeath, A. & File, J. (1995). Teaching strategies and methods for student, centered instruction. Toronto: Harcourt Brace.
  • Marsh, C.J. & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches, ongoing issues. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Mcmillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer. New York: Addison Wesley Longman Inc.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=326
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2023). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kurul Kararı ve Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1263
  • Oliva, P. F. (1997). Developing the curriculum. USA: Longman.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2004). Curriculum foundations: Principles and theory. Boston: Allyn and Bacon.
  • Özgüç, C. (2019). İlkokul 2. sınıf Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, S. (2022). İlkokul öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Öğretim Programına ilişkin görüşleri. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Şahin, M. (2017). Social studies curricula in Turkey historical evolution. European Journal of Education Studies. 3(2), 48-64.
  • Tay, B. (2017). Hayat Bilgisi: Hayatın bilgisi. B. Tay (Ed.), Etkinlik örnekleriyle Hayat Bilgisi öğretimi içinde (1-39). Ankara: Pegem Akademi.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Kitapçılık.
  • Wiles, J. & Bondi, J. (1998). Curriculum development: A guide to practice. New Jersey: Merrill an İmprint of Prentice Hall.
  • Yaldız-Selbi, Y. (2019). 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Mersin İli Örneği). [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yaşaroğlu, C. (2017). 2015 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 859-873.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, F. (2020). 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi: İstanbul ili örneği. [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.

LEBENSSTUDIENLEHRPLAN 2018 UND 2023 IM VERGLEICH

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 60 - 69, 30.06.2023

Öz

Diese Untersuchung wurde mit dem Ziel durchgeführt, die Lebensstudıenlehrplan 2018 und 2023 zu vergleichen. Die Recherche wurde als qualitative Recherche mittels Dokumentenanalyse konzipiert. Die Daten der Forschung wurden aus dem Lebensstudıenlehrplan 2018 und 2023 gewonnen. Die Analyse der Daten erfolgte mittels deskriptiver Analyse, einer der qualitativen Datenanalysemethoden. Bei dieser Untersuchung, in der die Lehrplan verglichen werden, wurde festgestellt, dass es unterschiedliche Abschnitte unter 14 Titeln gibt, die sowohl im Lehrplan 2018 als auch im Lehrplan 2023 gleich sind, und dass es Unterschiede im Inhalt von nur 4 dieser Abschnitte gibt. Es wurde festgestellt, dass 8 Änderungen in 4 verschiedenen Abschnitten vorgenommen wurden, und die Änderungen wurden an einigen Wörtern und Konzepten sowie an Erwerbs- und Ergebniserklärungen vorgenommen. Als Ergebnis kann festgestellt werden, dass es keine bemerkenswerte Änderung im Lehrplan 2023 gibt, das durch Änderungen im Lehrplan 2018 vorbereitet wurde, und eine Änderung vorgenommen wurde, die sich auf die Aktualisierung der Wörter und Konzepte und der Erklärungen in den Ergebnissen beschränkte und Erfolge. Tatsächlich kann man sagen, dass diese Änderung das Ergebnis von Notfällen und Naturkatastrophen sowohl in unserem Land als auch in verschiedenen Teilen der Welt sowie paralleler Entwicklungen und Veränderungen war.

Kaynakça

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı [AFAD]. (2023). Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü. https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu
  • Akkaya, A. (2023). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının CIPP Modeline Göre Değerlendirilmesi [Doktora tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Aladağ, S. (2016). Hayat Bilgisi: Tanımı, amacı ve doğası. S. Güven ve S. Kaymakçı (Ed.), Hayat Bilgisi öğretimi içinde (1-21). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Altun, T. & Güler, T. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yenilenen Hayat Bilgisi programı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 54-78.
  • Atik, S. & Aykaç, N. (2019). Hayat Bilgisi öğretim programlarının değerlendirilmesi (1926-2018). Trakya Eğitim Dergisi. 9(4), 708-722.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baykara, K. (2014). İçeriğin ve eğitim durumlarının düzenlenmesi. H. Şeker (Ed.), Eğitimde program geliştirme kavramlar yaklaşımlar içinde (163-181). Ankara: Anı Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chelimsky, E. (1989). Program evaluation: Patterns and directions. Washington D.C.: The American Society for Public Administration.
  • Çelik, Ö. (2022a). Hayat bilgisi dersinin amacı, kapsamı ve içeriği. V. Aktepe ve M. Gündüz (Ed.), Kuramdan uygulamaya Hayat Bilgisi öğretimi içinde (2-25). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, Ö. (2022b). 2018 hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi . Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi , 5(2) , 588-608 . DOI: 10.33400/kuje.1146718
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekmen, M. (2019). Hayat Bilgisi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Fraenkel, J. R, & Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education. New York: Mc Graw-Hill.
  • Gündoğan, A. (2020). Hayat Bilgisi dersinin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi. V. Aktepe ve M. Gündüz (Ed.), Kuramdan uygulamaya Hayat Bilgisi öğretimi içinde (22-55). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karabörk, T. (2020). İlkokul 1. Sınıf Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2020). 2. sınıf Hayat Bilgisi kazanımlarının alanyazındaki ölçütlere göre incelenmesi ve düzeylerinin belirlenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 34-62.
  • Karakuş, C. (2021). İlkokul Hayat Bilgisi Programı (2018) kazanımlarının yaşam becerileri yönünden incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 1-25. http://doi.org/10.33400/kuje.824004
  • Kıyıkcı, A. (2021). 2018 Hayat Bilgisi öğretim programlarının ve uygulamalarının öğrencilere 21. yüzyıl becerilerini kazandırma durumlarının incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Küçüktepe, C. (1998). EARGED tarafından geliştirilen 1998 Hayat Bilgisi Programının program geliştirme ilkelerine uygunluk derecesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Lang, H., McBeath, A. & File, J. (1995). Teaching strategies and methods for student, centered instruction. Toronto: Harcourt Brace.
  • Marsh, C.J. & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches, ongoing issues. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Mcmillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer. New York: Addison Wesley Longman Inc.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=326
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2023). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kurul Kararı ve Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1263
  • Oliva, P. F. (1997). Developing the curriculum. USA: Longman.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2004). Curriculum foundations: Principles and theory. Boston: Allyn and Bacon.
  • Özgüç, C. (2019). İlkokul 2. sınıf Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, S. (2022). İlkokul öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Öğretim Programına ilişkin görüşleri. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Şahin, M. (2017). Social studies curricula in Turkey historical evolution. European Journal of Education Studies. 3(2), 48-64.
  • Tay, B. (2017). Hayat Bilgisi: Hayatın bilgisi. B. Tay (Ed.), Etkinlik örnekleriyle Hayat Bilgisi öğretimi içinde (1-39). Ankara: Pegem Akademi.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Kitapçılık.
  • Wiles, J. & Bondi, J. (1998). Curriculum development: A guide to practice. New Jersey: Merrill an İmprint of Prentice Hall.
  • Yaldız-Selbi, Y. (2019). 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Mersin İli Örneği). [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yaşaroğlu, C. (2017). 2015 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 859-873.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, F. (2020). 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi: İstanbul ili örneği. [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.

A COMPARISON OF 2018 AND 2023 LIFE SCIENCES CURRICULUMS

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 60 - 69, 30.06.2023

Öz

This research was conducted with the aim of comparing the 2018 and 2023 Life Sciences Curriculum. The research was designed as a qualitative research using document analysis. The data of the research were obtained from the 2018 and 2023 Life Sciences Curriculum. The analysis of the data was made using descriptive analysis, one of the qualitative data analysis methods. With this research in which the programs are compared, it has been determined that there are different sections under 14 titles that are common in both the 2018 Curriculum and the 2023 Curriculum, and there are differences in the content of only 4 of these sections. It was found that 8 changes were made in 4 different sections, and the changes were made for some words and concepts, and for learning outcomes and outcome explanations. As a result, it can be stated that there is no remarkable change in the 2023 Curriculum, which was prepared by making changes in the 2018 Curriculum, and a change was made limited to the updating of the words and concepts and the explanations in the achievements and achievements. In fact, it can be said that this change was made as a result of emergencies and natural disasters both in our country and in different parts of the world, and parallel developments and changes.

Kaynakça

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı [AFAD]. (2023). Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü. https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu
  • Akkaya, A. (2023). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının CIPP Modeline Göre Değerlendirilmesi [Doktora tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Aladağ, S. (2016). Hayat Bilgisi: Tanımı, amacı ve doğası. S. Güven ve S. Kaymakçı (Ed.), Hayat Bilgisi öğretimi içinde (1-21). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Altun, T. & Güler, T. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yenilenen Hayat Bilgisi programı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 54-78.
  • Atik, S. & Aykaç, N. (2019). Hayat Bilgisi öğretim programlarının değerlendirilmesi (1926-2018). Trakya Eğitim Dergisi. 9(4), 708-722.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baykara, K. (2014). İçeriğin ve eğitim durumlarının düzenlenmesi. H. Şeker (Ed.), Eğitimde program geliştirme kavramlar yaklaşımlar içinde (163-181). Ankara: Anı Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chelimsky, E. (1989). Program evaluation: Patterns and directions. Washington D.C.: The American Society for Public Administration.
  • Çelik, Ö. (2022a). Hayat bilgisi dersinin amacı, kapsamı ve içeriği. V. Aktepe ve M. Gündüz (Ed.), Kuramdan uygulamaya Hayat Bilgisi öğretimi içinde (2-25). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, Ö. (2022b). 2018 hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi . Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi , 5(2) , 588-608 . DOI: 10.33400/kuje.1146718
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekmen, M. (2019). Hayat Bilgisi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Fraenkel, J. R, & Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education. New York: Mc Graw-Hill.
  • Gündoğan, A. (2020). Hayat Bilgisi dersinin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi. V. Aktepe ve M. Gündüz (Ed.), Kuramdan uygulamaya Hayat Bilgisi öğretimi içinde (22-55). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karabörk, T. (2020). İlkokul 1. Sınıf Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2020). 2. sınıf Hayat Bilgisi kazanımlarının alanyazındaki ölçütlere göre incelenmesi ve düzeylerinin belirlenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 34-62.
  • Karakuş, C. (2021). İlkokul Hayat Bilgisi Programı (2018) kazanımlarının yaşam becerileri yönünden incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 1-25. http://doi.org/10.33400/kuje.824004
  • Kıyıkcı, A. (2021). 2018 Hayat Bilgisi öğretim programlarının ve uygulamalarının öğrencilere 21. yüzyıl becerilerini kazandırma durumlarının incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Küçüktepe, C. (1998). EARGED tarafından geliştirilen 1998 Hayat Bilgisi Programının program geliştirme ilkelerine uygunluk derecesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Lang, H., McBeath, A. & File, J. (1995). Teaching strategies and methods for student, centered instruction. Toronto: Harcourt Brace.
  • Marsh, C.J. & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches, ongoing issues. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Mcmillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer. New York: Addison Wesley Longman Inc.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=326
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2023). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kurul Kararı ve Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1263
  • Oliva, P. F. (1997). Developing the curriculum. USA: Longman.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2004). Curriculum foundations: Principles and theory. Boston: Allyn and Bacon.
  • Özgüç, C. (2019). İlkokul 2. sınıf Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, S. (2022). İlkokul öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Öğretim Programına ilişkin görüşleri. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Şahin, M. (2017). Social studies curricula in Turkey historical evolution. European Journal of Education Studies. 3(2), 48-64.
  • Tay, B. (2017). Hayat Bilgisi: Hayatın bilgisi. B. Tay (Ed.), Etkinlik örnekleriyle Hayat Bilgisi öğretimi içinde (1-39). Ankara: Pegem Akademi.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Kitapçılık.
  • Wiles, J. & Bondi, J. (1998). Curriculum development: A guide to practice. New Jersey: Merrill an İmprint of Prentice Hall.
  • Yaldız-Selbi, Y. (2019). 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Mersin İli Örneği). [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yaşaroğlu, C. (2017). 2015 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 859-873.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, F. (2020). 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi: İstanbul ili örneği. [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Akkaya 0000-0002-5137-0541

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akkaya, A. (2023). 2018 ve 2023 HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Kapadokya Eğitim Dergisi, 4(1), 60-69.

Dergimiz H.W. Wilson Education Source, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage ListEBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, İdealonline, ROAD Index, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi (İSAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks ve OJOP tarafından taranmaktadır. Diğer birçok indeksin inceleme süreci devam etmektedir.

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) içeriği Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0) lisansına sahiptir.

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımları olan iThenticate ve Turnitin kullanmaktadır.

15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3


Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) açık erişimli bir dergidir.

15006