Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyada Elektronik Şans/Bahis Oyun Platformlarında Hesap Paylaşımının Kumar Davranışına Etkisi: İstanbul Kentinde Bir Araştırma

Yıl 2022, Sayı: 8, 229 - 247, 28.06.2022

Öz

Teknolojik alanda yaşanan her gelişme ile bireyin yaşam standartlarında ve alışkanlıklarında bazı değişimler meydana gelmektedir. Bu değişimler, kimi zaman olumlu yönde olabileceği gibi kimi zamanda olumsuz sonuçlar içerebilmektedir. Teknolojik alanlarda yaşanan bu dönüşümün sonucunda, alışkanlık ve bağımlılık kavramlarını yeniden değerlendirmek mecburiyeti ortaya çıkmıştır. Kumar oynama davranışının sergilenmesi için mekâna bağlılık ve zaman kavramı ortadan kalkmış, elektronik şans/bahis platformları ve bu platformlara ait mobil uygulamalar ile söz konusu davranışın sergilenmesi, daha erişilebilir hale gelmiştir. Çalışma kapsamında söz konusu olan bu, daha erişebilir halin, kumar/ bahis oynama davranışı üzerine etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma ile; yaşanan teknolojik gelişmeler ışığında ortaya çıkan, elektronik şans/bahis platformları ve bu platformların sosyal medya paylaşımları ile kumar/bahis oynama davranışı arasındaki ilişki yapılan araştırma sonucu incelenmiştir. Ayrıca çalışma kapsamında İstanbul ili sınırları dahilinde kumar bağımlısı olan birey yüzdesi, örneklem boyutu dahilinde hesaplanmıştır. Araştırmanın örneklemi belirlenirken olasılıklı olmayan, kota örneklemesi tercih edilmiştir. Ölçek 106 katılımcıya uygulanmıştır. Araştırmanın kendi içerisinde bazı sınırlamaları bulunmaktadır. Bu araştırma İstanbul ilinde ikamet eden, sosyal medya hesabı/hesapları olan ve son 12 ayda şans/bahis oyunu oynayan kişileri kapsamaktadır. Uygulanan ölçek 8 bölümden oluşmaktadır. Elde edilen bilgiler ışığında İstanbul’da kumar bağımlısı oranı %11,3 olarak tespit edilmiştir. Ayrıca elektronik şans/bahis oyunları platformlarına ait sosyal medya resmi hesaplarının, bahis/şans oyunu oynayanlar tarafından takip edilmesi ile kumar bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Cinsiyet, gelir düzeyi ve eğitim seviyesi ile kumar bağımlılığı arasında herhangi bir ilişki bulunamamıştır. Tüm veriler SPSS 22 yazılımı ile analiz edilmiştir. Ölçeğe ait tüm sonuçlar araştırma bölümünde yer almaktadır. Elinizdeki bu çalışmaya, yapılan araştırmanın yanı sıra, söz konusu kavramların literatürsel bilgileri de eklenmiştir. Elde edilen tüm veriler ile söz konusu kavramların geçtiği alanlara bilimsel katkı sağlanmak amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • American Psychological Association (APA). (2014). Ruhsal bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı [The diagnostic and statistical manual of mental disorders] (5. basım.). Ankara,Turkey: Hekimler Yayın Birliği.
  • Çakmak, S., & Tamam, L. (2018). Kumar oynama bozukluğu: Genel bir bakış. [Gambling disorder: An overview] Bağımlılık Dergisi, 19(3), 78-97.
  • Çolak, E. (n.d.). Ki-Kare bağımsızlık analizi [Chi- square independence test]. Retrieved from https://eczacilik.anadolu.edu.tr/bolumSayfalari/belgeler/ecz2014%2013_20140527094539.pdf
  • Drury, G. (2008). Opinion piece: Social media: Should marketers engage and how can it be done effectively. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9, 274-277.
  • Duvarcı, İ., & Varan, A. (2001). South Oaks kumar tarama testi türkçe formu güvenirlik ve geçerlik çalışması [South Oaks gambling screening test turkish form reliability and validity study]. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(1), 34-45.
  • Gökçe, B. (1988). Toplumsal bilimlerde araştırma [Research in social sciences]. Ankara, Turkey: Savaş Yayınları.
  • ICD. (2020, September). ICD-11 for mortality and morbidity statistics. Retrieved from https://icd.who.int/browse11/l-m/en
  • Kaakinen, M., Sirola, A., Savolainen, L., & Oksanen, A. (2020). Young people and gambling content in social media: An experimental insight. Drug and Alcohol Review, 39 (2),152-153. doi:10.1111/dar.13010
  • Killick, E. A., & Griffiths, M. D. (2020). A content analysis of gambling operators’ Twitter accounts at the start of the English Premier League football season. Journal of Gambling Studies, 36, 319-322. doi:https://doi.org/10.1007/s10899-019-09879-4
  • Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I., (2017) Pazarlama 4.0 gelenekselden dijitale geçiş [Marketing 4.0 transition from traditional to digital]. (N. Özata, Trans.), İstanbul: Optimist Yayınevi (Original work published 2017).
  • Köknel, Ö. (1998). Alkol ve madde bağımlılığı [Alcohol and drug addiction]. İstanbul, Turkey: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kuş, Ö. A. (2017). Mobil pazarlama kavramı, İstanbul ve Y kuşağına yönelik bir araştırma[Mobile marketing as a marketing tool: A research on the concept of mobile marketing, Istanbul and generation Y.]. Germany: Lambert Academic.
  • Miller, C., Jones, A. K., & Smith, J. (2016). Gambling and social media. London, England. Retrieved from https://about.gambleaware.org/media/1191/gambling-social-media-report-demos.pdf.
  • Orhan, R. (2017). Alışkanlık [Habits]. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 301-316.
  • Sabah. (2014, December 26). Türkiye'de 2 milyon kumar bağımlısı var.[ There are 2 million gambling addicts in Turkey] Retrieved from https://www.sabah.com.tr/yasam/2014/12/26/turkiyede-2-milyon-kumar-bagimlisi-var
  • Saruhan, O. (2018). Sosyal medya canavarı olmak ister misin? [Do you want to be a social media monster?]. İstanbul, Turkey: Mediacat.
  • Savolainen, L., Kaakinen, M., Sirola, A., Koivula, A., Hagfors, H., Zych, I., Paek, H., & Oksanen, A. (2020). Online relationships and social media interaction in youth problem gambling: A four-country study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 15-16. doi:10.3390/ijerph17218133
  • Smith, M. B. (1968). Attitude change. International Encyclopedia of the Social Sciences, New York, ABD: Crowell Collier & MacMillan. 458-467.
  • Tarhan, N., & Nurmedov, S. (2019). Bağımlılık [Addiction]. İstanbul, Turkey: Timaş Yayınları.
  • TUİK. (2021). Retrieved from https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr
  • Uzbay, T. (2009). Madde bağımlılığının tarihçesi, tanımı, genel bilgiler ve bağımlılık yapan maddeler[History of substance abuse, definition, general information and addictive substances]. Türk Eczacıları Birliği Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, (21-22),16-33.
  • We Are Social. (2020, January). Retrieved from https://wearesocial.com/digital-2020
  • Wiebe, J., Cox, B., & Mehmel, B. (2000). The South oaks gambling screen revised for adolescents (SOGS-RA): Further psychometric findings from a community sample. Journal of Gambling Studies, 16, 275-288. doi: 10.1023/a:1009489132628
  • Wu, T. (2017). The attention merchants: The epic struggle to get inside our heads. London, Atlantic Books.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri [SPSS applied scientific research methods]. Ankara, Turkey: Detay Yayıncılık.
  • Yeşilay. (2017, January 17). Dünyayı etkisi altına alan gizli tehlike: sanal kumar [The hidden danger plaguing the world: virtual gambling]. Retrieved from Yeşilay: https://www.yesilay.org.tr/tr/haberler/dunyayi-etkisi-altina-alan-gizli-tehlike-sanal-kumar.

The Impact of Sharing Accounts on Electronic Chance / Bet Gaming Platforms in Social Media on Gambling Behavior: A Research in the City of Istanbul

Yıl 2022, Sayı: 8, 229 - 247, 28.06.2022

Öz

Any development in the technological field can lead to changes in the standard of living and habits of individuals. These changes can sometimes have both negative and positive consequences. As a result of this transformation in the technological field, the need to reevaluate the concepts of habit and addiction has arisen. The concept of place attachment and time has disappeared for the display of gambling behavior, and it has become more accessible with electronic luck/betting platforms and the mobile applications that are part of these platforms. This study aims to examine the impact of this more accessible state on gambling/betting behavior. The research examined the relationship between electronic chance/betting platforms and the social media sharing of these platforms and gambling/betting behavior that has emerged as a result of technological developments. In addition, the study calculated the percentage of gambling-addicted individuals within the borders of Istanbul province in the sample size. While determining the sample for the study, a non-probability quota sampling was chosen. The scale was applied to 106 participants. The study itself has some limitations. The study includes individuals who reside in Istanbul, have an account(s) on social media, and have gambled/betted in the past 12 months. The applied scale consists of eight parts. Based on the information obtained, the percentage of gambling addicts in Istanbul was determined to be 11.3%. In addition, a significant relationship was found between following the social media accounts of electronic chance/betting games platforms by those who play betting/chance games and their level of gambling addiction. No association was found between gender, income level, and education level and gambling addiction. All data were analyzed using SPSS 22 software. All scale results are included in the research section.

Kaynakça

  • American Psychological Association (APA). (2014). Ruhsal bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı [The diagnostic and statistical manual of mental disorders] (5. basım.). Ankara,Turkey: Hekimler Yayın Birliği.
  • Çakmak, S., & Tamam, L. (2018). Kumar oynama bozukluğu: Genel bir bakış. [Gambling disorder: An overview] Bağımlılık Dergisi, 19(3), 78-97.
  • Çolak, E. (n.d.). Ki-Kare bağımsızlık analizi [Chi- square independence test]. Retrieved from https://eczacilik.anadolu.edu.tr/bolumSayfalari/belgeler/ecz2014%2013_20140527094539.pdf
  • Drury, G. (2008). Opinion piece: Social media: Should marketers engage and how can it be done effectively. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9, 274-277.
  • Duvarcı, İ., & Varan, A. (2001). South Oaks kumar tarama testi türkçe formu güvenirlik ve geçerlik çalışması [South Oaks gambling screening test turkish form reliability and validity study]. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(1), 34-45.
  • Gökçe, B. (1988). Toplumsal bilimlerde araştırma [Research in social sciences]. Ankara, Turkey: Savaş Yayınları.
  • ICD. (2020, September). ICD-11 for mortality and morbidity statistics. Retrieved from https://icd.who.int/browse11/l-m/en
  • Kaakinen, M., Sirola, A., Savolainen, L., & Oksanen, A. (2020). Young people and gambling content in social media: An experimental insight. Drug and Alcohol Review, 39 (2),152-153. doi:10.1111/dar.13010
  • Killick, E. A., & Griffiths, M. D. (2020). A content analysis of gambling operators’ Twitter accounts at the start of the English Premier League football season. Journal of Gambling Studies, 36, 319-322. doi:https://doi.org/10.1007/s10899-019-09879-4
  • Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I., (2017) Pazarlama 4.0 gelenekselden dijitale geçiş [Marketing 4.0 transition from traditional to digital]. (N. Özata, Trans.), İstanbul: Optimist Yayınevi (Original work published 2017).
  • Köknel, Ö. (1998). Alkol ve madde bağımlılığı [Alcohol and drug addiction]. İstanbul, Turkey: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kuş, Ö. A. (2017). Mobil pazarlama kavramı, İstanbul ve Y kuşağına yönelik bir araştırma[Mobile marketing as a marketing tool: A research on the concept of mobile marketing, Istanbul and generation Y.]. Germany: Lambert Academic.
  • Miller, C., Jones, A. K., & Smith, J. (2016). Gambling and social media. London, England. Retrieved from https://about.gambleaware.org/media/1191/gambling-social-media-report-demos.pdf.
  • Orhan, R. (2017). Alışkanlık [Habits]. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 301-316.
  • Sabah. (2014, December 26). Türkiye'de 2 milyon kumar bağımlısı var.[ There are 2 million gambling addicts in Turkey] Retrieved from https://www.sabah.com.tr/yasam/2014/12/26/turkiyede-2-milyon-kumar-bagimlisi-var
  • Saruhan, O. (2018). Sosyal medya canavarı olmak ister misin? [Do you want to be a social media monster?]. İstanbul, Turkey: Mediacat.
  • Savolainen, L., Kaakinen, M., Sirola, A., Koivula, A., Hagfors, H., Zych, I., Paek, H., & Oksanen, A. (2020). Online relationships and social media interaction in youth problem gambling: A four-country study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 15-16. doi:10.3390/ijerph17218133
  • Smith, M. B. (1968). Attitude change. International Encyclopedia of the Social Sciences, New York, ABD: Crowell Collier & MacMillan. 458-467.
  • Tarhan, N., & Nurmedov, S. (2019). Bağımlılık [Addiction]. İstanbul, Turkey: Timaş Yayınları.
  • TUİK. (2021). Retrieved from https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr
  • Uzbay, T. (2009). Madde bağımlılığının tarihçesi, tanımı, genel bilgiler ve bağımlılık yapan maddeler[History of substance abuse, definition, general information and addictive substances]. Türk Eczacıları Birliği Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, (21-22),16-33.
  • We Are Social. (2020, January). Retrieved from https://wearesocial.com/digital-2020
  • Wiebe, J., Cox, B., & Mehmel, B. (2000). The South oaks gambling screen revised for adolescents (SOGS-RA): Further psychometric findings from a community sample. Journal of Gambling Studies, 16, 275-288. doi: 10.1023/a:1009489132628
  • Wu, T. (2017). The attention merchants: The epic struggle to get inside our heads. London, Atlantic Books.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri [SPSS applied scientific research methods]. Ankara, Turkey: Detay Yayıncılık.
  • Yeşilay. (2017, January 17). Dünyayı etkisi altına alan gizli tehlike: sanal kumar [The hidden danger plaguing the world: virtual gambling]. Retrieved from Yeşilay: https://www.yesilay.org.tr/tr/haberler/dunyayi-etkisi-altina-alan-gizli-tehlike-sanal-kumar.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özgün Arda Kuş 0000-0002-1487-3772

Özge Uğurlu Akbaş 0000-0002-2220-1757

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Kuş, Ö. A., & Uğurlu Akbaş, Ö. (2022). The Impact of Sharing Accounts on Electronic Chance / Bet Gaming Platforms in Social Media on Gambling Behavior: A Research in the City of Istanbul. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi(8), 229-247.