Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇALIŞMA AMAÇLARININ TESBİTİ ve ÇALIŞMA AMAÇLARI TESTİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2004, Cilt: 6 Sayı: 22, 33 - 44, 10.06.2004
https://doi.org/10.14783/maruoneri.678482

Öz

Çalışma eylemini anlamak amacıyla başlatılan bu araştırmada, genelde çalışma değerleri olarak ele alınan çalışma amacı incelenmiştir. İlk aşamada, açık uçlu bir soruyla, 239 deneğe çalışmanın nedenleri sorulmuştur. Cevaplan kapsam analizinden geçirdikten sonra elde edilen 79 madde ile çalışma amaçlarım ölçen bir test geliştirilmiştir. Test ölçekleri altı aralıklı olup tamamen katılıyorumdan hiç katılmıyoruma doğru uzanmaktadır. Farklı zaman ve ortamlarda bu test 417 üniversite öğrencisine ve 438 işgörene uygulanmıştır. 855 denekten toplanan veriler üzerinde yapılan faktör analizi 12 faktör vermiştir. Ortaya çıkan çalışma amaçlan ile batı araştırmalan arasındaki en bariz fark, bu araştırmanın çalışmaya dini bir boyut katmş olmasıdır. İkinci dereceden faktör analizi 12 faktörü üç boyutta toplamıştır.

Kaynakça

  • [1] HALL, R.H. (1986). Dimensions of work. Beverly Hills, London, New Delhi: Sage Publications.
  • [2] TEVRÜZ, S. (1984) Çalışma ve iş kavramlarının incelenmesi. III. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Boğaziçi Üniv., Psikologlar Derneği Yayınları, 293-302.
  • [3] MOW International Research Team (1987). The meaning of working. NewYork: Academic Press.
  • [4] LOCKE, E.A. & LATHAM, G.P. (1990). A theory of goal setting and task performance. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall.
  • [5] HACKMAN, R. & PORTER L.W. (Nov.1968). Expectancy theory predictions of work effectiveness. Organizational Behavior and Human Performance. 417- 426.
  • [6] LAWLER III, E.E. (1973). Motivation in work organizations. Monterey, CA: Brooks/Cole.
  • [7] PORTER, L.W. & LAWLER, E.E. (1968). Managerial attitudes and performance. Homewood, Il.: Richard D.Irwin.
  • [8] VROOM, V.H. (1964). Work and motivation. NewYork: John Wiley.
  • [9] TEVRÜZ, S. (1989). A study on construction of work-component preference test. Journal of Contemporary Management, No.2, 75-87.
  • [10] ROE, R.A. & ESTER, P. (1999). Values and work: Empirical findings and theoretical perspective. Applied Psychology: An International Review (Special Isue) 48, 1-21.
  • [11] ALLPORT, G.W„ VERNON, P.E. & LİNDSEY, G. (1960). Study of values: Manual of directions. Boston: Houghton Mifflin.
  • [12] ROKEACH, M. (1973). The nature of human values. NewYork: The Free Press.
  • [13] HOFSTEDE, G. (1984). Culture’s consequences: International differences in work-related values (Abridged ed.). London, New Delhi: Sage Publications.
  • [14] KLUCKHOHN, F. (1953). Dominant and variant value orientation. In C. Kluckhohn, H. A. Murray, and D. M. Schneider (Eds), Personality in Nature, Society, and Culture. New York: Knopf.
  • [15] FRENCH, J.R.P, JR. & KAHN, R.L. (1962). A programmatic approach to studying the industrial environment and mental health. Journal of Social Issues, 18, 1-47.
  • [16] LOCKE, E. (1976). The nature and causes of job satisfaction. In M. D. Dunrette (Ed.), Handbook of industrial and Organizational Psychology, Chicago: Rand McNally.
  • [17] ROS, M., SCHWARTZ,S.H„ & SURKÎSS,S. (1999). Basic individual values, work values and the meaning of work. Applied Psychology: An International Review, 48, 49 71.
  • [18] SCHWARTZ, S.H. (1999). A theory of cultural values and some implications for work. Applied Psychology: An International Review (Special Issue), 24- 47. 42 [19] SCHWARTZ, S.H. & BİLSKY, W. (1987). Toward a universal psychological structure of human values. J.of Personality and Social Psychology, 53, 550-562.
  • [20] SCHWARTZ, S.H. & BİLSKY, W. (1990). Toward a theory of the universal content and structure of values: Extension and cross-cultural replications. J.of Personality and Social Psychology, 58, 878-891.
  • [21] SCHWARTZ, S.H.. & SAGİV, L. (1995). Identifying culture-specific in the content and structure of values. Journal of Cross-Cultural Psychology, 26, 92- 116.
  • [22] SMİTH, P.B. & SCHWARTZ, S.H. (1997). Values. J.W.Berry, M.H.Segall, Ç.Kâğıtçıbaşı (Ed.s Handbook of Cross-Cultural Psychology: Social Behavior and Applications (2nd Ed.), Vol.3, Allyn & Bacon, 79-114.
  • [23] SÜPER, D.E. (1969). The work values inventory. Boston: Houghton-Mifflin.
  • [24] KELLER, L. M., BOUCHARD, T. J. JR„ ARVEY, R. D., SEGAL, N. L. AND DAWİS, R. V. (1992). ’Wak values: Genetic and environmental influences'. Journal of Applied Psychology, 77, 79-88.
  • [25] ELİZUR, D & SHYE, S. (1992). Values and motivation to work. Proceedings of the 3rd International Conference on Work and Organizational Values, The International Society for the Study of Work and Organizational Values,Karlovy-Vary, Czechoslovakia, 1- 10.
  • [26] SAGIE, A., ELİZUR, D. & KOSLOWSKY, M. (1996). Work values: A theoretical overview and a model of their effects. Journal of Organizational Behavior, 17, 503-514.
  • [27] MANKOFF, A.W. (1974). Values-not attitudes- are the real key to motivation. Management Review, 63, 23- 29.
  • [28] BROWN, (1976) BROWN, M. A. (1976). A necessary but neglected ingredient of motivation on the job. Academy of Management Review, 1, 15-23.
  • [29] ELİZUR, D. (1984). Facets of work values: A structural analysis of work outcomes. Journal of Applied Psychology, 69, 379-389.
  • [30] HARDING, S„ PHILIPS, D. & FOGERTY, M. (1986). Contrasting values in Western Europe. London: MacMillan.
  • [31] BORG, I. (1990). Multiple facetisations of work values. Applied Psychology: An International Review, 39,401-412.
  • [32] ELİZUR, D., BORG, I., HUNT, R. & BECK, I.M. (1991). The structure of work values: A cross-cultural comparison. Journal of Organizational Behavior, 12, 21- 38.
  • [33] HERZBERG, F„ MAUSNER, B. AND SNYDERMAN, B.B. (1959). The Motivation of Work. (2nd Ed.) Wiley, New York.
  • [34] SÜPER, D. E. (1962). 'The structure of work values in relation to status, achievement, interests, and adjustment', Journal of Applied Psychology, 46 , 231- 239.
  • [35] D YER, L & PARKER, D.F. (1975). Classifying outcomes in work motivation research: An examination of the intrinsic-extrinsic dichotomy;y. Journal of Applied Psychology, 60, 455-458.
  • [36] GINZBERG.E., GINSBURG, S.W„ AXELRAD, S. & HERMAJ.L. (1951). Occupational Choice: An approach to a general theory. NewYork: Columbia University Press.
  • [37] FRIEDLANDER, F. (1963). Underlying sources of job satisfaction. Journal of Applied Psychology,47, 246- 250.
  • [38] PERRONE, P.A. (1973). A longitudinal study of occupational values in adolescents. Vocational Guidance Quarterly, 22, 116-123.
  • [39] BILLINGS, R. S. & CORNELİUS, E.T. (1980). Dimensions of work outcomes: A multidimensional scaling approach. Personnel Psychology, 33, 151-162.
  • [40] ELİZUR, D. (1994). Gender and work values: A comparative analysis. J. Of Social Psychology, 134 (2), 201-212.
  • [41] ELİZUR, D. & SAGÎE, A. (1999). Facets of personal values: A structural analysis of life and work values. Applied Psychology: An International Review, 48, 73-87
  • [42] SVERKO, B. (1999). The work importance study: Recent changes of values in Croatia. Applied Psychology: An International Review, 48, 89-99.
  • [43] MANHARDT, P.J. (1972). Job orientation among male and female college graduates in business. Personnel Psychology, 25, 361-368.
  • [44] SCHWARTZ, S.H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. M.Zanna (Ed.) Advances in Experimental social psychology, 25, 1-65.
  • [45] BOZKURT, T. & TEVRÜZ, S. (2000). Üniversite öğrencilerinin dini ve siyasi tutumları ile gelecekle ilgili beklentileri arasındaki ilişkiler. M.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 16 (1), 19-31.
  • [46] TURGUT,T. & TEVRÜZ, S. (2000). Çalışma değerlerinin ölçümünde kullanılan “önem” ve “tercih” kavramlarının karşılaştırılması ve çalışma amaçlarıyla ilgili tutumlar. M.Ü.Orgütsel Davranış Anabilim Dalı Bülteni, Sayı 6, 48-55.
  • [47] FELDMAN, J. M„ SAM, I. L„ MCDONALD, W. F„ & BECHTEL, G. G. (1980). Work outcome preference and evaluation: A study of three ethnic groups. Journal of Cross-Cultural Psychology, 11, 444-468.
  • [48] KERLINGER, F.N. (1979). Foundations of behavioral research (2nd ed.). London, NewYork: Holt, Rinehart and Winston.
  • [49] ÖZTÜRK, Y.N. (1996). Kur’an-ı Kerim meali. İstanbul: Yeni Boyut.
  • [50] EYÜBOĞLU,E.K. (1973). Şiirde ve halk dilinde atasözleri ve deyimler. İstanbul: Doğan Kardeş Matbaacılık Sanayii A.Ş.
  • [51] ARENDT, H. (1958). The human condition. The University of Chicago Press.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eski Sayılar
Yazarlar

Suna Tevrüz Bu kişi benim

Tülay Turgut

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Cilt: 6 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Tevrüz, S., & Turgut, T. (2004). ÇALIŞMA AMAÇLARININ TESBİTİ ve ÇALIŞMA AMAÇLARI TESTİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Öneri Dergisi, 6(22), 33-44. https://doi.org/10.14783/maruoneri.678482

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377