Ebeveyn stres ve yetkinlik durumları sağlıklı anne ve baba olmada önemli bir faktördür. Ebeveynlerin sağlıklı biçimde yetkinlik düzeylerinin arttırılması, stres düzeylerinin azaltılması bireylerin sağlıklı kararlar almasında etkilidir. Bu çalışmanın amacı, ebeveynlere yapılandırılmış bir program aracılığıyla çocukla iletişim, çocuk ihmali ve istismarı, ebeveyn tutumları gibi konularda bilgi ve beceri kazandırmadır. Araştırmacı tarafından 5 oturumdan oluşan yapılandırılmış program hazırlanmış, ön test ve son test uygulanmış, çalışma grubunu oluşturan bireylerin ölçme araçlarından aldıkları puanlar Bağımlı Örneklem T Testi aracılığıyla analiz edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Çalışmaya Sakarya ilinde belirlenmiş okullarda çocuğu olan, hem ölçme araçlarından aldıkları puan kriterini sağlayan hem de gönüllü olan 11 veli katılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre çalışma grubuna uygulanan ebeveyn stres düzeyi ölçümlerinde ön test ve son test puanlarına ilişkin anlamlı bir farklılık çıkmamakla birlikte ebeveynlerin stres düzeylerinde aritmetik olarak azalma görülmüştür. Ebeveyn yetkinlik düzeyleri özelinde bakıldığında ise son test puanları ön test puanlarından daha düşük çıkmış olup bu durumun sebebi olarak ebeveynlerin yetkinlik düzeylerine ilişkin farkındalıklarının geliştiği ve bu doğrultuda daha doğru bir yetkinlik derecelemesi yaptıkları şeklinde yorumlanmıştır. Tüm bu verilerden hareketle sonuçlar; çalışmaya benzer diğer çalışmalarla kıyaslanarak tartışılmış ve Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Psikoloji, Sosyal Hizmet ve Çocuk Gelişimi disiplinleri ile ilişkilendirilerek öneriler getirilmiştir.
Parent’s stress and competence status are important factors in being parents. Increasing parent’s level of competence status amd decreasing the stress level in an healthy way is effective for people to make sound decisions. The purpose of the study is to impart skills and knowledge to parents about communication with child, child neglect, child exploitation and parent attitudes with a structured program. A structured program that consisting of 5 sessions had been prepared by the researcher, pre-test and final test had been applied and the scores of the individuals forming the study group from the measurement tools had been and compared through Dependent Sample T Test. 11 volunteer parent that both has child in designated schools in Sakarya province and meeting the score criteria in measuring tools had been participated in the study. According to the results obtained, in parental stress level measurements that applied to the working group, although there was no significant differences in the pre-test and posttest scores in the parentalstress level measurements appliedto the study group, but there was an arithmetic decrease in the stress levels of the parents .Based on all these datas, the results were discussed by comparing them with other similar studies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |