Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

A Review of Collaborative Hypertext Dictionary as a New Media Communication Channel

Yıl 2019, , 2878 - 2907, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.567125

Öz

Web
2.0, which is expressed as a revolution in the information industry, is a web
site where users can upload photos, videos, music, comment, share their
experiences with others, or influence the content of the site. Among the basic
applications of Web 2.0, wiki, blogs, social networks, community sites, forum
sites are located.
The collaborative hypertext dictionary sites,
which are evaluated within the scope of the article are evaluated within the
scope of Web 2.0 and are defined
as network pages that contain comments from
registered authors about all kinds of people, words, events, situations and
concepts and expanded with subjective presentations.
The collaborative hypertext
dictionary
sites are among the most
visited web pages in Turkey.
The collaborative hypertext dictionary sites, a virtual entity
that mediates the questioning of patterns of truth and works on a self-order
basis,
are
important in terms of defining a form of communication specific to the
contemporary world and creating a public opinion. The main rationale for the
study to be the subject of
collaborative hypertext dictionary sites is that such
sites to become an important channel for public opinion creation and
information.
In this
paper, the development of collaborative hypertext dictionary sites in Turkey
has been
revealed, the user profile and
basic motivation factors have been examined and critical discourses for that
sites have been discussed and an overview of collaborative hypertext dictionary
sites has been made.

Kaynakça

  • Açıköz, T. ve Büber, H. (2012). Eksisozluk as a learning platform, Spring 2012 Independent Study Final Report School of Information Sciences University of Pittsburgh. http://www.pitt.edu/~peterb/indepstudies/2970-AcikozBuber-122.pdf adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 02 Nisan 2019
  • Akkılıç, S. (2018). Bir ötekileştirme mecrasi olarak sosyal medya: Ekşi sözlük ve ermeniler, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akyazı, A. (2014). Yeni iletişim ortamı olarak dijital katılımcı sözlüklerde nefret söylemi, Marmara İletişim Dergisi, 22, 183-193.
  • Alp, H. (2016). Çingenelere yönelik nefret söyleminin Ekşi Sözlük’te yeniden üretilmesi, Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 3(2), 143-172.
  • Armağan, A. ve Deniz, Ş. (2012). Çocuk istismarının sosyal paylaşım platformlarında temsil biçimleri: Pozantı cezaevinde kalan çocuklar örneğinin ekşi sözlük’te sunumu, International Journal of Social Science, 5(7), 69-88.
  • Atıcı, B. ve Yıldırım, S. (2010). Web 2.0 uygulamalarının e-öğrenmeye etkisi, Akademik Bilişim’10, XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı içinde ( 287-292.), 10 - 12 Şubat 2010 , Muğla Üniversitesi.
  • Barsky, E. (2006). Introducing web 2.0: Weblogs and podcasting for health librarians, Journal of the Canadian Health Librarians Association, 27 (2), 33–34.
  • Barsky, E. ve Purdon, M. (2006). Introducing web 2.0: Social networking and social bookmarking for health librarians, Journal of the Canadian Health Libraries Association, 27(3), 65-67.
  • Beldarrain, Y. (2006). Distance education trends: ıntegrating new technologies to foster student ınteraction and collaboration, Distance Education, 27(2), 139–153.
  • Bozkurt A. ve Biroğul S. (2012). Bilgiyi kümülatif bir biçimde oluşturup paylaşan siteler: Etkileşimli sözlükler, Bilişim Dergisi, 6(140), 16-69.
  • Constantinides, E. ve Fountain, S.J. (2008). Web 2.0: Conceptual foundations and marketing issue. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9, 231-244.
  • Doğu, B., Zıraman, Z. ve Zıraman, D. E. (2009), Web based authorship in the context of user generated content, an analysis of a Turkish web site: Eksi sozluk, (in The Real and The Virtual), Daniel Riha ve Anna Maj (Eds.), Oxford: Inter-Disciplinary Press.
  • Duman, K. ve Özdoyran, G. (2018). Dijital Emek ve Kullanıcı İçeriğinin Metalaşması: Katılımcı Sözlük Yazarları Üzerine İnceleme, Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 75-99.
  • Erdem, R. ve Bardak, N. (2010). Türkiye’deki yönetim ve organizasyon otoritelerinin ‘Ekşi Sözlük’ perspektifi ile incelenmesi, Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2),105-110.
  • Gazneli, F. (2005, Mayıs). Ekşi Sözlük'ü nereye koymalı? Eski Edebiyat ve Düşün Dergisi, 43, 63-64.
  • Godin, S. (2004). Fikir virüsü: Pazarlamada yeni boyutlar.(E. Özsayar, Çev.) İstanbul: Rota Yayınları
  • Gürel, E. ve Yakın, M. ( 2007). Ekşi Sözlük: postmodern elektronik kültür, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(4), 202-220.
  • İşlek, M. (2012). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Jackson, N. ve Lilleker, D. (2009). Building an architecture of participation? political parties and web 2.0 in Britain, Journal of Information Technology & Politics, 6, 232–250.
  • Kaptanoğlu, S. (2011). Röportaj, Aydemir, AT (Der.) içinde, Katılımın E-Hali: Gençlerin Sanal Alemi, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Küçükcan, T. (2005). Dinî yayıncılıkta internet (Sanal Dinî Iletişim Açısından Yeni Alanlar Ve Yeni Stratejiler), II. Uluslararası Dinî Yayınlar Kongresi, Sesli - Görüntülü Dinî Yayıncılık, Ankara.
  • Kutlutürk, L. ve Akbayrak, E.H. (2013). Akademik araştırmalarda web 2.0 etkisi: ODTÜ ve Mendeley işbirliği, ÜNAK 2013 Konferansı: Bilgi Sistemleri, Platformlar, Mimariler ve Teknolojiler, İstanbul.
  • Lüküslü, D. (2011). Bilişim Teknolojileriyle Örgütlenen Gençlik Hareketleri ve Yeni Bir Siyaset Arayışı, A.T. Aydemir (der.) içinde. Katılımın e-hali: gençlerin sanal alemi, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Murugesan, S. (2007). Understanding Web 2.0, IEEE IT Pro., Web Technologies. July–August, 34-42.
  • Özbolat, A. (2013). İhlsözlük’te dindar gençliğin özneleşmesi: İmam hatipli, ahlaklı ve entelektüel, Birey ve Toplum, 3(6), 51-72.
  • Özer, E. (2011). Röportaj, A.T. Aydemir (der.) içinde. Katılımın e-hali: gençlerin sanal alemi, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Öztekin, H. (2015). Yeni medyada nefret söylemi: Ekşi Sözlük örneği, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38), 925-936.
  • Saka, E. (2011). Blogging ve gençliğin internet üzerinden katılım süreçleri üzerine bir deneme, Aydemir, AT (der.) içinde. Katılımın E-Hali: Gençlerin Sanal Alemi, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Saka, H. (2010). Ne kadar bilgisayar o kadar yazar, Yeni Şafak Gazetesi Kitap Eki, 10 Mart 2010.
  • Sigala, M. (2009). E-service quality and web 2.0: Expanding quality models to ınclude customer participation and ınter-customer support, The Service Industries Journal, 29(10), 1341–1358.
  • Sine, R. ve Özsoy, S. (2017). Ekşi Sözlük kullanıcılarının yeni medya Kullanım Pratikleri, Route Educational and Social Science Journal, 4(8), 53-65.
  • Sönmez, Z. (2009). İnternette Sözlük Furyası, 31 Mart 2019 tarihinde , http://www.on5yirmi5.com adresinden erişildi.
  • Susar, F. ve Narin, B. (2011). Sosyal paylaşımın tecimselleştirilmesi bağlamında internet reklamcılığı: Ekşi Sözlük örneği, İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 3, 1-14.
  • Taşdemir,B. ve Çelik, R. (2013). Hâkim tasarım ve Ekşi Sözlük: İnternet’in dönüşümünü anlamak, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 37, 22-39.
  • Telli, A.A. (2011), Katılımın e-hali: Gençlerin sanal alemi, Kasım, İstanbul: Alternatif Bilişim.
  • Uçar, A. (2006). Ekşi Sözlük: Format sözlükçüleri gözetliyor, Millî Folklor, 18(71), 39-43.
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında gençlerin sosyal media kullanımına yönelik niteliksel bir araştırma, Global Media Journal, 6 (12), 1-26.
  • Uçkan, Ö. (2012). Sözlükler: Türkiye internet kültürünün vazgeçilmezi, Bilişim Dergisi, 140(12), 21-27.
  • Uzunoğlu, S. (2015). Bir postmodern intiharın ardından Ekşi Sözlük’te kanaatlerin oluşumu ve grupların biçimlenme süreçleri, Intermedia International Peer-Reviewed E-Journal Of Communication Sciences, 2(2), 424-439.
  • Varol, S.F. ve Tayanç, N.K. (2016). Yeni medya- eski dil: Katılımcı internet sözlüklerinde cinsiyetçi söylem, The Journal of Academic Social Science Studies, 46(4), 221-232.
  • Yalçın, N. (2015). Sosyal medyada simgesel şiddet: Ekşi Sözlük örneği, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Genel Sosyoloji Ve Metodoloji Anabilim Dalı, Denizli.
  • Yıldırım, O. ve Başer E. (2016). İnternetin girişimciliği kapsamında değişen enformasyon siteleri üzerine bir değerlendirme, Global Media Journal , 6(12), 172-200.
  • http://www.alexa.com/topsites/countries/TR, Erişim Tarihi: 04 Nisan 2019
  • http://www.cnnturk.com/2011/yasam/diger/06/15/inci.sozluk.ahmet.abiye.seslendi/620108.0/, Erişim Tarihi: 02 Nisan 2019.

Yeni Medya İletişim Kanalı Olarak Katılımcı Sözlük Sitelerine Yönelik Bir Değerlendirme

Yıl 2019, , 2878 - 2907, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.567125

Öz

Bilişim
endüstrisinde bir devrim olarak ifade edilen web 2.0, kullanıcılarının,
fotoğraf, video, müzik yükleyebileceği, yorum yapabileceği, deneyimlerini diğer
kişilerle paylaşabileceği, bir başka deyişle sitenin içeriğini doğrudan
etkileyebildiği internet siteleridir. Web 2.0’nin temel uygulamaları arasında, wiki,  bloglar, sosyal paylaşım ağları, topluluk
siteleri, forum siteleri yer almaktadır. 
Makale kapsamında ele alınan katılımcı sözlük siteleri, Web 2.0
kapsamında değerlendirilmekte ve her türlü kişi, kelime, olay, durum ve kavram
hakkında, kayıtlı yazarların yorumlarını içeren ve subjektif sunumlarıyla
genişletilen ağ sayfaları olarak tanımlanmaktadır. Katılımcı sözlük siteleri,
Türkiye’de en çok ziyaret edilen web sayfaları arasında yer almaktadır.
Doğrunun ne olduğuna ilişkin kalıpların sorgulanmasına aracılık eden ve
kendiliğinden düzen esasına göre işleyen sanal bir oluşum olan katılımcı sözlük
siteleri, çağdaş dünyaya özgü bir iletişim biçimini tanımlaması ve kamuoyu
oluşturması bakımından önem teşkil etmektedir. Çalışmanın katılımcı sözlük
sitelerini konu edinmesinin temel gerekçesi, bu tür sitelerin kamuoyu oluşturma
ve bilgilendirme konusunda önemli bir mecra haline gelmesidir. Bu
çerçevede makalede Web 2 olarak değerlendirilen katılımcı sözlük sitelerinin
ülkemizdeki gelişimi ortaya konmuş, kullanıcı profili ve temel motivasyon
faktörleri incelenmiş ve katılımcı sözlük sitelerine yönelik eleştirel
söylemler ele alınarak katılımcı sözlük sitelerinin genel bir değerlendirmesi
yapılmıştır.

Kaynakça

  • Açıköz, T. ve Büber, H. (2012). Eksisozluk as a learning platform, Spring 2012 Independent Study Final Report School of Information Sciences University of Pittsburgh. http://www.pitt.edu/~peterb/indepstudies/2970-AcikozBuber-122.pdf adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 02 Nisan 2019
  • Akkılıç, S. (2018). Bir ötekileştirme mecrasi olarak sosyal medya: Ekşi sözlük ve ermeniler, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akyazı, A. (2014). Yeni iletişim ortamı olarak dijital katılımcı sözlüklerde nefret söylemi, Marmara İletişim Dergisi, 22, 183-193.
  • Alp, H. (2016). Çingenelere yönelik nefret söyleminin Ekşi Sözlük’te yeniden üretilmesi, Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 3(2), 143-172.
  • Armağan, A. ve Deniz, Ş. (2012). Çocuk istismarının sosyal paylaşım platformlarında temsil biçimleri: Pozantı cezaevinde kalan çocuklar örneğinin ekşi sözlük’te sunumu, International Journal of Social Science, 5(7), 69-88.
  • Atıcı, B. ve Yıldırım, S. (2010). Web 2.0 uygulamalarının e-öğrenmeye etkisi, Akademik Bilişim’10, XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı içinde ( 287-292.), 10 - 12 Şubat 2010 , Muğla Üniversitesi.
  • Barsky, E. (2006). Introducing web 2.0: Weblogs and podcasting for health librarians, Journal of the Canadian Health Librarians Association, 27 (2), 33–34.
  • Barsky, E. ve Purdon, M. (2006). Introducing web 2.0: Social networking and social bookmarking for health librarians, Journal of the Canadian Health Libraries Association, 27(3), 65-67.
  • Beldarrain, Y. (2006). Distance education trends: ıntegrating new technologies to foster student ınteraction and collaboration, Distance Education, 27(2), 139–153.
  • Bozkurt A. ve Biroğul S. (2012). Bilgiyi kümülatif bir biçimde oluşturup paylaşan siteler: Etkileşimli sözlükler, Bilişim Dergisi, 6(140), 16-69.
  • Constantinides, E. ve Fountain, S.J. (2008). Web 2.0: Conceptual foundations and marketing issue. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9, 231-244.
  • Doğu, B., Zıraman, Z. ve Zıraman, D. E. (2009), Web based authorship in the context of user generated content, an analysis of a Turkish web site: Eksi sozluk, (in The Real and The Virtual), Daniel Riha ve Anna Maj (Eds.), Oxford: Inter-Disciplinary Press.
  • Duman, K. ve Özdoyran, G. (2018). Dijital Emek ve Kullanıcı İçeriğinin Metalaşması: Katılımcı Sözlük Yazarları Üzerine İnceleme, Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 75-99.
  • Erdem, R. ve Bardak, N. (2010). Türkiye’deki yönetim ve organizasyon otoritelerinin ‘Ekşi Sözlük’ perspektifi ile incelenmesi, Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2),105-110.
  • Gazneli, F. (2005, Mayıs). Ekşi Sözlük'ü nereye koymalı? Eski Edebiyat ve Düşün Dergisi, 43, 63-64.
  • Godin, S. (2004). Fikir virüsü: Pazarlamada yeni boyutlar.(E. Özsayar, Çev.) İstanbul: Rota Yayınları
  • Gürel, E. ve Yakın, M. ( 2007). Ekşi Sözlük: postmodern elektronik kültür, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(4), 202-220.
  • İşlek, M. (2012). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Jackson, N. ve Lilleker, D. (2009). Building an architecture of participation? political parties and web 2.0 in Britain, Journal of Information Technology & Politics, 6, 232–250.
  • Kaptanoğlu, S. (2011). Röportaj, Aydemir, AT (Der.) içinde, Katılımın E-Hali: Gençlerin Sanal Alemi, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Küçükcan, T. (2005). Dinî yayıncılıkta internet (Sanal Dinî Iletişim Açısından Yeni Alanlar Ve Yeni Stratejiler), II. Uluslararası Dinî Yayınlar Kongresi, Sesli - Görüntülü Dinî Yayıncılık, Ankara.
  • Kutlutürk, L. ve Akbayrak, E.H. (2013). Akademik araştırmalarda web 2.0 etkisi: ODTÜ ve Mendeley işbirliği, ÜNAK 2013 Konferansı: Bilgi Sistemleri, Platformlar, Mimariler ve Teknolojiler, İstanbul.
  • Lüküslü, D. (2011). Bilişim Teknolojileriyle Örgütlenen Gençlik Hareketleri ve Yeni Bir Siyaset Arayışı, A.T. Aydemir (der.) içinde. Katılımın e-hali: gençlerin sanal alemi, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Murugesan, S. (2007). Understanding Web 2.0, IEEE IT Pro., Web Technologies. July–August, 34-42.
  • Özbolat, A. (2013). İhlsözlük’te dindar gençliğin özneleşmesi: İmam hatipli, ahlaklı ve entelektüel, Birey ve Toplum, 3(6), 51-72.
  • Özer, E. (2011). Röportaj, A.T. Aydemir (der.) içinde. Katılımın e-hali: gençlerin sanal alemi, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Öztekin, H. (2015). Yeni medyada nefret söylemi: Ekşi Sözlük örneği, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38), 925-936.
  • Saka, E. (2011). Blogging ve gençliğin internet üzerinden katılım süreçleri üzerine bir deneme, Aydemir, AT (der.) içinde. Katılımın E-Hali: Gençlerin Sanal Alemi, İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
  • Saka, H. (2010). Ne kadar bilgisayar o kadar yazar, Yeni Şafak Gazetesi Kitap Eki, 10 Mart 2010.
  • Sigala, M. (2009). E-service quality and web 2.0: Expanding quality models to ınclude customer participation and ınter-customer support, The Service Industries Journal, 29(10), 1341–1358.
  • Sine, R. ve Özsoy, S. (2017). Ekşi Sözlük kullanıcılarının yeni medya Kullanım Pratikleri, Route Educational and Social Science Journal, 4(8), 53-65.
  • Sönmez, Z. (2009). İnternette Sözlük Furyası, 31 Mart 2019 tarihinde , http://www.on5yirmi5.com adresinden erişildi.
  • Susar, F. ve Narin, B. (2011). Sosyal paylaşımın tecimselleştirilmesi bağlamında internet reklamcılığı: Ekşi Sözlük örneği, İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 3, 1-14.
  • Taşdemir,B. ve Çelik, R. (2013). Hâkim tasarım ve Ekşi Sözlük: İnternet’in dönüşümünü anlamak, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 37, 22-39.
  • Telli, A.A. (2011), Katılımın e-hali: Gençlerin sanal alemi, Kasım, İstanbul: Alternatif Bilişim.
  • Uçar, A. (2006). Ekşi Sözlük: Format sözlükçüleri gözetliyor, Millî Folklor, 18(71), 39-43.
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında gençlerin sosyal media kullanımına yönelik niteliksel bir araştırma, Global Media Journal, 6 (12), 1-26.
  • Uçkan, Ö. (2012). Sözlükler: Türkiye internet kültürünün vazgeçilmezi, Bilişim Dergisi, 140(12), 21-27.
  • Uzunoğlu, S. (2015). Bir postmodern intiharın ardından Ekşi Sözlük’te kanaatlerin oluşumu ve grupların biçimlenme süreçleri, Intermedia International Peer-Reviewed E-Journal Of Communication Sciences, 2(2), 424-439.
  • Varol, S.F. ve Tayanç, N.K. (2016). Yeni medya- eski dil: Katılımcı internet sözlüklerinde cinsiyetçi söylem, The Journal of Academic Social Science Studies, 46(4), 221-232.
  • Yalçın, N. (2015). Sosyal medyada simgesel şiddet: Ekşi Sözlük örneği, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Genel Sosyoloji Ve Metodoloji Anabilim Dalı, Denizli.
  • Yıldırım, O. ve Başer E. (2016). İnternetin girişimciliği kapsamında değişen enformasyon siteleri üzerine bir değerlendirme, Global Media Journal , 6(12), 172-200.
  • http://www.alexa.com/topsites/countries/TR, Erişim Tarihi: 04 Nisan 2019
  • http://www.cnnturk.com/2011/yasam/diger/06/15/inci.sozluk.ahmet.abiye.seslendi/620108.0/, Erişim Tarihi: 02 Nisan 2019.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Engin Üngüren 0000-0002-7223-2543

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 21 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Üngüren, E. (2019). Yeni Medya İletişim Kanalı Olarak Katılımcı Sözlük Sitelerine Yönelik Bir Değerlendirme. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 2878-2907. https://doi.org/10.26466/opus.567125