The aim of the research was to examine the
relationship between secondary schools teachers’ critical thinking skills and
school health perceptions and to develop suggestions in the direction of
findings This study was designed as a relational survey model. The universe of
the research was composed of the teachers working in the state secondary
schools in Izmir in the 2017-2018 academic year. The sample of the study
determined by the proportional cluster sampling method constituted 897 teachers
working in state secondary schools in the districts of Buca, Çiğli, Gaziemir,
Karabağlar, Karşıyaka and Konak in İzmir but 724 teachers participated in the
research. According to the results of the research the total scores of secondary
school teachers' critical thinking skills showed a significant difference
according to their gender and the number of teachers in their schools. The
subscale scores of secondary school teachers’ critical thinking skills showed
significant differences according to their gender, branches, the number of
teachers and students in their schools. The school health perception scores of
secondary school teachers showed a significant difference according to their
gender, branches, the number of teachers and students in their school. It was
seen that there was a positively low correlation between secondary school
teachers’ critical thinking skills total and subscale scores and organizational
health subscales in addition critical thinking skills subscales explained
organizational health subscales significantly.
Organizational health School health Critical thinking skills Secondary school teachers
Araştırmanın amacı
ortaöğretimde çalışan öğretmenlerin eleştirel düşünme becerileri ile okul
sağlığı algıları arasındaki ilişkiyi incelemek ve bulgular doğrultusunda
öneriler geliştirmektir. Araştırmanın yöntemi ilişkisel taramadır. Araştırmanın
evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İzmir ilindeki devlet liselerinde
görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Oranlı küme örnekleme yöntemi
kullanılarak belirlenen çalışmanın örneklemini İzmir ili Buca, Çiğli, Gaziemir,
Karabağlar, Karşıyaka ve Konak ilçelerindeki devlet liselerinde çalışan 897
öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya 724 öğretmen katılmıştır. Araştırmanın
sonuçlarına göre ortaöğretim öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerileri
toplam puanı cinsiyete ve okullarındaki öğretmen sayısına göre anlamlı düzeyde
farklılık göstermektedir. Ortaöğretim öğretmenlerinin eleştirel düşünme
becerileri alt boyutları puanları ve okul sağlığı algıları puanları cinsiyete,
branşa, okullarındaki öğretmen sayısı ve öğrenci sayısına göre anlamlı düzeyde
farklılık göstermektedir. Ortaöğretim öğretmenlerinin eleştirel düşünme
becerileri toplam puanları ve alt boyutları puanları ile örgüt sağlığı alt
boyutları arasındaki ilişkinin olumlu yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu ve
eleştirel düşünme becerileri alt boyutlarının örgütsel sağlık alt boyutları
üzerinde anlamlı bir açıklayıcı olduğu görülmüştür
Örgüt sağlığı Okul sağlığı Eleştirel düşünme Ortaöğretim öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |