Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LÜKS OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE SATIN ALMA KARARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Yıl 2021, , 1 - 12, 31.01.2021
https://doi.org/10.33723/rs.860512

Öz

Dünyada otomotiv sektörü hem büyüklüğü hem de etkisi bakımından en büyük tüketici pazarları arasında yer almaktadır. Gelişen teknoloji ve evrimleşen değer yargıları ile birlikte otomotiv sektörü kendi içerisinde rekabeti arttırmış ve devamlı olarak gelişmeye devam etmiştir. Otomotiv sektörü insanların ulaşım ihtiyacını karşılamak ile birlikte pek çok kişisel ve toplumsal değerleri de içinde barındıran bir öğe haline gelmiştir. Lüks kavramı günümüzde otomotiv dünyası için önemli bir alan teşkil etmektedir. Önceleri sadece sınırlı bir kesimin sahip olabileceği lüks ürünler günümüzde kendini ayrıcalıklı hissetmek isteyen toplumun her kesiminin dikkatini çekmeyi başarmıştır. Tüketiciler satın aldıkları ürünlerin faydasından ziyade, o ürünün toplum üzerindeki algısıyla daha çok ilgilenmeye başlamışlardır. Lüks kavramı tam bu sırada insanların hayatına girmeyi başarmıştır. Bu çalışma ile lüks otomotiv sektöründe tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler incelenmiştir. 2019 yılında anket yöntemiyle toplanan veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Normal dağılım gösteren puanlar arasındaki ilişkide Pearson korelasyonundan, normal dağılım göstermeyen puanlar arasındaki ilişkide Spearmon Rho korelasyonundan yararlanılmıştır. Çalışmanın sonucunda tüketicilerin lüks otomobil tercihlerinde başta statü ve benzersizlik olmak üzere güvenlik ve konfor gibi farklı kriterlerin rol oynamasının yanı sıra çevreye duyarlı akıllı otomobillerin de tercih edilmesi dikkat çekmektedir.

Kaynakça

  • Akarsu, E. (2019). Otomobil reklamlarının tüketicilerin satın alma davranışına yansımaları: Ankara ili örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: A.Ü. SBE
  • Akkaya, O. (2018). Tüketicinin otomobil satın alma davranışını etkileyen faktörler ve Mardin ilinde bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: H.K.Ü. SBE.
  • Anurit, J., Newman, K. and Chansarkar, B. (2018). Consumer behavior of luxury automobiles: A comparative study between Thai and UK customers’ perceptions. Semantic Scholar. 9 (4).
  • Aydın, N. ve Arı, E. (2016). Hanehalkı otomobil talebini belirleyen etkenlerin ikili lojistik regresyon yöntemiyle analizi: Türkiye örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (12).
  • Bakacaklı, E. C. (2015). Tüketicilerin otomobil markaları hakkındaki algılarının satın alma davranışlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Ü. SBE.
  • Badem, E. (2019). Otomobil seçimi kararında tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin dematel yöntemi ile değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bartın: B.Ü. SBE.
  • Berthon, P., Pitt, L. and Parent, M. (2009). Aesthetics and Ephemerality: Observing and Preserving the Luxury Brand., California Management Review, Vol.52, Issue:1.
  • Büyükyıldırım, B. (2019). Sanayide marka ve marka imajının tüketicilerin satın alma davranışları üzerine etkisi: Otomotiv sektörü üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Konya: KTO K.T.Ü. SBE.
  • Çildir, İ. (2006). Otomotiv sanayi ürünlerinin internet üzerinden pazarlanması ve üniversite öğretim üyelerinin online otomobil satın alma tercihleri üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: A.Ü. SBE.
  • Genç, A. (2018). Otomobil sahiplerinin satın alma ve kullanım davranışlarını belirleyen faktörlerin incelenmesi: Erzurum kent merkezinde bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: A.Ü. SBE.
  • Heine, K. (2010). Identification and motivation of participants for luxury consumer surveys through viral participant acquisition. The Electronic Journal of Business Research Methods. 8(2).
  • Kapferer, J. N. (2012). Abundant rarity: The key to luxury growth. Business Horizons.
  • Karadirek, G. (2017). Satın alma niyetini etkileyen faktörler: Otomobil markaları üzerine bir uygulama. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 7 (2).
  • Köylüoğlu, A. S., Acar, Ö. E. ve İnan, Ü.S.E. (2017). Tüketicilerin otomobil satın alma davranışlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi: Akademisyenlere yönelik bir uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 21 (2).
  • Patil, D. Y. (2015). Buying behavior of luxury car owners in western Maharashtra. İnternational Journal of Management. 6 (22).
  • Sombart, W. (1998). Aşk, lüks ve kapitalizm. (Çev.) N. Aça. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Sütütemiz, N. ve Kurnaz, A. (2019). Türkiye’de farklı gelir grupları açısından lüks algısının incelenmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi. 14 (28).
  • Şengül, S. ve Pusa, S. (2019). TR62 (Adana-Mersin) bölgesinde alternatif yakıtlı otomobil satın alma istekliliğinin incelenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. (17).
  • Tan, G. (2016). Otomobil marka imajının satın alma üzerindeki etkileri: Kamu çalışanları üzerinde bir pilot çalışma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Nişantaşı Ü. SBE.
  • Thulasi, P. and Raju, D. V. (2018). Factors influencing consumer behavior for buying luxury cars. International Journal of Civil Engineering and Technology. 9 (4).
  • Tığlı, M. ve Akyazgan, M. A. (2003). Özellikli (lüks) tüketim ürünlerinde enderlik prensibi ve bir uygulama. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (5).
  • Ulutürk, A. S. ve Asan, U. (2016). Lüks tüketimde satın alma davranışının neden esaslı modellenmesi. Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 16 (32).

Actors Affecting the Purchase Decision in the Luxury Automotive Sector

Yıl 2021, , 1 - 12, 31.01.2021
https://doi.org/10.33723/rs.860512

Öz

With the developing technology and evolving value judgments, the automotive sector has increased the competition among itself and continued to develop continuously. The automotive sector meets the transportation needs of people, but in the meantime, also contains many personal and social values for people. The concept of luxury is an important area for the automotive world today. Only a limited group could have “luxury” previously. However this term has attracted the attention of every segment of the society that wants to feel privileged today. Consumers are more interested in the perception of the products over society than the benefits of them. The concept of luxury has managed to enter the lives of people at this time. With this study, the factors affecting the purchasing decisions of the consumers in the luxury automotive industry are examined. The data collected by the survey method in 2019 were analyzed with the SPSS program. Pearson correlation was used in the relationship between scores with normal distribution and Spearmon Rho correlation was used in the relationship between scores that did not Show normal distribution. It reveals the reasons why luxury car brands are preferred by consumers. As a result of the study, different criteria such as status and uniqueness, safety and comfort played a role in consumers' luxury car preferences. In addition, it is noteworthy that it is preferred in environmentally friendly smart cars.

Kaynakça

  • Akarsu, E. (2019). Otomobil reklamlarının tüketicilerin satın alma davranışına yansımaları: Ankara ili örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: A.Ü. SBE
  • Akkaya, O. (2018). Tüketicinin otomobil satın alma davranışını etkileyen faktörler ve Mardin ilinde bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: H.K.Ü. SBE.
  • Anurit, J., Newman, K. and Chansarkar, B. (2018). Consumer behavior of luxury automobiles: A comparative study between Thai and UK customers’ perceptions. Semantic Scholar. 9 (4).
  • Aydın, N. ve Arı, E. (2016). Hanehalkı otomobil talebini belirleyen etkenlerin ikili lojistik regresyon yöntemiyle analizi: Türkiye örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (12).
  • Bakacaklı, E. C. (2015). Tüketicilerin otomobil markaları hakkındaki algılarının satın alma davranışlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Ü. SBE.
  • Badem, E. (2019). Otomobil seçimi kararında tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin dematel yöntemi ile değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bartın: B.Ü. SBE.
  • Berthon, P., Pitt, L. and Parent, M. (2009). Aesthetics and Ephemerality: Observing and Preserving the Luxury Brand., California Management Review, Vol.52, Issue:1.
  • Büyükyıldırım, B. (2019). Sanayide marka ve marka imajının tüketicilerin satın alma davranışları üzerine etkisi: Otomotiv sektörü üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Konya: KTO K.T.Ü. SBE.
  • Çildir, İ. (2006). Otomotiv sanayi ürünlerinin internet üzerinden pazarlanması ve üniversite öğretim üyelerinin online otomobil satın alma tercihleri üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: A.Ü. SBE.
  • Genç, A. (2018). Otomobil sahiplerinin satın alma ve kullanım davranışlarını belirleyen faktörlerin incelenmesi: Erzurum kent merkezinde bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: A.Ü. SBE.
  • Heine, K. (2010). Identification and motivation of participants for luxury consumer surveys through viral participant acquisition. The Electronic Journal of Business Research Methods. 8(2).
  • Kapferer, J. N. (2012). Abundant rarity: The key to luxury growth. Business Horizons.
  • Karadirek, G. (2017). Satın alma niyetini etkileyen faktörler: Otomobil markaları üzerine bir uygulama. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 7 (2).
  • Köylüoğlu, A. S., Acar, Ö. E. ve İnan, Ü.S.E. (2017). Tüketicilerin otomobil satın alma davranışlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi: Akademisyenlere yönelik bir uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 21 (2).
  • Patil, D. Y. (2015). Buying behavior of luxury car owners in western Maharashtra. İnternational Journal of Management. 6 (22).
  • Sombart, W. (1998). Aşk, lüks ve kapitalizm. (Çev.) N. Aça. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Sütütemiz, N. ve Kurnaz, A. (2019). Türkiye’de farklı gelir grupları açısından lüks algısının incelenmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi. 14 (28).
  • Şengül, S. ve Pusa, S. (2019). TR62 (Adana-Mersin) bölgesinde alternatif yakıtlı otomobil satın alma istekliliğinin incelenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. (17).
  • Tan, G. (2016). Otomobil marka imajının satın alma üzerindeki etkileri: Kamu çalışanları üzerinde bir pilot çalışma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Nişantaşı Ü. SBE.
  • Thulasi, P. and Raju, D. V. (2018). Factors influencing consumer behavior for buying luxury cars. International Journal of Civil Engineering and Technology. 9 (4).
  • Tığlı, M. ve Akyazgan, M. A. (2003). Özellikli (lüks) tüketim ürünlerinde enderlik prensibi ve bir uygulama. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (5).
  • Ulutürk, A. S. ve Asan, U. (2016). Lüks tüketimde satın alma davranışının neden esaslı modellenmesi. Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 16 (32).
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Memişoğlu

Ayça Kırgız 0000-0003-3901-1551

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2021
Kabul Tarihi 28 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Memişoğlu, O., & Kırgız, A. (2021). LÜKS OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE SATIN ALMA KARARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 4(1), 1-12. https://doi.org/10.33723/rs.860512
R&S - Research Studies Anatolia Journal 

https://dergipark.org.tr/rs