Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Content Analysis on Research about Educational Environments Based on Technology Supported Cooperation (2010-2015)

Yıl 2018, Sayı: 35, 1 - 22, 30.06.2018

Öz

The
aim of this study is to investigate articles covering technology aided
cooperative learning environments in terms of various properties with content
analysis technique. The study includes 102 articles from 57 international
journals published between 2010 and 2015. The data were collected based on “the
Educational Technology Publishment Classification Form” and analysed according
to the themes which are classified in the same form. With this form, the
articles have been examined under the headings of tags, type, topic, method,
data collection means, samples, data analysis method, dependent-independent
variables and findings. The tendencies about the topic have been identified by making
content analysis of gathered data. According to the results, this research area
has been studied in the articles mostly during 2011 and 2014. Quantitative
methods have been used mostly rather than qualitative ones and questionnaires
have been preferred as data collection means more than others. Random, easily
accessible sample choice is fashionable and descriptional data analyses have
been preferred most. Compared with traditional face to face cooperative
learning, technology aided cooperative learning environments are better in
increasing motivations. 

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ü. K. (1992). İşbirlikçi Öğrenme Kuram Araştırma Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Engelmann, T., Dehler, J., Bodemer, D., & Buder, J. (2009). Knowledge awareness in CSCL: A psychological perspective, Computers in Human Behavior, 25, 949–960.
  • Erdoğmuş, F. ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. 9. Akademik Bilişim Konferansı, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa, (11-13 Şubat)
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-199.
  • Herreld, C. F. (1998). Why isn’t cooperative learning used to teach science? Bioscience, 48 (7), 353-359.
  • Johnson, R. T. & Johnson, D. W. (2002). An overview of cooperative learning. Retrieved from http://digsys.upc.es/ed/general/Gasteiz/docs_ac/Johnson_Overview_of_Cooperative_Learning.pdf
  • Johnson, D.W., Johnson, R. & Stanne, M.B. (2000). Cooperative learning methods: Ameta analysis. Retrieved from http://www.co-operation.org/pages/cl-methods.html
  • Köse, S. & Gezer, K. (2006). Buldan (Denizli) ilçesi lise öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumları. Buldan Sempozyumu, 1, 79-86, Pamukkale Üniversitesi, Buldan Kaymakamlığı, Buldan Belediyesi, Denizli, (23-24 Kasım)
  • Lipponen L., Rahikainen M., Lallimo J., & Hakkarainen K. (2003) Patterns of participation anddiscourse in elementary students’ computer-­‐supported collaborative learning. Learning and Instruction, 13, 487–509.
  • Magee, Q. M. & Angel, J. P. (1995). Using peers as social skills training agents for students with antisocial behavior. Preventing School Failure, 39(4), 26-32.
  • Merriam, S.B., (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ter: Selahattin Turan. Ankara: Nobel.
  • Ogata, H., & Yano, Y. (1998). Knowledge awareness: Bridging learners in a collaborative learning environment. International Journal of Educational Telecommunications, 4(2), 219-236.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A., & Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenleri Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması. 12. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Uşak Üniversitesi, Uşak, (1-3 Şubat)
  • Stahl, G., Koschmann, T., & Suthers, D. (2006). Computer supported collaborative learning: An historical perspective. In R. K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences, (pp. 409-426). http://GerryStahl.net/cscl/CSCL_English.pdf
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Tay, B. & Tay, B.A. (2006). Sosyal bilgiler dersine yönelik tutumun başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 73-84.

Teknoloji Destekli İşbirliğine Dayalı Eğitim Ortamları Araştırmalarına İlişkin İçerik Analizi (2010-2015)

Yıl 2018, Sayı: 35, 1 - 22, 30.06.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, uluslararası dergilerde yayınlanan
teknoloji destekli işbirliğine dayalı eğitim ortamlarıyla ilgili araştırma
makalelerini çeşitli özellikler bakımından incelemektir. Çalışmada 2010-2015
yılları arasında yayınlanmış 57 uluslararası dergide teknoloji destekli
işbirliğine dayalı eğitim ortamlarını içeren 102 araştırma makalesinin içerik
analizi yapılmıştır. Eğitim Teknolojileri Yayın Sınıflama Formu baz alınarak
toplanan veriler yine bu formda kullanılan tema sınıflandırılmasına göre
betimlenmiştir. Bu form ile makaleler; araştırma sorusu, bağımlı-bağımsız değişkenler,
konusu, yöntemi, veri toplama araçları, örneklem, veri analiz yöntemi,
bulgular, tartışma ve sonuç başlıklarına göre incelenmiştir.Elde edilen veriler
betimsel analiz ve içerik analizi yapılarak konu hakkındaki eğilimler
belirlenmiştir. Sonuçlara göre makalelerde en çok 2011 ve 2014 yıllarında bu
araştırma konusunun incelendiği belirlenmiştir. Araştırmalarda en çok nicel
yöntemlere yer verilmiş, veri toplama aracı olarak da çoğunlukla anket
kullanılmıştır. Örneklem seçiminde rastgele ve kolay ulaşılabilir örneklem
seçim şekli, veri analiz yöntemi olarak da betimsel analizler daha çok tercih
edilmiştir. Teknoloji destekli işbirlikli öğrenme ortamlarının, geleneksel yüz
yüze işbirlikli öğrenmeye göre motivasyonun artırılmasında daha etkili
olduğunun belirlendiği görülmüştür. Elde edilen sonuçların gelecek çalışmalara
ışık tutacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ü. K. (1992). İşbirlikçi Öğrenme Kuram Araştırma Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Engelmann, T., Dehler, J., Bodemer, D., & Buder, J. (2009). Knowledge awareness in CSCL: A psychological perspective, Computers in Human Behavior, 25, 949–960.
  • Erdoğmuş, F. ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. 9. Akademik Bilişim Konferansı, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa, (11-13 Şubat)
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-199.
  • Herreld, C. F. (1998). Why isn’t cooperative learning used to teach science? Bioscience, 48 (7), 353-359.
  • Johnson, R. T. & Johnson, D. W. (2002). An overview of cooperative learning. Retrieved from http://digsys.upc.es/ed/general/Gasteiz/docs_ac/Johnson_Overview_of_Cooperative_Learning.pdf
  • Johnson, D.W., Johnson, R. & Stanne, M.B. (2000). Cooperative learning methods: Ameta analysis. Retrieved from http://www.co-operation.org/pages/cl-methods.html
  • Köse, S. & Gezer, K. (2006). Buldan (Denizli) ilçesi lise öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumları. Buldan Sempozyumu, 1, 79-86, Pamukkale Üniversitesi, Buldan Kaymakamlığı, Buldan Belediyesi, Denizli, (23-24 Kasım)
  • Lipponen L., Rahikainen M., Lallimo J., & Hakkarainen K. (2003) Patterns of participation anddiscourse in elementary students’ computer-­‐supported collaborative learning. Learning and Instruction, 13, 487–509.
  • Magee, Q. M. & Angel, J. P. (1995). Using peers as social skills training agents for students with antisocial behavior. Preventing School Failure, 39(4), 26-32.
  • Merriam, S.B., (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ter: Selahattin Turan. Ankara: Nobel.
  • Ogata, H., & Yano, Y. (1998). Knowledge awareness: Bridging learners in a collaborative learning environment. International Journal of Educational Telecommunications, 4(2), 219-236.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A., & Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenleri Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması. 12. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Uşak Üniversitesi, Uşak, (1-3 Şubat)
  • Stahl, G., Koschmann, T., & Suthers, D. (2006). Computer supported collaborative learning: An historical perspective. In R. K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences, (pp. 409-426). http://GerryStahl.net/cscl/CSCL_English.pdf
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Tay, B. & Tay, B.A. (2006). Sosyal bilgiler dersine yönelik tutumun başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 73-84.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Baysan

Engin Bayra

Özden Demirkan

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Baysan, E., Bayra, E., & Demirkan, Ö. (2018). Teknoloji Destekli İşbirliğine Dayalı Eğitim Ortamları Araştırmalarına İlişkin İçerik Analizi (2010-2015). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(35), 1-22.