Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin “Akıllı Şehir” ve “Erişilebilirlik” Kavramlarına İlişkin Metaforları

Yıl 2023, Sayı: 2 - AKILLI ŞEHİRLER, 43 - 58, 19.05.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı, spor bilimleri fakültesinde okuyan öğrencilerin “akıllı şehir” ve “erişilebilirlik” kavramlarına ilişkin görüşlerini metafor yoluyla belirlemektir. Araştırma nitel tarama modelinde olup, uygulaması 2022-2023 öğretim yılı güz yarıyılında Erzurum Teknik Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla Erzurum Teknik Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde tesadüfi yöntemle seçilen ve gönüllülük ilkesine uygun olarak araştırmaya katılan 119 öğrencinin doldurduğu anket formları incelendiğinde; formları yönergeye uygun ve eksiksiz dolduran toplam 103 öğrencinin anketleri araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırma için uygun görülen formlardaki sosyo-demografik özelliklerin yanı sıra, “akıllı şehir” ve “erişilebilirlik” kavramları hakkında öğrencilerin geliştirdikleri metaforlar lisanslı olup olmama, takım ve bireysel spor yapma durumuna göre değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel çözümleme yöntemi kullanılmış, veriler sayısallaştırılarak tablolara aktarılarak değerlendirilmiştir. Farklı bölümlerde okuyan öğrencilerin kullandıkları metaforlar incelendiğinde; “akıllı şehir” kavramı için en fazla “Teknoloji Merkezi”, sonrasında “Telefon” ve “İnsan” metaforu ile ilişkilendirerek açıklama yaptıkları tespit edilmiştir. “Erişilebilirlik” kavramı açısından ise; en fazla “Ulaşım Kolaylığı”, ardından “İnternet”, sonrasında ise “Telefon” metaforuyla ilişkilendirerek açıkladıkları belirlenmiştir. Sonuç olarak; farklı bölümlerde okuyan öğrencilerin “akıllı şehir” için en çok “teknoloji merkezi” metaforu kullanırken; “erişilebilirlik” için en fazla “ulaşım kolaylığı” metaforu kullandıkları görülmüştür. Bu sonuçlar değişen teknolojiyle yalnızlaşan bireylerin ruh sağlığının korunmasında önerilen sosyal etkinliklerden biri olan spor eğitimini verecek öğretmen adaylarına yönelik akıllı ve erişilebilir şehir kavramları hakkında bilgilendirici faaliyetlerin yapılması önerisi uygun görülmüştür.

Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2013), Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Yönetmeliği, http://www.resmigazete.gov.tr/eski- ler/2013/07/20130720-9.htm).
  • Akçalı, K. (2016). Farklı Spor Branşlarında Kullanılan Akıllı Tekstil Ürünlerinin İncelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4(3), 689-703. https://acikerisim.bartin.edu.tr/hand- le/11772/1210
  • Akgül, M. K., (2013). Kentlerin e-Dönüşümü Akıllı Kentler. Anahtar Dergisi, http://anahtar.sanayi.gov.tr/tr/news/kentlerin-e-donusu- mu-akilli-kentler/416.
  • Aslan, G. (2015). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algıla- rına ilişkin metaforik bir çözümleme. Eğitim ve Bilim, 40(181), 363- 384. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/2930
  • Atalı, L. (2018) Akıllı Şehir Uygulamalarına Yönelik Sporun İncelenmesi. 16. Spor Bilimleri Kongresi. Tam Metin Bildiri Kitabı. Antalya. S: 1991 1996.
  • Baydemir, T. (2017): Giyilebilir Teknolojiler ve Spor. Bilim Teknik Dergisi, SS.52-59 https://services.tubitak.gov.tr/edergi/yazi.pdf;jsessionid=jEcO+txJXmgXYw+WD2BQHgN?dergiKodu=4&cilt=50&- sayi=954&sayfa=52&yaziid=40629

Metaphors of the Students in the Faculty of Sport Sciences on the Concepts of “Smart City” and “Accessibility”

Yıl 2023, Sayı: 2 - AKILLI ŞEHİRLER, 43 - 58, 19.05.2023

Öz

The aim of this study is to determine the views of the students studying at the faculty of sports sciences on the concepts of “smart city” and “accessibility” through metaphor. The research is in the qualitative survey model and its application was carried out in the fall semester of the 2022-2023 academic year at Erzurum Technical University Faculty of Sport Sciences. For this purpose, 119 students, who were randomly selected from Erzurum Technical University Faculty of Sport Sciences, participated in the study in accordance with the principle of volunteerism. The questionnaires of a total of 103 students, who filled out the forms in accordance with the instructions and comple- tely, were included in the study. In addition to the socio-demographic characteristics in the forms deemed appropriate for the research, the metaphors developed by the students about the concepts of “smart city” and “accessibility” were evaluated according to their sections and sports experiences. The descriptive analysis method was used in the analysis of the data, and the data were evaluated by digitizing and transferring them to tables. When the metaphors used by students studying in different departments are examined; It has been determined that for the concept of “smart city”, they make explanations by associating them with the metaphors in the category of “Technology Center”, then “Phone” and “Human”. In terms of the concept of “accessibility”; It was determined that they explained it by associating with the metaphors in the category of “Ease of Transportation”, then “Internet”, and then “Telephone”. As a result; While students studying in different departments mostly use the technology center metaphor for “smart city”; It has been observed that they use the metaphor of ease of transportation the most for “accessibility”. These results suggest that informative activities about smart and accessible city concepts for teacher candidates who will give sports education, which is one of the social activities recommended to protect the mental health of individuals who become lonely with the changing technology, were deemed appropriate.

Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2013), Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Yönetmeliği, http://www.resmigazete.gov.tr/eski- ler/2013/07/20130720-9.htm).
  • Akçalı, K. (2016). Farklı Spor Branşlarında Kullanılan Akıllı Tekstil Ürünlerinin İncelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4(3), 689-703. https://acikerisim.bartin.edu.tr/hand- le/11772/1210
  • Akgül, M. K., (2013). Kentlerin e-Dönüşümü Akıllı Kentler. Anahtar Dergisi, http://anahtar.sanayi.gov.tr/tr/news/kentlerin-e-donusu- mu-akilli-kentler/416.
  • Aslan, G. (2015). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algıla- rına ilişkin metaforik bir çözümleme. Eğitim ve Bilim, 40(181), 363- 384. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/2930
  • Atalı, L. (2018) Akıllı Şehir Uygulamalarına Yönelik Sporun İncelenmesi. 16. Spor Bilimleri Kongresi. Tam Metin Bildiri Kitabı. Antalya. S: 1991 1996.
  • Baydemir, T. (2017): Giyilebilir Teknolojiler ve Spor. Bilim Teknik Dergisi, SS.52-59 https://services.tubitak.gov.tr/edergi/yazi.pdf;jsessionid=jEcO+txJXmgXYw+WD2BQHgN?dergiKodu=4&cilt=50&- sayi=954&sayfa=52&yaziid=40629
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Erişilebilir Bilgi İşlem, Beden Eğitimi ve Eğitim Programlarının Geliştirilmesi, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer), Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Elif Karagün 0000-0003-1974-4117

Sevinç Namlı 0000-0003-0958-6792

Yayımlanma Tarihi 19 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 2 - AKILLI ŞEHİRLER

Kaynak Göster

APA Karagün, E., & Namlı, S. (2023). Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin “Akıllı Şehir” ve “Erişilebilirlik” Kavramlarına İlişkin Metaforları. Şura Akademi(2), 43-58.