Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanat ve Karnaval: “Üçüncü Göz” Maske Çanta Tasarımı

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 3, 159 - 172, 31.10.2023
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1303715

Öz

Tasarım, özünde temel tasarım ilkelerini uygulayarak araştırma ve geliştirme süreci ile devam etmekte olup doğrusal bir çizgide bulunmayan karmaşa ya da çelişki gibi unsurları da içinde barındıran çok yönlü bir eylem sürecini ifade eder. Hayatın hemen her alanında kullanılan ürünlerin tasarım süreci sonucunda ortaya çıktığı bilinmektedir. Bu bağlamda sosyal ve kültürel faaliyetlerin, savaşların, dinlerin ve dillerin tasarımcılar veya tasarımlar için bir ilham kaynağı olduğu ifade edilebilir. Ayrıca bu durum tasarımcılara farklı bir sorumluluğun da kapısını aralamaktadır. Tasarımcılar toplumların sosyal yaşamında hala devam eden karnavallardan ilham alarak ürünler tasarlayıp, bu ürünleri gelecek nesillere aktarabilir. Bu çalışmada gelenekselleşmiş bir etkinlik olan Venedik Karnavalı maskeleri ve tavus kuşu figüründen esinlenerek bir maske çanta tasarımı yapılmıştır. Çalışma iki aşamalı olup yeni bir moda ürünü tasarımı için hazırlık sürecini aktaran bilgi ve görselleri kapsamaktadır. Ayrıca çalışmada çanta maske tasarımının tüm üretimi boyunca renkten estetiğe, teknik çizimden artistik çizime kadar tüm aşamalarda sanatsal boyut ön planda tutulmuştur.

Kaynakça

  • Akdemir, N. (2017). Tasarım Kavramının Geniş Çerçevesi: Tasarım Odaklı Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 85-92.
  • Canpolat, Z. H. (2018). Venedik Karnavalı Seramik Maskelerinin Sosyolojik Açıdan İncelenmesi ve Uygulama Çalışmaları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi, Tekstil ve Moda Tasarımı, İstanbul. 2022 tarihinde alındı
  • Çakar, G. E. (2003). Tasarımda Tasarlama Görüş ve Yöntemleri. G. E. Çakar, S. Kişoğlu, & F. Bayraktar içinde, Temel Tasarım Bilgisi (s. 145). İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Çavusoglu, Ç. (tarih yok). Bizans Sanatında Kuş Figürleri. 37. İzmir.
  • Çetin, Y. (2017). Türk Sanatı Bezeme İkonografisi Açısından Tavus Kuşu. Kesit Akademi Dergisi, (9), 17. Demir, O. Ö. (2017). Nitel Araştırma Yöntemleri. K. Böke (Dü.) içinde, Ssoyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 455). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Doğaner, E. (2019). Venedik Karnavalı ve Maskelerin Öyküsü, Altınrota Dergisi. https://www.altinrota.org/yazilar/venedik-karnavali-ve-maskelerin-oykusu/140
  • Güner, Y. (2006). Maskede İfade: Dünya Maske Geleneklerine İfadeye Katkıları Açısından Bir Bakış. Yayımlanmış Sanatta Yeterlilik Eser Metni, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürdal, Y. (2021, Mart 1). “Küçük Dünya”. 2022 tarihinde https://kucukdunya.com/: https://kucukdunya.com/venedik-karnavali/ adresinden alındı
  • Haylamaz, G. (2019). “Pazar, Panayır ve Fuar Oluşumlarından Günümüz Kumaş Fuarlarına: Modayı Yönlendiren Faktörler”, Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM), 1(1), 35-46.
  • Karadeniz, Z., & Önder, A. (2021). Çanta Formu ve Çanta Formunu Kullanan Seramik Sanatçıları. Journal of Interdisciplinary and Interculturel Art, 6(13), 19. 2022 tarihinde alındı
  • Koçak, S. Ç., & Canpolat, Z. H. (2021). Bir Ritüel Kostüm Aksesuarı Olarak Venedik Karnaval Maskeleri ve Uygulama Çalışmaları. İdil, 1231–1244.
  • Laçinkaya, A. (2019). Kadın Çanta Tasarımı Ürünlerin. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Endüstriyel Sanatlar Anabilim Dalı, Eskişehir. 2022 tarihinde alındı
  • Ocakoğlu, N. (2018). Türk Çini Ve Seramiklerinde Kullanılan Hayvan Figürleri Ve Giysi Tasarımına Yansıtılması. Kalemisi Dergisi, 6(13), 419-425.
  • Özdemir, G., & Çayhan, S. (2021). Yaratıcı Uygulama Temelli Giysi Tasarımı: İzohips Eğrileri. H. Arapgirlioğlu içinde, Güzel Sanatlarda Araştırma ve Değerlendirmeler (s. 224). Ankara: Gece Kitaplığı Yayınları.
  • Özdemir, H., Terlemez, İ. (2023). “Geleneksel Kutnu Kumaşı Desenlerinin Kadın Güreşçi Mayosuna Dijital Baskı Uygulamaları”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (86), 425-437. DOI: 10.17755/esosder.1163774.
  • Özdemir, H., Köse, F. (2023). Antik Yunanda Mistik Bir Karakter Sinoplu Diyojen ve Mit Tasarımı Laterna. ZfWT, 15(1), 183-200 // DOI: 10.46291/ZfWT/150114.
  • Özdemir, M., & Arslantaş, Y. (2021). Maske, Neolotik Dönem Ölüm Ritüellerinde. Sosyal Bilimler Dergisi, 1042-1054.
  • Özlü, P. G., & Sevinir, S. D. (2017). Yaratıcı Uygulama Temelli Giysi Tasarımlarının Görsel Nitelikli Göstergeler Üzerinden Betimlenmesi. SDÜ-ART-E, 10(19), 216-241.
  • Özşahin, E. (2020). “Sanatatak”. 2020, 26 Haziran 2022, 2022 tarihinde, http://www.sanatatak.com/: http://www.sanatatak.com/view/maskeler-nasil-ortaya-cikti adresinden alındı
  • Ünal, B. (2018). “Fanilik Üzerine Yeniden Düşünüş”. Sanat ve Tasarım Dergisi (STD), Sayı 21, ss. 245-263, https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435676. 2022 tarihinde alındı
  • Yasan, M. (2011). Maske, Maskede İfade ve Sinemada Maske Kullanımı. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Art and Carnival: "Third Eye" Mask Bag Design

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 3, 159 - 172, 31.10.2023
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1303715

Öz

Design, in essence, continues with the research and development process by applying the basic design principles and expresses a multi-faceted action process that includes elements such as confusion or contradiction that are not in a linear line. It is known that the products used in almost all areas of life emerge as a result of the design process. In this context, it can be stated that social and cultural activities, wars, religions and languages are a source of inspiration for designers or designs. In addition, this situation opens the door to a different responsibility for designers. Designers can design products inspired by carnivals that still continue in the social life of societies and transfer these products to future generations. In this study, a mask bag design was inspired by the masks of the Venetian Carnival and the peacock figure, which is a traditional event. The study is in two stages and includes information and visuals that convey the preparation process for a new fashion product design. In addition, during the entire production of the bag-mask design, the artistic dimension was prioritized at all stages, from color to aesthetics, from technical drawing to artistic drawing.

Kaynakça

  • Akdemir, N. (2017). Tasarım Kavramının Geniş Çerçevesi: Tasarım Odaklı Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 85-92.
  • Canpolat, Z. H. (2018). Venedik Karnavalı Seramik Maskelerinin Sosyolojik Açıdan İncelenmesi ve Uygulama Çalışmaları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi, Tekstil ve Moda Tasarımı, İstanbul. 2022 tarihinde alındı
  • Çakar, G. E. (2003). Tasarımda Tasarlama Görüş ve Yöntemleri. G. E. Çakar, S. Kişoğlu, & F. Bayraktar içinde, Temel Tasarım Bilgisi (s. 145). İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Çavusoglu, Ç. (tarih yok). Bizans Sanatında Kuş Figürleri. 37. İzmir.
  • Çetin, Y. (2017). Türk Sanatı Bezeme İkonografisi Açısından Tavus Kuşu. Kesit Akademi Dergisi, (9), 17. Demir, O. Ö. (2017). Nitel Araştırma Yöntemleri. K. Böke (Dü.) içinde, Ssoyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 455). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Doğaner, E. (2019). Venedik Karnavalı ve Maskelerin Öyküsü, Altınrota Dergisi. https://www.altinrota.org/yazilar/venedik-karnavali-ve-maskelerin-oykusu/140
  • Güner, Y. (2006). Maskede İfade: Dünya Maske Geleneklerine İfadeye Katkıları Açısından Bir Bakış. Yayımlanmış Sanatta Yeterlilik Eser Metni, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürdal, Y. (2021, Mart 1). “Küçük Dünya”. 2022 tarihinde https://kucukdunya.com/: https://kucukdunya.com/venedik-karnavali/ adresinden alındı
  • Haylamaz, G. (2019). “Pazar, Panayır ve Fuar Oluşumlarından Günümüz Kumaş Fuarlarına: Modayı Yönlendiren Faktörler”, Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM), 1(1), 35-46.
  • Karadeniz, Z., & Önder, A. (2021). Çanta Formu ve Çanta Formunu Kullanan Seramik Sanatçıları. Journal of Interdisciplinary and Interculturel Art, 6(13), 19. 2022 tarihinde alındı
  • Koçak, S. Ç., & Canpolat, Z. H. (2021). Bir Ritüel Kostüm Aksesuarı Olarak Venedik Karnaval Maskeleri ve Uygulama Çalışmaları. İdil, 1231–1244.
  • Laçinkaya, A. (2019). Kadın Çanta Tasarımı Ürünlerin. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Endüstriyel Sanatlar Anabilim Dalı, Eskişehir. 2022 tarihinde alındı
  • Ocakoğlu, N. (2018). Türk Çini Ve Seramiklerinde Kullanılan Hayvan Figürleri Ve Giysi Tasarımına Yansıtılması. Kalemisi Dergisi, 6(13), 419-425.
  • Özdemir, G., & Çayhan, S. (2021). Yaratıcı Uygulama Temelli Giysi Tasarımı: İzohips Eğrileri. H. Arapgirlioğlu içinde, Güzel Sanatlarda Araştırma ve Değerlendirmeler (s. 224). Ankara: Gece Kitaplığı Yayınları.
  • Özdemir, H., Terlemez, İ. (2023). “Geleneksel Kutnu Kumaşı Desenlerinin Kadın Güreşçi Mayosuna Dijital Baskı Uygulamaları”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (86), 425-437. DOI: 10.17755/esosder.1163774.
  • Özdemir, H., Köse, F. (2023). Antik Yunanda Mistik Bir Karakter Sinoplu Diyojen ve Mit Tasarımı Laterna. ZfWT, 15(1), 183-200 // DOI: 10.46291/ZfWT/150114.
  • Özdemir, M., & Arslantaş, Y. (2021). Maske, Neolotik Dönem Ölüm Ritüellerinde. Sosyal Bilimler Dergisi, 1042-1054.
  • Özlü, P. G., & Sevinir, S. D. (2017). Yaratıcı Uygulama Temelli Giysi Tasarımlarının Görsel Nitelikli Göstergeler Üzerinden Betimlenmesi. SDÜ-ART-E, 10(19), 216-241.
  • Özşahin, E. (2020). “Sanatatak”. 2020, 26 Haziran 2022, 2022 tarihinde, http://www.sanatatak.com/: http://www.sanatatak.com/view/maskeler-nasil-ortaya-cikti adresinden alındı
  • Ünal, B. (2018). “Fanilik Üzerine Yeniden Düşünüş”. Sanat ve Tasarım Dergisi (STD), Sayı 21, ss. 245-263, https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435676. 2022 tarihinde alındı
  • Yasan, M. (2011). Maske, Maskede İfade ve Sinemada Maske Kullanımı. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hüseyin Özdemir 0000-0002-0783-0563

Altınay Sayar 0000-0001-5528-3931

Erken Görünüm Tarihi 29 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdemir, H., & Sayar, A. (2023). Sanat ve Karnaval: “Üçüncü Göz” Maske Çanta Tasarımı. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 5(3), 159-172. https://doi.org/10.54976/tjfdm.1303715

Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.