Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ

Yıl 2018, , 401 - 414, 28.06.2018
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.396605

Öz

Türkiye’ye yönelik uluslararası turizm
hareketleri incelendiğinde, Arap ülkelerinden gelen turist sayısının giderek
arttığı görülmektedir. Türkiye, sahip olduğu eşsiz doğal güzellikler ile
birlikte tarihi, coğrafi ve kültürel yakınlığı, dizi ve filmlerin etkileri,
sosyal medya gibi daha birçok nedenle Arap turistlerin gözde ziyaret
yerlerinden biri haline gelmiştir. Arap turistler, ülkemizde özellikle sıcak
yaz dönemlerinde yeşil ve suyun buluştuğu serin ve sakin yerleri olarak yoğun
bir şekilde tercih etmektedirler. Sapanca yöresi başta sahip olduğu gölü ile
Arap turistler için başlı başına bir çekim yeridir. Sapanca yaz aylarında
birçok Arap turisti ağırlamakla birlikte her geçen gün yöreyi ziyaret eden
turist sayısı artmaktadır. Hatta bu turistlerin kalıcı bir hale gelmesi emlak
satışlarını da başlatmıştır.  Sapanca’ da
görülen Arap turizmi ekonomik, sosyo-kültürel, çevresel birçok değişimi de
beraberinde getirmiştir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, Sapanca’da yaşayan
halkın Arap ülkelerinden gelen turistlerin yöreye etkilerini nasıl
değerlendirdiklerini belirleyebilmektir. Yapılan araştırma sonucunda, Arap
turistlerin ziyaretlerinin yerel halk tarafından olumlu karşılanmadığı, Sapanca
halkına yarardan çok zarar verdiği düşüncesine sahip oldukları tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Akova, O. (2006). “Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma”, Akademik İncelemeler Dergisi, 2,(1).
  • Alaeddinoğlu, F. (2007). “Van Halkının Turisti ve Turizmi Algılama Şekli”, Coğrafi Bilimler Dergisi, 5,(1). 1-16.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yay.
  • Ap, J. (2014). “ Residents' Perceptions on Tourism Impacts.” Annals of Tourism Research, 19,(4). 665-690.
  • Avcıkurt, C.(2003). Turizm Sosyolojisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Avcıkurt, C.(2015). Turizm Sosyolojisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bayram, Y. (2016). “Türk-Arap İlişkileri Bağlamında Türk Toplumunda Değişen Arap İmajının Turizme Yönelik Haber Çerçevelerinde Temsili”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 43,(9). 1683-1967.
  • Boğan, E., ve Sarıışık, M. (2016). “Yerel Halkın Turizm Faaliyetine Yönelik Görüş ve Algılamalarının Belirlenmesi Üzerine Alanya’da Bir Araştırma”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12. 326-342.
  • Butler,R. W.(1980)“The Concept of a Tourist Area Cycle of Evoluation: Implications for Management of Resources”,Canadian Geographer,24.5-12.
  • Cengiz, E. ve Kırbir, F.(2007). “Yerel Halk Tarafından Algılanan Toplam Turizm Etkisi İle Turizm Desteği Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Model Önerisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1). 19-37.
  • Çalışkan, U., ve Tütüncü, Ö. (2008). “Turizmin Yerel Halk Üzerindeki Etkileri ve Kuşadası İlçesi Uygulaması”, IV. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi. 128-148.
  • Doğan, H., ve Üngüren, E. (2012). “Yerel Halkın Isparta Turizmine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1). 103-122.
  • Doğanlı, B. (2006). “Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Antalya Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi”, İşletme Bölümü Doktora Tezi.
  • Eymen, E., U. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri. İstatistik Merkezi Yayın No:1, www.istatistikmerkezi.com.
  • Gümüş, N., ve Özüpekçe, S. (2009). “Foça’da Turizmin Ekonomik, Sosyal, Kültürel ve Çevresel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Görüşleri”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2(6). 399-417.
  • Hacıoğlu, N., ve Saylan, U. (2014). “Arap Baharının Turizme Yansımaları Arap Ülkeleri ve Türkiye”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık, 32(17). 55-79.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi, http://www.tüik.gov.tr (18.01.2017)
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü Sınır Giriş Çıkış İstatistikleri, http://www.yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9854/sinir-giris-cikis-istatistikleri.html (06.02.2018)
  • Kalaycı, Ş. (2006). (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara:Asil Yayın Dağıtım.
  • Mengü, C. (2012). “Türkiye- Arap Dünyası Turizm İlişkilerinde Durum ve Beklentiler”, Ortadoğu Analiz, Haziran, 42(4). 102-112.
  • Nuroğlu, E. (2013). “Dizi Turizmi: Orta Doğu ve Balkanlar’dan Gelen Turistlerin Türkiye’yi Ziyaret Kararında Türk Dizileri Ne Kadar Etkili?”, 5. Uluslararası İstanbul İktisatçılar Zirvesi, Aralık. 1-12.
  • Sarı, Y., ve Yıldırım, G. (2015). “Türkiye Turizmi Bağlamında Ortadoğu Pazarı Üzerine Bir Araştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1).
  • Şahin, S., ve Cesur, E. (2016). “Turistlerin Şikayet Davranışları ve Şikayetlerin Çözümüne Yönelik Beklenti Farklılıkları”, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 42(9). 2033-2045.
  • T.C. Batı Karadeniz KalkınmaAjansı, http://www.baka.org.tr/uploads/ 32034768862650Korfez-TurizmStratejileri.pdf (01.02.2018)
  • Türker, Ö., G., ve Türker, A. (2014). “Yerel Halkın Turizm Etkilerini Algılama Düzeyi Turizm Desteğini Nasıl Etkiler: Dalyan Destinasyonu Örneği.” Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs, 4(1). 81-98.
  • Ural, A.ve Kılıç,İ.(2013), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi,Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yoon, Y., Gursoy, D., ve S.Chen, J. (2001). “Validating a Touirsm Development Theory With Structural Equation Modeling”, Tourism Management, Ağustos, 22(4). 363-372.
  • Zengin, B., Yıldırgan, R., ve Bilgiçli, İ. (2014). “Sakarya’ya Gelen Ortadoğu Kökenli Turistlerin Talep Profiline Yönelik Bir Araştırma”, XIII. Geleneksel Turizm Paneli, Nisan, 1.

PERCEPTION OF LOCAL PEOPLE TOWARDS THE INFLUENCES OF TOURISTS FROM ARAB COUNTRIES: SAPANCA SAMPLE

Yıl 2018, , 401 - 414, 28.06.2018
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.396605

Öz

When examining international
tourism movements towards Turkey, there is an increase in the number of
tourists from Arab countries. Turkey, with its unique natural beauty with
its historical, geographical and cultural proximity, and the impact of the
series and films, has become one of the favorite places to visit
more Arab tourists as the influence of social media. Arab
tourists prefer the cool and calm places of our country, particularly in the
hot summer months, where green and water meets. The Sapanca region is a
major attraction for Arab tourists
with the lake that it has in the
first place. Sapanca
has attracted many
Arab tourists in the summer months, and the number of tourists visiting the
region is increasing day by day. The fact that these tourists become permanent
has also started estate sales. The Arab tourism seen in Sapanca brought with it
many changes in economic, socio-cultural and environmental. The aim
of working in this direction is to be able to determine how the people living in
Sapanca evaluated the tourists' influences from the Arab countries on the
locality. As a result of the research, it has been found that the visits
of Arab tourists are not favored by the local people, and they think that they
are harmful to the people of Sapanca.

Kaynakça

  • Akova, O. (2006). “Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma”, Akademik İncelemeler Dergisi, 2,(1).
  • Alaeddinoğlu, F. (2007). “Van Halkının Turisti ve Turizmi Algılama Şekli”, Coğrafi Bilimler Dergisi, 5,(1). 1-16.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yay.
  • Ap, J. (2014). “ Residents' Perceptions on Tourism Impacts.” Annals of Tourism Research, 19,(4). 665-690.
  • Avcıkurt, C.(2003). Turizm Sosyolojisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Avcıkurt, C.(2015). Turizm Sosyolojisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bayram, Y. (2016). “Türk-Arap İlişkileri Bağlamında Türk Toplumunda Değişen Arap İmajının Turizme Yönelik Haber Çerçevelerinde Temsili”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 43,(9). 1683-1967.
  • Boğan, E., ve Sarıışık, M. (2016). “Yerel Halkın Turizm Faaliyetine Yönelik Görüş ve Algılamalarının Belirlenmesi Üzerine Alanya’da Bir Araştırma”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12. 326-342.
  • Butler,R. W.(1980)“The Concept of a Tourist Area Cycle of Evoluation: Implications for Management of Resources”,Canadian Geographer,24.5-12.
  • Cengiz, E. ve Kırbir, F.(2007). “Yerel Halk Tarafından Algılanan Toplam Turizm Etkisi İle Turizm Desteği Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Model Önerisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1). 19-37.
  • Çalışkan, U., ve Tütüncü, Ö. (2008). “Turizmin Yerel Halk Üzerindeki Etkileri ve Kuşadası İlçesi Uygulaması”, IV. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi. 128-148.
  • Doğan, H., ve Üngüren, E. (2012). “Yerel Halkın Isparta Turizmine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1). 103-122.
  • Doğanlı, B. (2006). “Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Antalya Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi”, İşletme Bölümü Doktora Tezi.
  • Eymen, E., U. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri. İstatistik Merkezi Yayın No:1, www.istatistikmerkezi.com.
  • Gümüş, N., ve Özüpekçe, S. (2009). “Foça’da Turizmin Ekonomik, Sosyal, Kültürel ve Çevresel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Görüşleri”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2(6). 399-417.
  • Hacıoğlu, N., ve Saylan, U. (2014). “Arap Baharının Turizme Yansımaları Arap Ülkeleri ve Türkiye”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık, 32(17). 55-79.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi, http://www.tüik.gov.tr (18.01.2017)
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü Sınır Giriş Çıkış İstatistikleri, http://www.yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9854/sinir-giris-cikis-istatistikleri.html (06.02.2018)
  • Kalaycı, Ş. (2006). (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara:Asil Yayın Dağıtım.
  • Mengü, C. (2012). “Türkiye- Arap Dünyası Turizm İlişkilerinde Durum ve Beklentiler”, Ortadoğu Analiz, Haziran, 42(4). 102-112.
  • Nuroğlu, E. (2013). “Dizi Turizmi: Orta Doğu ve Balkanlar’dan Gelen Turistlerin Türkiye’yi Ziyaret Kararında Türk Dizileri Ne Kadar Etkili?”, 5. Uluslararası İstanbul İktisatçılar Zirvesi, Aralık. 1-12.
  • Sarı, Y., ve Yıldırım, G. (2015). “Türkiye Turizmi Bağlamında Ortadoğu Pazarı Üzerine Bir Araştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1).
  • Şahin, S., ve Cesur, E. (2016). “Turistlerin Şikayet Davranışları ve Şikayetlerin Çözümüne Yönelik Beklenti Farklılıkları”, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 42(9). 2033-2045.
  • T.C. Batı Karadeniz KalkınmaAjansı, http://www.baka.org.tr/uploads/ 32034768862650Korfez-TurizmStratejileri.pdf (01.02.2018)
  • Türker, Ö., G., ve Türker, A. (2014). “Yerel Halkın Turizm Etkilerini Algılama Düzeyi Turizm Desteğini Nasıl Etkiler: Dalyan Destinasyonu Örneği.” Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs, 4(1). 81-98.
  • Ural, A.ve Kılıç,İ.(2013), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi,Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yoon, Y., Gursoy, D., ve S.Chen, J. (2001). “Validating a Touirsm Development Theory With Structural Equation Modeling”, Tourism Management, Ağustos, 22(4). 363-372.
  • Zengin, B., Yıldırgan, R., ve Bilgiçli, İ. (2014). “Sakarya’ya Gelen Ortadoğu Kökenli Turistlerin Talep Profiline Yönelik Bir Araştırma”, XIII. Geleneksel Turizm Paneli, Nisan, 1.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Çeken

Gülay Özdemir Yılmaz

Nur Ertürk

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Çeken, H., Özdemir Yılmaz, G., & Ertürk, N. (2018). ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 401-414. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.396605
AMA Çeken H, Özdemir Yılmaz G, Ertürk N. ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ. Trakya University Journal of Social Science. Haziran 2018;20(1):401-414. doi:10.26468/trakyasobed.396605
Chicago Çeken, Hüseyin, Gülay Özdemir Yılmaz, ve Nur Ertürk. “ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, sy. 1 (Haziran 2018): 401-14. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.396605.
EndNote Çeken H, Özdemir Yılmaz G, Ertürk N (01 Haziran 2018) ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 1 401–414.
IEEE H. Çeken, G. Özdemir Yılmaz, ve N. Ertürk, “ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ”, Trakya University Journal of Social Science, c. 20, sy. 1, ss. 401–414, 2018, doi: 10.26468/trakyasobed.396605.
ISNAD Çeken, Hüseyin vd. “ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/1 (Haziran 2018), 401-414. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.396605.
JAMA Çeken H, Özdemir Yılmaz G, Ertürk N. ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ. Trakya University Journal of Social Science. 2018;20:401–414.
MLA Çeken, Hüseyin vd. “ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, sy. 1, 2018, ss. 401-14, doi:10.26468/trakyasobed.396605.
Vancouver Çeken H, Özdemir Yılmaz G, Ertürk N. ARAP ÜLKELERİNDEN GELEN TURİSTLERİN ETKİLERİNE YÖNELİK YEREL HALKIN ALGISI: SAPANCA ÖRNEĞİ. Trakya University Journal of Social Science. 2018;20(1):401-14.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.