Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRELE KEMENÇE KÜLTÜRÜ VE GÜNÜMÜZ İCRACILARI

Yıl 2021, , 869 - 888, 24.12.2021
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.923754

Öz

Geleneksel müzik kültürünün, popüler müzik kültürü karşısında ilgi kaybına uğraması ve sosyal medyada müzik içeren videoların basit bir şekilde oluşturulup kullanılmasının, toplum ilgisinin geleneksel kültürden uzaklaşmasına vesile olduğu görülmektedir. Doğu Karadeniz bölgesinde bulunan ve geleneksel müzik kültürü kemençe olan Görele’de, bu müziğe kuşaklar boyu sahip çıkılmış olması araştırmanın önemini artırmaktadır. Çalışmada kemençe kültürünün aileden aktarımı, kemençe icracılığının ritüelleri ve eğitim şekillerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem olarak, Örnek Olay Özel Durum (Vaka) çalışması temel alınarak 4 kemençe icracısına yarı yapılandırılmış sorular sorulmuş ve cevapların yorumlanması doğrultusunda bulgulara yer verilmiştir. Araştırmada kemençe kültürü edinmede aile ve sosyal çevrenin desteğinin büyük olduğu ancak kemençe icra eğitiminin kuşaklar boyu devam edebilmesi için yazılı kaynak olan bir metoda ihtiyacı olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan icracıların benzer ekolleri izleyip, aynı tarz repertuvar kullandıkları ve icralarından ekonomik kazanç sağladıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akat, A. (2012). Doğu Karadeniz Bölgesinde Çepniler ve Müzik. Serander Yayınları, Trabzon, s. 50
  • Akat, A. (2013). Karadeniz Kemençesinde İcra Farklılıkları: Görele Çevresinin Çiftetelli Havaları ve Taksimleri. Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi, sa.7, 27-35
  • Akpınar, Ö. (2010). Giresun Türküleri ve Oyun Havaları. H. Akpınar (Derleyen). Kitabevi Yayınları, İstanbul, s. 33
  • Bilgin, M. (2000). Doğu Karadeniz Tarih-Kültür-İnsan, Ötüken Yayınları, İstanbul, s.177
  • Bilir, A. (2001). Geçmişten günümüze tüm yönleriyle Görele. Simurg Yayınları, İstanbul, s. 240
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi yayınları, Ankara, s. 43
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve Proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım, Trabzon, s. 77-181

KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE

Yıl 2021, , 869 - 888, 24.12.2021
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.923754

Öz

It can be observed that the loss of interest in traditional music culture compared to popular music culture and the simple creation and use of music videos on social media has caused the interest of the society to diverge from the traditional culture. The facts that this music has been protected for generations in Görele, which is located in the Eastern Black Sea region, and is a traditional music culture, increase the importance of the research. The aim of this study is to determine the transfer of the kemençe culture from the family, the rituals of the kemençe performance and the training methods. As a method, semi-structured questions were asked to 4 kemençe performers based on the Case Study (Case Study) and the findings were included in the interpretation of the answers. In the study, it was seen that the support of the family and social environment was great in acquiring the kemençe culture, but a written source as a method is needed for the kemençe performance education to continue for generations. It was concluded that the performers participating in the study followed similar schools, used the same style of repertoire and gained economic gain from their performance.

Kaynakça

  • Akat, A. (2012). Doğu Karadeniz Bölgesinde Çepniler ve Müzik. Serander Yayınları, Trabzon, s. 50
  • Akat, A. (2013). Karadeniz Kemençesinde İcra Farklılıkları: Görele Çevresinin Çiftetelli Havaları ve Taksimleri. Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi, sa.7, 27-35
  • Akpınar, Ö. (2010). Giresun Türküleri ve Oyun Havaları. H. Akpınar (Derleyen). Kitabevi Yayınları, İstanbul, s. 33
  • Bilgin, M. (2000). Doğu Karadeniz Tarih-Kültür-İnsan, Ötüken Yayınları, İstanbul, s.177
  • Bilir, A. (2001). Geçmişten günümüze tüm yönleriyle Görele. Simurg Yayınları, İstanbul, s. 240
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi yayınları, Ankara, s. 43
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve Proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım, Trabzon, s. 77-181
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bilal Dizdar 0000-0003-1074-6669

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Dizdar, B. (2021). KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 869-888. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.923754
AMA Dizdar B. KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE. Trakya University Journal of Social Science. Aralık 2021;23(2):869-888. doi:10.26468/trakyasobed.923754
Chicago Dizdar, Bilal. “KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 23, sy. 2 (Aralık 2021): 869-88. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.923754.
EndNote Dizdar B (01 Aralık 2021) KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 23 2 869–888.
IEEE B. Dizdar, “KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE”, Trakya University Journal of Social Science, c. 23, sy. 2, ss. 869–888, 2021, doi: 10.26468/trakyasobed.923754.
ISNAD Dizdar, Bilal. “KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 23/2 (Aralık 2021), 869-888. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.923754.
JAMA Dizdar B. KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE. Trakya University Journal of Social Science. 2021;23:869–888.
MLA Dizdar, Bilal. “KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 23, sy. 2, 2021, ss. 869-88, doi:10.26468/trakyasobed.923754.
Vancouver Dizdar B. KEMENÇE CULTURE AND TODAY’S PERFORMERS OF THIS CULTURE IN GÖRELE. Trakya University Journal of Social Science. 2021;23(2):869-88.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.