Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SAYI DUYUSU PERFORMANSLARININ VE STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 1799 - 1817, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1251704

Öz

Bu araştırma kapsamında 8. Sınıf öğrencilerinin sayı duyusu performanslarının detaylı bir şekilde incelemenin yanı sıra öğrencilerin ortaya çıkardığı kural temelli ve sayı duyusu stratejilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, karma yöntem, açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Nicel yöntem kapsamında Yang (2005) tarafından geliştirilen ve sunulan Sayı Duyusu Testi kullanılmıştır. Diğer yandan öğrencilerin sayı duyusu performanslarının derinlemesine araştırılması amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme soruları yöneltilmiştir. Çalışma 59 gönüllü 8. Sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Verilen yanıtlar doğru-yanlış şeklinde kategorik değişkene dönüştürüldüğünden testin güvenirlik katsayısı KR-20 olarak hesaplanmış ve 0.54 olarak bulunmuştur. Teste verilen yanıtlar ayrıntılı olarak analiz edildiğinde öğrencilerin sayı duyusu performanslarının düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. En önemli bulgulardan biri de öğrencilerin genellikle, sayı duyusu stratejilerine göre değil, kurala dayalı stratejiler tercih ettikleri görülmüştür. Bu doğrultuda, temel okul matematiğinde, aritmetik akıcılığın çalışılması, sayı duyusuna ehemmiyet gösterilmesi ve tahmine dayalı matematiksel düşünmenin teşvik edilmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Ak, Y., & Ertekin, E. (2020). 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik kaygısı arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 4047-4076.
  • Anghileri, J., (1989). An investigation of young children’s understanding of multiplication. Educational Studies in Mathematics, 20, 367-385.
  • Berch, D. B. (2005). Making sense of number sense: Implications for children with mathematical disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 333-339. Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, D. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sayı duyusu performansının bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 18(4), 1751-1765.
  • Can, D. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının mantıksal düşünme yeteneğine göre sayı duyusu performanslarının incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 367–389.
  • Cheung, K. L., & Yang, D. C. (2020). Performance of sixth graders in Hong Kong on a number sense three-tier test. Educational Studies, 46(1), 39-55. Common Core State Standards Initiative. (2010). Common Corestate Standards for Mathematics.
  • Creswel, J. W., & Plano Clark, V.L. (2020). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi (Çev. Ed. Y.Dede, S.B. Demir, 4.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Çekirdekçi, S., Şengül, S. & Doğan, M. C. (2016). 4. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Qualitative Studies, 11(4), 48-66.
  • Çekirdekçi, S., Şengül, S., & Doğan, M. C. (2020). 4. sınıf öğrencilerinin kullandıkları sayı hissi stratejilerinin belirlenmesi. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(31), 680–695.
  • Çetin, H. (2020), Ondalık Kesirlerle İşlemler ve Öğretimi. E. Ertekin & M. Ünlü (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Etkinlik Örnekleriyle Sayıların Öğretimi (s. 377-404) içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetin, H., & Öztürk, Ş. (2020). İlkokul matematik öğretim programının sayı duyusu temel bileşenlerine göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 4(2), 163-180.
Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 1799 - 1817, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1251704

Öz

Kaynakça

  • Ak, Y., & Ertekin, E. (2020). 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik kaygısı arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 4047-4076.
  • Anghileri, J., (1989). An investigation of young children’s understanding of multiplication. Educational Studies in Mathematics, 20, 367-385.
  • Berch, D. B. (2005). Making sense of number sense: Implications for children with mathematical disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 333-339. Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, D. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sayı duyusu performansının bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 18(4), 1751-1765.
  • Can, D. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının mantıksal düşünme yeteneğine göre sayı duyusu performanslarının incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 367–389.
  • Cheung, K. L., & Yang, D. C. (2020). Performance of sixth graders in Hong Kong on a number sense three-tier test. Educational Studies, 46(1), 39-55. Common Core State Standards Initiative. (2010). Common Corestate Standards for Mathematics.
  • Creswel, J. W., & Plano Clark, V.L. (2020). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi (Çev. Ed. Y.Dede, S.B. Demir, 4.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Çekirdekçi, S., Şengül, S. & Doğan, M. C. (2016). 4. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Qualitative Studies, 11(4), 48-66.
  • Çekirdekçi, S., Şengül, S., & Doğan, M. C. (2020). 4. sınıf öğrencilerinin kullandıkları sayı hissi stratejilerinin belirlenmesi. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(31), 680–695.
  • Çetin, H. (2020), Ondalık Kesirlerle İşlemler ve Öğretimi. E. Ertekin & M. Ünlü (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Etkinlik Örnekleriyle Sayıların Öğretimi (s. 377-404) içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetin, H., & Öztürk, Ş. (2020). İlkokul matematik öğretim programının sayı duyusu temel bileşenlerine göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 4(2), 163-180.
Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 1799 - 1817, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1251704

Öz

Kaynakça

  • Ak, Y., & Ertekin, E. (2020). 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik kaygısı arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 4047-4076.
  • Anghileri, J., (1989). An investigation of young children’s understanding of multiplication. Educational Studies in Mathematics, 20, 367-385.
  • Berch, D. B. (2005). Making sense of number sense: Implications for children with mathematical disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 333-339. Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, D. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sayı duyusu performansının bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 18(4), 1751-1765.
  • Can, D. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının mantıksal düşünme yeteneğine göre sayı duyusu performanslarının incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 367–389.
  • Cheung, K. L., & Yang, D. C. (2020). Performance of sixth graders in Hong Kong on a number sense three-tier test. Educational Studies, 46(1), 39-55. Common Core State Standards Initiative. (2010). Common Corestate Standards for Mathematics.
  • Creswel, J. W., & Plano Clark, V.L. (2020). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi (Çev. Ed. Y.Dede, S.B. Demir, 4.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Çekirdekçi, S., Şengül, S. & Doğan, M. C. (2016). 4. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Qualitative Studies, 11(4), 48-66.
  • Çekirdekçi, S., Şengül, S., & Doğan, M. C. (2020). 4. sınıf öğrencilerinin kullandıkları sayı hissi stratejilerinin belirlenmesi. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(31), 680–695.
  • Çetin, H. (2020), Ondalık Kesirlerle İşlemler ve Öğretimi. E. Ertekin & M. Ünlü (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Etkinlik Örnekleriyle Sayıların Öğretimi (s. 377-404) içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetin, H., & Öztürk, Ş. (2020). İlkokul matematik öğretim programının sayı duyusu temel bileşenlerine göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 4(2), 163-180.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Çetin 0000-0003-0686-8049

Mehmet Yapıcı 0000-0002-5132-9194

Erken Görünüm Tarihi 19 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çetin, H., & Yapıcı, M. (2023). 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SAYI DUYUSU PERFORMANSLARININ VE STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 1799-1817. https://doi.org/10.24315/tred.1251704