Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim Şenlikleri Kapsamında Spor ve Teknoloji İlişkisinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 40 - 50, 15.06.2021
https://doi.org/10.18826/useeabd.934579

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, TÜBİTAK 4007 Bilim Şenlikleri Kapsamında Balıkesir’de gerçekleştirilen Spor ve Teknoloji İlişkisi Projesi’nin çeşitli değişkenler açısından incelemektir.

Materyal ve Metot: Bu çalışmanın evrenini Balıkesir il ve ilçelerinden TÜBİTAK 4007 bilim şenlikleri kapsamında düzenlenen Spor ve Teknoloji İlişkisi Projesini ziyaret eden orta okul ve lise öğrenimi gören 274 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutumlarının belirlenmesinde “Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği” ve proje kapsamında hazırlanan atölyelerdeki memnuniyet düzeylerini belirlemek için “Atölyelerin Memnuniyet Düzeylerini Ölçme” anketi kullanılmıştır. Verilerin normalliği Kolmogorov-Smirnov testi ile belirlenmiş, veriler normal dağılmadığı belirlendikten sonra Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testleri uygulanmış ve anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir.

Bulgular: Araştırma bulgularına göre ölçekteki Teknolojinin Katkısı ve Önemi alt boyutunun en yüksek ortalamaya sahip olduğu belirlenmiş, cinsiyet, öğrenim görülen okul ve sınıf değişkenleri ile bazı alt boyutlar arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.

Sonuç: Erkek öğrencilerin teknolojiye yönelim düzeyleri kadınlara oranla daha fazla olduğu, kadinlarin teknolojinin olumsuzluğunu erkeklerden daha fazla benimsedikleri görülmektedir. Teknolojiye yönelik cinsiyet ayrımcılığını ortaokul öğrencileri lise öğrencilerine göre daha fazla yaparken, teknolojinin katkısı ve önemini lise öğrencileri ortaokul öğrencilerine oranla daha fazla kabul etmektedirler. Öğrenim düzeyinin ilerlemesi, öğrencilerin teknolojiye daha etkin kullanmaya başlaması ile teknolojide cinsiyet ayrımcılığının ön yargısının kalktığı ve teknolojinin önemini daha iyi anlamaya başladıkları düşünülebilir. Ayrıca proje sonunda elde edilen veriler, katılımcıların bilim şenliği kapsamında düzenlenen teknoloji-spor ilişkisi içerinde yer alan atölye ve etkinliklerden memnun olarak ayrıldıkları ve etkinliğin amacına hizmet ettiği kanısını oluşturmuştur.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

218B402

Teşekkür

Projenin uygulanmasında TÜBİTAK, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir Valiliği, Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Balıkesir Büyükşehir Belediyesi, Altıeylül Belediyesi, Balıkesir Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü ve Balıkesir Lisesi’ne katkıları ve destekleri için teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Alpay, A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başar, M., Doğan, C., Şener, N., & Doğan, Z. G. (2018). Bilim şenliği etkinliklerinin öğrenci veli ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 132-147.
  • Bame, E., & Dugger, W., Jr. (1989). "Pupils'attitude toward technology - PATT-USA Report Findings." Personal copy obtained from authors
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M., Yılmaz, H., & Pilten, O. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş eğitimin temelleri. Konya: Mikro.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, 7. baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekin, V. (2013). Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamlar: spor ve sanal ortam göstergeleri. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 4(13), 7-21.
  • İnal, R. (2008). Küreselleşme ve spor. İstanbul: Evrensel.
  • Karasar, A. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Eğitim Araştırma.
  • Kolburan Geçer, A., & Bakar Çörez, A. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin BİT kaynaklarından yararlanma durumları ve yaşadıkları sorunlar: Kocaeli örneği. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 1-24.
  • Okuyucu, M. (2019). TÜBİTAK bilim fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218.
  • Tekin, Z. ve Karakuş, K. (2018). Gelenekselden akıllı üretime spor endüstrisi 4.0. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(3), 2110-2117.
  • Turgut, Z. N., Danışan, T., & Eren, T. (2020). Spor yapanlar için en uygun akıllı saatin AHP ve PROMETHEE yöntemleri ile seçimi. Uluslararası Beden Eğitimi Spor ve Teknolojileri Dergisi, 1(2), 1-11.
  • TÜBİTAK. (2021). TÜBİTAK 4007 Bilim şenlikleri destekleme programı çağrısı.
  • Türkdoğan, O. (2003). Bilimsel araştırma metodojisi. İstanbul: Timaş.
  • Whitley, B. (1997). Gender differences in computer related attitudes and behavior: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 13(1), 1–22.
  • Yalmancı, S. G. ve Aydın, S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 125-138.
  • Yurdugül, H., & Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutum ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği. Elementary Education Online, 7(2).

Evaluation of the Relationship between Sports and Technology in terms of Various Variables within the Scope of Science Festivals

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 40 - 50, 15.06.2021
https://doi.org/10.18826/useeabd.934579

Öz

Aim: The purpose of this study is to examine the Sport and Technology Relationship Project realized in Balıkesir within the scope of TÜBİTAK 4007 Science Festival in terms of various variables.

Methods: The universe of this study consists of 274 secondary and high school students from Balıkesir provinces and districts who visited the Sport and Technology Relationship Project organized within the scope of TUBITAK 4007 science festivals. In determining the students' attitudes towards technology, the "Technology Attitude Scale" and the "Measuring the Satisfaction Levels of the Workshops" questionnaire to determine the satisfaction levels of the workshops prepared within the scope of the project were used. The normality of the data was determined by the Kolmogorov-Smirnov test. After the data were not distributed normally, Mann-Whitney u and Kruskal-Wallis H tests were applied and the level of significance was taken as 0.05.

Results: According to the findings of the research, it was determined that the Contribution and Importance of Technology sub-dimension in the scale had the highest average, and significant differences were found between variables of gender, school and class and some sub-dimensions.

Conclusion: It is observed that the level of technology orientation of male students is higher than that of women, and that women adopt the negativity of technology more than men. While secondary school students make more gender discrimination against technology than high school students, high school students accept the contribution and importance of technology more than secondary school students. It can be thought that with the advancement of the education level and the more effective use of technology by students, the prejudice of gender discrimination in technology has disappeared and they have started to understand the importance of technology better. In addition, the data obtained at the end of the project made it clear that the participants left the workshops and activities within the technology-sports relationship organized within the scope of the science festival, and the activity served its purpose.

Proje Numarası

218B402

Kaynakça

  • Alpay, A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başar, M., Doğan, C., Şener, N., & Doğan, Z. G. (2018). Bilim şenliği etkinliklerinin öğrenci veli ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 132-147.
  • Bame, E., & Dugger, W., Jr. (1989). "Pupils'attitude toward technology - PATT-USA Report Findings." Personal copy obtained from authors
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M., Yılmaz, H., & Pilten, O. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş eğitimin temelleri. Konya: Mikro.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, 7. baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekin, V. (2013). Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamlar: spor ve sanal ortam göstergeleri. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 4(13), 7-21.
  • İnal, R. (2008). Küreselleşme ve spor. İstanbul: Evrensel.
  • Karasar, A. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Eğitim Araştırma.
  • Kolburan Geçer, A., & Bakar Çörez, A. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin BİT kaynaklarından yararlanma durumları ve yaşadıkları sorunlar: Kocaeli örneği. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 1-24.
  • Okuyucu, M. (2019). TÜBİTAK bilim fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218.
  • Tekin, Z. ve Karakuş, K. (2018). Gelenekselden akıllı üretime spor endüstrisi 4.0. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(3), 2110-2117.
  • Turgut, Z. N., Danışan, T., & Eren, T. (2020). Spor yapanlar için en uygun akıllı saatin AHP ve PROMETHEE yöntemleri ile seçimi. Uluslararası Beden Eğitimi Spor ve Teknolojileri Dergisi, 1(2), 1-11.
  • TÜBİTAK. (2021). TÜBİTAK 4007 Bilim şenlikleri destekleme programı çağrısı.
  • Türkdoğan, O. (2003). Bilimsel araştırma metodojisi. İstanbul: Timaş.
  • Whitley, B. (1997). Gender differences in computer related attitudes and behavior: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 13(1), 1–22.
  • Yalmancı, S. G. ve Aydın, S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 125-138.
  • Yurdugül, H., & Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutum ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği. Elementary Education Online, 7(2).
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm SPOR BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ BİLİMLERİ
Yazarlar

Volkan Ali Bozdemir 0000-0003-3175-6284

Alp Kaan Kilci 0000-0001-6445-6400

Nahit Özdayı 0000-0002-5534-3153

Proje Numarası 218B402
Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 5 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bozdemir, V. A., Kilci, A. K., & Özdayı, N. (2021). Bilim Şenlikleri Kapsamında Spor ve Teknoloji İlişkisinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 7(2), 40-50. https://doi.org/10.18826/useeabd.934579