Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TELEVİZYON DİZİLERİNİN MARKALAŞMA SÜRECİNDE LOGO

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 67 - 88, 31.12.2018

Öz

Medya
sektörünün vazgeçilmez kitle iletişim organlarından biri olan televizyon, izleyiciyi
kendine bağlamak için genellikle dizileri kullanır. Gün geçtikçe dizilerin
sayısının artmasıyla yapım şirketleri ortaya çıkardıkları farklı uygulamalarla
rakiplerinden bir adım önde olmaya çalışırlar. Bunun için gelişen rekabet
ortamında yapım şirketleri, pazarlama adına sosyal medyada var olma gibi
çeşitli yollara başvurmanın yanı sıra grafik tasarım bağlamında görsel
göstergeler de kullanmaya başlamıştır. Dizilerin tanınmasında ve tüketicinin
hafızasında yer almasında kullanılan en önemli görsel gösterge logodur. Birkaç
yıl öncesine gidildiğinde dizi filmlerin isimleri, dizi başlangıcında sıradan
bir fontla yazılarak kullanılıyordu. Ancak, bugün hemen hemen her dizi filmine
ait bir logotayp (logotype) bulunmakta ve afiş, reklam ve jenerik gibi çeşitli
yerlerde kullanım alanları mevcuttur. Artık, dizi film logoları imza ya da
görsel  bir kimlik görevini üstlenir.











Bu araştırmada  yerli ve yabancı dizi film logo örneklerine
yer vererek, logo ile dizi içeriği ilişkisi ve bu logoların estetik nitelikleri
ortaya konulacaktır. Logoların analizleri yapılarak dizilerin kimliğiyle
örtüşen ya da örtüşmeyen noktaları belirlenecektir. Araştırmanın kavramsal
çerçevesi logo kullanan yabancı ve yerli dizilere ait tasarımlarla
sınırlandırılmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAkın, Z. E. (2006). Görsel İletişimde Mağaradan Markaya, İstanbul: Alternatif Yayıncılık.Aldemir, M. E. (2011). İmaj Yönetimi ve Kurtlar Vadisi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Kırıkkale.Bal, H. (2016). İletişim Sosyolojisi, Bursa: Sentez Yayınları. Erdoğan, İ., Korkmaz, A. (1990). İletişim ve Toplum, Ankara: Bilgi Yayınevi.Henderson, P., Joseph A. (1988). Guidelines For Selecting or Modifiying Logos. Journal of Marketin, April, 62(2), 14-31.Keş, Y., Sedat, K. (2015). Elektronik Yayıncılık ve Web Tasarım, İstanbul: Hiperlink Yayınları.Kitle iletişimi. (2006). 2 Mayıs 2018 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b8a51a5304211.63973952 adresinden ulaşıldı. Parkan M. (1989). Dizi Film ve Etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi GSF Dergisi, (7), 80.Pektaş, H. (2010). 12 Aralık 2017 tarihinde http://www.hasippektas.com/marka.html adresinden ulaşıldı.Rengin Küçükerdoğan ve diğerleri. (2002). Etkili İletişim Terimleri, İstanbul: İnkılap Kitabevi.Sarıkavak, N. K. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri, İstanbul: Seçkin Yayıncılık.Sarıkavak, N. K. (2017). Marka ve Tipografi. III. Ankara Marka Festivali (213-14-15 Aralık 2017), Ankara Ticaret Odası/Congressium, Ankara.Star Wars. 12 Kasım 2017 tarihinde https://tr.wikipedia.org/wiki/Yıldız_Savaşları adresinden ulaşıldı.Star Wars logo. 12 Kasım 2017 https://www.visualnews.com/2013/08/16/the-storied-evolution-of-the-star-wars-logo/ adresinden ulaşıldı.Şenyurt, C. (2008). Türk Televizyon Dizilerinde Kadın İmajı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.Tanrıvermiş, Ş. (2007). Televizyon Dizilerinde Erkek İmgesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Taranç, R. (1991). Televizyon Dizi Filmlerinde Estetik Sorunları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.Tomak, A. (2011). Kurum Kimliği Kapsamında Türkiye’deki Bazı Süpermarket Logolarının Analizi. Hacettepe Üniversitesi Sanat Yazıları, (19), 15-35. Tuik, (2015). 2014-2015 Zaman Kullanım Araştırması. Sayı: 18627, Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni (04 Aralık 2015). 02.03.2018 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18627 adresinden ulaşıldı.Vikings, 04 Nisan 2018 tarihinde http://ww w.un derconsiderat ion.com/brandnew/archives/ vikings_t v_series.php#.WGqc-TLBKgQ adresinden ulaşıldı.Wright, C. R. (1959). Mass Communication: A Soscial Perspective, NY: Random House.Yücel, G. (1999). Türk Sineması, Görüntü ve İdeoloji, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 67 - 88, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAkın, Z. E. (2006). Görsel İletişimde Mağaradan Markaya, İstanbul: Alternatif Yayıncılık.Aldemir, M. E. (2011). İmaj Yönetimi ve Kurtlar Vadisi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Kırıkkale.Bal, H. (2016). İletişim Sosyolojisi, Bursa: Sentez Yayınları. Erdoğan, İ., Korkmaz, A. (1990). İletişim ve Toplum, Ankara: Bilgi Yayınevi.Henderson, P., Joseph A. (1988). Guidelines For Selecting or Modifiying Logos. Journal of Marketin, April, 62(2), 14-31.Keş, Y., Sedat, K. (2015). Elektronik Yayıncılık ve Web Tasarım, İstanbul: Hiperlink Yayınları.Kitle iletişimi. (2006). 2 Mayıs 2018 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b8a51a5304211.63973952 adresinden ulaşıldı. Parkan M. (1989). Dizi Film ve Etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi GSF Dergisi, (7), 80.Pektaş, H. (2010). 12 Aralık 2017 tarihinde http://www.hasippektas.com/marka.html adresinden ulaşıldı.Rengin Küçükerdoğan ve diğerleri. (2002). Etkili İletişim Terimleri, İstanbul: İnkılap Kitabevi.Sarıkavak, N. K. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri, İstanbul: Seçkin Yayıncılık.Sarıkavak, N. K. (2017). Marka ve Tipografi. III. Ankara Marka Festivali (213-14-15 Aralık 2017), Ankara Ticaret Odası/Congressium, Ankara.Star Wars. 12 Kasım 2017 tarihinde https://tr.wikipedia.org/wiki/Yıldız_Savaşları adresinden ulaşıldı.Star Wars logo. 12 Kasım 2017 https://www.visualnews.com/2013/08/16/the-storied-evolution-of-the-star-wars-logo/ adresinden ulaşıldı.Şenyurt, C. (2008). Türk Televizyon Dizilerinde Kadın İmajı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.Tanrıvermiş, Ş. (2007). Televizyon Dizilerinde Erkek İmgesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Taranç, R. (1991). Televizyon Dizi Filmlerinde Estetik Sorunları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.Tomak, A. (2011). Kurum Kimliği Kapsamında Türkiye’deki Bazı Süpermarket Logolarının Analizi. Hacettepe Üniversitesi Sanat Yazıları, (19), 15-35. Tuik, (2015). 2014-2015 Zaman Kullanım Araştırması. Sayı: 18627, Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni (04 Aralık 2015). 02.03.2018 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18627 adresinden ulaşıldı.Vikings, 04 Nisan 2018 tarihinde http://ww w.un derconsiderat ion.com/brandnew/archives/ vikings_t v_series.php#.WGqc-TLBKgQ adresinden ulaşıldı.Wright, C. R. (1959). Mass Communication: A Soscial Perspective, NY: Random House.Yücel, G. (1999). Türk Sineması, Görüntü ve İdeoloji, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Keş

Münire Yıldız

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Keş, Y., & Yıldız, M. (2018). TELEVİZYON DİZİLERİNİN MARKALAŞMA SÜRECİNDE LOGO. Yıldız Journal of Art and Design, 5(2), 67-88.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD